måltrosten Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Er det noen som vet hvem som har gravd i maurtua? Det var et veldig "pent" hull. Kan det ha vært en grevling? Så dette på tur i skogen i våres. Kanskje jeg ikke har plassert tråden riktig, men jeg satset på at det er et lite dyr som kan skytes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stingsilda Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Grønnspett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Ja forslaget om at det skulle være grevling var vel litt på jordet. Den hadde sikkert flata ut hele tua. Stingsilda:Hvor sikker er du på det er grønnspett? Der jeg jakter kaller de grønnspetten for skitværskjora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Graver ikke grønnspetten på toppen av tua? Sånn at selve tua ser ut som bamse har vært på matsøk, bare at avfallet ligger "noe" nærmere tua? Hadde tua vært dobbelt så stor kunne det minnet om higraving av bjørn... Ofte finner man mange delvis gravde tuer i områder hvor det finnes tuehi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stingsilda Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Jeg er ingen ekspert, men grønnspetten lager liknende huler. De kan også grave seg igjennom dyp snø, for å komme til tuene. EKS Om grønnspetten graver på toppen eller huler, kommer kanskje an på hvor larvene ligger. Nå om høsten kan det være at larvene ligger lenger ned i tua, enn hva de gjør på sommeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Østerdøl Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Svartspett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dridungen Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Har alltid lært at det er grønnspetten som graver hull i tua, men jeg synes at hullene ser noe store ut og langt nede? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 (edited) Er de spett er den mest trolig grønn. Er hullet stort? Hvor langt inn går det? Litt vanskelig å se av bildet... EDIT: var litt bastant. Edited October 23, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Østerdøl Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Er de spett er den grønn, det ikke tvil. Har sett svartspett på maurtue flere ganger, og den kan herje ganske voldsomt. Hvorfor grønn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muflon Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Grønnspett er maureksperter. Om vinteren graver de seg gjennom godt med snø for å komme inn i tuer. Det er så få merker på bakken foran hullet at man bør kunne utelukke rev, hund, o.l. Da ville man ikke sett så jevnt underlag. Her er et annet grønnspett-hull: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Østerdøl Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Ser at trådstarter bor i Oslo, da er det større sannsynlighet for grønnspett. Fulgte et svartspettpar gjennom en hel hekkeperiode for noen år tilbake, og observerte de på tuer flere ganger. Her i østerdalen er det forøvrig mye svartspett nå, mye mer enn på mange år.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Var kanskje litt kvass med den uten tvil, men det er i alle fall mer typisk for grønnspett, som lever larver i tuer, mens svartspetten går primært på stokkmaur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted October 23, 2009 Author Share Posted October 23, 2009 Takker for svar! Enten svart eller grønnspett altså, da har vi blitt litt klokere! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikr Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Temmelig sikker på at dette er grønnspett. Da jeg var langt yngre og enda dummere, drev jeg og noen kompiser snarefangst i maurtuene etter grønnspett (ikke å anbefale, da det hverken er lov eller bra for bestanden). så de som påstår at grønnspetten kun graver ovenfra tar feil;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts