Jump to content

Drømmer om kombi...


Norrøna

Recommended Posts

Leverte inn søknad på kombi for noen dager siden, og har begynt letingen :)

 

Eneste krav jeg har er at den SKAL være i 6.5-55, ikke Valmet/Tikka/Finnclassic,(for tung) og helst under 10K.

 

Har en kombi på handa her inne som virker meget interessant, men ser meg selvfølgelig om andre plasser også :)

 

Har også funnet en Miroku-kombi, noen som kjenner til disse? Finner ingen opplysninger ved å søke..

 

Andre tips mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ta ein kikk på Sabatti.

 

Sarpsborg våpen hadde for litt siden Sabatti i 6,5x55 12/76 ny for 8900,00. det er røverkjøp. Koster ellers over 13000,00 lapper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Miroku sin kombi er egentlig ganske sjelden her i landet. Disse gikk ut av produksjon for leeenge siden.

Dette er kvalitet på linje med resten av Miroku sine produkter. Som nevnt tidligere er disse produsert i japan.

Jeg kan bare snakke for meg selv, og siden jeg har noen Miroku hagler er jeg ikke særlig objektiv. Hvis jeg skulle velge mellom en ny sabatti og en brukt Miroku ville jeg gått for den siste. Dette er våpen med den rette følelsen, kvalitet i alle ledd og en garantert minstepris på andrehåndsverdi. Jeg ville vel valgt en Miroku forran det meste unntatt Blaser B97.

 

Det bør nevnes at det ikke er den letteste og mest hendige på markedet. Er du ute etter lett bruksbørse er en tikka M07 verdt en titt. Disse får du fra 3000.-

Link to comment
Share on other sites

Har to kompiser i Sverige som har Miroku kombi. De sliter med brekkasje på tennstiften for rifleløpet (begge våpnene). Litt tunge og klumpete, og de har vært hos børsemaker for justering av avtrekket. Etter justering så skyter de meget gode samlinger og har ikke så mye klatring før du passerer tre skudd, og hvem gjør vel det med kombi i en jaktsituasjon?

Link to comment
Share on other sites

Leverte inn søknad på kombi for noen dager siden, og har begynt letingen :)

 

Eneste krav jeg har er at den SKAL være i 6.5-55, ikke Valmet/Tikka/Finnclassic,(for tung) og helst under 10K.

 

Har en kombi på handa her inne som virker meget interessant, men ser meg selvfølgelig om andre plasser også :)

 

Har også funnet en Miroku-kombi, noen som kjenner til disse? Finner ingen opplysninger ved å søke..

 

Andre tips mottas med takk :D

 

 

Mitt råd til deg er å kjøpe den billigste du finner, dermed vil du ikke tape så mye når du selger den igjen.

For med mindre du har passert livets middagshøyde så kommer du til å selge den igjen!

 

Og hold deg langt unna hjemmeladd amunisjon, med mindre du har ladet den selv med hylser som er skutt i kammeret på kombien!

Test alle patronen i kammeret før du legger ut på jakt, og ha med deg en sammenleggbar pussestav i stål til å banke ut gjenstridige tomhylser.

 

Og forøvrig, skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en billig kombi i 6,5x55 så gå for Baikal Taiga. Jeg har hatt min i 13år nå og den funker helt greit. Er ingen estestisk nytelse, men den dreper like godt som alt anna. Den er kanskje litt tung, men da er det jo bare å begynne å løfte litt, så går det greit! :wink::mrgreen:

 

Å ha 6,5x55 i brekkvåpen er ikke det ultimate, men det funker greit. Jeg har ikke hatt store problemer med å få ut hylsa, de eneste gangene det kan være noe vrient er når fingra er stive av kulde, men det går da og!

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, to kombieiere med 6,5x55 som begge er storfornøyde. :)

Er det så lov å spørre hvor mange skudd de sender gjennom kombien hvert år?

Sånn for å finne ut hvor mye man sparer på billig treningsammo altså.

