Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Hei!

Jeg øsker å være medlem av Schultz & Larsen-klubben. Eier en S&L M65DL kaliber 3006. Ett gevær jeg er meget fornøyd med.

Noen som har en god nettside der en kan finne nyttig informasjon om de god gamle S&L?

 

Hei, Vikrun, og velkommen i klubben ! :o

Hva er produksjonsnummeret på din M-65 ? Har den forskjefteavslutning av Palisander ? Virker sikringen på langs eller tvers ? Grunnen for disse idiotiske spørsmålene er at geværene er mer eller mindre håndlaget, og derved er det heller ikke 2 som er helt like. Var på S&L tur til Danmark i november og pratet da med noen av de gamle børsemakerne som jobbet på fabrikken og med et par samlere. Det finnes en del informasjon om S&L på div. Danske og Amerikanske sider. Men informasjonen er som ofte så som så, med mange selvfølgeligheter.

Ved å søke på f.eks: Schultz & Larsen 65DL på forskjellige måter, vil du finne noe.Du har sikkert allerede registrert at det også ligger litt info på dette forumet.

Den beste informasjonen får du likevel ved å kjøpe boken: SCHULTZ & LARSEN - Otterup Geværfabrik - Dansk Amunitionsfabrik A/S- De Danske rifler i verdensklasse.

Boken tar for seg historien fra fabrikken startet i 1889 til den stengte i 1994. Utgitt på Devantier forlag i Danmark. Her vil du finne mye koselig og meget interessant lesing.

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Hei Drilling

 

jeg har ikke fått jaktet i fjor så S&Len min står i safen uten lufting, ting gikk ikke helt som jeg hadde planlagt så jakt og skyting ble dessverre nedprioritert til fordel for basic survival.

 

Vi burde tatt en Danmark tur igjen senere, jeg er meget interessert i å møte S&L karene , så¨jeg får rost de for sitt bra arbeide samt overbringe gledesytringer fra andre jeg kjenner som har et bra , nesten religiøst forhold til de gamle riflene.

 

Jeg skal ha ei ekstra pipe til min nå i 7mm Rem Mag, så det blir 2 løp der. Da riflen ikke var original da jeg fikk den så syns jeg det er greit med ei pipe til.

 

Fikk tak i Jeger 88 booka, et lengre portrett intervju med Godseier Treschow sa omtrent følgende, hans rifle for allbruksjakt var en S&L 65 i 7mm Rem Mag, flalt kulebane til det meste. Har hørt litt om "Godseier rifla" og den fikk sannelig kjørt seg i skogene og fjellområder i Europa, Norden og Amerika.

 

får en kjøpt S&L boka her til lands ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg fant nummeret på rifla mi der, originalt i .358 NM, ompipet til .338 win da jeg bestilte den, og jeg fikk ny pipe i .358 NM, spørsmålet er hvor kan den gamle pipa være, og hva slags åpne sikter brukte de p åden opprinnelig ? jeg vil ha slike sikter som jens Perto har på sin modell. I nyeste VT er det artikkel om .358 Nm, 50 år og 50 arter heter., Perto har brukt sin på 50 arter her og der og han har en fin historie og bilder om den .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei! - Det er spennende å lese om favorittene deres. Jeg synes de ser veldig bra ut og har vært gode å holde i - når jeg har håndtert de i butikken. Hvordan det er å skyte med en av dem, har jeg beklageligvis aldri erfart. - Den rette kolben til Classic-varianten, frister meg mest rent skytemessig - men det kan jo hende at Victory`en med (slik det ser ut på bildet) mye mere fall i kolben er ok å skyte med også? - Det jeg tenker spesielt på er munningsvipp når man skyter med friskere kalibre. - Noen som kan bidra med egne erfaringer?

 

Med tuborg hilsen til de Danske Drænge

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Søker herved om medlemskap i klubben :)

Har hatt min S&L M97DL i .30-06 siden 2004 og er fortsatt overbegeistret for våpenet.

Den har faktisk medført at andre våpen stort sett står i skapet.

 

Jeg kjøpte kun pipe og låskasse, så fikk jeg en børsemaker til å lage en stokk som passet meg bedre, ut i fra et oppgradert nøttetreemne.

 

Her er den på luftetur i Russland.

 

IMG_7975.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ansöker med min Mod 60 i den eminenta kalibern 7x61 S&H, har haft den i 2 år & hunnit skjuta vildsvin, rådjur, Muntjac & Cinese water deer.

bössan såldes till USA & skickades sedan till Belgien för lite dekor(kanske inte alltför snyggt, men speciellt...) sen såldes den till Sverige på -80 talet.

Schultz_Larsen_007.jpgSchultz_Larsen_gravyr.jpg

Schultz_Larsen_vingar.jpg

Schultz_larsen_nalle.jpg

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Owww

 

Spennende rifle det var , selv medyankee look .

 

http://www.riffeljagt.com/NOMotterup.htm" target="_blank

 

Litt mer info om de riflene . Hadde besøk fra Italia for noen uker siden og han likte S&L riflene godt, syns de var langt foran sin tid, og han er våpensamler med ca 140 våpen i samlinga si . Så det ble skapt noe unikt her oppe i gode gamle dager, håper det dukker opp mere bra fra den kanten .

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant nummeret på rifla mi der, originalt i .358 NM, ompipet til .338 win da jeg bestilte den, og jeg fikk ny pipe i .358 NM, spørsmålet er hvor kan den gamle pipa være, og hva slags åpne sikter brukte de p åden opprinnelig ? jeg vil ha slike sikter som jens Perto har på sin modell. I nyeste VT er det artikkel om .358 Nm, 50 år og 50 arter heter., Perto har brukt sin på 50 arter her og der og han har en fin historie og bilder om den .

 

Flott rifle, interessant kaliber med en fascinerende spennvidde med tanke på bruksområde, bare synd kaliberet ikke er lettere å skyte jevnt god med. Alltid interessant å lese artikler fra den kanten så lenge innholdet ikke er mer resirkulert enn dette.

 

Bare av ren nysgjerrighet siden du har samme børse og samme kaliber og høres temmelig erfaren ut; hvor mange arter har du klart med din sjarmør fra otterup? Alltid gøy med interesserte folk som åpenbart har vært ute å reist litt og fått litt erfaring med børsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare 3 arter med den rifle, bare vært utenlands en tur på jakt med den, forøvrig var det min første jakt tur der jeg fik kfelt vilt . Herover har jeg alltid vært uheldig på jakt så måtte betale for en utenlands tur for å¨være sikker p åat det dukka opp vilt . Kalibret i mitt våpen er .358 NM, og skulle ønske ei pipe i enten 7mm Rem Mag eller 7x61 SH. Men de siste årene har jeg ikke hatt råd til jakt og skyting så alt står i safen og venter på happier days .

 

Grunnen til at jeg syns S&L er så bra er at jeg vokste opp med å høre hvor fine de var , men å se en , nei det var umulig, bare 6.5 Nisser som løp rundt halvt forvirrete med sine "kanoner" i standard kalibrer og mere til . Hvor var de magiske mytiske Otterup riflene. Jo de var på Kongsberg hos en forhandler der. I en lengre sykdomsperiode jeg hadde så var det lett å ha noe annet å tenke på og tidligere hadde en artikkel av Jens Perto vekt en beundring for .358 NM .

 

Samt at jeg kjennte en familie av jegere og skyttere som hadde ei rifle også, men de savna bedre kuler til den. Rifla var pensjonert noen år pga kule kvaliteten.

