Jump to content

Speking av elghjerte


HB

Recommended Posts

Elghjerte er ein godbit som egnar seg utmerket til å speke, ikkje fordi at eit hjerte kan brukast til andre ting og, som feks i gryte eller som pålegg på brødskiva,men eg er ikkje så glad i det.

derfor så plagar eg å laga spekemat av dei!!!

normal_elg_01.JPG

Det fyrste eg gjer er å vaske dei godt, spyle med vatten både utvendig og innvendig

normal_elg_02.JPG

så er det å skjera dei opp, etter hjertekammera og legge dei flate i ei plastbalje.

normal_elg_03.JPG

saltinga er eit kappitel for seg sjølv, alt etter kor salt ein vil ha det (ikkje sant mauser68 :mrgreen::mrgreen: )eg har funne ut at 24 timar i salt er nok ved 4 grader. Eg brukar grovt salt og der ligg det i 24 t, og etter det så skyller eg av saltet med kaldt vatten.

normal_elg_1.JPG

her har det lege i vatten etter saltinga, dette for og få vekk alt saltet frå yttersida. Samtidig blir ytterlaget på hjertet ikkje altfor salt under spekinga.

 

normal_elg_3.JPG

Så henger eg hjertet over ovnen for hurtig tørking, dette for og hindre at det blir mugg på det,og at det blir ei skikkeleg god tørkehinne på det,(slit med eit bur som har for dårleg lufting og kjøttet har lett for og muggne der, har motorsag men!!! 8) )

normal_elg_4.JPG

Her har det henge i 5 dagar i taket, og byrjar å få ei skikkeleg turkehinne og er klart for å hengast ut i buret for vidare tørking, så når gauken gjel til neste vår er det klart til å smakast på sammen med litt godt malt øl!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

saltinga er eit kappitel for seg sjølv, alt etter kor salt ein vil ha det (ikkje sant mauser68 :mrgreen: :mrgreen: )

 

Pøh, eg kan allerede sjå eit akutt behov for ettersalting på det der elghjertet ditt. :mrgreen:

 

Flott tråd og interessant det der med speking av hjerte. Har vel smakt spekt hjortehjerte og det var faktisk snadder, men det var litt lite hjerte og veldig spekt, så det blei mest sliting og banning for å få det i seg. Men det er slettes ikkje så dumt det der. :)

Hjå meg, så blir hjertet kverna og går i hjortepølsa. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott oppskrift. Skal absolutt prøve dette ja. Vi brukar ofte ein hurtigvariant - saltar i lake, og tørkar i steikeomnen. På den måten kan ein ta med "spikjekjøt" på jakt i helga, frå dyr som vart skotne forrige helg. Smakar godt, men har liten holdbarhet, så det må etast med ei gong. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk akkurat hva jeg trengte. Jeg har lagt et æljhjerte i frysern for å ta spekinga senere.

Tidligere har jeg trodd at kjøttet måtte være ferskt for å spekes, men har lest at det er mulig å speke også etter at kjøtt har vært i fryseren. Jeg hadde ikke tid til å begynne med hjerte nå, og av det lille jeg har speket, har jeg fått inntrykk av at resultatet gjerne blir bedre hvis det henger på vinteren. Hva mener dere?

 

HB, du skriver at du henger kjøttet over ovnen. Er det over vedovnen, i innetemperatur ~20 grader ? Lar du det ligge i vann etter salting, eller er det kun avskylling av saltet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det samme som deg , bare det at mine ligger i salt bare i 10 timer. Det er ikke bare tiden i salt som avgjør hvor salte de blir men også hvor store bitene er. Mine biter ser noe mindre ut enn det dine gjør , bruker som oftest å dele et voksent hjerte i minst 4 deler , da tørker de fortere + det er lettere senere å ta opp bare en smakebit av fryseren , da varer det lenger :wink:

 

Meget god mat , og selv ungene liker kaffe når de får noen biter speket elghjerte oppi :D

Link to comment
Share on other sites

Takk akkurat hva jeg trengte. Jeg har lagt et æljhjerte i frysern for å ta spekinga senere.