 

Nå er ikke problemet bare det med krave/ikke krave på hylsa, men like mye at 6,5x55 egentlig har en smule for høyt arbeidstrykk i et normalt brytevåpen, altså får man mer slitasje på våpenet enn med patroner som er beregnet på den typen våpen.

 

Nå skal jeg da gjøre noe jeg ellers ikke pleier å gjøre, å komme med råd angående kjøp av kombi i 6,5x55.

 

Finn en gammel BRNO kombi i 300 serien!

De er ikke like smekre og linjeførte som storebroren i 500 serien, men vekten er omtrent den samme.

Den ser litt spesiell ut fordi den har rifleløpet øverst, men dette er egentlig bare en fordel med tanke på kjernelinjen kontra siktelinjen.

Og årsaken til at jeg kan anbefale denne kombien er at de har en helt spesiell låsemekanisme der pipene låser i en egen blokk og ikke i baskylen.

Stygg som juling, men bunnsolid, så solid at Blaser kopierte mekanismen i sin nye drilling.

Forøvrig også en heslig konstruksnjon, men det er en annen sak.

 

 

 

 

Og kombivåpen i 6,5x55, jeg kjenner altså til 4 som IKKE var fornøyde, men... :P

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, to kombieiere med 6,5x55 som begge er storfornøyde. :)

Er det så lov å spørre hvor mange skudd de sender gjennom kombien hvert år?

Sånn for å finne ut hvor mye man sparer på billig treningsammo altså.

 

:lol::lol: Jeg var 17år når jeg begynte å spare til min kombi og jeg kjøpte den på villmarksmessa - messetilbud, når jeg var 18. Økonomi er altså en faktor her - en viktig faktor. Kombi'n min har aldri svikta meg, og da er det kanskje ikke så rart at jeg er storfornøyd? Når jeg var 18år; altså i 1996, så tenkte jeg ikke på billig ammo, kravepatron, etc. Det jeg tenkte på var å få meg en kombi som kunne bli med meg på rådyrjakt - og de kaliberne jeg kjente til da var 222, 6,5x55, 308Win og 30-06 :wink: . Og 6,5x55 viste jeg at var en god rådyrdødare.

 

I dag er er også økonomi en viktig faktor. Jeg ønsker meg en drilling og da med kravepatron; enten 6,5x57R eller 7x57R, men å spare til en drilling vil ta lang tid. Imens så er jeg strålende fornøyd med det valget jeg gjorde som 18åring. Klart det finnes bedre og mer estetiske kombier, men min kombi blir værende hos meg til den bytter plass med en drilling!

Link to comment
Share on other sites

Den ser litt spesiell ut fordi den har rifleløpet øverst, men dette er egentlig bare en fordel med tanke på kjernelinjen kontra siktelinjen.
Hvilken fordel skulle det være?

 

Nei, det er stikk motsatt, det er en fordel å ha litt avstand mellom siktelinja og løpslinja.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis med en Antonio Zoli med 12 - 6,5x55. Han er da fornøyd med sin vet jeg. Grei italiener med god kvalitet. Rifleavtrekket på bakerste.

 

Sjøl kjøpte jeg meg først en Scirocco med 12/70 - 5,6x52R. Artig kaliber, men traff ingenting. Løpet var visst skjevt, så jeg fikk igjen pengene. Dro sporenstreks til en annen butikk hvor jeg visste de hadde en Zoli med 12/76 - .222 rem. Knallfornøyd med den. Topp presisjon, omtrent null rekyl og haugevis med muligheter med .224 kuler om man lader sjøl. Minste kaliber godkjent til rådyr mener jeg å ha lest. Trenger ikke mer da jeg har rifle til de dyra som ikke er som småvilt å regne.

 

Zoli er i hvertfall et anerkjent merke. De ser fine ut i tillegg. Å få tak i en brukt slik med 6,5x55 er kanskje ikke så lett siden det neppe er det vanligste kaliberet i disse.