 

Så da jeg fikk tak i min rifle og så at det var Norma ammo med woodleigh kuler der ringte jeg til de og de kjøpte alt de hadde . Skulle kjøpt litt selv også , men jeg lada selv da fant jeg fort ut at Norma Oryx gikk bra, Speer hotcore, nosler PArtion, 180 grain nosler handgun for moro skyld og 225 Sierra GK fin på bukk og rev . Men med de nye Woodleigh 225, 250 og 275 PP som Perto skrev i en artikkel ville gjøre .358 mest allsidig av de alle sammen med 275 som sin vinner , samt .310 woodleigh sopft solid så er det mye som venter p åden rette håndladeren .

 

 

Kunne du tatt en skyte tur på banen og skrevet en liten rapport om den ujevnhetn om 7x61 en din, eventuellt send en meld til Drilling her inne ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

 

Logger ind i S&L klubben med Victory købt for ca. et år siden med 6.5x55 og 9.3x62 piber.

 

Efter pibeskift skal den nogen gange lige have 5 skud igennem før den samler bra igjen. Men OK skudgrupper det kan den fint levere 8)

 

Her er sommerens test af h.ladet 9.3x62 286grs Oryx. Skudt fra bænk, 100m.

IMAG0673-1.jpg

3xJaktmatch øverst; 3xOryx h.ladd nederst.

Ca. 0.5MOA med 9.3x62 er bra nok i min bok :smile:

 

 

CIMG2084-2.jpg

Med forårets 6.5x55 jaktmatch pibe

 

 

IMAG0254-1.jpg

Her hviler S&L'n op ad et grantræ efter at slått Mikkel i bakken på 180m. 6.5x55 jaktmatch pibe & fabriksladd Lapua Mega 10.1g.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei

Har S+L M97DL - 6,5x55. Har fått løp i 30.06 til denne, men ved skifte sitter løpet veldig fast. Det nye går også særdeles trangt inn. Må bruke verktøy (trekloss + skrustikke). Ikke urent eller lign. i hylsa. Smurte med olje før insetting av nytt løp :evil:

Jeg vil da pusse/polere innvendig for å kunne skifte løp - er dette riktig på dette våpenet?

Er forøvrig mer enn fornøyd med våpenet ellers 8)

Link to comment
Share on other sites

Da melder jeg min ankomst i klubben jeg også :)

For noen dager siden ble min nesten ny-ervervede Tikka T3 byttet ut med en flunkende ny Schultz & Larsen Classic DL.

Testet den på banen i går, og etter ni skudd for å skyte inn siktet var jeg klar for oppskytingen. Var sikker på jeg bomma opptil flere ganger, og når sensor kikket på skjermen så hørte jeg bare "i helvette!". Tenkte med meg selv at dette måtte bety dårlig nytt. Men det viste seg at fire av skuddene mine var hull i hull (så godt det lar seg gjøre på elektronikk), og ett hadde jeg dratt bitte litt ned.

 

Jeg kan ikke være noe annet en meget godt fornøyd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en test av Schultz & Larsen Classic DL i Jeger, oktober 2010. Her fikk den endel skryt, og 47/50 poeng. Den fikk to poeng i trekk pga en liten treghet i åpning og lukking av bolten, men tester mener denne vil forsvinne etter litt bruk. Og ett i trekk pga pris. Nå skal det sies at denne testen er lik alle andre våpentester i jeger, lite tekst, noen få bilder og relativt lite informativ.

 

Derfor googlet jeg litt, og fant frem til denne (klikkbar link) relativt velskrevne omtalen. Her er det også endel flotte bilder.

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk! Melder meg inn med S&L Classic DL 6,5x55. Optikken jeg har montert er Zeiss 2,5-10 x 50.

Jeg er MEGET godt fornøyd med børsen og den høster en betydelig mengde skryt på diverse

skytebaner for nydelig stokk.