Tidligere har jeg trodd at kjøttet måtte være ferskt for å spekes, men har lest at det er mulig å speke også etter at kjøtt har vært i fryseren. Jeg hadde ikke tid til å begynne med hjerte nå, og av det lille jeg har speket, har jeg fått inntrykk av at resultatet gjerne blir bedre hvis det henger på vinteren. Hva mener dere?

 

quote]

Vi brukar ofte å fryse ned det vi skal speke (gjeld både hjerte, lår eller anna vi vil speke), slik at vi saltar og heng det opp i slutten av januar. Har god erfaring med dette, særleg med tanke på myggel. Kjem vel av at det ikkje er så rått i lufta på denne tida. Tidlegare hengte vi også alt kjøttet over vedomnen slik at det vart hinne før vi hengte det ut. Men så har eg lest at det skal ein IKKJE gjere. Forklaringa på dette var at når det laga seg tørr hinne på utsida for fort hindra det spekeprosessen inne i kjøttet... Ikkje veit eg...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal speke kjøtt og fryser det først får man mye bedre saltopptak etter frysing og tining, Poenget med å speke er jo å fordrive vannet i kjøttet slik att det ikke mugner elr forråttner. Frost utvider vann, og ved tining får man en avrenning som fjærner mye av vannet før speking, og dermed ett bedre utgangspungt og mindre fare for muggdannelse. Men det er selvfølgelig like viktig med god lufting og ikke for høy temperatur..

Link to comment
Share on other sites

HB, du skriver at du henger kjøttet over ovnen. Er det over vedovnen, i innetemperatur ~20 grader ? Lar du det ligge i vann etter salting, eller er det kun avskylling av saltet?

 

Moro at tråden blir lest og bruka vidare, :D

 

Grunnen til at eg henger kjøttet over ovnen, er at viss eg henger det rett ut i buret, og det er veldig fuktig i været,(og eg har og eit bur som er litt for tett)har det lett for å bli mugg på kjøttet.

Ja det er ein vedovn og det er vel vanleg romtempratur på 18-20 grader der det henger.

Eg lar kjøttet ligge i rennans vatn

i ca ein halv time, har og hengt opp kjøttet uten og skylle det men har erfart at det ytterste laqet blir veldig salt då.

 

Er det andre som lagar spekemat på andre måter må dei gjerne koma med oppskrift og fremgangsmåte her!!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
saltinga er eit kappitel for seg sjølv, alt etter kor salt ein vil ha det (ikkje sant mauser68 :mrgreen: :mrgreen: )

 

Pøh, eg kan allerede sjå eit akutt behov for ettersalting på det der elghjertet ditt. :mrgreen:

 

Flott tråd og interessant det der med speking av hjerte. Har vel smakt spekt hjortehjerte og det var faktisk snadder, men det var litt lite hjerte og veldig spekt, så det blei mest sliting og banning for å få det i seg. Men det er slettes ikkje så dumt det der. :)

Hjå meg, så blir hjertet kverna og går i hjortepølsa. :)

 

På neste "kammersamling " i Bergen stiller du med pølse og "sleggesaft", eg stille med "grom" Whiskyen min,

e det avtale :?:

 

 

MADMADS :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg fulgt oppskrifta til HB og lagt ett hjerte fra elgkalv i salt.

Spørsmålet mitt nå er: burde jeg la det ligge kortere tid i salt siden det er 6grader der det ligger, og med tanke på at det er ett kalvehjerte?

 

Har tidligere hatt flere mer eller mindre misslykkede forsøk på speking av elghjerte i lake, så nå ville jeg prøve med tørrsalting. Problemet når jeg har brukt lake, er at jeg synes det blir for salt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier speke hjertene både fra elg og hjort.

Jeg kløver hjertene, fjerner hinner og gnir hjertet inn med salt, litt sukker og krydder. Lar det ligge i kjøleskap en dag. (mindre for små hjerter)

Tørker innendørs i tørr kjølig kjeller (avfukter).

Kryddebblanding blir litt "dagens" meb vanlighvis pepper ++

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal speke kjøtt og fryser det først får man mye bedre saltopptak etter frysing og tining, Poenget med å speke er jo å fordrive vannet i kjøttet slik att det ikke mugner elr forråttner. Frost utvider vann, og ved tining får man en avrenning som fjærner mye av vannet før speking, og dermed ett bedre utgangspungt og mindre fare for muggdannelse. Men det er selvfølgelig like viktig med god lufting og ikke for høy temperatur..

 

Jeg har et rådyrhjerte som tørker / spekes nå (første gang jeg prøver). Dette hjertet har vært frosset. Kan jeg fryse det på ny etter spekingen, eller kan man ikke fyse det på nytt siden det allerede har vært frosset (skal ikke fryse kjøtt to ganger osv.)?

Link to comment
Share on other sites

Lot et stort elghjerte kløyvd i seks "båter" ligge 1 1/2 døgn i grovsalt. Det virket ikke så veldig salta når jeg tok de opp og skylte de, så jeg var litt skeptisk. Men etter litt lett kaldrøyk og god og luftig tørking ble det bra. Tror jeg skal redusere til 24t salting neste gang. Tok det akkurat opp og skar noen skiver nå, fortæres sammen med en kald juleøl mens jeg skriver!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Lenge siden tråden er skrevet i.

 

Jeg har speka elghjerte 2 ganger. Første gangen delte jeg det ikke opp. Det smakte nydelig ytterst, men inni var det naturlig nok elendig pga daublod, sener, gørr og gruff.

 

Andre gangen hadde jeg forstått at en må følge sømmene med kniven og få bort mest mulig sjit. Resultatet ble glimrende. Det blei rett nok fort hardt. Håper det blir elg på meg til høsten.. Hjertet tilfaller skytteren i mine trakter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.

 

Tenkte jeg skulle blåse liv i en ganske interessant tråd...

 

Jeg skjøt min første hjort i går :D , og hjertet var forholdsvis helt (skuddet hadde kappet alle "tilkoblinger" i toppen av hjertet, og laget mos av lungene). Da svigerfamilien aldri tar vare på slikt, fant jeg ut at jeg har lyst til å speke hjertet.

 

Jeg lurer på hvor jeg bør henge hjertet for speking? Kan det for eksempel henge i kjøleskap?

Jeg har plassbegrensninger, da jeg har en liten leilighet i blokk, og er usikker på i hvilken temperatur det bør henge?

Jeg bor også i Bergen, noe som gjør at det er relativt fuktig utendørs, og så vidt jeg har forstått bør det henge tørt, men ikke for varmt.

 

Håper noen kan hjelpe en nybegynner!

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg pleier hengja hjertene opp i boden inne. Då tørkar dei fint og er passe ferdige etter 8-10 dagar. Skal eg ikkje bruka (eta) dei straks, pakkar eg dei ned i pose og fryseboks. Lukke til. PS: saltar små hjerter i litt under eit døgn, store som elg i litt over.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det skal henge til det har tørket inn ca 30% av vekten. Mener jeg å huske.. Et "flatet" hjerte er ikke så tykt at det skal være noe problem at det ikke blir "gjennomspeket". Når jeg speker tykkere stykker, eks et rådyrlår, er det mykt og fint i midten. Dog ikke rått..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

gammal tråd, men tek den opp igjen! har samla opp 11 hjerter i haust, mange som ikkje vil ha det, så då tek eg dei. lagt i frysen fram til no.

lagt i grovsalt i 12 timar, skylt av saltet, og hengt opp i kaldkjellar no. henger dei nok inn til tørk seinare. slik som me pleier å gjere med spekelår. skal prøve med litt viltkrydder på nokon av dei. Nokon som har prøvd det? litt varierande størrelse på dei, så blir nok litt forskjell på kor salte dei er. Får håpe det ikkje blir mugg på dei.

