Jump to content

Svart Elghund tråd


MsHunter

Recommended Posts

Hei! Ny her, og etter hva eg skjønner så finnes det ikke tråd for NES? (om det gjør, gjerne legg ved link!)

I så fall er det på tide med en synes eg, etter å ha fulgt med her en stund=)

 

Har tispe på 9år, og passer ofte min brors hannhund på 4år. Gamlegubben døde i fjor 16 1/2år gammel. Skal etter hvert prøve å hive inn noen bilder av dyra, men først skal eg prøve å forstå det med avatar;)

 

Noen andre med NES her? (får vi virkelig håpe, selv om det er ganske få igjen her i Norge. Antall valper født 2008 lå på ca 140, og hos NEG var det ca 1000..!)

Link to comment
Share on other sites

Har 3 svarte elghunder. Alle lydige og fine familie hunder. Kjempe gode bandhunder etter både hjort og elg. og flinke ettersøks hunder.

 

påstanden om at dei er sta og gjør som dei vil!!! Trur eg ikkje det er hundene sin "feil" :wink::wink:

 

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei tispe, som blir 5 på februar.

Lyder navnet Zenta.

Zenta fungerer bra på jakt, har stilt på to jaktprøver, en 2. premi 76 poeng(så aldri elg)

en 1. premi 81 poeng

Har planer om å stille på flere jaktprøver til neste år.

Zenta er en utrolig rolig hund å ha i hus, går altid laus, både ute og inne.

 

Svart elghund er etter min oppfatning en kjempe hund, både til jakt og som familiehund.

Link to comment
Share on other sites

NSE'en min har stillt elg når han har hvert løs før, men jeg tror du skal jobbe mye for å få den til å være stille i bånd og lose når den er løs!?! Holdt på å teste bikkja som løshund på jakta i år...for han er ikke stille når vi ser elgen uansett. Tror han hadde løst den oppgaven bra.

Link to comment
Share on other sites

Har en hannhund på 4 år som lyder navnet Kirac. Er godkjent ettersøksund. Bruker den som båndhund på Hjort først og fremst, har også prøvd den på elg og reinsdyr. Topp familiehund og jakthund. Veldig snill med tydelig kroppspråk. Fin størrelse som gjør at den er grei å ta med seg i bratt og ulent terreng.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har svarthund som fungerer som løshund i tillegg til som bandhund??

Har ikke hørt om noen svarthund som fungerer bra som løshund.

Mine svarthunder var utmerkede løshunder, og det ble skutt flere elger i los for dem. Derimot var de for ivrige som bandhunder - dro og peste. Men det var helt klart fordi jeg ikke trente spesielt på å bruke dem i band. Avkomma/slektningene deres var utmerkede bandhunder, men de ble da også trent til det av folk som mente det var slik en skulle bruke en hund. (Jeg har sant å si ikke helt skjønt hvorfor en skal dra hunden etter hodet rundt i skogen, og hundene mine har heller ikke skjønt hvorfor de må dra med seg en treging som meg på slep når det begynner å bli morsomt, men - :?: )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje, men jeg har i hvert fall hund som fungerer både løs og i band, litt vel ivrig i bandet kan han være i blant og søket hans når han er løs ville ikke varmet hjertet hos entusiastene, men jeg vil si at som bandhund fungerer han sånn ca. 99% (1% prosenten skyldes fersk bandhundeier som "løp" spor med ham som valp) og som løshund ca. 85% (trangt søk, ja...). Dette er en NEG, uten at det betyr noe i denne sammenhengen. Jeg kunne skutt "dobbel" under jakta i år, skjøt elgku i los for ham første dagen og kunne skutt elgku i dagleie for ham tredje dagen, etter 15-20 minutters rent overværsjag, om vi bare hadde hatt mer enn ei ku på kvota...

