Jump to content

Beef Jerky


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Tørker i kald, tørr bod, 7-8 grader der nå. Er tørka både fenalår og pinnekjøtt der før.

 

Smaken var god, men neste gang (Ja det blir en neste gang :!: ) skal jeg ha i en knivsodd salt eller noen dråper soyasaus. Nå var det bare currypasten som i følge etiketten hadde 8% salt, det ble litt lite.

 

Det smaker ikke cola i den forstand, du hadde neppe gjetta at det var det i miksen. Det blir en søtlig sterk kryddersmak. Cola har mange typer krydder i sin hemmelige recept. Colasirup er ikke en uvanlig ingrediens i bbq-sauser.

 

Har prøvesmakt etpar dager nå, tok det ned nettop. På tirsdag var det tørt utenpa, men hadde råsmak inni. I kveld er det tørt helt igjennom, hard klang når jeg kakker på det med knoken. Skivene er bøyelige uten at de knekker, og passe tyggemotstand.

Link to comment
Share on other sites

Har lest meg litt opp på emnet og funnet ut at olje ikke er så lurt å bruke.

Olja gjør holdbarheten dårligere, noe jeg erfarte da Jerkyen hadde ligget i kjøleskapet noen dager.

For ettertiden kommer jeg til å unngå alt som inneholder olje og heller satse på vannbasert marinade og ymse krydderier, ihvertfall om jeg lager Jerky som skal oppbevares og ikke mumses med en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ser det er mange forskjellige måter for å få desse tynne skivene, men vil det gå bra og kverne kjøttet i ei kjøtt kvern

som kjøttdeig for så å kjevle det ut i tynne plater og skjære ut passlige stykker? ( bruke pepper kake former så får beef jerky juletre stykker, passende å ha med i skogsmaskina på jobb :)

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke anbefalt å kverne kjøttet, da får du mye mere snittflater som bakteriene kan spre seg og formere seg på. Skjær kjøttet halvfrossent med en god slank bredbladet kniv.. Best syns jeg det er å tine kjøttet litt, og så fryse det litt igjen så det ikke er for mykt på utsiden når jeg skjærer det..

 

Sitter forresten å "knasker" litt på dagens "produksjon" nå, NYYYDELIG :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare oppkverna kjøtt til jerky og har aldri hatt problemer med bakterier (hygiene er en fin ting). Det fine med å kverne kjøtt er at man får brukt deler av dyret som vanligvis ville gått til kjøttdeig, og for min del er jeg så lei av hjortekjøttdeig at det er en sann befrielse å kunne bruke den til noe annet enn kjøttkaker og karbonader.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si til alle de som har kommet med oppskrifter og innspill i denne tråden : Hater dere alle sammen!!!

Nå er jeg hekta på dette også :lol::lol:

 

Helt fantastisk!

Mitt første forsøk, men ble veldig bra.

Skal eksperimentere litt med forskjellige marinader etterhvert.

Dette kommer til å bli dyrt med tiden :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Er en kar fra bergen som lurer litt på dette med beef jerky... Jeg er så uheldig at jeg ikke har ovn med varmluft tilgjengelig. er det mulig å bruke vanlig ovn? og holde døren på gløtt som jeg har lest flere av dere gjør. jeg er åpen for innspill... Har notert ned de fleste oppskriftene som har kommet på disse 2 sidene;) Gleder meg til å prøve disse ut.!

 

 

Mvh

 

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Drevet å sjekket opp endel om jerky , og funnet ut at hvis du skal lage en tur proviant som holder seg lenge så er pemmikan et bra alternativ.

 

Også noe jeg leste om i en Nansen bok, "Kjøttsjokolade" , er en blanding av tørka kjøtt og sjokolade, høres rart ut , men har såvidt prøvd en bit 70 % sjokolade og god tørke kjøtt samtidig og det er definitivt smakfullt. Noo som gir både energi , humør og pågangsmot der det er påkrevd.

 

En annen en som det er info om er "kjøttkjeks" vanlige tørre kjeks, med tørka kjøtt eller pemmikan innblanda i.