 

DSC_0175.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei, har felt min første hjort. Har da tenkt å speke hjerte og bakknoke. Ser det er mange gode råd og tips rundt speking av hjerte, men har ikke lest om noen som kun har speket bakknoke før. Blir jo en del av låret. litt usikker på mengde salt og hvor lenge det skal henge. 
 Noen som har noen tips og råd rundt dette? 

Link to comment
Share on other sites

Nja....ovenfor leggbeinet. Vi snakker sikkert om det samme:)

 

@oveo

Til grovsalting så regner vi ett døgn pr kilo for hjort. Gni stykket inn med en blanding av 50/50 salt og sukker først så får du et godt og mørt spekekjøtt. Regelen vi har brukt for speketid (hele lår)er at det er klart "når gjøken galer". Pass på at du får godt med salt ned i beinpipen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Tilbake til hjertene. Ikkje heilt hjertelaus eg heller, dette er hjort.  Dei to er ei kolla, ei velfødd gjeldkolla, og så eit halvt kalvahjerta pga skotvinkel og travelt. Eitt døgn i grovsalt, ei god stund i rennande vatn, runde med tørkepapir og opp under bjelkane i går kveld. Ei vifta som bles ein ørliten trekk. Når bør eg forventa solid tørkehinna? 

1B41E160-44B9-48CB-8D5A-3D9A6FE9E499.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...

Gammel tråd, men håper på at kompetansen er her fortsatt.

 

Jeg speket to hjerter i går, 12 timer i grovsalt, før jeg hang de opp i boden (10 grader). Hjertene ble lagt med kuttsiden ned på saltet, slik at ikke alle delene av "maskinrommet" fikk en lik "hinne". Har dette noe å si, eller skal jeg bare la de henge til tørk en stund til?

Link to comment
Share on other sites

Viss du er i tvil, så er det ingen tvil. Meir salt, heller vatna ut viss det blir for ramt. Pass på luftgjennomstrøyming. Her på palmekysten vart det altfor stille ver på dei vaksne hjerta i fjor, mygl og styggedom. I år vart det ikkje hjerter å berga. Blir det hjerte neste år så havnar dei i frysen til godt utpå vinteren. Då er lufta tørrare og det gir tryggare resultat. Trur i alle fall eg. Men lykke til, og post gjerne her kva du tykte om resultatet. Mange som er interesserte, og altfor mange hjerter som går i reven. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

rp15oryx skrev (22 timer siden):

Pass på luftgjennomstrøyming. Her på palmekysten vart det altfor stille ver på dei vaksne hjerta i fjor, mygl og styggedom. I år vart det ikkje hjerter å berga. Blir det hjerte neste år så havnar dei i frysen til godt utpå vinteren. Då er lufta tørrare og det gir tryggare resultat.

Ja, og i 2020 var det i tillegg svært varmt og fuktig i oktober og første del av november. Faktisk så varmt at fluene la egg på elghjertet som hang til speking i garasjen. Måtte fjerne egg flere ganger, men høy temperatur og fuktighet førte likevel til at resultatet ble mislykket. Tror ikke en gang reven ville hatt det. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Tok inn det ene hjertet i går for en prøvesmak, og det var sporenstreks godkjent av bedre halvdel med klar forventning om at de neste hjertene er selvskutt!

Fortsatt noe mykere enn hva jeg ville foretrukket i de tykkeste kjøtt-delene av hjertet, så satte temperaturen ned til 5 grader i håp om litt bedre tørkeforhold frem mot jul...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...