Jump to content

Kjøp av gordonsetter

Redline

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal kjøpe meg gordonsettervalp og lurte på om dere vet om noen gode filmer eller bøker som viser hvordan man trener en GS til jakt osv.

Samtidig lurte jeg på hva man må ha av utstyr når man skal ha en GS med tanke på bur (størrelse?), mat (mengde?), osv..?

Kjempegod ide med Gordonsetter!

Sjekk ut hva GS-klubben har, blant annent bruker-sider som her på kammeret.

Mitt råd er å forsøke å lykkes med den første hunden!

Det er så fort gjort å (1) velge valp tilfeldig, (2) sose bort de første 6 månedene (3) sose bort de neste 6 månedene - og da er det meste tapt..

Sitat:

Nå er det sånn at veldig mange som kjøper seg gordonsetter er nybegynnere, og disse har ikke en fjerneste, villeste idè om hvor mye tid, penger, krefter og resjurser som kreves for å få en god og fungerende fulgehund - som også kan vises frem på jaktprøver og være så i orden, at man kan ha tro på at man kan gå ned fra fjellet med en premie i lomma.

Det er overhode ikke nok å gå på et dressurkurs, kanskje være med på en samling i fjellet og så tro at alt ting fungerer. Så enklet er det bare ikke!!

Det må jobbes HVER dag, det må trenes, dresseres, man må til fjells, man må være villig til å kjøre langt, mye og ofte om man bor langt unna "rypeland", det må jaktes - kort sagt det er en "beintøff" jobb som må gjøres/jobbes med hver dag.

Selvfølgelig er det mange som er villig til å legge ned så mye tid og energi som kreves for å få en jaktpremiert hund, og disse lykkes også!

Marit Bjercke

http://www.gordonsetterklubben.no/index.php?option=com_kunena&Itemid=4&func=view&catid=10&id=3211#3237