Jeg kjøpte riflen i fjor høst og tok den umiddelbart på banen for innskyting og kos. Hadde med en kompis som er stolt eier av en Sauer 202 og han ble regelrett forbanna

over at han hadde betalt 22 000,- mer for en børse som han mente var jevngod med min S&L til 11 000,- :) Hadde det ikke vært for møring-blodet i gutten ville han sikkert bare blitt litt irritert. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

35857wx.jpg

Jeg får melde meg inn i klubben jeg også. Dette er min første rifle, etter mye fram og tilbake falt valget på Schultz & Larsen classic links i 6,5x55 med en Leupold VX II 3-9x40

skøyt den inn igår og er kjempefornøyd med rifla :D

Link to comment
Share on other sites

Hello:) Har en Classic DL i 6,5x55. Får i neste uke ei ekstra pipe i 22-250 rem. Noen som vet hvilken twist S&L lager disse pipene i???

Glemte å spørre leverandør om dette..og har søkt både her og der uten å finne noe konkret..Poster spm her istedet for å lage en helt ny tråd.

NOEN som vet?

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn ,med Classic DL har den i 6,5x55,men har og planer om 22-250 og 9,3x62 til våren,har ein Swarovsky PVI-2 2,5-10x56, fikk den levert ferdig kappet gjenget og blånert på 55 cm, med Hardcore 45 Tvister,det eg er missfornøyd med er magasinet ,det skrangler og er kranglete å få på plass i ein fart,er det noen som har fem skudds magasin .å er det noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvilken twist S&L lager disse pipene i???

Riflestigningen er 1:10 i 22-250 Rem.

Presisjonen med rett kule i rett hastighet er enormt bra.

Remington UMC 50 grs samler ca 12 mm på 3 skudd,

50 grs Nossler Balistic tip ladet til 1150 m/s samler ( når skytteren er på hugget ) under 10 mm.

62? grs Nosler Partition fikk vi ikke til å gå bra uansett hastighet.

55 grs Barnes TSX i 1080 m/s samler meget bra.

 

Har skutt skjære på 300 m hold med denne riflen, optikken var da Swaro Z5 5-25 x 52 BT.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei alle dere Schultz & Larsen fans.

Eg vurderer nå å kjøpe en Schultz & Larsen M97DL i 6.5x55.

Løpet på denne er kappet til 53 cm og gjenget for demper.

Det eg lurer på er det noen som vet original lengde på dette løpet?

Og har dere noen meninger om tap av hastighet her i forhold til at løpet er kappet?

 

 

Takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

All info om løp finnes her!.

 

S&L leverer 6.5x55 i 520mm, 600mm, 650mm lengder.

For de som vet at de skal ha demper og kortere løp, anbefaler jeg å bestille rifla med 520mm løp ukappet men gjenget.

Dette da S&L lager løpene sine med en svak konisk avsluttning av løpet, for å minske mantelavsettning.

Disse løpa kommer lappet, og trenger i følge fabrikken ingen "innbrekking" (og de burde vite hva de prater om).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

melder meg inn i klubben med 97dl. har også ett spørsmål ang kikkert montasje. har pr dags dato leupold qr montasje og zeiss victory kikkert på rifla. men når rifla er skutt inn på 100m og kompensatoren nulles har jeg bare 40klikk i høyden. kan det hjelpe med s&l montasje? har hatt kikkerten på en sako tidligere, der fungerte det brillefint. noen tips???

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg solgte saueren min og bestilte en schultz & larsen viktory våpenet har et helt fantastisk avtrekk å jeg har aldrig skutt så bra med noe våpen før. Blir innskyting med helmantel i dag eller i morgen så bærer det til skogs sammen med spetsen på torsdag så får vi se om han får jaga en tiur topp som jeg kan skyte

Link to comment
Share on other sites

Hello:) Har en Classic DL i 6,5x55. Får i neste uke ei ekstra pipe i 22-250 rem. Noen som vet hvilken twist S&L lager disse pipene i???

Glemte å spørre leverandør om dette..og har søkt både her og der uten å finne noe konkret..Poster spm her istedet for å lage en helt ny tråd.

NOEN som vet?

 

Hej!