 

AD Jegermeister: Disser`u bandhundjakta eller? Eller på gammelnorsk: Skal jeg forstå Deres bemerkninger, forsøkt skjult med liten skrift, dithen at den edle, og ikke minst svært spennende, kunst det er å smygjakte hjortevilt med hund i band ikke faller Dem i smak? Tilhører De TV-spill generasjonen som best liker å slippe hunden, skru på Astro`en og oppleve jakten på skjermen? :D

 

Flotte bikkjer forresten!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Går med noe små tanker om å kjøpe jaktbikkje, og svart elghund er den jeg har mest i tankene faktisk. :)

Som bandhund så kan den være til god nytte til både reinsjakt og elgjakt tenker jeg meg.

 

 

Har en NES, fire år gammel, fantastisk familiehund, god turkammerat og ikke minst så blir det effektiv elgjakt av det også! Utstillingschampion og 1. på jaktprøve (hadde sikkert fått flere bra jaktprøver hvis ikke eieren var helt fersk som bandhundjeger :oops:, men nå tror jeg vi har knekt koden!) Avkom ventes i disse dager, har ikke hørt noe fra tispeeieren ennå - men de kommer vel snart!

 

Jeg kan ihverfall anbefale NES på det varmeste

Link to comment
Share on other sites

Går med noe små tanker om å kjøpe jaktbikkje, og svart elghund er den jeg har mest i tankene faktisk. :)

Som bandhund så kan den være til god nytte til både reinsjakt og elgjakt tenker jeg meg.

 

 

Har en NES, fire år gammel, fantastisk familiehund, god turkammerat og ikke minst så blir det effektiv elgjakt av det også! Utstillingschampion og 1. på jaktprøve (hadde sikkert fått flere bra jaktprøver hvis ikke eieren var helt fersk som bandhundjeger :oops:, men nå tror jeg vi har knekt koden!) Avkom ventes i disse dager, har ikke hørt noe fra tispeeieren ennå - men de kommer vel snart!

 

Jeg kan ihverfall anbefale NES på det varmeste

 

 

Hei,

Har en 7 mnd gammel hannhund som eg prøver å trene til å spore hjort. Er helt uerfaren og svimer rundt i skogen med en hund som sikkert ikke skjønner noe av det vi driver med. Har funnet hjort, men mer av tilfeldigheter enn av godt samarbeid mellom fører og hund. Du skriver at du har knekt koden, og da håper jeg du har noen gode tips å komme med. Har fått noen frosne hjorteskanker som jeg har tenkt å lage spor med, for da vet jeg i det minste hvor sporet går og kan belønne riktig sporing. Men om det er sånn det bør trenes vet jeg ikke noe om. Så kom igjen, alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Et betimelig spørsmål, om du ikke tar det ille opp, er jo hvem det er som svimer; du, bikkja eller begge. Jeg holder en knapp på at det de fleste gangene er deg.

 

Det er ikke så lett å gå med hund, hunden tar ikke fem øre for å gå omveier, utrede spor inn til det absurde, særlige når han er frustrert over lite spor/lukt og begynner utrede dagleier og beitespor fra dagen før. Unghunder/valper har ikke så lett for å bruke terrenget til å finne lukt og dertil er ikke komunikasjonen dere i mellom utviklet skikkelig. Mitt råd er å ta det med ro, gå mye i skogen uten å la deg frustrere og ligg unna spor du lett greier å følge selv. Det er SÅ lett at du begynner å styre bikkja, og det blir helt feil. Du må oppsøke situasjoner der hunden lykkes selv, uten at det du som har sporet dyret og han har trasket bak.

 

Dersom du har ambisjoner om å skyte for hunden ville jeg også satset på å gå vesentligst overværsjag, og ikke spore så mye. Det er veldig god trening for dere begge å henge opp en skank 1 meter over bakken inne i skogen et sted og la bikkja finne den. IKKKE styr hunden, led den inn i fristelse (les: vinden) og la den finne ut av det selv. Min NEG var 6 måneder første gang jeg gjorde dette og han tok oppgaven med en eneste gang, og det lærte meg mye om hvordan han komuniserer at han har godlukt i nesa, hvor den kommer fra osv.

