Jump to content

Motorferdsel på ubrøytet vei


Lynxhunter

Recommended Posts

God kveld.

 

Jeg trenger hjelp til å finne lover/ forskrifter som sier noe om dette.

 

I LOV 1977-06-10 nr 82: Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag § 2

står det:

"Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil."

Finnes det noen klar tolkning av dette noe sted ?

 

Er det lovlig å kjøre på en skogbilvei med 2 cm nysnø? 10 cm ? osv...

Har søkt i hytt og pine uten å finne noe godt svar på dette.

Bakgrunnen for spørsmålet er en sak som har oppstått etter vinterjakta i fjor, der noen medlemmer av jaktlaget kjørte på skogsbilvei med 7-8 cm nysnø. Og fikk grunneieren på nakken...

 

Mente det var en tråd om emnet her også, men fant ikke noe som sa noe særlig på søk..

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du har noen form for vegrett har du selvsagt ikke det ,og hvis den regnes som utmark fordi det ligger snø har du ihvertfall ikke lov.Tror jeg :lol:

Men vet i hverfall at hvis jeg hadde møtt på noen som ikke hadde noe der å gjøre og som påstod at vegen min plutselig var utmark fordi det lå 10 cm snø på den skulle nokså greit fått beskjed om hvor landet lå :twisted:

Link to comment
Share on other sites

om jeg ikke husker feil er ubrøyta skogsveg å regne som utmark når den ikke er framkommelig med personbil. så kan man jo selv vurdere hva det kan bety. er den fremkommelig med personbil så er den en veg.

 

Fikk de grunneier på nakken fordi de hadde kjørt på vegen hans eller fordi de hadde kjørt på vegen hans når den var ubrøyta å han mente det var utmark?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en høyesterettsdom på det temaet som pensum på naturoppsynskurset.

 

Den satte i alle fall en definisjon på at når veien ikke lengre var farbar med personbil ble det ansett som utmark. De satte en grense på 15 cm, men husker ikke om dette var absolutt.

 

Skal se om jeg klarer å finne den...

 

EDIT:

Gjort noen søk, men finner den ikke. Har ikke papirutgaven her heller, så kan desverre ikke hjelpe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror dette er veldig på skjønn.

Om veien er brøytet noen ganger og det kommer snøfall, så er det neppe å anse som utmark umiddelbart.

Men spørsmålet er kanskje når det er en vei som aldri brøytes i løpet av vinteren, men det er mulig å kjøre der.

Og det samme spørsmålet gjelder vel med det første snøfallet på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Har vert i "saksa" med dette før å fikk følgende beskjed: det er vanlig offentlig veg inntil 15cm snø i veien når den ikke skal brøytes. Hvis veien skal brøytes innen "kort tid" så er det bar å kjøre Så lenge du kommer fram med vanlig personbil.

Defenisjon på kort tid er jeg veldig usikker på.

Blingsa litt på dette jeg var 90cm snø og 4x4 = dyrt når grunneier kommer.

 

Men hvorfor ikke spørre grunneier om å få lov til å kjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Er vel neppe offentlig vei hvis det er snakk om en skogsbilvvei. Det er stor forskjell på privat og offentlig veg med hensyn til jakt. Hvis det er så at loven definerer ubrøytet (+15cm snø) som utmark er det vel tvilsomt om grunneier kan gi noen lov til å kjøre der.

Link to comment
Share on other sites

om vegen er så "ubrøytet" at den defineres som utmark kan ikke gruneier gi lov til å kjøre der. da må man ha dispansasjon for motorferdsel i utmark som man må søke det offentlige om (forutsett at det ikke er definert som "helårs-løype" men da er det en offentlig sak hvor alle kan ferdes.)

Link to comment
Share on other sites

Takk fat_dog86 mente åpen for allminnelig ferdsel som du sier. Det jeg mente med å spørre grunneier er at da får du et svar og har hørt med han. Er kansje helt i orden at dere kjører noen turer når dere skal jakte så lenge han vet hva som fåregår. Men skal man følge lover å regler så betal han for å brøyte veien eller få tilatelse til å brøyte og gjør det selv.

 

Har et el/hydralisk skjær som satt på en bil jeg hadde kan få kjøpe det 8)

 

Vet ikke hvordan det stiller seg med traktor men er jo brøyteredskap :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den blir tynn Vingemutteren. Det er veieier som avgjør hvem som kan bruke veien og hvem som skal brøyte veien. Tyning av regelverket og "misbruk" kan medføre at veier ser seg lei av dette og stenger veien med bom, også på barmark. Spørr veieier hvis man er i tvil, det lønner seg i det lange løp.

Vet at noen er blitt dømt for å kjøre på traktorvei (omsøkt som traktorvei og godkjent som traktorvei) med personbil, som f.eks saken i Rendalen for en tid tilbake hvor noen elgjegere ble tatt. Er veien definert som traktorvei er ferdsel med bil forbudt, selv om så traktorveien skulle vært asfaltert. Det er du som fører av motorkjøretøyet som er pliktig til å vite hvilke regler som gjelder til enhver tid hvor du kjører, f.eks vite hva som står på et skilt som har føyket igjen av drevsnøen. Det hjelper ikke om du kjører på E6 eller annen offentlig vei.

Link to comment
Share on other sites

Den blir tynn Vingemutteren. Det er veieier som avgjør hvem som kan bruke veien og hvem som skal brøyte veien. Tyning av regelverket og "misbruk" kan medføre at veier ser seg lei av dette og stenger veien med bom, også på barmark. Spørr veieier hvis man er i tvil, det lønner seg i det lange løp.

 

Ser ikke at tillatelse fra grunneier er tema i denne saken, da det er selvsagt at man alltid skal ha grunneiers tillatelse til å kjøre på privat vei, brøyta eller ubrøyta, vinter eller sommer. Tema er lovforandringen som kom nylig, som har omdefinert en vei til utmark i det den ikke er farbar med personbil, definert til 15 cm snø.

 

Jeg vil påstå at Vingemutteren har et godt poeng - en vei som brukes ofte, såpass at snøen komprimeres pga kjøring og dermed er kjørbar, må kunne regnes som en kjørbar vei i denne sammenheng. Jeg har i allefall kjørt på veier med betydelig mer enn 15 cm snø. Med grunneiers tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god respons.

Som jeg tenkte var det mange meninger om dette, og endel som " mener å ha hørt"..

Men som forskrifter flest i Norge er det lite som står i klartekst.

 

Klippet fra Jibrag`s :

"Ser ikke at tillatelse fra grunneier er tema i denne saken, da det er selvsagt at man alltid skal ha grunneiers tillatelse til å kjøre på privat vei, brøyta eller ubrøyta, vinter eller sommer. Tema er lovforandringen som kom nylig, som har omdefinert en vei til utmark i det den ikke er farbar med personbil, definert til 15 cm snø. "

 

@ Jibrag

Kan du gi meg en link/ forklaring på hvor jeg finner denne lov(forandringen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...