Jump to content

..... .. ..


Dachs

Recommended Posts

Nei men farsken da! Nå som jeg trodde at jeg gjorde et kupp! Imidlertid tror jeg ikke helt på deg denne gangen.... Så på stroppen og betviler ikke dens kvaliteter, men jeg tror ikke helt at den er like god å sette opp en egg med som en skikkelig slipestein. Jeg tviler på at jeg kommer til å angre på tormeken når jeg ser hvor uhemmet de andre her skryter av den... Den er nok uansett bedre enn den jeg har: En grov og skjev faen jeg kjøpte i billigkassen på Rema 1000 for noen år siden...

 

Trenger du Vismuthagl? Kan kanskje avse litt av mine hjemmelagde... Sendte en mail til Ballisticproducts og stilte masse spørsmål om den RCBS`n, men fikk aldri svar. Har ikke bestilt noe enda. Gremmes..

Link to comment
Share on other sites

@bharsvik: Ok, den er vel grei, men jeg tok nå en havarert kniv og satte den opp på stroppa(en jeg ikke hadde funnet å slipt med Tormek) og det gikk rimelig fort. Det eneste jeg kan si er at på kniver med korte slipefaser er Tormek bra, men jeg skjønner hva metellurgen mente når han sa at diameteren på skiva var for liten på T3. Sånne tollekniv slipfaser blir nokså hule, såpass at jeg lagde en ny fas på en jeg slipte for en kamerat.

 

@ Sako 30-06 Ikke mer enn 500 hvertfall, men den er verdt hver krone i 3.de potens :wink:

Link to comment
Share on other sites

En større diameter har sine fordeler, spesielt ved bredere slipfaser.

 

Denna stroppen er jo ikke umulig å lage selv heller, til en betraktelig lavere pris enn den blir solgt for.

Lærbelte med litt voks på en side, og et utslitt slipebånd på den andre. Jeg kaster Norton Norax bånd rett som det er, så om noen vil ha er det bare å si ifra. :)

 

Når det kommer til konvekssliping kontra hulsliping, så kommer det helt an på bruksområde.

Konvekssliping vil for det aller meste innen treberabeiding være ubrukelig, men funker bra til kjøtt.

 

At du ikke får like bra egg på Tormek'en, kommer nok av at du ikke har lært deg alle triksa enda. :wink:

Link to comment
Share on other sites

At du ikke får like bra egg på Tormek'en, kommer nok av at du ikke har lært deg alle triksa enda.

Det er sikkert helt riktig :!: Selv om jeg syntes de ble jæ......skarpe på Tormek, ble de etter litt trening enda noen hakk jæ.....ere på stroppa. Den med trearbeider ser jeg(men det er vel mest kjøttskjærere her :wink: ). Derfor;

 

Oppfordrer deg til å lage en ny tråd; KNIVSLIPING, teknikker og materialer. KNIVSLIPETRÅDEN. Ellers gjør jeg det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Oppfordrer deg til å lage en ny tråd; KNIVSLIPING, teknikker og materialer. KNIVSLIPETRÅDEN. Ellers gjør jeg det :lol:

 

Er jo allerede endel tråder om sliping, så kan muligens heller prøve å utvikle en av de.

Jeg starta nettopp en tråd om bryning av kniv, så tror ikke jeg skal starte enda en slipetråd. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok viktig å dele mellom sliping som gjøres med f.eks. Tormek, og bryning som er hvor bryner og stropp kommer inn.

 

Det er ikke noe lurt å dra kniven over Tormek'en så fort den blir sløv, da mister du mye stål.

Bryn kniven som vist her med et fint bryne:

viewtopic.php?f=23&t=28926

 

Problemet med en stropp er at eggen blir buttere (rundere) for hver gang, da den "spiser" mest av det ytterste på eggen. For å unngå det kan man legge stroppen på et flatt underlag, istedenfor å henge den opp.

(Svært mange lærstropper er limt på en trelist framfor å være "løse".)

 

Oppnåelig skarphet vil være en kombinasjon av stålsammensetning, renhet, herding og slipemetode.

Skarpheten vil være en kombinasjon av eggvinkel og eggradie (eller tykkelsen/bredden på eggen der den slutter.)

Eggvinkelen bør være maks 35 grader, og en skarp egg er ca 1 mikrometer bred.

På stål begrenser bredden seg til rundt 0,1 mikrometer ved bruk av de vanlige metodene.

 

skarpegg

Link to comment
Share on other sites

Ellers så kan eg anbefale DMT sine diamantbryner, til å holde knivene skarpe med. Eg har 2 stk, et lite foldebryne og eit kjøkkenknivstål type, som eg bruker ofte. Det er sjelden behov for å sette opp knivene med dette.

Om dette sliter unødvendig mykje på knivene, er eg usikker på, men det funker iallefall. Etter slaktinga av siste hjorten i år, då hadde eg det med bort til naboen her, og han sa berre JØSS... 3 dager etterpå fekk eg ein sms, med beskjed om han hadde bestilt seg et sånt et..Han hadde ei vanlig kjøkkestål og eit Dick sitt kjøkkenstål som han brukte på knivene sine, men dette var peanuts i forhold til DMT sitt...

Link to comment
Share on other sites

Oppfordrer deg til å lage en ny tråd; KNIVSLIPING, teknikker og materialer. KNIVSLIPETRÅDEN. Ellers gjør jeg det

 

Er helt enig i at det hadde vært fint med en tråd der de med større erfaring kan øse av denne, med tips og triks for sliping med Tormek T3 / T7 eller hvilke modeller man har valgt.

Selv driver jeg og eksperimenterer med bruken av en relativt nyinnkjøpt Tormek T7 for å sette opp en god egg og deretter bryning og polering med konveks-metoden. Har aldri hatt så skarpe kniver. Takknemlig om noen med kunnskap og erfaring kunne starte en tråd så kan vi andre henge oss på etterhvert som vi får erfaring med slipingens kunst.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så kan eg anbefale DMT sine diamantbryner, til å holde knivene skarpe med. Eg har 2 stk, et lite foldebryne og eit kjøkkenknivstål type, som eg bruker ofte. Det er sjelden behov for å sette opp knivene med dette.

Om dette sliter unødvendig mykje på knivene, er eg usikker på, men det funker iallefall. Etter slaktinga av siste hjorten i år, då hadde eg det med bort til naboen her, og han sa berre JØSS... 3 dager etterpå fekk eg ein sms, med beskjed om han hadde bestilt seg et sånt et..Han hadde ei vanlig kjøkkestål og eit Dick sitt kjøkkenstål som han brukte på knivene sine, men dette var peanuts i forhold til DMT sitt...

 

 

Ja de er skikkelig gode...! Har 2 selv. Et rødt og et grønt.

Link to comment
Share on other sites

Har noen av dere lagt merke til at slike slipesteiner kan bli stående med vann i skåla, noe som resulterer i at steinen blir mykere der den har stått i vann?

Ujevn fukt resulterer i ujevn slitasje og kast i slipeskiva.

Link to comment
Share on other sites

John Doe, slipesteiner må ALDRI stå med i vann, når dei ikkje er i bruk.. Då blir steinen oval, og det er eit helsiken å slipe med den.. Den må då avrettes etterpå.. Så bruk den, tøm den for vann og fyll i neste gong du sliper..

 

Helt klart, jeg har sett flere slike skeive steiner rundt omkring, dette var jo noe jeg lærte allerede som guttunge :)

 

Men så er det jo noe med oss Nordmenn, vi leser ALDRI bruksanvisningen før lenge etter at vi har gjort alle feilene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...