Jump to content

Svart Elghund tråd


MsHunter

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt hunder siden jeg var 7 år gammel, og det begynner å bli noen dager siden, det har vært Airedale Terrier, og to Schæferhunder. Altså ikke noe jaktrelaterte type hunder i den forstand, men gode var de alle, med sine gode egenskaper. Jeg jakter mest hjort, rådyr og rev, NES, er vel helt utelukket på rev tenker jeg? Jeg har vært inne på tanken på flere typer hunder, jeg har ikke hatt hund siden midten av april 2013, og det å ha en hund er sterkt savnet. Nå må jeg vel si at jeg har vært litt bortskjemt med hundene mine, de har alle vært veldig lydige, jeg kunne sleppe dem midt i saueflokken uten å få noen form for forhøyet stress og puls. Jeg har tenkt både på Tysk Jaktterrier, Drever, Dachs, og nå i den senere tid, har jeg begynt å studere litt om NES. Jeg så noen videoer på youtube, for meg virket i alle fall den hunden, meget rolig og veldig behagelig, men det gjorde også samtidig jobben sin, den fant frem, slik at jegeren fikk fall på dyr. Hvordan er det å slippe en NES i naturen, vil den på samme måte som en Tysk Jaktterrier, Drever og Dachs, ta helt av og blokkere alle kommandoer og lose rundt på alt som er? Jeg skriver ikke dette som noe negativt, det er bare det at utgangspunktet mitt er, at hvis jeg en vakker dag, klarer å bestemme meg for en jakthund, så ville det være ønskelig, om det er mulig selvsagt, at denne hunden ikke tar "helt" av i naturen, og at jeg ikke trenger å være veldig bekymret om den er løs, hva tenker de av dere som har slike hunder og som har mange erfaringer i så måte om det?

 

Jeg har vært med flere ganger på hjortejakt, hvor både Drever og Dachs er brukt samtidig, de gjør jobben veldig effektivt og godt, men med en type bandhund, hadde jeg håpet å slippe å lete etter hunden min, jakten blir selvsagt på en helt annen måte, men jeg må si at i teorien, frister dette meg en del, om det er slik jeg tror og kanskje håper på også i praksis, vet jeg jo ikke helt, da jeg ikke har prøvd eller sett en slik type hund i aksjon på for eksempel hjortejakt. Håper noen som vet kan opplyse meg! :-)

Link to comment
Share on other sites

Lurt å gå inn på Elghundklubben sine sider. Her finner man lister over oppdrettere i ulike fylker. Noen fylkeslag arrangerer på vårparten også weekend kurser i bandhundjakt. Har selv vært på et slikt kurs og kan anbefale det på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. Jag har fått upp ögonen för NES. Och funderar på att skaffa mig en. Jag har dock lite frågor, Vilka vilt kan man jaga med hunden? på marken har jag älg, gris och rådjur. Är det helt galet att få hunden till att jaga alla tre? Eller ska jag rikta in mig på ett vilt. Det är väl en älghund från början antar jag. Men det är väldigt mycket gris på marken och jag tror att en bandhund skulle kunna vara ett bra sätt att komma åt dom. Vad tror ni om detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Hej. Jag har fått upp ögonen för NES. Och funderar på att skaffa mig en. Jag har dock lite frågor, Vilka vilt kan man jaga med hunden? på marken har jag älg, gris och rådjur. Är det helt galet att få hunden till att jaga alla tre? Eller ska jag rikta in mig på ett vilt. Det är väl en älghund från början antar jag. Men det är väldigt mycket gris på marken och jag tror att en bandhund skulle kunna vara ett bra sätt att komma åt dom. Vad tror ni om detta?

 

 

Har kjennskap til nes selv. Ingen erfaring med gris. Men når det gjelder elg, hjort eller rådyr, så greier i alle fall ikke jeg å se på hunden hvilken art den jakter på.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Prøver å legge ut en youtubefilm her jeg også..

Era er ei ungtispe som omsider begynner å forstå hva jakt dreier seg om :) Planen min var at vi skulle gå en helt annen vei, men hun ville gå motsatt retning (fra vinden), og det viste seg ikke å være dumt.

 

Er dessverre veldig dårlig zoom på disse GoPro kameraene, men skal ta med et Contura med 8mm linse neste gang, så får jeg heller klippe og lime litt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ny eier av svart elghund her, veldig morsomt at det er litt liv i tråden.

 

Har tenkt å ha et bur i stuen som soveplass, hvor stort bør det være? (Skal ha døra åpen.) Slik jeg tenker nå er det bare å kjøpe største størrelse.

 

Skal også ha en pute/skinnfell liggende på kontoret hvis den foretrekker å ligge der.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med hund daB-)

 

Selv bruker jeg kun bur i bilen.