Link to comment
Share on other sites

Muligheter for kombi på Blocket.se. Både Miroku og winchester representert her:

 

 

Blaser Luxus 12-7x65R 32 500 kr

Finn 512 12-7x57R 9 900 kr

Classic ställbar kolvkam 12-7x57R 9 900 kr

BRNO 12-5,6x52R inkl. pipset & sikte 4 900 kr

Miroku 12-7x57R 10 500 kr

BRNO 12-7x57R 7 800 kr

Winchester 12-6,5x55 inkl. sikte, vridmontage och koffert 11 500 kr

EJ PÅ BILD!

Tikka M70 12-222REM 5 500

Savage 20-22WM 2 200 kr

Fler nya och begagnade vapen av olika märken och kalibrar finns i butiken, alla vapen kräver licens!

Finansiering kan ordnas!

Välkommen in!

www.jakt-fritid.com

 

 

http://www.blocket.se/kristianstad/Kombivapen_23937573.htm?ca=5&w=3

2163177964.jpg

Link to comment
Share on other sites

Evig debatt; Kombi i 6,5:

Her er forresten endå ein som er fornøgd.

 

Fekk tak i ein gammal brukt Star kombi. Stygg som juling, med polychoke og greier.

Eg skal ikkje skryte på meg å ha sendt tusenvis av skot gjennom den. Men den har funka bra foreløpig. Kjøpte ei pakke med jaktmatch so eg kunne produsere eigne hylser til denne børsa. Andre eg hadde ville ikkje kamre.

Når eg no etterkvart har lada litt, testa litt og skote litt med den, begynner eg å få til presisjonen og. No har eg både oryx og butt heilmantel som går likt og som går ganske bra.

 

For all del, kragepatron er på ein måte meir "riktig" i brekkvåpen. Men når ein allereie har dier og alt av komponentar til 6,5 so blir det ikkje heilt feil å gå for det heller.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg drømmer om kombi jeg også som neste våpen... Som bikkjemann på rådyrjakt har jeg erfart mange ganger at rifla blir feil våpen på 7 m hold, og hagla feil på 70 m hold... Senest på sist jakttur, da kunne jeg skutt mange dyr om jeg hadde hatt en kombi.

 

Jeg er litt svak for 7x57R som riflekaliber i kombi, men som reindyrka rådyrjeger er også 6,5x57R interessant, og til nød 5,6x52R. Hvordan er tilgangen til OK ferdigrulla ammo i disse til rådyrjakt? Regner med det er greiest i 7x57R.

 

Beklager at jeg lånte tråden, men når den nå engang var her. :wink:

 

Sabatti ser forøvrig ikke ille ut, men den fandenivoldske BRNOen med rifleløpet øverst var ikke dum den heller. :D

Link to comment
Share on other sites

@Ranger

 

Brno har vel såvidt jeg har fått med meg rifleavtrekket fremst, mens jeg vil ha det bakerst.. Har luktet litt på den jeg også :wink:

 

Slik ståa er nå, blir det enten en ny baikal, eller brukt sabatti, baikal, eller den marocchien som sako_35 har for salg.. Tiden vil vise :)

Link to comment
Share on other sites

Den ser litt spesiell ut fordi den har rifleløpet øverst, men dette er egentlig bare en fordel med tanke på kjernelinjen kontra siktelinjen.
Hvilken fordel skulle det være?

 

Nei, det er stikk motsatt, det er en fordel å ha litt avstand mellom siktelinja og løpslinja.

 

 

Åh, når ble det det da?

Knskje om man har veldig lang hals, eller om det justerbare kinnstykket på kolben setter seg fast i øverste posisjon, men ellers har jeg ikke hørt om noen fordeler med høyt monterte kikkertsikter.

 

Eller jo, det var noen som var svært fornøyd med sine "see-through" montasjer, da kunne de nemlig bruke de åpne siktene på børsa samtidig... :roll:

Link to comment
Share on other sites

@ Ranger & Norrøna.

