Jump to content

Riflekjøp, trenger litt hjelp..


foul

Recommended Posts

Ser etter en god allround rifle i 6,5x55. Den skal brukes til alt fra hjort til tiur.

 

Det jeg er ute etter:

 

1.Relativt lett rifle

2.Lyddemper

3.Kikkertsikte med god nok forstørring til toppjakt

4.Mulig tofot(ikke så viktig)

 

ikke mer enn 18.000kr

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt forslag:

 

Rifle: Tikka T3 Lite Stainless(2.8kg). Pris: 9890kr http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10014&prodid=5942

 

Lyddemper: Hausken standard lyddemper. Pris: 3500kr http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=12002&prodid=6357

 

Kikkertsikte: MEOPTA MEOSTAR R1 30MM 4-12X40. Pris: 5790kr. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14603&prodid=10469

 

Tofot(hvis du tar deg råd): Caldwell 23-32cm. Pris: 695kr http://jaktdepoet.no/webshop/default.asp?sub=pd&id=592&kid=40&uid=342

 

Totalt bør dette komme på 19180kr, med tofot kommer det på 19875.

Dette er litt over budsjettet, men hva er et budsjett hvis du ikke kan bryte det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eller, du kan velge denne rifla (også en Tikka T3) - og spare 2.000 kroner. Da ligger du innenfor budsjettrammen din.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=36

 

Videre vil jeg tro at de fleste forhandlere vil gi deg et godt "pakkepris tilbud", om du har tenkt å kjøpe både rifle, kikkert, demper og to-fot.

 

Det kan også være en god ide å bruke "søkefeltet" oppe til høgre på skjermen din. Et enkelt søk på Tikka T3 gir i overkant av 3.000 treff her inne - og det er flere tråder som har _mye_ informasjon om dette. :)

 

Edit: tips om søkefunksjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er relativt fersk i dette så stiller jeg noen idiotspørsmål.

 

1. Hva er forskjellen på de 2 riflene som er nevnt i praksis?

 

2. Noen som har erfaring med Caldwell tofoten? Har selv bare prøvd harris tofot tidligere

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på de 2 riflene er løpet. Det ene er "rustfritt" og det andre er blånert. Begge ruster, men det ene er litt mere motstandsdyktig mot rust enn det andre.

 

Jeg bruker kun blånert og er godt fornøyd med det, du må uansett dra over med litt olje hvis du har vært ute i dårlig vær.

 

Når det gjelder kikkert ville jeg foreslå en med større lysåpning enn 40mm hvis du skal på bøjakt etter hjort. En kikkert med 56mm lysåpning er mye bedre i dårlig lys enn en med 40mm lysåpning.

Vet av erfaring da jeg har begge størrelser.

 

Jeg bruker en Nikon Monarch 2,5-10X56 med lyspunkt som jeg er godt fornøyd med. Mye kikkert til hyggelig pris.

 

Når det gjelder tofot, så har jeg ingen erfaring med det på jakt. Har kun brukt det på bane.

Jeg synes børsa blir tung nok når du får på stor kikkert og lyddemper, trenger ikke den ekstra vekta som tofoten gir. Men kan vel se nytten i den på foreksempel reinsdyrjakt hvor du oppdager dyrene på lang avstand og har god tid til å ta tofoten opp av sekken montere den og legge deg ned for å skyte. Min erfaring på jakt at det er sjelden jeg ligger når jeg skyter.

Går ann å få tofoter som er lange nok til å sitte å skyte, men da blir vekta desto større.

 

 

 

Men uansett merke bør du gå for minst 50mm lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

Ser etter en god allround rifle i 6,5x55. Den skal brukes til alt fra hjort til tiur.

 

Det jeg er ute etter:

 

1.Relativt lett rifle

Rifle: Tikka T3 Lite Stainless(2.8kg). Pris: 9890k den burde være grei :wink:

2.Lyddemper

a-tec ctm-4, du ville ha ei lett rifle, dette er en lett(280g) og slank demper som demper bra :) pris 3400,-

3.Kikkertsikte med god nok forstørring til toppjakt

god nok forstørelse til toppjakt? 3-9 eller 2,5-10 burde være grei forstørelse til det meste. Finnes mye bra brukt optikk også.

4.Mulig tofot(ikke så viktig)

Har god erfaring med versa-pod. Men min erfaring er at to-foten sjelden blir brukt til jakt

ikke mer enn 18.000kr

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg skal ikke legge meg opp i hvilke type rifle og annet utstyr du skal kjøpe. Men jeg var i "dine sko" for 4 mnd siden og skulle kjøpe meg "alt". Jeg startet med å få et tilbud på det jeg ville ha fra XXL fordi de hadde lavest veiledende pris på alt sammen. Deretter sendte jeg forespørsel på mail til diverse forhandlere og spurte om de kunne matche tilbudet jeg hadde fått fra XXL. Det kom mange svar tilbake i løpet av en ukes tid og jeg sparte til slutt kr 6500,- på denne runden og endte opp med å kjøpe pakka fra en bitteliten forhandler som jeg kanskje hadde regnet med skulle bli den dyreste.

 

Nå er det jo slik at XXL har prisgaranti, så jeg kunne sikkert ha spart ytteligere en tusenlapp eller noe ved å ruslet tilbake til XXL og vist frem tilbudet, men jeg valgte å støtte den lille forhandleren som synes det var skikkelig stas å få salget.

 

Uansett bør du sjekke flere steder og la dem hele tiden få tilbakemelding om den laveste prisen du har på hånd, de vil helt sikkert prøve å gå noen kroner under hverandre.

 

Nå skal det sies at pakka jeg kjøpte kom på ca det dobbelte av hva du har tenkt å bruke, men poenget mitt er at du sikkert kan strekke deg til utstyr til en veiledende pris på Kr 21-22000 og regne med å få tynet det ned i 18000.

 

Synes forøvrig at du har fått gode tips om valg av utstyr.

 

Lykke til med kjøpet!

 

mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...