 

Er mye godt en kan lage ut av tørka kjøtt, hvorfor ikke bare hakek det opp og blande det i gryteretter, chilli foreks og annet .

Link to comment
Share on other sites

Soulcam, du bruker IKKJE ein indrefilet til Beef Jerkoff, det er heilt greitt med ytrefilet, eller om du skal satse på litt billigere varianter, bruk lårmuskler f.eks.. Rundbiff, flatbiff burde være fint.. :)

 

 

Okei:) Det jeg brukte første gangen var flatbiff. Noe dyrt var det. Men jeg lurer på om det er noen spesiel grunn til å ikke bruke indrefilet?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje uegna kjøtt, for å forklare det, det blir meget bra resultat av idrefilet. Men det spesielle er at det er endå dyrere enn flatbiff, og unødvendig dyrt for å lage til ein sånn type mat. Det er ikkje nødvendig å bruke dei fineste og møyreste filet`ene til dette, men det kan være greitt å styre unna det dårligeste kjøttet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Mauser68

Som matmons er jeg uenig i att ytrefilet blir anbefalt til beef jerky.

Min mening er att ytre går utenpå indre på alt norskt hjortevilt ,

opp til voksen elg (pga størrelse) etter min personlige mening

er ytrefiletene det ypperste av alt kjøtt og fortener å bli servert som biff.

Personlig bruker jeg avskjær, bog, enkelte ganger lårsteiker + den lille

delen som ligger inntil indrefileten. Om kjøttet i utgangspunktet er av det

seigeste på dyret gjør marinering og tørking det til den bsete snacks du kan

få. Har ikke prøvd kjøttdeig til jerky men vil teste det i nærmeste fremtid.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Hei Mauser68

Som matmons er jeg uenig i att ytrefilet blir anbefalt til beef jerky.

Min mening er att ytre går utenpå indre på alt norskt hjortevilt

 

Eg er heller ikkje ueinig i det Bugsen, personlig anbefalte eg vedkommende å bruke heilt andre typer kjøtt, som Flatbiff og Rundbiff til dette.. Men når Soulcam spør om dette :

 

Hvilket kjøtt egner seg best av okse Indre-ytrefilet ?

 

Så betyr det for meg at han har begge typer kjøtt, og då anbefalte eg han å bruke ytrefilet`en og ikkje indrefilet`en.. Og det var snakk om okse, ikkje viltkjøtt... Ellers så er eg einig med deg om at ein helst ikkje skal bruke filet`er som ein kan lage ein fabelaktig biffmiddag av, til Beef Jerkoff.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hel enig med Mauser68. Både Indre og Ytre er for fint å bruke til Jerky. Det er så mye annet dette fine kjøttet kan brukes til.

Både Flat og Rundbiff gir en helt super Jerky. Og man merker neppe forskjell.

 

Når det gjelder tørking av kjøttet bruker jeg ikke stekeovn i det hele tatt.

Jeg tørker kjøttet på rister i litt kjølig romtemperatur. 15-18 grader. De tynneste bitene tørker på et døgn, mens de tykkeste trenger 2. Har du ei vifte som står ved siden, å blåser, så går det litt raskere.

Denne tørkingen går jo mye seinere, men det er lettere å ha kontrollen. Jeg plukker da ut de forskjellige bitene etter hvert som de er passe tørre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Masse spennende å lese i denne tråden!

Noen som har prøvd apparat som dette for tørking av kjøtt? Fungerer det bedre enn stekeovnen?

 

http://www.smartartikler.no/produkter/d ... p?nodeid=0" target="_blank

 

Synes ikke prisen var avskrekkende. Man slipper også å legge beslag på stekovnen.

 

Ellers lurer jeg litt på om noen vet kan si noe om forskjellene mellom å tørke i ovn/mattørker og å tørke ute over tid. Da jeg bodde i Finnmark tørket vi reinhjerter i bur ute på veggen. Dette faller vel egentlig under spekemat og var snadder til øl`n på fredagskveld.. Blir resultatet like bra om man "hurtigtørker" som det her er snakk om med BeefJerky? Har foreløpig aldri prøvd.