 

I min 97DL cal. 22-250 Rem. prøvede jeg meget forskelligt ammo, men det eneste jeg fik til at gå rigtig godt, var Remington 55 grain PSP fabriksladet. Efter min opfattelse er S&L 22-250 piber meget følsomme i forhold til valg af ammo. Men som sagt, så er Remington´s 55 grain rigtig god/præcis, og virker perfekt på rådyr og ræv.

 

Stigningen er på 1:10 og måske ikke helt ideél da der praktisk talt ikke findes fabriks ammo tungere end 55 grains.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg må melde meg inn her jeg også.. Jeg fikk først tak i en M97DL links med KKC stokk og tung flutet pipe i 6.5x55, med S&B 3.12x42 og Leupold QR montasjer for et par tre år siden. Høsten 2011 har jeg kjøpt pipe i 30-06 gjenget for demper og ei pipe i 9.3x62 og A-Tec Maxim 375 kal. Er veldig fornøyd med denne, så nå har jeg kjøpt en M97DL til, med originalstokk i grad2 og 308W pipe, på toppen av denne sitter det en Kahles 1.5-6x42 og Leupold QR montasje, jeg har nå fått tak i et par kikkerter til, en Karl Kahles Helia L 2.2-9x42 med ret.1 og en Meopta Artemis 3000 3-12x56 med ret 4. Så nå har jeg planer om å skyte inn en kikkert til hver pipe.

Jeg hadde en tanke om å klare å synkronisere basene på begge våpen, men har ikke fått til dette enda, men det er ikke veldig langt unna. Har prøvd med to forskjellige kikkerter på begge våpen, og på den ene kikkerten måtte jeg skru 15 knepp til høyre og 15 knepp opp, på den andre jeg prøvde ble det 16 knepp til høyre og 16 knepp opp. Har prøvd å løsne baser og stramme til igjen og får nøyaktig samme resultat.

Tar gjerne i mot tips om hvordan jeg skal få til dette, da det hadde vært greit å kunne bruke alt av piper og kikkerter om hverandre.

 

Mvh. Bjørn

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor mange skruer er det på Trykkpunktavtrekket da? Regner med det er samme skrue som justerer vekt, både på direkte og trykkpunkt...Har et timneyavtrekk på en M98 jeg har. Der er det øverste skrue som regulerer avtrekksvekta og nederste justerer inngrepet....Noen andre som har peil?

Link to comment
Share on other sites

@hewi

Nei, det er ikke det. Direkte har vel to, og trykkpunkt har tre.

Kan jo komme med en liten forklaring på hvordan man justerer trykkpunktsavtrekket dog.

Skruen nærmest låsekassen (eller lengst vekk fra avtrekkerbøylen) justerer vekten på "slepet", skruen nest lengst fra låsekassen justerer hvor langt "slepet" skal være, og skruen som sitter under hele avtrekket (rett ved avtrekksbøylen) justerer vekten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei godtfolk. Jeg er også en S&L entusiast. har en M97DL av tidlig årgang med sikringen på boldmuffa. er i 9,3*62 og ettermontert åpne sikter med frontsikte m løpsbånd. Eneste børsa jeg egentlig trenger.

 

Men jeg kom over en strøken sak fra 50 tallet i 378 wtby mag. Den har gått knapt 50 skudd og er meget strøken. dette er et våpen vedkommende ønsker å selge. Men jeg vet ikke hva som er riktig pris for dette? hva selges slikt for der ute? og hvor bør man rette en eventuell annonse??

 

MVH

 

M

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn i klubben. M-97dl med 6,5x55 til trening, småvilt, hjort, rådyr og rein. nyinnkjøpt 9,3x62 pipe til ælg og hjort.

Noken erfaring med Jaktfeltstokkane til S&L ? er litt tung og klumpete, men har aldri holdt ein slik stokk så veit ikkje heilt. har vore i kontakt med ein som skal selge ein brukt ..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...