 

Den fandenivoldske Brno'en ble foreslått fordi det er den eneste kombien med fornuftig pris jeg kjenner til som vil gumle i seg 6,5x55 uten problemer over lengre tid, sånn bortsett fra at feil hylse kan bli sittende i kammeret og brekke utdragerstiften da.

 

De fleste andre konstruksjonene betinger egentlig at man gjør som fabrikkene gjør med sine randpatroner, lader dem 5-10% svakere enn den kraveløse utgaven av kaliberet, for at de ikke skal bli for tøff kost for mekanismen.

Det vil si at den ideelle ladningen for en kombi i kal. 6,5x55 ligger på Krag Jørgensen nivå.

En fin-fin ladning til rådyr, og den bikker elg også, samt at du får glede av våpenet i flere år.

 

Om du ikke lader svakere ladninger til din kombi i 6,5x55 så blir det omtrent det samme som å kjøre moderne høytrykksladninger i en gammel Krag, kan gå bra lenge, kjenner fortsatt folk som gjør det innimellom, og overlever.

Men det er neppe sunt for våpenet i det lange løp.

 

Og siden folk kommer til å spørre hvorfor fabrikantene selger våpen i kaliber de egentlig ikke er dimensjonert for, det er fordi Norge er et av de få land hvor et sånt våpen kanskje blir brukt til mer enn 10-12 skudd i året.

Og fordi folk VIL ha dem...

 

Bare husk at om du kjøper en kombi i 6,5x55 brukt, så er den nettopp det, brukt.

Sjekk derfor nøye at det ikke er noe slark og glippe i mekanismen noe sted, at alt er tight og fint, samt at ingen luringer har foret på hengslebolten med aluminiumsfolie... :?

Jada, jeg har sett den løsningen også, og det fungerer faktisk.

 

Når det gjelder 6,5x57R kontra 7x57R så vil sistnevnte duplikere kulebanen og effekten til 6,5x55, samt at det er godt utvalg i både ferdig ammo og ladekomponenter til den.

6,5x57R stiller svakere på de fleste områder, også på utbredelse da det ikke er noe vanlig kaliber i hjemlandet heller.

Link to comment
Share on other sites

Eller jo, det var noen som var svært fornøyd med sine "see-through" montasjer, da kunne de nemlig bruke de åpne siktene på børsa samtidig... :roll:
Hehe. Hugsar desse. Trur faktisk eg såg nokon som hadde det på skytebana no i sommar. Her snakkar vi kinn-kontakt... :P

 

Ellers er eg og av den oppfatning at eg helst ville hatt rifleløpet øverst.

Link to comment
Share on other sites

Åh, når ble det det da?
Det har vært slik hele tiden.

 

Får man dårligere kinnkontakt hvis rifleløpet er underst på en kombi?

 

Fordelen med litt avstand er at kulebanen vil være nærmere siktelinja på en større del av de aktuelle skyteavstandene, spesielt på en kombi, hvor de korteste avstandene allikevel er dekket av haglepipa.

 

Jeg skrev en lang avhandling om dette på sluttstykket, som sikkert noen husker. Jeg skal passe meg for å skrive at kulebanen blir flatere, fordi det blir ofte missforstått som at det betyr det samme som mindre krum, for mindre krum, blir den ikke. Men kulebanen blir mindre hellende (skrå) innenfor aktuelle skyteavstander. Grunnen til dette er at toppunktet for kulebanen kommer lengre unna skytteren, når det er litt avstand mellom siktelinja og løpsaksen på geværet.

 

Det er flere enn meg som har fått med seg dette:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=23964

Link to comment
Share on other sites

Åh, når ble det det da?
Det har vært slik hele tiden.

 

Får man dårligere kinnkontakt hvis rifleløpet er underst på en kombi?

 

Fordelen med litt avstand er at kulebanen vil være nærmere siktelinja på en større del av de aktuelle skyteavstandene, spesielt på en kombi, hvor de korteste avstandene allikevel er dekket av haglepipa.

