MrWilson Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Hei. Jeg er en fersk jeger-wannabe som kan tenke meg å teste ande- eller gåsejakt. Er det slik at man kan jakte fritt på statens grunn, eller må man ha jaktkort overalt? Er det noen som har tips om steder i næreheten av Oslo/Akershus/Østfold hvor det går an å jakte and eller gås? Har funnet ut at det ikke er så lett å finne jaktsteder når man ikke er kjent eller kjenner noen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Høres ut som du kan ha nytte av jegerprøvekurs/jegerprøve, i en bokhandel finner du "jegerprøveboka", der står det meste av det du trenger å vite foreløpig. Du kan ikke jakte uten jegerprøven. Du kan heller ikke jakte fritt på statens grunn. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWilson Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Har tatt jegerprøven for mange år siden, men har ikke fått jaktet enda. Husker ikke reglene for jakt på statsgrunn. Jeg trodde det holdt med jegeravgiften, men det er kanskje kort i tillegg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus88 Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Har tatt jegerprøven for mange år siden, men har ikke fått jaktet enda. Husker ikke reglene for jakt på statsgrunn. Jeg trodde det holdt med jegeravgiften, men det er kanskje kort i tillegg? Ja, det er kort i tillegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barskekarsten Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Føleg meg litt som en grinebiter her men: Det er lov å ta en titt i den jegerprøveboka en gang til. Min mening er at en ikke trenger å "bry" forum med noe som burde være normal viten og er lett å finne ut av selv. Forum er for meg et sted en kan finne svar og få råd på det som ikke står lett tilgjengelig i bøker eller lignende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurdy Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Barskekarsten: Jeg er også en grinebiter, så jeg skjønner hvordan du har det. Jeg irriterer meg derimot mer over folk på forum som på død og liv skal fortelle andre hva som er relevant og riktig å spørre om. Dette er en gjenganger på endel nettfora. Hvis du ikke ønsker å svare-la være. Hvis du ikke ønsker å lese-la være. Du trenger ikke opplyse andre om det. Personen som spurte her fikk et oppklarende svar på noe som du (helt riktig) mener er allemannskunnskap for jegere. Det er viktigste er vel at han fikk greie på det og ikke jakter ulovlig. Det eneste du oppnår med å legge terskelen høyt er vel å tilfredsstille deg selv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts