Jump to content

Overlevelseslitteratur?


stigmig

Recommended Posts

Er det noen som har noe peil på allright litteratur som tar for seg overlevelse i villmarka? dere har sikkert sett Bear grylls i mann mot natur, eller ray mears i Extreme survival, og kunne tenke meg og lære (helst MYYYYE) mer om emnet.

lurte på om noen har tips, helst andre enn Lars Monsen og Helge Ingstad, da jeg veit om disse fra før:P

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt her, Overleve på naturens vilkår, og "Overleve vinterstid på naturens vilkår" ISBN:82-512-0418-6 er begge meget gode bøker, som er relevante for opphold i skog og mark i våre hjemtrakter.

Ellers så finnes det jo en skog av bøker om emnet, hvorav de aller fleste er "søppel" (ubrukelig sett i sammenheng med vår natur).

En annen bok som omhandler mye generellt rundt overlevelse, sanking og jakt med primitive redskaper er "The SAS survival handbook". Har ikke boken her nå så jeg får ikke referert til ISBN nummeret.

Denne boken går mye på feller, hvilke typer vegetasjon og vilt som er spiselig osv osv, mens de to første bøkene går mye på bekledning, shelter og næring.

Overleve- bøkene er vel skrevet i forbindelse med at forfatterene er/var instruktører i diverse spesialstyrker, da nettop med fagfeltet overlevelse. Kan anbefales. De finnes sikkert på det lokale biblioteket.

Link to comment
Share on other sites

Overleve på naturens vilkår:

 

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8251781604

 

mvh

Ulken

 

er det boka "øverlevnad" oversatt til norsk?

Det tror jeg. Jeg har ikke boka foran meg, men jeg tror og mener at da jeg leste den så jeg at den var basert på noe svensk noe. Det er forøvrig ei ganske OK bok, med mer av fornuftige tips enn av sånn der "survival"-romantikk og ræl. Den er også noenlunde realistisk mhp. hva slags situasjoner man kan risikere å havne oppi, du finner ikke så mye "hvordan overleve i fjorten år etter den neste atomkrigen"-greier inni den 8)
Link to comment
Share on other sites

er det boka "øverlevnad" oversatt til norsk?

Det tror jeg. Jeg har ikke boka foran meg, men jeg tror og mener at da jeg leste den så jeg at den var basert på noe svensk noe. Det er forøvrig ei ganske OK bok, med mer av fornuftige tips enn av sånn der "survival"-romantikk og ræl. Den er også noenlunde realistisk mhp. hva slags situasjoner man kan risikere å havne oppi, du finner ikke så mye "hvordan overleve i fjorten år etter den neste atomkrigen"-greier inni den 8)

Om det er norsk versjon av "øverlevnad" så anbefaler jeg den usett. vi brukte den i jegeravd i forsvaret på 90 tallet. da i svensk versjon. meget bra bok.

 

Forresten har jeg kjøpt "SAS survival handbook" for artighetsskyld, å det er vel mye nytt for mange der og.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

er det boka "øverlevnad" oversatt til norsk?

Det tror jeg. Jeg har ikke boka foran meg, men jeg tror og mener at da jeg leste den så jeg at den var basert på noe svensk noe. Det er forøvrig ei ganske OK bok, med mer av fornuftige tips enn av sånn der "survival"-romantikk og ræl. Den er også noenlunde realistisk mhp. hva slags situasjoner man kan risikere å havne oppi, du finner ikke så mye "hvordan overleve i fjorten år etter den neste atomkrigen"-greier inni den 8)

Om det er norsk versjon av "øverlevnad" så anbefaler jeg den usett. vi brukte den i jegeravd i forsvaret på 90 tallet. da i svensk versjon. meget bra bok.

 

Forresten har jeg kjøpt "SAS survival handbook" for artighetsskyld, å det er vel mye nytt for mange der og.

 

Det er en av de samme forfatterne, Staffan Felt, men jeg tror ikke det er en oversatt versjon av "Øverlevnad".

 

Antagelig heller en nyutgivelse av en bokserie han hadde ute i Sverige på 90 tallet, sammen med en av de andre svenske øverlevnadsguruene som jeg ikke husker navnet på, det var en serie på tre bøker, hvorav to er oversatt til norskt, i samme format. Disse heter i oversatt utgave noe slikt som "Overleve på naturens villkår", "Overleve på naturens villkår på vinteren" og en ikke oversatt en som heter "Att øverleva i det sårbare samhellet" utgitt med støtte av det svenske sivilforsvaret... :D

 

Det er utgitt en bok skrevet på norsk som heter "Klar deg sjøl" men her husker jeg ikke forfatteren, den er skrevet med publikasjon som utdanningsdirektiv (UD) i forsvaret for øye, men den ble aldri publisert som dette. Forfatteren husker jeg ikke, og jeg har heller ikke boken tilgjenglig...

 

Ray Mears har en hel skokk med titler, jeg har handlet ett par stykker som jeg dog ikke husker navnet på og heller ikke har tilgjenglig her, det som var mest interesant i de for min del var ett par kapitler om bruk av øks...

Link to comment
Share on other sites

dere har sikkert sett Bear grylls i mann mot natur, eller ray mears i Extreme survival

 

Litt OT...

 

Er det bare jeg som synes de programmene der er noe tull?? Synes det er komisk å se på rett og slett :) Men det er vel slik underholdning skal være.

...og er det bare jeg som tenker, "Det der skulle jeg ha klart myyye bedre!!" :wink:

 

PS! Du kan jo prøve Hakkespettboka! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

PS! Du kan jo prøve Hakkespettboka! :mrgreen:

SAS survival handbook er litt hakkespettbok syns jeg ;)

 

Jeg er litt enig med deg der, men det kan alikevel være noe ok lesning i de bøkene.

Både hakkespett bøkene og SAS survival handbook. :D Man lærer jo å knyte knuter osv, mange som ikke kan det gitt :roll:

 

Men skulle jeg reist på "overlevelses tur" i Norge (eller andre steder for den saks skyld) så hadde jeg foretrukket å hatt med meg bøker om spiselige vekster i området hvor jeg skulle overleve.

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem overlevelsesboken over alle overlevelsesbøker!!

 

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=108181

 

Liten vits i å linke til den, det står jo at den ikke er i salg. :?

Vet at det har vært litt problemer med å få tak i bok 3 av Hakkespett bøkene.

 

Til de som er interessert, så kan det nevnes at de nye opplagene er trykket på et sorts glanset papir, og med plast cover, slik at de tåler å bli tatt med på tur. De originale var jo av papp/loddent papir, og sugde vann som trekkpapir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...