Jump to content

NJFF ønsker utvidet skyteopplæring i jegerprøven


Grimm

Recommended Posts

Siden Hopalong har blitt kritisert for sitt syn, vil jeg bare benytte anledningen til å si at jeg er veldig enig med Hopalong. Jeg kunne skrevet en lang utredning om mitt syn, men etter Hopalong sitt første innlegg er det ikke behov for det.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nei, det mener jeg heller ikke. Men tvungen trening er uten tvil skadelig. Jo flere restriksjoner og regler som pålegges jegere, jo færre vil det bli av oss. Vi er allerede en marginal og utsatt gruppe, og trenger ikke mer tvang for å bli enda færre.

 

Her tar du desverre feil igjen. Vi blir ikke færre men flere. Tall fra SSB viser en økning fra 2006 til 2009.

 

Feil i hva? Vi er få - under fem prosent av befolkningen, og det er knapt noen hobby som har mer innbitte motstandere enn vår. Selv med en gledelig liten økning de siste årene er det svært få av oss. Heldigvis er det fortsatt slik at flertallet har aksept og forståelse for det vi driver med. Grunnen til at jegerne står sterkere her i landet enn mange andre steder er at det fremdeles har et skinn av folkelig aktivitet over seg. Øker man terskelen for å bli jeger, for eksempel ved å kreve årlig skytetrening og poengkrav med både rifle og hagle, vil det neppe ha noen betydning for de fleste av oss her inne. Men det vil føre til at mange Ola Rypejeger legger vekk hagla han arvet fra far og lar være å ta den ene turen i fjellet om høsten. Det vil også føre til - tror jeg - synkende rekruttering. Det er livsviktig for hobbyen vår at det er plass også til de som jakter sjelden og lite.

 

...jeg tror at dårligere skytteren ikke bare skyter på 100% sjanser, men benytter de muligheter som byr seg.

 

Jaha. Så den dårlige skytter har dårlig jaktmoral og skyter på de muligheter som byr seg, men dersom han bruker noen timer på en skytebane blir han både en bedre skytter og får bedre moral. Jo mer pappskyting, jo bedre menneske. Dette er det reneste visvas. Dersom det finnes jegere som ”benytter de muligheter som byr seg” (jeg har ikke møtt noen, men du mener tydeligvis dette dreier seg om veldig mange), har det ingenting med skyteferdigheter å gjøre, men med elendige holdninger. Holdningene blir ikke bedre av å skyte.

 

...Problemet er bare at den jevne jeger driter i om skyteferdighetene ikke er noe å skryte av.

Når forskning viser at skadeskytingen er høy må en gjøre noe med skyteferdighetene samt holdningene. Dette må naturlig nok skje ved tvang da frivillighet ikke nytter.

 

I likhet med deg kan jeg bare synse om dette temaet, men jeg tror ikke dårlige skyttere skadeskyter mer. Derimot tror jeg dårlige skyttere innser at ferdighetene begrenser jaktutfoldelsen og selv er i stand til å finne ut hva de bør trene på for å bli bedre. Voksne mennesker trenger ikke barnepiker.

 

Dersom skadeskyting er et stort og voksende problem, må det gjøres et arbeid for å endre holdningene. Det bør være fokus på dette i opplæringen, men vi som er erfarne jegere må også stadig understreke dette i jegermiljøene, i jaktlagene osv, slik at både gode, middelmådige og dårlige skyttere blir innprentet at marginale skudd ikke skal løses. Jeg tror tvungen trening ikke ville ført til færre skadeskytinger. Derimot er jeg sikker på at det ville ført til færre jegere.

 

 

Jeg skjønner såpass at du uttaler deg som privatperson. Men jeg mener du har holdninger som ikke er forenelig med det vervet du har. Selv om portalen ikke driver holdningsskapende arbeid, blir dine kommentarer, også private, lagt merke til av nye jegere, og etter mitt syn blir dette feil.

 

Det får jeg bare akseptere. Jeg er grunnleggende uenig med deg i synet på norske jegere, og blir skremt av de nedlatende og formynderkåte holdninger du viser. Jeg tror ærlig talt ikke det er noen større trussel for jegerstandens fremtid enn velmenende og reguleringsglade mennesker deg.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at dårligere skytteren ikke bare skyter på 100% sjanser, men benytter de muligheter som byr seg
Hvilket grunnlag har du for å "tro" dette? Hvem har funnet ut at under-middels-dyktige skyttere generelt har dårlig moral mhp. å tilpasse skytingen etter evnene, mens superskytterne som skyter ti innertiere mens de står på ett bein med børsa opp ned har så mye bedre moral mhp. å tilpasse skytingen etter egne evner? Hvis du har grunnlag for denne "troen", vil jeg gjerne se det grunnlaget, for jeg for min del "tror" - på grunnlag av egne holdninger og diverse samtaler med jegere som jeg kjenner - at evnen til å holde igjen marginale skudd er nokså likelig fordelt, helt uavhengig av de tekniske skyteferdighetene. Jeg har faktisk opplevd flere under-middels-skyttere enn over-middels-skyttere som villig innrømmer at de lot være å skyte fordi de var for usikre på å kunne levere et drepende treff.

