Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

  • 2 months later...
På 25.4.2018 den 17.19, waterbaekk skrev:

Hei!

Når skal Schultz og Larsen endre på 5-skudds magasinet sitt? Det skrangler jo som bare juling..

Noen som har prøvd å tigsveise tapper på magasinet, sånn som de første ble levert med?

Testet med ammunisjon i magasinet? 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Kjartkjart skrev:

Testet med ammunisjon i magasinet? 

 

Jeg har prøvet at sætte en kant på så magasinet påvirker tappen lige som 3.skuds magsinet. Det hjælper ikke på 5-skuds med 6,5x55 og 9,3x62 :-(

Jeg fandt ud af at det var "læberne" på magasinet der skramlede mod åbningen i låsestolen, så jeg prøvede at lavet et POM (plast) indlæg, men det fik jeg aldrig løst.

 

Min løsning blev at jeg limede en lille plast kile i magasinbrønden der trykker magasinet over mod de tapper der holder magasinet. Der er ingen fødningsproblemer :-)

 

 

Steen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisan Schultz & Larsen klubben! 🙋‍♂️

Jeg har gått til anskaffelse av ei S&L Victory, Links, med .308 pipe, (liker best helt klassiske trestokker til jakt), og har vel da inngangsbilletten til denne klubben da... 😎 Etter ca 200 skudd med den er jeg godt fornøyd❗😁 Ble litt stillere nå med denne tørre måneden med stengte skytebaner pga skogbrannfaren. 

 

Jeg er spesielt godt fornøyd med utskiftbar pipe selvsagt, og finishen på bolt og lading, som er skikkelig smooth. Beste jeg har kjent! Liker også godt de originale montasjene, og at den kommer med integrerte montasjefester, men også ferdig drillet og gjenget for andre montasjer/skinne. Liker også S&L lyddemperen, selv om jeg helst skyter uten på skytebanen. Har også nettopp kjøpt en rekylbrems, og er spent på å prøve den.

 

Derimot har jeg noen ankepunkter mot dem som setter dette våpenet opp på en pidestall! Hellige kyr er det nok av. Her er noen punkter i tilfeldig rekkefølge: 1) en stusselig nettside, og mest bare reklame. 2) Litt dårlig bedding - tåler ikke "papirtesten", ligger nedpå helt foran på stokken - så her må jeg pusse eller bedde på nytt - ikkje bra. 3) Litt hard sikringsfløy, men håper det blir bedre med litt tids bruk. 4) Dårlig finish noen plasser på stokken, feks at fremre remfeste var skrudd helt ut i kanten ved utfresinga slik at det første jeg måtte gjøre var å lage en forsterkning - har ikke lyst til at rifle og kikkert skal få et ublidt møte med bakken! 5) Men kanskje det aller mest irriterende: 5 skudds magasinet er et skikkelig rakkelverk og skranglemagasin. (Har gått tilbake til 3 skudds magasinet + enkeltlading ved 5 skudds-serier på banen. Her må det være en ingeniør som har drukket for mange bayer. 🍺 Jeg tenker alvorlig talt på å sende det tilbake med reklamasjon på fabrikkasjonsfeil ❗ 

 

 

remskrue.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny og flott rifle, @TS

 

Jeg har vært fraværende i denne tråden, til tross for at medlemsbeviset kom i posten for over 3 måneder siden.

En Traveller i 8x57.

 

Jeg har bare positivt å si så langt, men ettersom det er en Traveller har jeg ikke vært av med stokken ennå, så det kan være noe grums under overflaten som jeg ikke har oppdaget ennå. Ikke noe farlig grums i såfall, for den skyter hur rakt som helst.

Har valgt å kjøre med kun 3 skudds foreløpig, nettopp pga. ryktene om raklete 5 sk. magasin. Ingen grunn til å endre taktikk ennå ser jeg.

 

Forøvrig har jeg brukt en S&L 10MOA pic rail. Ikke noe å si på den, men om dette er en like god løsning i praksis som den var i hodet mitt før jeg bestilte, det er nå en annen sak :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
5 timer siden, eivkie skrev:

Har hørt at den skal minne om tikka t3 stokken. De syns jeg kanskje høres litt skuffende ut, da jeg syns den virker litt billig og kjip

 

Hvisdet stemmer er jeg enig. Men det fines andre, i mine øyne, trolig bedre syntetiske stokker til S&L. Jeg kjøpte HighTech, heter noe annet nå, til min fra Rafdal våpen. Den gir ikke "jallafølelse". Sikkert litt dyrere, men hobby koster......

Det ligger en på Finn nå til en Victory, og jeg er ikke selgeren.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

melder meg inn i klubben med en helt ny s&l Victor i kaliber 6,5x55.

 

Er meget skeptisk i skrivende stund. Åpnet kofferten og var spent på hva jeg hadde bestilt. Idet jeg skal teste avtrekket med klikkpatron så merker jeg at matingen er veldig tung helt i siste del av matingen. Lurte først på om det var at patronene eller kula traff riflinger eller lignende. 

Det jeg la merke til at ejektoren var meget tung og patronene fløy ut veldig fort. I det siste delen av matingen merket jeg at tyngden «fjæret» og tror nå det er når kulekrona skal gripe patronbunnen at ejektoren er alt for hard som gjør matingen tung. Grunnen for at jeg tror det er at når kronen har grepet hylsebunnen og jeg tar sluttstykker litt bak, uten at ejektoren slipper kronen, så er matingen så tung/lett som det bør være.

 

er det noen som har lik erfaring, eller er det noe med ejektoren min som er for hard?

mvh

solhaugen

Link to comment
Share on other sites

Har i dag hentet min andre Schultz Classic Dl. Denne gangen med syntetstokk og picatinny skinne og ukappet løp i 9,3x62. Har grisekort løp med demper i samme kaliber fra før av så blir spennende å se hva mann 44 med dårlig syn og hengemage får til med rødpunkt på denne.. Men troa er der😃

Skal sette skinne på førstemann også etterhvert, venter på stålskinne og stål qd ringer fra det store utland. 

Blir snart mulig å få kjøpt Leupold QR montasje med QD ringer lave og høye i 30mm.. Skal testes på banen i morgen. 

DSC_0187.JPG

DSC_0180.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har med en legacy i 223 og en classic dl traveler i 308.

 

Har problemer med at bolten ikke klarer å hente den siste patronen i 3skudds-magasinet på dl. Noen andre som har hatt dette problemet? Det skjer ikke hver gang, men ganske ofte. Det hjelper noen ganger å holde på magasinet mens jeg tar ladegrep. Svak fjær i magasinet?

Link to comment
Share on other sites

Montasje-relatert spørsmål til S&L-klubben:

Jeg bruker normalt optikk med skinne og orginale S&L montasjer, da jeg synes denne løsningen rett og slett er lekker, fornuftig og bombesikker.

MEN: Jeg leker med tanken på muligheten til å bytte over til rødpunkt om jeg sitter på en trang post og kan forvente raske skudd, utfordringen er at disse kun kan monteres på skinne, men jeg ønsker ikke en skinne permanent på rifla.. Finnes det en skinnejeg kan montere i de "vanlige" S&L sporene på kassa i stedet for å skru den fast?

Link to comment
Share on other sites

På 26.9.2018 den 22.22, hunter boy skrev:

Hvordan er dette nye plastskjeftet oppbygd? Har liksom en misstanke om billigfølelse.. Er det bare "stiv hardplast" og oppskåret grepsflater uten noen gummibelegning osv? Vet du eller har målt vekta på skjefet alene?

Etter å ha brukt syntetstokken litt så må det nok innrømmes at jeg har kjent på andre syntetstokker med langt bedre grepsflater enn denne nye
til Schultz. Helt grei - og passer greit til mine små "puselanker" av fingre. MEN til nå er det lite som måler seg med grepet på en Browning X-bolt med
Duratouch gummibelegg som jeg hadde. Denne ga et langt mer positivt inntrykk.  Syntetstokken til Schultz virker heller ikke stiv nok etter min mening.
Men har jo ikke brukt den annet enn et par turer på banen til nå så får prøve litt til før dømmer den nord og ned!"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 28.9.2018 den 16.12, FEVIK skrev:

Etter å ha brukt syntetstokken litt så må det nok innrømmes at jeg har kjent på andre syntetstokker med langt bedre grepsflater enn denne nye
til Schultz. Helt grei - og passer greit til mine små "puselanker" av fingre. MEN til nå er det lite som måler seg med grepet på en Browning X-bolt med
Duratouch gummibelegg som jeg hadde. Denne ga et langt mer positivt inntrykk.  Syntetstokken til Schultz virker heller ikke stiv nok etter min mening.
Men har jo ikke brukt den annet enn et par turer på banen til nå så får prøve litt til før dømmer den nord og ned!"