 

Jeg skrev en lang avhandling om dette på sluttstykket, som sikkert noen husker. Jeg skal passe meg for å skrive at kulebanen blir flatere, fordi det blir ofte missforstått som at det betyr det samme som mindre krum, for mindre krum, blir den ikke. Men kulebanen blir mindre hellende (skrå) innenfor aktuelle skyteavstander. Grunnen til dette er at toppunktet for kulebanen kommer lengre unna skytteren, når det er litt avstand mellom siktelinja og løpsaksen på geværet.

 

Det er flere enn meg som har fått med seg dette:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=23964

 

 

Nå må jeg innrømme at jeg i min enfoldighet ikke ser noe fordel av å ha kikkerten stående på stylter for å oppveie det faktum at løpet på Mauser'n min ligger såpass nært opptil kikkertsiktets kjernelinje, selv om kinnbakken sikket kan bygges opp tilsvarende.

Ei heller evner jeg å se fordelen med det arrangementet du nevner på en kombi, for de fleste amatører (som meg) er det liksom opp og avgjort at kulebanen krysser siktelinjen to ganger, på to vidt forskjellige avstander.

For meg høres det da ut som du har skapt en teori om at man ved å heve siktelinjen til slutt vil komme opp i en høyde som gjør at kulebanen tangerer siktelinjen, og at dette gir en mer "raserende" effekt av det gitte siktebildet, javel, men på hvilken avstand snakker vi om at dette fenomenet skal inntreffe da???

Som du selv nevner her, kulebanen er like fordømt krum uansett hvordan man snur og vender på det, og da ville jeg tro at den religionen du forfekter først vil være interessant på avstander som langt overstiger de fleste kombivåpens bruksområde og heller er aktuellt for direkte ildgiving med artilleri...

 

Men jeg er da ennå ikke for gammel til å lære. :P

Link to comment
Share on other sites

 

Denne hadde dessverre avtrekkeren til rifleløpet fremst... :cry:

 

I likhet med de aller fleste drillinger, og kombivåpen...

Det er ikke mange jeg har vært borti som har hatt rifleavtrekket bak, og de fleste var italienske kombier.

Brno husker jeg faktisk ikke hvordan det var arrangert på, men siden bakre avtrekker tradisjonellt betjener det øvre løpet regner jeg med at 300 serien hadde rifleavtrekket bak.

Link to comment
Share on other sites

Sabatti har også bak, mener Brno 300 har foran?

 

Etter noen søk og fingransking av skrift ser det ut som du har rett i det, så da er vel utvalget for din del redusert til Sabatti og Star.

Litt synd da begge har en ganske så konvensjonell oppbygget baskyle og neppe er tiltenkt det kaliberet i utgangspunktet.. :(

Link to comment
Share on other sites

@stykkjunkeren

 

Jeg betviler ikke at 7x57R ville vært mer "riktig", men siden jeg ikke lader selv, så har jeg så mye mer (og billigere) ammunisjon å velge i ved å velge 6.5-55 at valget mitt egentli er ganske lett :)

 

Men for den saks skyld, har du noen gang vært borti at en kombi har sviktet pga for mye trykk i 6.5-55?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har aldri vært borti en kombi som har "sviktet" på grunn av for mye trykk i 6,5x55, til det går det sjelden så mange skudd gjennom en kombi i løpet av et år. :)

Men jeg har vært borti et par kombier og en drilling som har utviklet en stygg "slakke" i mekanismen etter mange års bruk, noe som først og fremst vil gå utover presisjon, men også kan være en sikkerhetsrisiko i det lange løp.

Nå er det forskjellig fra merke til merke hva som blir slitt først, men låsehaker og særlig hengslebolt er svake punkter.

Det siste har jeg sett provisoriske tiltak for å bøte på, alt fra "sølvpapir" til å snu hengslebolten, men å sette en børsemaker til å utbedre feilen vil oftest bli så dyrt at det er bedre å kjøpe ny kombi.