 

Man får ikke automatisk bedre jegermoral av å være en teknisk bedre skytter, og en middelmådig skytter kan være en vel så god jeger som en dyktig skytter. Det hele koker ned til hvor flink man er til å innse sine egne begrensninger, og det har ingenting med teknisk dyktighet å gjøre.

 

 

Forøvrig, til topic for denne tråden, så ser jeg overhodet ingen problemer med å styrke opplæringen i våpensikkerhet og/eller ilddisiplin under jegerprøveopplæringen. Heller tvert imot. Hvis NJFF legger inn mer opplæring i våpensikkerhet som en del av jegerprøveopplæringen, ville jeg stilt meg fremst i køen blant de som applauderte et slikt initiativ.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at den jevne jeger driter i om skyteferdighetene ikke er noe å skryte av.

 

Atdetvar???

 

Hvis du ikke kan dokumentere denne påstanden ganske ettertrykkelig, så er dette en temmelig håpløs, stigmatiserende og fornærmende uttalelse overfor de som anser seg selv som "den jevne jeger".

 

I løpet 30 år som jeger, både med rifle og hagle, har jeg møtt rimelig mange jegere, og min erfaring er at denne uttalelsen er ikke bare helt på jordet, men på feil jorde. :shock:

 

 

BTT: I min forening arrangeres det egne skytekurs (rifle) for jegere. Dette er et kveldskurs som strekker seg over fire kvelder, og som både tar for seg våpenhåndtering, sikkerhet, skyteteknikk og vedlikehold. Kurset avsluttes ved at de som ønsker det skyter opp til storviltprøven. Alle jeg har snakket med som har tatt dette kurset, er strålende fornøyde, og langt de fleste har begynt å dukke opp på skytebanen langt oftere enn de gjorde tidligere. At et slikt kurs kunne bakes inn i jegerprøveopplæringen kan da ikke være annet enn positivt.

 

 

mvh

Ulken (jevn jeger, for tiden litt fornærmet) :D

Link to comment
Share on other sites

@Hopalong

Jeg er uenig med ditt syn på obligatoriske prøveskudd, min oppfatning er at et minimum antall skudd pr år er nødvendig for å opprettholde en forsvarlig våpenhåndtering. Når prøveskuddene skal dokumenteres betyr det at skytingen skjer under forhold der det stilles sikkerhetskrav, dermed blir sikker våpenhåndtering en del av gjennomføringen av obligatoriske prøveskudd. Dette gjør at de som ellers ikke skyter ett eneste skudd mer enn de bruker på jakt blir tvunget til å repetere våpenhåndtering årlig. Jeg ser ikke det som et uforholdsmessig inngrep i personlig frihet, men en nødvendighet for å slippe folk løs i fri dressur i skogen.

Det er forøvrig ingen steder krav om at det skal være obligatoriske prøveskudd med poengkrav, hverken for rifle eller hagle. Det er etter mitt syn ikke skyteferdigheten som skal være hovedfokus, men riktig og sikker håndtering av våpen

 

Når det gjelder jegerprøveopplæringen så er det DN som bestemmer hva som skal inngå i kurset, ikke NJFF.

 

NJFF mener at skyteopplæringen kan bli mye bedre og vil vurdere skyteopplæring som kurstilbud. Jeg kan ikke se at dette er noe negativt, tvert imot, det er i høyeste grad nødvendig for å sørge for at personer som skal anskaffe våpen vet det mest elementære om bruk.

Link to comment
Share on other sites

Masse diskusjoner rundt ikkeeksisterende problemer, og det er slikt politikere liker. Etter noen timers opplæring kan man ta førerkort for bil, og det er da gyldig til du er 100 år uten videre fornøyeligheter (ok helseattest må leveres etter du passerer 70 eller hva det er). Privatbilisme, båtliv og elektriske duppeditter i huset er hva som tar liv i Norge, ikke vådeskudd.

 

Jeg tipper peanøtter tar langt flere liv enn vådeskudd, hva med peanøttprøve og peanøttavgiftskort?

 

Skadeskyting skyldes 2 ting: Hagle, som aldri ville blitt godkjent til noe som helst hvis den ble oppfunnet i dag, og holdninger. Ingen av delene er spesielt enkelt å gjøre noe ved, og det vilkreves uforholdsvis store ressurser for å oppna noe som helst rasultat.

Link to comment
Share on other sites

@ Ole-Johan

Noen kommentarer:

Jegerprøven varer hele livet

Jeg tolker det du skriver som om trening og øvelse ikke gir effekt med hensyn til sikker våpenbehandling.

 

Du tar feil og har strøket på peanutprøven.

 

(forøvrig må du for fremtiden ikke bruke begreper som peanutavgiftskort. Det er farlig å harselere med slikt. Får en politiker se slikt så har du peanutavgiften før du får blunket)

Link to comment
Share on other sites

Det er etter mitt syn ikke skyteferdigheten som skal være hovedfokus, men riktig og sikker håndtering av våpen

 

Jeg er helt enig. Jeg mener ikke at skyteferdigheter ikke er viktig, men sikkerhet må være 1. prioritet. Jeg ønsker derfor slike tiltak velkommen, dette handler om min og din sikkerhet. Når jeg tok prøva var den praktiske delen begrenset til én runde på leirduebanen (og kanskje noen få skudd med rifle, husker ikke lenger). Det er ikke mulig å tilegne seg noen reell kunnskap fra slikt, sikkerhet må trenes inn til det sitter i ryggmargen. Heldigvis hadde jeg bakgrunn fra pistolskyting, så jeg var ikke avhengig av å lære dette der.

 

Når det gjelder skyteferdigheter kontra jaktetikk synes ferdigheter i seg selv er irrelevant. Gode skyteferdigheter er ikke verdt en døyt om man ikke er bevisst på sine begrensinger og de forpliktelsene vi har som jeger. Selvfølgelig kan en anta at en god skytter har mye erfaring og derfor er bedre egnet til å vurdere et skudd, og med flere skuddsjanser tilgjengelig burde "behovet" for å ta sjanser være mindre. Men dette er i langt større grad et spørsmål om holdninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er grunnleggende uenig med deg i synet på norske jegere, og blir skremt av de nedlatende og formynderkåte holdninger du viser. Jeg tror ærlig talt ikke det er noen større trussel for jegerstandens fremtid enn velmenende og reguleringsglade mennesker deg.

 

Det er helt greit det, da kan vi vel være enige om å være uenige... :)

Link to comment
Share on other sites

Synes det er bra at det satses mer på våpensikkerhet, og våpenbehandling. Kan knapt huske noen praktisk del på Jegerprøven, husker bare en haug av teite fugler å pugge.

 

Har vært med faren min på skytebanen siden jeg var 11 (er nå 21) og jakt sikkert før det, og husker enda det ble banka inn i huet mitt, at man alltid skulle bahandle våpenet som det var ladd, sluttstykke, og aldri peke mot noen eller der det kunne være noen.

Noe som diverse kamerater også har lært opp gjennom årene når de har fått huden full etter å ha veiva med luftgeværet mitt.

 

Å få folk til å bli bedre skyttere tror jeg man må gjøre ved å oppmuntre folk til å komme på banen, ved for eksempel legge opp spesielle dager for ferske jegere. Ikke med mange krav til antall skudd og poengsum.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg ble fritatt for praksis-dagen fordi jeg hadde skutt _mye_ fra før...

Den praksisdagen kan vel neppe sees som noen komplett opplæring i våpenhåndtering.

Men ser heller ikke helt grunnen til å gjøre det mer omfattende / vanskelig for folk.

 

Er for at man kan ha et mer omfattende opplegg, men synes det bør være frivillig.

Er motstander av ethvert lovforankret kurs, oppkonstruert for å tjene som melkeku for NJFF.

 

Min mening om temaet er kanskje litt farget av at jeg tar sterk avstand fra NJFF som forbund og

absolutt ikke vil ha noen befattning med de.

Link to comment
Share on other sites

Er for at man kan ha et mer omfattende opplegg, men synes det bør være frivillig.

Vår forening ligger i tettbefolket område (Bergen) og utdanner derfor et par hundre jegerprøvekandidater i året. Parallelt går der flere kurs i hagleskyting. Disse kursene blir også markedsført på våre jegerprøvekurs. Erfaringen tilsier at antall deltakere på haglekursene er 5-7% av antall deltakere på jegerprøvekursene.

 

Så kan man selvfølgelig diskutere en hel masse omkring kursinnhold, markedsføring, priser og hvordan generelt å gjøre seg mest mulig lekker slik at folk blir med på kurs. Jeg synes uansett at den prosentsatsen sier en god del om hvor stor andel man får med når deltakelsen er frivillig. Mener man at det bør gis mer opplæring i våpenhåndtering til jegerprøvekandidatene, så bør det være obligatorisk.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men skal bare gi litt info.

