Jump to content

Henry Rinnan: Colt 7.65 som tjenestevåpen ?


FrG

Recommended Posts

Jeg har sakset og redigert dette spørsmål hentet i fra et annet forum, kanskje man vet mere her inne så vi kan hjelpe spørsmålstilleren?

 

Henry Rinnan snakka under rettssaka om ein Colt 7.65. Han brukte (i følgje referenten) både uttrykka maskinpistol og vanlig tenestepistol. Tidspunktet er april 1945. Veit nokon kva slags våpen dette kan ha vore? Mulige feilkjelder i referatet er mange.

SD-agenten Rinnan omtalar våpenet som maskinpistol og vanlig tenestepistol. Dette ser litt merkelig ut, ikkje minst at folk i tysk teneste skal ha brukt ein Colt, og med dette kaliber som tenestevåpen. Den mest sannsynlige forklaringa er vel at Rinnan som vanlig hadde eit svært upresist forhold til detaljar.

Går ut frå at tyskarane hadde eit visst system for kva dei utstyrte agentane sine med, men dette er det vel vanskelig å finne ein fasit på.

Link to comment
Share on other sites

Finner det relativt urimelig at H.O.Rinnan var oppsatt med en Colt 7.65, altså en modell 1903. Så vidt jeg vet var ikke HOR spesielt interessert i våpen før krigen, slik at han hadde en 1903 Colt er lite sannsynlig. Det fantes jo ikke særlig mange av dem her til lands før et stykke ut i krigen.

Det betyr at han må ha blitt utstyrt av tyskerne, og de ville mest sannsynlig utlevert tysk approbert utstyr som f.eks en Mauser mod 1914/1934. I tillegg er det ikke antatt at han var noen kjenner/ekspert på våpen, og med svært liten omgang med våpen før han påtok seg tyskk tjeneste.

 

I forbindelse med amnestiet ble det innlevert en pistol med antatt proviniens til familien Rinnan. Husker jeg ikke feil var dette en Mauser 1914 eller 1934.

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Rinnan var vel en dekorert offiser (agent) i tysk tjeneste.
Mnåja. I mitt hode betyr "offiser" Wehrmacht eller tilsvarende (legitime) stridende styrker. Rinnan var agent i Geheime StatsPolizei, rapporterte til Gerhard Flesch (Gestaposjefen i Trøndelag) og virket tildels undercover den første delen av krigen. Det var mange Mil.Org.-menn som kom i kontakt med - og ble sjarmert og overbevist av - "Olav Wist" som var Rinnans vanligste dekknavn.

 

Beklager offtopic, men selv om Rinnan, etterretningsmessig sett, antakeligvis var noe nært et geni i og med at han bygget opp et system (de "negative kontaktene") som mye godt ga ham kontrollen over Mil.Org.-virksomheten i Møre og Trøndelag, vil jeg nødig gi ham den legitimiteten at man omtaler ham som offiser. Han var Gestapoagent. Etterhvert både med mye makt og stor suksess, men like fullt en Gestapoagent. Samt torturist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest noe om at Bjørn West styrkene i Norhodland, Matre fjellene var utstyrt med blant annet Colt i kaliber 32 ACP. Mener de er referert som "Super Colt", i en bok jeg leste om Bjørn West styrkene.

 

Desse fikk styrkene gjennom flydropp, og leveringer fra Shetland.

 

Det kan være at Gestapo har fått tak i slike, og gitt dette til sine agenter.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

I følge boken "Hvem var Henry Rinnan" benyttet Rinnanbanden bla også Stengun. Det er nærliggende å tro at de i tillegg bevæpnet seg med andre beslaglagte våpen. Som provokatører var det selvfølgelig mer troverdig å benytte Engelske/Amerikanske våpen enn tyske.