 

Litt flåsete sagt vil jeg påstå at den store faren med en kombi i 6,5x55 ikke først og fremst er trykket i patronene, men nettopp at tilgangen på billig amunisjon vil føre til at det blir skutt mer med dem enn en kombi i 7x57. :roll:

 

Når 7x57 først er nevnt så er det nesten rart at en patron med såpass marginale dimensjonsforskjeller fra 6,5x55 likevel er så lik i ytelse og ballistikk, men så ble jo patronen laget nettopp til brytevåpen også.

 

Om du ikke lader selv i dag, så vil jeg likevel råde deg til å alliere deg med en hjemmelader som kan skreddersy litt mildere ladninger til deg, og da utelukkende av patroner du selv har avfyrt i kombien, da får du glede av kombien din i lengre tid enn om du skulle kjøre hete fabrikkladninger gjennom den. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg innrømme at jeg i min enfoldighet ikke ser noe fordel av å ha kikkerten stående på stylter for å oppveie det faktum at løpet på Mauser'n min ligger såpass nært opptil kikkertsiktets kjernelinje, selv om kinnbakken sikket kan bygges opp tilsvarende.
Jeg er enig i at fordelen kansje ikke er stor nok til å sette på ekstra høye montasjer på en mauser, men her var det snakk om å velge en kombi men riflepipa øverst eller nederst. Det hele startet med at du påsto at det var en fordel at riflepipa øverst. Hva slags fordel det skulle ha, har du ikke beskrevet ennå.

 

Ei heller evner jeg å se fordelen med det arrangementet du nevner på en kombi
er det ikke det "arrangementet" med å ha riflepipa underst, som er det normale?

 

Uansett når det gjelder montasjer på rifler, virker det som om "alle" mener at kikkerten helst skal nesten berøre pipa, uten at konsekvensen av dette blir ofret en tanke. Jeg mener at det skal minst være plass til linsebeskyttere, og ingen fare for at man kan kile fast en barnål, som villle gi treffpunktforandringer. kolben må bygges opp for å få ordentlig kinnstøtte, uansett

 

Som du selv nevner her, kulebanen er like fordømt krum uansett hvordan man snur og vender på det, og da ville jeg tro at den religionen du forfekter først vil være interessant på avstander som langt overstiger de fleste kombivåpens bruksområde og heller er aktuellt for direkte ildgiving med artilleri...
Det har en effekt på normale skyteavstander, ca like stor effekt som å gå fra et standardkaliber og hoppe opp til et magnumkaliber, som er anerkjent som flattskytende. Mange mener at fordelen med flattskytende magnunmaliber er for marginal til at de prioriterer dette, men det er allikevel en objektiv fordel. Magnumkalibere har også ulemper. Så det blir opp til deg å beskrive hvilke ulemper det er med å ha riflepipa underst på en kombi.
Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å ha en viss avstand mellom kjernelinje og løp ligger vel for min del bare i den tradisjonelle tanken om at man oppveier eventuelle feilmarginer ved kanting av våpenet som man ellers kan oppleve ved høyere montasjer.

 

Den tradisjonelle kombien har rifleløpet montert nederst, etter mitt skjønn også den mest estetiske løsningen.

 

På en tradisjonell kombi er vel det å plassere rifleløpet ingen fordel i det hele tatt, tvert om.

Trykkbelastningen vil i det lange løp bli hardt for mekanismen, noe Brno løste med sin helt særegne låsing, forøvrig årsaken til at ZH300 serien kunne leveres med doble rifleløp i de fleste kaliber.

 

Når det er sagt klarer jeg fremdeles ikke å se fordelen med en spesiellt høyt montert kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jakten fortsetter :wink:

 

Ikveld dukket denne opp: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19489643

 

Selges med ekstra hagleløp, men med 3 hagler allerede ser jeg ikke helt hva jeg skal med det... :?

 

En annen ting er at jeg ikke har ført opp noe ekstra løp på søknaden, hvordan skal jeg isåfall gå fram for å ordne dette?

 

Prisen virker egentli ganske grei i forhold til hva man får... hmmmgrublegrublehmmmgruble... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...