Jump to content

Sako Quad - Hvilket løp bør jeg kjøpe?

jeger83

Recommended Posts

Skal kjøpe meg et nytt løp til Sako Quad'n og er litt i tvil om jeg skal kjøpe 17.hmr løpet eller 22.wmr løpet - kan jo kjøpe begge løpene, men ser ikke det helt store behovet for å ha begge. Hadde tenkt å bruke løpet til åtejakt på rev. Hvilket løp ville dere anbefalt meg å kjøpe til dette formålet?

• 5 weeks later...

Tja er litt usikker på det, eg meinar at det har blitt sagt før her inne at .17 HMR er litt knapt på gåsa, så du bør kanskje ta høgde for at .22 WMR`en er grei då..

Eg har hatt ein runde med Sako Quad og .22 WMR, og den har iallefall forbaska bra presisjon, så det er sagt. :)

Har skutt noer rever med v-max i 17 hmr å der funker som snus. lengste flukt etter rent side skudd var 10 meter. Reve åta har jeg på 80 meter. .22 wmr har mere energi opp til 100 meter men på lengre avstand er de like eller 17 hmr litt mere futt alt etter patronvalg. Har brukt 17 hmr på en del vilt å med topp resultat. har brukt den på rype, skjære, kråke, ravn, stokkand, siland, laksand, tiur, katter og rev. brukte mest hulspiss, gamepoint, og v-max. fåretrekker gamepoint og fmj til matvilt. fmj primært på rype. etter det jeg fant ut er 17 hmr mere alt spisende på ammo i forhold til .22wmr som kan være noe lunefulle. Men uansett så er begge kalibrene meget bra på småvilt jakt. Men personlig var jeg mest fornøyd med 17 hmr.

.17hmr har flatere kulebane enn .22wmr. Men til rev mener jeg at holdene ikke bør strekkes noe særlig mer enn 100-120 med noen av dem. Innenfor 120m kan jeg holde flatt på med .22wmr, når jeg skyter inn på 100m(til rev). Jeg synes at til rev vil .22wmr være best egnet, med den tyngre kulevekten. Men da skal det tillegges at jeg er hobbyskytter, og bruker den utskjelte 597'en. Du får sikkert bedre presisjon og lenger hold(+20m?) med .22wmr i en Quad.

Uansett vil begge gjøre jobben på rev om du ikke strekker holdet for langt.

• 3 weeks later...

Hverken .17 HMR eller .22 WMR er særlig aktuelle å lade selv. Begge er randtente patroner, hvor tennhetta er en del av hylsa, og ikke sitter presset i en egen hettelomme. Det fins individer her på kammeret som lader disse selv, men særlig vanlig er det nok ikke...

Skuddskade på skinnet avhenger en del av hvilken kule du skyter med. Dedikerte varmintkuler lager bare inngangshull, mens kuler med mer solid mantling kan gi gjennomskyting og styggere rifter i skinnet. Selv har jeg skutt tre grevlinger med .17 HMR V-max på kloss hold uten gjennomskyting.