Så lenge døra skal være åpen har det nok lite å si med størrelse. Må ta det som passer med stuen og lommebok.

 

Men i bil er det viktig å ikke ha for stort bur.

 

Legger du inn bilde av din?

Link to comment
Share on other sites

Videre formidler et tips jeg fikk til hårkost.

 

Denne er bare sykt mye bedre enn alt annet jeg har brukt.

Du tror det ikke før du prøver.

 

normal_DSC_0214.JPG

 

Både til hverdags og spesielt til dem som skal stille hund i røyte sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Hvor stort område har dere å jakte på? Snakket med en lokal svarthund jeger. Som sier at vist man skal jakte med bandhund så er man avhengig av å ha et stort jaktterreng, eller så kan man bare glemme det. Hva er stort og hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Er en fordel med stort terreng.

Da kan man gå til man finner dyra.

Men er langt i fra noe must.

 

Har skutt flere dyr i små teiger.

Problemet er at man må avbryte når hunden vil gå etter dyr som er utenfor valdsgrensen.

 

Men det skjer også når man jakter i utkanten av store vald.

Link to comment
Share on other sites

Kan bruke poster om dere er flere.

Bandhund jakt er best alene, synes jeg.

 

Hund og fører skal samarbeide om å finne å stille innpå dyr. Om det gjøres bra og det er brukbare forhold.

Vil ofte hundefører felle dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer:) må jo ta det opp med jaktleder her, men; det er vell ganske ødeleggende for meg vist de andre som også smyger etter elgen går på samme område mot poster? Vi driver med smygjakt her med poster også. Er 50/50 om poster eller jagerne skyter her. Kan jeg da gå imellom de andre jagerne også eller burde jeg ha et område for meg selv?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vekker til liv en gammel tråd, men kunne ikke la være å svare på denne ;) Jeg har gått med svarthund med resten av jaktlaget på post. Hundene jakter med alle sanser, og det kan være forvirrende for hunden hvis det er flere som går i skogen samtidig. F eks så går den på overvær av elg, så er det en annen jeger som lager støy i skogen, og hunden vil da opp å sjekke om det var elgen eller ikke. I alle fall var min hund slik. Så jeg mener at det aller beste er å få ha skogen for seg selv når man går snikjakt med bandhund.

 

Når jeg så gikk med hunden var som sagt de andre på post, og blir som en støttefunksjon (backup). Hvordan man burde sette opp postene er jo alt etter hvordan terrenget er. Vårt terreng er veldig bratt, og har ett par store elver som deler terrenget. Så vi har poster ved overgangene på elven(e), og noen i kjente trekk i øvre del av skogen. Det som dessverre (for hundefører) skjer inni mellom (også ofte), er at vi ikke greier å gå stille nok, eller at vinden er slu og endrer retning i tide og utide. Da støkker vi dyra, og de vandrer langs sine stier bort fra oss. Dette skjer da i en rolig fart da vi i grunnen nesten ikke lager lyd, og forhåpentligvis tusler forbi en post i et rolig tempo som gjør det fullt mulig å løsne skudd. Og kommer jeg meg innpå elg med hunden, ja da er det jeg som hundefører som får privilegiet med å løsne skudd mot dyret :)

 

Og så varierer vi, noen dager går jeg med hunden, andre dager går vi "ordinære drev". Der vi setter ut en postrekke, og sender drivere gjennom deler av terrenget. Slike drev fungerer bra i områder der sitkagrana står tettere enn myggen på syltetøy-skjeen. Slike områder er uansett "bortkastet" å snike seg inn i, da man må ned på alle fire for å komme frem.... Så slik får "alle" det som de vil ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 years later...

Lurer på å skaffe meg svart elghund. Er det noen her som bruker sin aktivt på annet enn hjort og elg? Jakter en del alene på hjort, rådyr og storfugl, er det noe hjelp i hunden på storfugl? Eventuelt bare til å hjelpe å finne felt fugl i lyngen?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mer uvanlig at de ikke bryr seg om annet enn elg og hjort. Vanligvis ikke i den grad at det går ut over primæroppgaven. Har mange ganger vært ut for at bikkja stuper inn i en einerbusk eller noe kratt, og av og til kommer den ut igjen med fugl i kjeften, tydelig fornøyd med seg selv. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei.

Er på utkikk etter NES-valp, - etter 10 år uten jakthund. Tidligere har jeg hatt både drevere og støvere(coonhounder), da min eksmann var en lidenskapelig jeger. Jeg er derfor svært dreven i hundehold, og vet godt hva som kreves av en jakthundeier.