 

Når man lager spekemat gjør vel saltet at bakteriespørsmålet er ute av bildet. Hvordan er det med bakterier/hygiene under tørking av BeefJerky?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

denne var god... neste gang skal eg prøve å kutte ut litt av kvitløken og heller ha ei teskjei med piri piri i og ha 1.5 ss salt i.

Har det siste året laget Jerky etter mange oppskrifter.

Den som jeg liker best er Sweet & Sour. Prøv denne oppskriften, den er god.

 

Sur-søt jerky

1 kg rådyr eller annet kjøtt, kutt i strimler

1 ts. sort pepper

1 ts løk pulver

1 ts. hvitløk pulver

2 ts sennepsmel

3 ss. epleeddik

2 dl brunt sukker

1 ss sukker

1 ss Worcestershire saus

1 ss salt

 

Kutter kjøttet i strimler på ca 5 X 10-12mm. Det er lett å skjære kjøttet,når det er nesten tinet fra frossent kjøtt.

Lar det ligge i marinaden ett døgn, og legger det ut over en rist uten å skylle av.

Lar det ligge på risten i litt kald romtemperatur i 1-2 dager.

Etter ca 1 døgn kjenner jeg på dem og peller ut de som er ferdig etter hvert.

Legger dem i en plastpose.

Posen må ikke holdes lukket over lang tid. 2-3 uker. Da blir det lett mugg.

Dette er litt avhengig av hvor tørrr Jerkyen er.

Man unngår også mugg om man åpner posen et par ganger i uka og slipper inn litt frisk luft.

(Det er nok skjelden dette er noe problem da posen aldri får ligge urørt så lenge)

 

hholm1

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 6 months later...

Sitter å knasker på første forsøk på BJ. Ble ikke bra..... Har lagt en del i marinade, men stappet en liten bit i ovnen for å prøve. Klarte ikke å vente så ble naturell, og den smakte ikke noe særlig. De ble også for tørre, og sprø.

Er det mulig jeg skar dem for tynne? Er det bedre å ha dem for tykke, og heller tørke dem lengre?

Link to comment
Share on other sites

Sitter å knasker på første forsøk på BJ. Ble ikke bra..... Har lagt en del i marinade, men stappet en liten bit i ovnen for å prøve. Klarte ikke å vente så ble naturell, og den smakte ikke noe særlig. De ble også for tørre, og sprø.

Er det mulig jeg skar dem for tynne? Er det bedre å ha dem for tykke, og heller tørke dem lengre?

 

Hvor lenge hadde du kjøttet i marinade, og hvor lenge og på hvilken temperatur tørket du?

Link to comment
Share on other sites

Sitter å knasker på første forsøk på BJ. Ble ikke bra..... Har lagt en del i marinade, men stappet en liten bit i ovnen for å prøve. Klarte ikke å vente så ble naturell, og den smakte ikke noe særlig. De ble også for tørre, og sprø.

Er det mulig jeg skar dem for tynne? Er det bedre å ha dem for tykke, og heller tørke dem lengre?

 

Jeg tørker Jerkyen i et tørt rom 15-20 grader. Det er en fordel med en vifte som sirkulerer lufta. Dette gir kjempefin Jerky hver eneste gang.

 

Jeg skjærer opp kjøttet i biter på 5-6 X 10-15 mm og 10 cm lange, mens kjøttet ennå er litt frossent. Lar det tine godt, slik at vannet renner av, før jeg legger det i veldig tykk marinade over natta.

Så tar jeg kjøttbitene å legger på rister. Mye av marinaden følger da med og gir en kraftig god smak.

Det vil dryppe litt i begynnelsen så ha noe under.

 

Ristene setter jeg i et tørt rom på 15-20 grader. Har god lufting både over og under.

 

Dagen etter begynner de tynneste bitene å bli ferdig.

Da går jeg hele dagen å kjenner på konsistensen. Så plukker jeg bitene og putter i en plastpose etter hvert som de får den konsistensen jeg ønsker.

Det blir jo en del prøvesmaking, men etter hvert blir det også noen i posen. He he.

Denne måten å tørke på gjør at jeg full kontroll hele tiden.