 

Til slutt en liten historie fra blodsporprøven jeg gikk da min ble godkjent ettersøkshund: Begynte ved sporstart, sitt og vent til far har undersøkt litt. Hver så god - fin sporing til første avhopp. Da begynner bikkja, i følge meg, å rote og jeg tar han av og begynner på nytt der jeg var sikker på at sporet gikk. Dette gjentar seg en gang, og da gir jeg litt opp. Resten av prøven slentrer han en tur i skogen, tilsynelatende på må få og jeg er sur, lei meg etc. Til han plutselig stopper, graver litt i mosen og står så og ser på meg. Jaggu, sårleie! Tre minutter senere sto han med rådyrskanken i munnen. En meget munter dommer, selv dachseier, kom bort til meg og sa: Gratulerer, det er bestått, bikkja di gikk til klar første premie, men du gikk i beste fall til en annen premie... :) Han kunne fortelle at det jeg oppfattet som "roting" var en meget adekvat ringing for å finne sporet, og "slentringen" var full overværskontroll på et spor som gikk 20 meter lenger opp i skogen, han hadde vinklet og gått rett opp på sporet da han fikk ferten av sårleiet. Moralen er vel at erfaring og mye skogtid med hunden er det som skal til.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er nok helt riktig, det er eg som er sjefssvimeren. Men takk for tipsene, skal prøve det med å henge opp skankene i et tre og se om hunden finner duftsporet. En annen ting, vi har gått mye i skogen, en del av tiden med hunden løs. Da er den ekstremt oppsatt på å jage etter fugler og insekter og alt som måtte finnes, men dette er kanskje normalt for en hund i denne aldren (7 mnd)? Veldig lite bjeffing heldigvis, men den dundrer gjennom skogen så et høres lange veier. Spørsmålet er, bør eg slutte å slippe hunden fri hvis eg skal få en god bandhund?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal ha hunden løs så mye du kan utenom treningsturene, hunden har godt av friheten, særlig som unghund. Men jeg mener det forutsetter at du ikke bare slipper ham og surrer rundt i dine egne tanker, at du har et aktivt samspill med hunden ved at du legger inn jevnlig lydighetstrening underveis, inkalling, sitt og bli. Fyll lommene med godbiter! Dette lærer dere masse av begge to, og hunden vil etterhvert få større fokus på deg, noe som er viktig for komunikasjonen under jakta.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har en 7 mnd gammel hannhund som eg prøver å trene til å spore hjort. Er helt uerfaren og svimer rundt i skogen med en hund som sikkert ikke skjønner noe av det vi driver med. Har funnet hjort, men mer av tilfeldigheter enn av godt samarbeid mellom fører og hund. Du skriver at du har knekt koden, og da håper jeg du har noen gode tips å komme med. Har fått noen frosne hjorteskanker som jeg har tenkt å lage spor med, for da vet jeg i det minste hvor sporet går og kan belønne riktig sporing. Men om det er sånn det bør trenes vet jeg ikke noe om. Så kom igjen, alle tips mottas med takk!

 

Hei ja.

 

Mye er allerede sagt før meg, men jeg vet at jeg ihvertfall har gjort to "store" feil, og det tror jeg flere gjør -1:jeg gikk (går?) for fort. Etter min mening kan man nesten ikke gå for sakte, men jeg blir ihvertfall ivrig, lei, sliten osv og da er det lett å sette opp tempoet - ikke lurt.

2: Stolte ikke på hunden! Det har jeg lært nå, han har alltid bedre kontroll enn meg på hva han driver med. Etterhvert har jeg lært å lese bikkja litt bedre, så nå er det enklere å avgøre om det er elg han jobber på eller om det er noe helt annet (både fugl og rev er tydeligvis moro og lukter godt).

 

Ellers trente jeg også på elgskanker, både slepespor og opphengt i skogen, i tillegg til at jeg har funnet ut at "jordeelg" er fint å trene på. En liten biltur om kvelden, og så har man en elg som man vet hvor står og kan gå innpå mens en konsentrerer seg helt om hvordan hunden jobber.

