Jump to content

Nye langholdsrifla mi


Roe

Recommended Posts

Med kappe lengde, mener du da å kappe løpet?

Jeg skyter oxo med 6.5, men jeg har gått for et lenger løp, for økt hastighet, forhåpentligvis litt bedre presisjon, da løpet er av bedre kvalitet. Jeg skyter med Hausken demper, type lang med langt bakkammer. Demper bedre enn standard demperene, og bygger mye bakover, som igjen gir grei balanse på min børse. Men det finnes nok mange andre dempere som sikkert duger like bra.

Jeg bruker børsa primært til langhold, og jakter med den den noen mnd om høsten. Den kommer til å veie ca 10 kg når jeg får den tilbake fra børsemaker i februar. Gleder meg til det. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ei blaser R93 med 6,5x55 pipe som jeg skal bruke til jakt og muligens litt langhold om sjansen byr seg.

Der skal på demper på pipa og jeg lurer enkelt og greit på hvilken kappe lengde og hvilken demper du anbefaler???

 

Viktigste kriterie for meg var vekt så valget ble A-tec teleskopdemper med sine 280gram. Etter kapping av pipa blei vel vektøkning på rifla rundt (edit) 150 gram??? Denne fungerer utmerket og ser ingen grunn til å se meg om etter noe annet. Dette betyr ikke at dette er verdens beste demper; har ikke prøvd andre dempere over tid og kan ikke si noe om dem. Det er ihvertfall uaktuelt for meg å bruke noen tyngre demper, A-tec'en er "usynlig" om jeg kan bruke et slik uttrykk.

 

Har kjøpt meg en Blaser R93 selv og pipe i 6,5x55. Denne skal kappes like kort som pipa til Leon her på forumet, dvs så kort det går hvor jeg fortsatt kan få Versapod av/på med demperen montert. Vet ikke hvor kort pipa til Leon er, men mener å huske at han har 140gr kuler i 830 msek med N19 krutt? Vær litt varsom med å kappe altfor kort, blir ubehagelig å skyte uten demper da. Størrelse/vektpakka dette gir er vanskelig å slå.

 

Etter å ha brukt korte pipe med en lett demper er det rett og slett uaktuelt for meg å gå tilbake til lange piper. Marginal endring i drepevindu, ingen praktisk endring i vindavdrift, ingen endring i effekt på vilt. Derimot veldig håndterbar rifle, vesentlig forbedret skytekomfort, flere skuddsjanser på samme situasjon... ja, kort pipe/ demper har kommet for å bli hos med, veldig fornøyd.

 

Håper dette hjelper!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Både ja og nei, kommer helt an på hva som står på. Må vel si jeg har uvanlig stor gjennomtrekk i våpenskapet mitt og hvilken kikkert som står på hvilken rifle og får bli med på banen varier mye.

 

Zeissen ble primært kjøpt til en kipplauf en gang i tiden. Primært en jaktkikkert og fungerer helt topp på langhold ut til ca 700 meter hvor jeg slipper opp for klikk.

 

SuB PMII er min dedikerte langholdskikkert, men den fungerer bra nok på jakt at jeg bruker den på yrkesjakta. Den fikk være med i år fordi Zeissen har jeg vraket 2 ganger (rattene begynner å lekke) mens SuB'en rett og slett er en sterkere kikkert.

Link to comment
Share on other sites

SuB PMII er min dedikerte langholdskikkert, men den fungerer bra nok på jakt at jeg bruker den på yrkesjakta. Den fikk være med i år fordi Zeissen har jeg vraket 2 ganger (rattene begynner å lekke) mens SuB'en rett og slett er en sterkere kikkert.

Utdyp dette litt?

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel ikke bekymret meg. Klatret opp og ned 1700 (?) høydemeter i dette terrenget.

 

normal_rskavalkade_%2810%29.jpg

normal_tahr_%2813%29.jpg

 

Blei litt sliten etter 25 timer på beina og det var et par passasjer hvor både jeg og rifla fikk grisebank.

De nyeste gir vel omtrent 75 klikk og er knotete å nullstille i felt (veldig sårbar for forurensing når den er åpen, dette pga alt fettet inni) men synes å virke bra så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...