Stokken ligger ute for salg..

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 31.10.2018 den 10.12, eivkie skrev:

 

hva endte du med å bytte til ?

Beklager sent svar. Har skiftet til vanlig trestokk. Mindre grep over pistolgrepet for mine puselanker. Så det blir trestokk på classic i 9,3 for jakt og kkc for classic i 6,5 for bane. Kkc har et godt grep, passer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
På 2.11.2009 den 20.53, Drilling skrev:

Tidligere var det en artig tråd på "Sluttstykket" som hette Schultz & Larsen-Klubben.

 

Den henvendte seg generelt til alle som har interesse for eller som er eiere av Schultz & Larsen våpen,

og spesiellt til dem som er eiere av eller har interesse for "De gamle ægte sager" som ble produsert på Otterup Geværfabrik.

De fleste av oss vet desverre hvordan det gikk med fabrikken.

Etter å ha ferdigstilt den siste av fabrikkens flaggskip, jaktrifla M-100 DL med produksjonsnummer 20357 måtte fabrikken stenge i 1994.

Det ble totalt produsert 358 stk. av denne modellen, og det er grunn til å tro at det finnes ca. 10 stk. i Norge.

Ingen av våpnene som ble fremstilt her forlot fabrikkens samlebånd. De er nemlig mer eller mindre fremstilt for hånd, og ferdigstilt med fil og polermaskin. Da jeg besøkte fabrikken i sommer,

stod den der som alltid, men i sterkt forfall. Bygningene var tatt i bruk til lagringsformål .Det var litt vemodig å se, og samtidig rart å tenke på at her ble noen av verdens fineste jaktvåpen fremstilt for bare 15 år siden!

Det er historien rundt fabrikkken og produksjonen som gjør de gamle jaktriflemodellene så interessante, og det er følgelig derfor det ville vert moro å blåse litt liv i dette emnet igjen.

 

Link to comment
Share on other sites

Her er en ekte S&L aficionado som har flere M65 og 68 pluss en meget presis M 100 i kal 30-06-   Har jaktet mye med en M68DL med en rustfri Border pipe i kal 308/WM og en McMillanstokk. Har og flere M65i kal7x61 S& H. Jeg setter virkelig pris påde gamle S&L  kun min Champlin Firearms i 340WBY setter jeg høyre av mine boltrifler. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei! 

 

Jeg får melde meg inn i klubben....

Har nå kjøpte en Classic DL i kaliber 6,5x55, med KKC stokk.

 

Har ikke hatt anledning til å brekke inn løp eller teste presisjon ennå, men forventer meget god presisjon.

 

Imidlertid er jeg usikker på tiltrekking av bolter, da det ikke fulgte med noen bruksanvisning (?) fra Jakt og Friluft...

Kan noen fortelle meg moment for løpsskruer og skjefteskruer - samt rekkefølge for tiltrekking?

 

Jeg tror det er skrevet noe om dette før på kammeret, men klarer ikke å finne det. Om noen har en link til dette, vil jeg være takknemlig for det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Dagl skrev:

Hei! 

 

Jeg får melde meg inn i klubben....

Har nå kjøpte en Classic DL i kaliber 6,5x55, med KKC stokk.

 

Har ikke hatt anledning til å brekke inn løp eller teste presisjon ennå, men forventer meget god presisjon.

 

Imidlertid er jeg usikker på tiltrekking av bolter, da det ikke fulgte med noen bruksanvisning (?) fra Jakt og Friluft...

Kan noen fortelle meg moment for løpsskruer og skjefteskruer - samt rekkefølge for tiltrekking?

 

Jeg tror det er skrevet noe om dette før på kammeret, men klarer ikke å finne det. Om noen har en link til dette, vil jeg være takknemlig for det.

 

Mvh Dagl

 

Adskil riflen.

Ta af løb, og tør ren hvor piben går i låsekassen kassen.+pibe

Spænd bagerste skrue først med 7nm, of derefter foreste med 7nm.

Samle riflen igen….

 

Lig riflen i skydebænk og sikt på et punkt på 100 meters afstand. ( rør ikke riflen )

Kik igennem kikkerten og flyt hoved fra side til side og op og ned. Hvis krydset bevæger sig findes der en paralakse fejl i kikkerten, og du vil få sigte fejl.