Jeg og familien min bor på gård med korn og skog, og for tiden har svigerfar i nabohuset, en sort elghund hann, som er jaktlagets hovedperson gjennom høsten. Dessverre begynner han å dra litt på åra, og selv om han nok kan ha flere gode år igjen, så ønsker vi å skaffe oss en ny jakthund som kan få bli med gamlefar og lære. Svigerfar og bikkja er ettersøksekvipasje og ansatt i kommunen, så her er bikkja på jobb hele året! 

Min erfaring er også at det er sunt for bikkjer å ha selskap i hverandre i tillegg til familien, så derfor vil jeg starte leting etter rett oppdretter nå.

 

Vi er ute etter en valp av god avstamming, med godt jaktinnstinkt og rolig gemytt. Vi ønsker oss tispe, da disse ofte er litt roligere. Jeg er hjemmeværende, og kan derfor følge opp en valp på beste måte. I tillegg bor altså mine svigerforeldre på samme gårdstun, og de er med på prosjektet! Tips om kull, og seriøse oppdrettere, kan sendes på pm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 7 months later...
  • 7 months later...

Hei,

Jeg har de siste sesongene begynt å gå mer og mer med båndhund på elgjakt, da eieren begynner å bli dårlig til beins. Har jaktet elg i 20 år, men stort sett kun vært postjeger. Har dere noen tips til hvordan jeg skal bli en god båndhundjeger og hva jeg skal tenke på når jeg går? Hunden markerer veldig tydelig når den har ferskt spor, men synes det generelt er vanskelig å avgjøre når jeg skal styre hunden og når jeg skal følge den..

 

Jakter forøvrig med et lag, så det er alltid flere postjegere. Skjønner også at det beste tipset, og lureste, er å bruke mange timer med hunden i forkant av jakta, men dette er dessverre ikke mulig i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Om du trenger å "styre" hunden så kan du jo la den sitte i bilen.. stol på hundens sanser. Hold et rolig tempo. Ha gjerne med kikkert. Studer terenget forran dere. Les hunden. Følg med på hvordan den reagerer når dere kommer inn på ferske spor. Eller nærmer seg dyret. Mine stopper opp og ser og lytter. Da vet jeg av vi er nær. Går dem i sitt eller stoppet helt å står fast så ser dem dyret.

Link to comment
Share on other sites

Kleggen skrev (18 timer siden):

....hva jeg skal tenke på når jeg går? Hunden markerer veldig tydelig når den har ferskt spor, men synes det generelt er vanskelig å avgjøre når jeg skal styre hunden og når jeg skal følge den..

Hva du skal tenke på? Elg og jakt😉! Nei, fleip til side, du skal fokusere på å gå stille og (etter beste evne) lese hundens signaler. Ja, kurs og bøker er veldig bra, men hvor sterkt/tydelig hunden markerer kan nok være litt individuelt. Derfor må du tilbringe MYE tid sammen med hunden i skogen, fortrinnsvis i terreng både med og uten elg/hjortevilt.

 

Jeg mener man alltid bør følge hunden, med mindre den leder deg mot terreng som er ufremkommelig, f. eks. vann, blautmyr eller bergskrent. Da bør hunden korrigeres/styres mildt, men bestemt.

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De fleste båndhundjegere (og mange av hundene) blir for ivrige og har det for travelt når man nærmer seg dyrene. Hvis vindretningen er stabil så har du som regel veldig god tid på det siste strekket. Hunden bråker ikke så mye, men det gjør du. Kle deg og te deg lydløst. Gi beskjed til postene om at du kommer til å bruke lang tid gjennom terrenget.

 

Enkleste måten å øve på, hvis du ikke har mye vilt rett utenfor stuedøra, er å kjøre seg en tur i grålysningen. Når du ser hjort eller elg på en bø eller langs veien så parkerer du og går mot dyra inn i vinden. Da kan du trene på mange innpåstillinger uten å måtte gå langt. Jaktselen og noen passende belønninger ligger alltid i bilen når vi er på reise i Norge, og da passer vi på at tidspunktene egner seg for øving så ofte som mulig. Du bør, naturlig nok, unngå slik trening hvis det er nevneverdig trafikk, i tilfelle dyrene støkkes.

 

Vi har brukt mye tid på å øve inn håndsignaler, i tillegg til kommunikasjon med båndet (små rykk, f.eks. to rykk for stopp/fokus). Det kan man øve på når som helst. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!

Som nevnt får jeg ikke brukt mye tid med hunden utenom jakta, så da må man bare prøve å gjøre det beste ut av det..

 

Min tanke på å «styre» hunden når den ikke har noen spor var å bevege seg litt sikksakk gjennom terrenget, for å sikre at man dekker et større areal da hunden gjerne kan gå rett gjennom. samt å komme seg opp på koller for at bikkja kan bruke luktesansen. Men skjønner at dette er tanker jeg bør legge fra meg…?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...