 

Og (bare for å skryte) hvis du går inn på elghundforbundet.no, under raser -Norsk elghund sort, da er det min hund det er bilde av på første siden :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Moro å se at det er flere her inne som har svarthund :D

det er kanskje enda flere nå ? :) siden tråden er gammel ?

 

jeg er selv en 18 år gammel gutt med en svarthund på snart to år som det er skutt ca. 10 dyr for, har ikke prøvd den som løshund som det ble spurt om lenger oppe, og har heller ingen planer om dette da jeg syns bandhundjakt er TOPPEN :wink:

har en drøm om at han skal bli jakt champion en dag, og håper å få gått noen jaktprøver neste høst..

 

viss noen vet om en sele du kan kjøpe på nettet, som ikke klemmer over halsen slik at hunden får pusteproblemer taes tips imot med en stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Lite aktivitet i den her tråden, så vi får prøve å skape litt aktivitet. Eg reiser nordover no i helga for å hente meg ein svart elghund hannkvalp på 11-12 veker. Han skal brukast primært som bandhund, men satser og på å få han godkjent som ettersøkshund.

 

Har fått litt ulike råd med tanke på ferskspor kontra blodspor. Nokon seier eg skal holde meg heilt unna ferskspor til eg får han godkjent på blod, medan andre råder meg til å bruke mykje tid i skogen. Kva er kammerbrukarane si erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg fikk meg NES var jeg ivrig og begynte tidlig å trene på vilt. Det førte til at min hund ikke var noe interessert i blodsporene jeg prøvde å legge. Nå skal det sies at jeg ikke var så ivrig på å få godkjent ettersøkshund, og jobbet ikke mye med dette, men skulle jeg gjort dette igjen ville jeg fått unna blodsporet først! Ellers så gir jo 2.premie på jaktprøve (bandhund) mulighet for å bli godkjent ettersøkshund i eget og tilstøtende jaktlag, og det holder i massevis for meg.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok d vil være enklere å ta blodsporprøven før hunden er brukt på ferskspor.

Men jeg gikk blodsporprøven med min nes tispe på 5år forrige uke å det gikk greit på første forsøk, har heller ikke gått så mange blodspor før jeg tok prøven.

Var elg i nerheita da jeg gikk blodsporprøven så jeg måtte starte på ved skuddplassen to ganger før hun gikk blodsporet, di to første gangene gikk hun på overvær etter elgen.

Så jeg tror jeg skal gå blodsporprøven før jeg starter med ferskspor på neste hund, men så er d dette med å vente med å bruke hunden på ferskspor til etter den er 9mnd.

Men uansett lykke til med nes`n vil tro du blir fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan går det med treningen før jakta svarthund eiere ? :D

 

jeg har hatt 4 turer i år, og har totalt sett 5 elger og en hjort :) til uka venter det et par jaktprøver, ble 67 poeng og 2. premie i fjor, men i år, håper jeg virkelig ( med rett porsjon flaks ) å ta steget opp til 1. premie.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har ei tispe på 3 1/2 år som heiter Mira. Er godkjent ettersøkshund og har eit fantastisk roleg lynne i heimen. Alle ungar osv i nabolaget uansett alder går tur med ho.

 

Men er ein så syndig å flytte på jaktbandet/selen uten at ein skal på jakt har ein ein hund som sit ved utgangsdøra i 3 timar å ventar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fattern sin svarthund tispe vant visstnok et eller annet slags nordnorsk mesterskap for bandhund i høst.

Å i tillegg er den blitt jatkchampion. Om jeg ikke husker feil har den hunden aldri fått annet enn 1.premie på noe den har vært med i (utstilling og jaktprøver). Så jeg er blitt litt overbevist om at svarthunder er genialt som bandhund.

