Jump to content

Markeds-/samlerverdi på 9mm ammo?


Domino

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg har ryddet og organisert litt i ammobeholdningen dukket det opp 3 typer 9mm ammo som jeg lurer litt på, Nærmere bestemt om den har noen samlerverdi.

 

1. Svensk ammo merket m/39 i 50-skuddseske.

 

2. Tysk ammo i 16-skuddsesker merket 1942 og 1943. Jeg åpnet av de eskene som allerede var sprettet, og så at patronene hadde mantel og hylser av stål.

 

3. Patroner i 48-skuddsesker merket I.S.A.A. og H.2744 Mantel og hylser av messing.

 

Den tyske ser jeg i allefall for meg at jeg ikke skyter opp. Mener å ha hørt at disse legger igjen mye dritt i våpenet, samt at jeg ikke kjenner til hvor kraftige de er. Nå skal jo forsåvidt Glocken svelge unna det meste, men regner med å få gode anbefalinger fra panelet...

Link to comment
Share on other sites

Svensk M/39 er skyteammo. Kommer i A og B utgave og ihvertfall B utgaven er knallhardt ladet (tror det er MP ammo i utgangspunktet).

 

De to andre har jeg ikke kjennskap til, men det er overveiende sannsynlig at ihvertfall den tyske ammoen har korrosive hetter.

Link to comment
Share on other sites

Den svenske heter bare m/39 uten bokstav. På et klistremerke på undersiden står det at man skal ta vare på hylsene, da landet trenger metallet. Høres litt krigsaktig ut.

 

Men ellers mener du den kan legges i samme boks som Raufossammoen, dvs skyteammo?

Link to comment
Share on other sites

Hehehe... Det er ihvertfall ikke mangel på svensk M39 med eller uten prefiks såvidt jeg vet. Raufoss ammoen har jeg derimot sett på våpen&militaria messer med 50 kroner pr usprettet eske a 16 patroner... Om det er gjengs pris vet jeg ikke, men fyren solgte ihvertfall noe av den.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe... Det er ihvertfall ikke mangel på svensk M39 med eller uten prefiks såvidt jeg vet. Raufoss ammoen har jeg derimot sett på våpen&militaria messer med 50 kroner pr usprettet eske a 16 patroner... Om det er gjengs pris vet jeg ikke, men fyren solgte ihvertfall noe av den.

Jaha? Jeg har vel 6-700 av Raufossammoen. Får holde igjen noen av de eskene som ser penest ut i hver Lot da.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...