Supercolten som er nevnt er en Mod 1911 i kaliber 38 Super, og må ikke forveksles med Colt 1903 som er avbildet lenger opp i tråden og som er i kaliber 7,65/32ACP. Denne var visstnok veldig populær blant agenter som kom hjem til Norge på oppdrag

Link to comment
Share on other sites

H.R var i følge div literatur temmelig våpenfiksert og var vistnok fast utstyrt med en Walther PP, 7.65 i skulderhylster+ backup-våpen. Mulig det er Waltheren som blir forvekslet med Colt av en uvitende referent? H.R ville neppe brukt et amerikansk våpen- og ihvertfall ikke noe så avlengs som en 1903..........Her var det vel Tysk ingeniørkunst for alle penga....

Link to comment
Share on other sites

I følge biografien om Henry Rinnan var han i besittelse av en Mauser-pistol i 6,35mm (.25 acp) når han ble arrestert på ei hytte langt oppe på fjellet.

 

..mulig dette er en skrive feil. En Mauser 1910 6.35mm er omtrent akkurat like effektiv som en .22LR.

Tror få ville valgt en så svak og gammel pistol når det da fantes Mauser 1914/-34 i 7.65mm lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Det var da som pokker, jeg VET at jeg tok vare på den avisa hvor det var et lite intervju med en av karene som var med å arrestere Rinnan inne på fjellet, og gubben satt med Rinnans pistol i hånden på bildet som ledsaget artikkelen.

 

Jeg mener det var en eldre Mauser i 7,65, altså en sånn 1910 modell.

Men for all del, det florerte jo med beslaglagte våpen i de rekkene, jeg husker Max Manus skrev om en veisperring der det sto en hirdmann med Stengun.

Link to comment
Share on other sites

For å gjenta, tyskerne brukte alt de kunne av beslaglagte/okkuperte våpen i wwII. Så nesten etthvert etthåndsvåpen av enhver produsent, fantes i omløp, en eller annen plass i de tysk okkuperte områdene. Man må huske å skille mellom de som var oppsatt med våpen (soldater o.l) og sivil milits.

I tillegg kommer selvfølglig våpen som motstandsbevegelsene dro inn.

 

Både tyske og alierte styrker brukte hverandres våpen når det passet (hovedsakligt på enkeltmanns nivå og som trofeer).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjenbruk av vapen begge veier var vanlig under krigen.

Dette gjaldt alt fra lette handvapen til stridsvogner og mtb fartoyer.

 

Supercolt som det refereres til var riktig som skrevet over en vanlig sivil produksjon i .38 super. Disse har et rodmalt felt pa toppen av sliden for og skille den fra .45 versonen. Dette var og er et forholdsvis skjelden vapen a finne i Norge.

 

Beklager mangel av bokstaver sitter med et kanadisk tastatur.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

som tidligere skribenter har uttalt ble erobrede våpen og også sivile våpen brukt av tyskerne under krigen. i tillegg kan vi sannsynligvis regne med at de fleste av "erobrede" og "ukurrante" håndvåpen som oftest ble brukt av de som ikke var frontsoldater. som feks provokatører, hird(og annen nazi milits), vaktsoldater, osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

For å komme med tidenes bump her:

 

Bestefar var flyktningelos her hjemme, og hadde en gang fått et oppdrag med å hjelpe en barnefamilie over grensa. Som takk for hjelpen, fikk han en amerikansk pistol av for meg ukjent merke og modell fra familiefaren. I ettertid viste det seg at denne karen var en avhopper fra Rinnanbanden, ifølge Verdalsboka bind 8, tror jeg. I hvert fall den som heter "Krig, okkupasjon, motstand" eller noe slikt. Dette burde vel kunne understøtte påstanden i førstepost ytterligere. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
På 22.10.2009 den 23.35, Cogito skrev:

Lurer på om ikke han hadde en Mauser i 7,65 (eller .32 ACP (ACP = Automatic Colt Pistol)). Kan det være der misforståelsen ligger?

