Jump to content

Samekniv fra Knivsmed Strømeng


tunderbrd

Recommended Posts

Fikk meg en skikkelig flott gave til 35års dagen min.

Jada, jeg hadde ønska meg den, til og med maila min kjære en direkte link til kniven

for å være sikker på at jeg skulle få den jeg ønska meg.

Men hun kunne latt være å gi meg den...

1204032701_ks8f.jpg

 

Har lenge fundert på å kjøpe meg en samekniv som trofast turkammerat.

Og etter nøye vurdering falt valget på denne modellen som ble spesielt utviklet til Forsvarets behov for universalredskap for sine jegertropper.

Med denne kniven vant Knivsmed Strømeng en anbudskonkurranse med mange store knivprodusenter i Europa!

Så da tipper jeg den duger for meg også!

Med inngravert navn og årstall på blad og slire blir det et evig og kjært minne om min 35års dag.

 

Har fått testa den littegrann på noen trær og noen vedkubber, og den er herlig :D

Passe tung til å hugge med, og skarp i haugevis.

Gleder meg til alle turene og minnene denne skal "fylles med" gjennom årene!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik selv , og det er en god kniv. Men jeg liker på en måte litt bedre de tradisjonelle slirene der kniver dingler litt lenger ned på hofta. Da får jeg tak i kniven selv om jeg har ryggsekk med hoftebelte på meg. Nå henger kniven fast på ryggsekken , og noen god løsning synes jeg ikke det er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik selv , og det er en god kniv. Men jeg liker på en måte litt bedre de tradisjonelle slirene der kniver dingler litt lenger ned på hofta. Da får jeg tak i kniven selv om jeg har ryggsekk med hoftebelte på meg. Nå henger kniven fast på ryggsekken , og noen god løsning synes jeg ikke det er.

 

Vi hadde en enkel måte å fikse dette på i Forsvaret, fest en karabinkrok til slira som du fester i beltehempa på buksa, da er den langt nok nede til å betjene med hoftebeltet til ryggsekken på.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt samekniver siten jeg var en liten gutt(selv om jeg ikke akkurat er hverken høy eller mørk i dag så er det en stund siden) har tradisjonelle strømeng samekniver i dimensjonene 3,5", 5", 7" og 8" og jeg har også strømengs 8" samekniv med søringsperre. den kniven jeg har i dag bruker mest er den med søringsperre. har fått montert en forlenger på hempa i slira så jeg kan henge den nede på hofta der en samekniv skal henge. liker kniven, sperra kan også være grei å ha, selv om man egentlig skal holde samekniven slik at man ikke kan glippe skaftet.

 

forresten, vet dere hva som ofte er sikkert tegn på at det kommer en ekte søring gående i finnmark? han har samekniven på høyre hofte å er høyrehendt ;)

Link to comment
Share on other sites

 

forresten, vet dere hva som ofte er sikkert tegn på at det kommer en ekte søring gående i finnmark? han har samekniven på høyre hofte å er høyrehendt ;)

 

Hehe, har ikke tenkt på det før, men det stemmer det du sier der. Selv bruker jeg bare kniven på lengre turer. Har ofte med meg en foldesag i tillegg. Da kommer man langt når man skal skaffe ved til bålet :)

Link to comment
Share on other sites

:D Ja, det der med å ha kniven på venstre side når man er høyrehendt har jeg aldri skjønt...

Lagde kniv på sløyden i 9. og læreren insisterte på at den måtte lages slik.

Det førte til at jeg aldri har brukt den... :oops:

Fabler om å lage ei ny slire til den på høyre side, men det har ikke blitt så langt.

Så skal jeg på vidda, ja så kjenner dere meg igjen som den ekte søringen jeg er! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Slira ble lager slik at den henger "rett" vei, men på venstre side.

Altså på venstre side med kniveggen bakover :roll:

Men den læreren var ei skrue... :lol:

 

bak fram altså

 

en samekniv har du på venstre side, med eggen fram....

 

det du har laget er jo en links slire ;)

Link to comment
Share on other sites

Litt "Off topic", men personlig har jeg alltid kniven på venstre side. Synes den er minst i vegen der. Spesielt på jakt, eller ellers når en bærer våpen over høgre skulder. Er så inngrodd at jeg liker best å ha håndvåpen i hylster på venstre side! Om hylsteret ikke er uegnet til det, bærer jeg våpenet på venstre side under feltrundene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...