 

Jeg liker dem ikke for tørre, og slettes ikke sprø. Min test er at jeg kan bøye dem dobbelt uten at de sprekker i knekken.

 

Liker du dem med røyksmak så ta dem noen få timer i røykeovnen.

 

Vær klar over at holdbarheten øker med tørrheten.

Mine er ikke særlig tørre men holdbarheten er upåklagelig.

På kjøla holder de seg i ukevis. Men for sikkerhets skyld åpner jeg posene i ca 12-24 timer hver uke. (Må innrømme at jeg ikke har fulgt dette slavisk)

 

Selv i romtemperatur holder de seg i flere uker. Men da er det viktig å lufte posene ofte.

Du kjenner det på konsistensen. Blir bitene tørrere, lufter du for mye.

 

DETTE GIR KJEMPEGOD JERKY.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Etter litt tid i tenkeboksen gikk en bestilling over dammen. Valget falt på Nesco sin Jerkey gun, med tørker. Prisen kom på rundt 80 dollar med frakt, og da hadde jeg med litt ekstra med krydderblandinger.

Nå er den prøvd, lagd Jerkey av rådyr, hjort og ærfugl. Sitter igjen med bare et spørsmål: hvorfor i alle dager har jeg ikke gjort dette for lenge siden? Som ivrig jeger sitter man bestandig igjen med endel "skrap"kjøtt. Rett i kverna, på med krydder, og så 6 timer i tørker`n. Vips så har man konge snacks! Anbefales til alle!!!!!!

Mitt neste prosjekt er å finne frem til en krydderblanding selv, her råder nok prøv å feil metoden, men kommer sikkert i mål. Lurer litt på hva mørsalt er for noe, leser at det er det som blir brukt. Hvis noen vet hva det er, hvor man får tak i det, så tar jeg imot svar med takk.

Nå er det helg, 1 kg hjort er blitt til Hot and Spicy Jerky, til dette har jeg kjøpt inn 6 stk flasker pilsnerøl, for den er nemlig så hot......... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg gitt dette mitt første forsøk! Marinaden min var som følger:

 

1dl soya saus

1dl worchestershire (eller noe i den duren ;) )

2 ts. løkpulver

1 ts. chilipulver

1 ts. salt

 

Lot dette ligge over natta.

 

Nå har jeg hatt det i ovnen i snart 6 timer, og de minste/tynneste bitene er ferdig. Smakte utrolig godt, men neste gang vil jeg prøve med mer søtlig! :D

 

null_zpsf30d66b2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hei

Har et par kg med flatbiff av lam liggende i marinade.

Ser at de fleste har det liggende over natta eller 1 døgn, er det noen fare ved og la det ligge to dager eller tre?

 

Jeg bruker en tørkemaskin fra tretti.no

Fungerer veldig bra, men må flytte ristene fra nederst til øverst innimellom, for å få jevn tørk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bumper denne....

 

Prøver å finne en dehydrator på nettet, slik jeg ser amrikanerne bruker på youtube. Finner bare dehydratorer som beskrives som frukt og sopptørkere. Er dette det samme? Ser den som ligger på tretti.no går fra 30-70 grader, og på jula.no er det noe liknende. Noen som har erfaringer med bruk av disse?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Bumper denne....

 

Prøver å finne en dehydrator på nettet, slik jeg ser amrikanerne bruker på youtube. Finner bare dehydratorer som beskrives som frukt og sopptørkere. Er dette det samme? Ser den som ligger på tretti.no går fra 30-70 grader, og på jula.no er det noe liknende. Noen som har erfaringer med bruk av disse?

 

 

Jeg bruker denne som de har på jula, funker perfekt den :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hematt etter årsmøte i fagforeningen, fikk Jerkey gun i posten i går og exalibur dehydrator i dag. Da ble det oppskjering av 1,3 kg bog kjøt hjort, halvtint på oppsjkærsmaskin.

Garlic ,løk ,chili, olje ,soyasaus, worstershire, einerbær ,pepper,oregano, ingefær.

2 boller, en med 1 kg kjøttdeig og en med oppskjær. Fyrer dehydratoren på formiddag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...