 

mvh,

Cogito

Litt gammel tråd, men har faktisk troverdig men dog ikke dokumentert info. Har faktisk skutt med en Mauser 7,65 for mange år siden, med innpreget ørn og hakekors, den eide en heimevernsløytnant som er død for lenge siden nå, Han hevdet den hadde tilhørt Henry Rinnan. Har aldri hatt noen grunn til å tvile på hva han fortalte, men tross alt så finnes ingen dokumentasjon. Han hadde også flere tyske våpen som var stemplet med ørnen/nazikorset, uten at det trenger å ha betydning. Ingen dokumentasjon selvfølgelig, da det gikk vel ganske fort å fordele våpen til motstandsfolk og heimevern før det ble kontroll på våpnene etter tyskerne. Uansett en meget god pistol å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, extreme3d said:

Litt gammel tråd, men har faktisk troverdig men dog ikke dokumentert info. Har faktisk skutt med en Mauser 7,65 for mange år siden, med innpreget ørn og hakekors, den eide en heimevernsløytnant som er død for lenge siden nå, Han hevdet den hadde tilhørt Henry Rinnan. Har aldri hatt noen grunn til å tvile på hva han fortalte, men tross alt så finnes ingen dokumentasjon. Han hadde også flere tyske våpen som var stemplet med ørnen/nazikorset, uten at det trenger å ha betydning. Ingen dokumentasjon selvfølgelig, da det gikk vel ganske fort å fordele våpen til motstandsfolk og heimevern før det ble kontroll på våpnene etter tyskerne. Uansett en meget god pistol å skyte med.

 

Selv "Kongsbergmausern" min hadde tysk ørn med hakekors på låsekassa. Helt betydningsløst. 
 

Link to comment
Share on other sites

100kroner for hver pistol i Norge som angivelig er tatt fra en tysker i mai 1945 av bestefar-det hadde blitt en pen sum... (samme sum for hvert hodeskudd ved Narvik så kan vi pensjonere oss!).

 

De tyske styrkene i Norge var oppsatt med stort sett gammelt, tildels utrangert, ræl (spesiellt de såkalte hærkystbatteriene-feltkanonener type hesttrukket og belgiske rifler fra 1880tallet). Godsakene kom i hovedsak med styrkene som ble evakuert sørover fra Finland. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg ser man går ut fra at Rinnan opptrådte som "offiser"- han var hemmelig agent, som spilte et spill med seg selv som motstandsmann.
Da kunne han ikke gå rundt med en diger Colt 45, det daglige våpnet var en pistol i lomma, akkurat som motstandsmannen Torfinn Bjørnås, som var kommet inn som våpeninstruktør de siste 6 mnd av krigen og levde illegalt.  Han brukte også en Colt flat lommepistol, men i kaliber 9mm Short. Våpenet kan besiktiges i Industrimuseet på Løkken Verk, der en avdeling er reservert jernbanesabotasjen 1942 - 44, som Bjørnås var en del av.

Rinnan, det er vel kjent at han utstyrte seg med kraftigere våpen ved UTRYKNING, når folk skulle arresteres.
Og hans føringsoffiser, som må ha hatt hundrevis av pistoler, skal man dømme etter hvor mange pistoler "som har tilhørt Flesch" som har dukket opp i skytterkretser etter krigen!!!  han benyttet til og med US carbine på helgelandskysten, når de var ute i terrenget og lette etter våpenlagre (majavatn-tragendien)

De som deltok på tysk side i dette spillet hadde tilgang på det meste av våpen som fantes på den tiden, men var neppe særlig våpen interesserte, de fikk en pistol, uten spesiell skyteopplæring og var fornøyd med det. 

Link to comment
Share on other sites

Bjørnås våpen var da en 1908, i 9mm corto. Altså det våpen han gikk rundt med i Norge mot slutten av krigen.
"Vi måtte han noe flatt som vi kunne ha i lomma, vi kunne ikke ha hylster, og i hvert fall ikke skulderhylster. Våpnet måtte være lite, slik at vi hadde en sjanse til å bli kvitt det, og det dukka opp en kontroll."

Tidligere hadde han blitt sendt inn i Norge fra Sverige, ett sprengingsoppdrag mot drivstofflager.  Da måtte han skyte seg ut av ei bu, sammen med en kamerat. De hadde US carbine og pistol, antakelig Colt 1911 Super 38 ACP, de var gitt oppdraget av den britiske ambassaden i Stockholm og utstyrt og bevæpnet derfra.

Senere, før sluttmånedene, var oppdraget Sulitjelma.
Han fortalte meg personlig at han valgte seg ut en Colt 1911 i kaliber .38 super på den britiske ambassaden i Stockholm, før de la ivei nordover for å sprenge transportmulighetene i Sulitjelma, svovelkis var verdifulle saker.
De var to mann og skulle ha skyss med en reinflokk og samer. Føret i fjellet ble dårlig og oppdraget avlyst.
"jeg valgte den pistolen fordi den var kraftigere og hadde lengre rekkevidde enn en vanlig 9mm" sa Bjørnås.
Jeg går ut fra at han da tenkte på enten HP 35 i 9mm eller en Luger.
Utrolig nok dro to mann på "tur" til Sulitjelma med litt mat, sprengstoff og to pistoler, ingenting annet.

Man kan være enig eller uenig i vurderingen, men slik var det i følge tidsvitne.

Han var altså engelsk agent ved disse to oppdragene. Siden kom jobben som våpenstruktør for guttene som dukka opp 8 mai 1945, men da jobba han for Milorg og var norsk soldat fra Nor IC 1.

 

 

Edited by piren16
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2020 at 12:48 PM, Chiefen.v-2 said:

100kroner for hver pistol i Norge som angivelig er tatt fra en tysker i mai 1945 av bestefar-det hadde blitt en pen sum... (samme sum for hvert hodeskudd ved Narvik så kan vi pensjonere oss!).

 

Typisk for de fleste tidsvitner ut over 50- 60- 70-tallet var at de var SIVILISTER, uten militær trening og erfaring.
Derfor er de fleste "sikre historier" nettopp bare det - historier, med dårlig forankring i fakta.

Link to comment
Share on other sites

I boka til svensken  Lars Borke blir det nevnt at Rinnan hadde en forkjælighet for britiske våpen, blant annet stengun. Vil tro denne herren hadde et bra utvalg av forskjellige våpen, i mange tilfeller vil det være sannsynlig at han valgte våpen og utstyr med "alliert profil " i sitt negative spill der han skulle lokke trøndere inn i sitt nettverk. Mener å huske at i en av rinnan bøkene er nevnt at han ofte var bevepnet med pistol, samt en liten 6,35 ekstra i en lomme i klærne. I veggene i bandeklosteret ble det funnet mange kalibre , til og med .45 prosjektiler .

Link to comment
Share on other sites

Tyskerne brukte nok det de hadde for hånden når de utstyrte irregulære. I boka "De som tapte krigen" av Kjell Fjørtoft beskriver forfatteren blant annet en operasjon helt på slutten av krigen , der noen nordmenn i tysk tjeneste ble landsatt fra en tysk ubåt bak russiske linjer i Finnmark siste aprildagene i 1945. (Hva tenkte de på ?)  Utstyret deres blir beskrevet , også våpnene. Blant annet  amerikanske karabiner og stenguns. Forfatteren skriver dette selv om  han jo  ikke selv var med. Men han snakket med deltagerne. Blant annet min onkel, som var en av dem.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Fjørtoft sin bok har denne operasjonen bare som ett lite avsnitt i en ellers ganske omfattende bok. Jeg visste ikke at det var skrevet noen egen bok om operasjonen. 

Min onkel sa at det var en person mer med på operasjonen enn Fjørtoft sin bok forteller. Men siden han klarte å unngå fangenskap og rettsforfølgelse etter krigen (noe min onkel ikke klarte), ble navnet hans utelatt i boken.

 

 

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Robinson said:

Hva tenkte de på ?

Terror, forvirring og kaos.

Er det Norsk motstandere? Er det sovende seller? Hvor er vi trygge og hvor faen kommer de fra? Er nordmennene fiendtlige?

 

Ofre noen skarve nordmenn utstyrt med aliert utstyr for å skape litt kaos for "Ivan" var sikkert ikke hinsides idiotisk. 

Hadde de noen form for uniformer?

Link to comment
Share on other sites

De var Germanske SS og hadde uniformer. De var definitivt  ikke ment som en kampstyrke, men hadde som oppdrag å observere og rapportere. De hadde med radiosender som de brukte. De skulle unngå kontakt med fienden hvis de klarte det. Og det klarte de. De var nok de siste soldater i tysk uniform som overgav seg under 2. verdenskrig . Ikke før den 20. mai klarte de å få kontakt med norske styrker for å overgi seg. Alternativet var å overgi seg til russerne . Og som min onkel sa, kledt i SS uniformer var nok ett nakkeskudd det beste de kunne håpe på. Men de var i villmarken og hadde ikke noen andre klær . Hadde de overgitt seg  i undertøyet hadde de nok ikke lurt russerne likevel . 

Edited by Robinson
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2/21/2021 at 2:45 PM, Robinson said:

De var Germanske SS og hadde uniformer. De var definitivt  ikke ment som en kampstyrke, men hadde som oppdrag å observere og rapportere. De hadde med radiosender som de brukte. De skulle unngå kontakt med fienden hvis de klarte det. Og det klarte de. De var nok de siste soldater i tysk uniform som overgav seg under 2. verdenskrig . Ikke før den 20. mai klarte de å få kontakt med norske styrker for å overgi seg. Alternativet var å overgi seg til russerne . Og som min onkel sa, kledt i SS uniformer var nok ett nakkeskudd det beste de kunne håpe på. Men de var i villmarken og hadde ikke noen andre klær . Hadde de overgitt seg  i undertøyet hadde de nok ikke lurt russerne likevel . 

Hvem sikter du til i Germanske SS Norge uniform og hvor opererte de i landet med observasjon og rapportering? 

Link to comment
Share on other sites

De seks er beskrevet  og navngitt i Kjell Fjørtofts " De som tapte krigen".  Der står alle navnene , og at de var en del av Germanske SS. Det var en hemmelig operasjon som ikke var kjent av den tyske militærledelse. Kjell Fjørtoft skriver at det var SS-Sturmbannfurer Grønheim som sendte dem. Navnet høres norsk ut for meg. De ble sendt til Persfjorden som da lå bak russiske linjer og etablerte base i fjellet bak Seglodden. Operasjonen er godt beskrevet i boken.

Edited by Robinson
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Odd bentzen, Finn Kanderud, Sverre Holmvik, Sverre Jensen og Yrja Nyställe trent av SD Oslo utstyrt med Britiske våpen og en Amerikansk radio ble skjult innsatt av U-711 ved Seglodden i Persfjorden i følge boka "Black FlagBlack Flag: The Surrender of Germany's U-Boat Forces on Land and at Sea" som ligger gratis på nettet.

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/«U_711»

https://dykkepedia.com/wiki/U_711

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

At Persfjorden og Seglodden ble valgt for denne operasjonen var det gode grunner for. Tilbake i juli 1943 hadde tyskerne rullet opp mye sovjetisk partisanvirksomhet i Finmark, og Håkon Halvari og Kåre Øyen, i sovjetisk tjeneste som partisaner, ble drept i kamp med tyskerne ved en hule ved Seglodden som de da brukte som base for sin etterretning og oppklaringsvirksomhet. Dette stedet passet nå perfekt når  tyskeren nå hadde behov for å holde øye med sovjetisk aktivitet.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...