Dette er hva jeg fikk fra Danmark i går.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Dagl skrev:

Hei! 

 

Jeg får melde meg inn i klubben....

Har nå kjøpte en Classic DL i kaliber 6,5x55, med KKC stokk.

 

Har ikke hatt anledning til å brekke inn løp eller teste presisjon ennå, men forventer meget god presisjon.

 

Imidlertid er jeg usikker på tiltrekking av bolter, da det ikke fulgte med noen bruksanvisning (?) fra Jakt og Friluft...

Kan noen fortelle meg moment for løpsskruer og skjefteskruer - samt rekkefølge for tiltrekking?

 

Jeg tror det er skrevet noe om dette før på kammeret, men klarer ikke å finne det. Om noen har en link til dette, vil jeg være takknemlig for det.

 

Mvh Dagl

 

Hei.

Den gangen jeg kjøpte mi S&L hadde jeg litt trøbbel med presisjonen til å begynne med. Jeg søkte samme info som deg, og fant en prosedyre på tiltrekning som var skrevet av en kar her på forumet. Den fungerte utmerket for min del, og har holdt meg til den siden...

 

-Tørk pipe og låskasse helt ren og tørr.

-Monter pipe, og lukk/åpne sluttstykke gjentatte ganger.

-Trekk til begge løpsskruer med 4Nm, og start gjerne med den fremste.

-Trekk så begge skruer til 8Nm, start med den fremste.

-Monter lånekasse i skjefte, og trekk skjefteskruer til 3Nm hvor du starter med den fremste.

-Trekk så til 6Nm, og du er klar.

 

Dette har fungert utmerket for min del i alle fall, og har alltid fått tilbake så å si samme treffpunkt etter at løpet har vært ute. Da snakker jeg innenfor ca 2 cm. Jeg bruker Warne stålbaser og Warne stålringer som jeg trekker til med Warne sin momentnøkkel. Kan ikke få anbefalt Warne sin montasje varmt nok...

Håper dette kan være til hjelp

 

PS: kontroller at pipen ligger fritt helt inn til låsekassen. Min gjorde ikke det når den var ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nylig fått vekk Picatinny skinna på min DL. 

Da jeg skyter med både vanlig kikkert og nattsikte har jeg trodd det var behov for skinne montasje. 

Jeg testet nå med Slide & Lock på nattoptikken og det fungerte perfekt. Jeg senket begge siktene med 1,5-2cm. 

 

Hvis noen her med S&L børse skulle ha behov for en nesten ubrukt orginal Picatinny skinne så har jeg en til overs. Jeg har også diverse ringer beregnet for skinne montasje. 

Link to comment
Share on other sites

På 6.4.2010 den 22.22, Sharpshooter skrev:

Heisann Drilling

 

Foring til sluttstykke ja, det nevnte jeg ikke noe om i farten.

Nå for tiden skyter jeg uten den foringen, da zip-posen med den forsvant under siste flytting.

Ingen problem med utrekk av hylsa, men litt slapt utkast pga at hylsa glipper litt unna utdrager'n. Så det blir å lage ny.

I tillegg er utdrager'n modifisert slik at den griper lengre inn pga 6,5 hylsa.

Skal også prøve med en plastikk kloss i forkant av magasinet slik at lengden på magasinet passer 6,5x55, da det i min rifle er veldig avgjørende for matingen at patronene er helt i bakkant på magasinet (litt dårlig forklart)

 

7 mm Rem Mag'en er fremdeles familiens eie, mens 30-06'n ble solgt til en optikker. Husker jeg rett ble det montert hakemontasje på den.

Men nå tror jeg den er solgt videre.

 

John-A

Er M65DL et systemvåpen? 

Link to comment
Share on other sites

På 18.3.2019 den 10.17, Powerstroke skrev:

 

 

-Trekk til begge løpsskruer med 4Nm, og start gjerne med den fremste.

-Trekk så begge skruer til 8Nm, start med den fremste.

 

 

 

 

S&L anbefaler at man trekker til den bakerste først. Heller ikke nødvendig å "blod-stramme" med 8Nm. Skjeftet trenger ikke mere enn 4,5Nm

Min schultz trives best med 6Nm på løpsskruene. Da får jeg de tighteste samlingene. (6,5x55)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...