Som løshund derimot, så har vi en gråhund :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hiver meg på en litt "gammel" tråd her :D

Har en svart elghund på 9 mnd og er kjempefornøyd! mye jobb, mye aktivitet og en drøm å ha inne i hus! (ville ha en rolig hund inne i hus så selv om det blir litt leking inne er det som oftest ro og orden inne mens det er lek og moro ute :) )

Har vist utrolig gode evner på å følge overvær, og har hatt en del turer i skogen for å finne elg :)

 

Men til dere som har hatt hund noen år, hva gjør man når man er på besøk hos andre med hann hund, så finner min hund ut at her skal han markere og dekorerer god stolen med en solid stripe. Hva skal jeg gjøre? (Jeg er prinsipielt mot å bruke vold (type risting, slåing sparking) som opplæring så tips og triks utenom det ville vært fint :wink: )

Mvh

Erlend :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har en sort hund som lyder navnet Aiko ( når han vil det selv) på 11 måneder. Er en flott familie hund, men har nokk sett seg ut matfar som øverste leder etter noen prøvelser. Driver med blod spor trening nå og skal ta prøven når våren kommer. En utrolig flott hund som man liker bedre og bedre for hver dag man har den :)

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på en litt "gammel" tråd her :D

Har en svart elghund på 9 mnd og er kjempefornøyd! mye jobb, mye aktivitet og en drøm å ha inne i hus! (ville ha en rolig hund inne i hus så selv om det blir litt leking inne er det som oftest ro og orden inne mens det er lek og moro ute :) )

Har vist utrolig gode evner på å følge overvær, og har hatt en del turer i skogen for å finne elg :)

 

Men til dere som har hatt hund noen år, hva gjør man når man er på besøk hos andre med hann hund, så finner min hund ut at her skal han markere og dekorerer god stolen med en solid stripe. Hva skal jeg gjøre? (Jeg er prinsipielt mot å bruke vold (type risting, slåing sparking) som opplæring så tips og triks utenom det ville vært fint :wink: )

Mvh

Erlend :)

 

 

Gammel tråd, så da får du et sent svar. :P

 

Altså, etter 3 valper på rad i løpet av like mange år så har jeg kommet frem til at hovedvekten bør legges på å lære valpen at "NEI!" er en absolutt kommando som betyr at den har feilet grovt og fortjener straff.

Derfor blir "NEI!" inntrenet fra første uke av, kombinert med solid grep i nakkeskinnet, knurring og mye tenner.

Om bikkja da senere legger avgårde etter en bil, pisser på interiøret i huset eller gnager på støvler så er det "NEI!" som gjelder.

For riktig å understreke at det er snakk om straff bør man knurre litt etter "NEI!" også.

 

Etter de første 6 månedene her i huset har ikke grepet i nakkeskinnet vært nødvendig annet enn for å skille opphetede kamphaner.

 

Nå høres det kanskje brutalt ut for enkelte, men poenget er både å sette seg i respekt og poengtere at ordren er absolutt.

For ikke å gjøre ting mer forvirrende lærer aldri hundene her i huset mer enn 3 kommandoer, det er "NEI!", "KOM!" og "SITT!".

I mine øyne det man trenger for å ha kontroll på hunden.

 

Bortsett fra disse noe bryske kommandoene, evt. kombinert med knurring og risting i nakkeskinnet, så er mengder av ros, kos og godbiter helt nødvendig når hunden viser korrekt opptreden.

 

Primitivt kanskje, men det funker for meg, hundene er (relativt) lydige og svært sosiale.

Jeg har uansett ikke tenkt meg på agility med dem. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Til deg som har problemer med hannhund som markerer inne, jeg har også en 11 mnd svsrthund som har markert en del inne. Dyrlegen vår mente det kunne hjelpe å begrense hans mulighet til å markere inne. Dette har vi gjort ved å la han være i ett rom i den siste uken. Han får gå ut når han skal tisse, mao så får vi han til å bli tissetrengt. På tur får han tømme seg, men all skvetting nektes han. Og det har hjulpet. Videre har vi jobbet mye med lederskap i det siste. Han må sitte før han går inn og ut av en dør. Han må flytte seg når vi kommer, han får ikke hilse på gjester før vi lar han. Videre har han fått en plass som han skal ligge på når han er inne. Har vi ikke muligheter til å følge opp så legges han i buret sitt. Han er blitt mye roligere etter dette.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...