Jump to content

Beef Jerky


nordlandsdrevern

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Dersom noen etterlyser en søt marinade ville jeg forsølt meg på noe a la TGI Friday sin Jack Daniel BBQ.

Finnes noen verjsoner på internett for denne. Men i basis så er det hvitløk og sjalotteløk som skal bli myke i stekepannen.

Masse brunt sukker som varmes forsiktig i pannen, tilsett vann, worchester, salt, chili evt. whisky. alt etter egne preferanser.

Jeg har brukt dette tidligere til å ha på spareribs. Det blir skikkelig snadder. Mye billigere enn å kjøpe ferdige sauser ihvertfall, og da har du ingen olje i sausen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Artig å lese at fler prøver seg på Jerky. Selv skjærer jeg kjøttet i 1,5cm tykke skiver, legger dem på ei rist på kjøkkenbenken med salt og pepper uten noen form for fuktighet eller olje i ca 12-14 timer. Da har det meste av kjøttsafter tørket/rent av. Så setter jeg dem i ovnen på 55grader med døra på gløtt. Her koser de seg i nye 12-14 timer. Da er de slik jeg liker den, lette tørket, men ikke harde. Førtsatt såpass med fukt at de er lette å ta en bit av. Men holder seg lett i 10-14 dager uten bruke av kjøleskap, selv om jeg stort sett har gafla i meg det meste i løpet av et par dager. Konsistensen når jerkyen er ferdig? Tenk kald, grillet kotelett et par timer etter grillen er kald, men mer juicy. Har prøvd med oljer, men liker de best uten og har mer suksess uten..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...