 

Fra de siste 3 årene(2006-2008) ble det laget en spørreundersøkelse blant 5000 jegerprøve kandidater. Av disse svarte 92% at de ønsket mer skyting i kursopplegget. Noe som også er bakgrunnen for ønsket fra forbundet om å øke antallet skudd i det obligatoriske kurset.

Forslaget er enkelt og greit en aksept av hva den overveldende majoriteten av kursdeltagere ønsket skulle vært anderledes.

 

Vi har i våre opplegg gjort en utvidet våpen skytedel valgfri og dermed har de som ønsket fått mer enn dobbelt så mange skudd og ingen har blitt tvunget inn i et større mer omfattende opplegg.

 

Av guttene på kurs svarte også 90% at de ønsket delen med ivaretakelse av viltet skulle hatt en større plass.

Link to comment
Share on other sites

Av guttene på kurs svarte også 90% at de ønsket delen med ivaretakelse av viltet skulle hatt en større plass.

Det er også min erfaring at mange ferske jegere ser på dette som en terskel som hindrer dem i å gå i gang med videre jakt, særlig storviltjakt. De føler at de nok skulle få til alt som leder opp til å skyte en rein/hjort/rådyr, men hva gjør man så når dyret ligger der?

 

Slaktekurs på storvilt er nok alt for omfattende til å legge inn som en del av jegerprøven, det må nok bli et kurs for seg selv. Men ved en revisjon av prøveinnholdet burde det kanskje kunne gå an å få inn i jegerprøvepensum at instruktøren utfører en kjapp "dissekering" av fugl/hare. Samt går gjennom det mest vesentlige om mørning, oppbevaring og tilbereding.

Link to comment
Share on other sites

på storvilt er nok alt for omfattende til å legge inn som en del av jegerprøven, det må nok bli et kurs for seg selv.

 

Det finnes da videoer med instruksjon i slakting, ihvertfall på storvilt. Kanskje også småvilt. Ofte har diverse jaktvideoer en del på slutten (for å fylle flere minutter...) om å ta vare på, og tilberede viltet. En sammensetning av slike kan umulig ta mer enn maks en kveld av jegerprøven. Man kunne vel vise slike klipp som en del av pensum?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale alle som vil lære litt mer om slakting til å ta kontakt med CEA her på forumet, og spørre fint om å få kjøpe hans slaktevideo :wink:

Om folk vil gå på jakt så får de pinadø vise såpass interesse at de klarer å tilegne seg kunnskaper på egenhånd.(videoer, bøker, og ikke minst være med erfarne folk) Dette kan absolutt ikke være DN og NJFF sin jobb!

Link to comment
Share on other sites

Om folk vil gå på jakt så får de pinadø vise såpass interesse at de klarer å tilegne seg kunnskaper på egenhånd.(videoer, bøker, og ikke minst være med erfarne folk) Dette kan absolutt ikke være DN og NJFF sin jobb!

Her er jeg faktisk uenig. Den store publisitet (ikke minst etter at statsministeren tok jegerprøven, noe som isolert sett er bra) som jakt har fått, fører til at mange nye tar jegerprøven hvert år. En stor del av disse kommer ikke på jakt, eller bare noen få jaktturer i det hele tatt. En god del tar dette som en "guttetur" -ting for å få seg nettopp - en guttetur. En god del ser på jegerprøven og jakt som inngangsporten til dette.

 

Å avsette en kveld eller noen timer i jegerprøven til å instruere i behandling av felt vilt (ikke inngående, men enkel opplæring) vil kanskje få disse til å se på viltet som en framtidig matressurs. Ikke levende blinker som på ett data-spill. Det vil KANSKJE føre til at jegerprøvekandidatene ser på viltet med nye øyne. Øyne som verdsetter det til noe mer enn tidligere. Etter enkel innføring vil man ikke være ekspert, men man vil ihvertfall ikke ødelegge kjøttet dersom en av disse faktisk fikk skutt f.eks ett rådyr eller en rype.

 

Jeg synes godt man kan avsette noen timer til dette under jegerprøven.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det finnes da videoer med instruksjon i slakting, ihvertfall på storvilt.

NJFF m/flere selger to vidoer "Slakting av hjortevilt" og "Nedskjæring av hjortevilt". Selv slaktet jeg mitt første storvilt kun med denne videoen som ballast. Det ble litt søl men det gikk greit. :) Senere foretok jeg nedskjæring med TV-en foran meg og fjernkontrollen ved siden av skjærefjølen. (Kikke, pause, skjære, kikke, pause, skjære,...). Det gikk helt suverent! :D

 

Etter hvert har jeg imidlertid forstått at ferske jegere flest ser dette med slakting (og dels også partering) som en mye større terskel å overvinne enn hva jeg personlig gjorde. Kursing vil kunne hjelpe mer enn en video. De fleste lærer seg jo dette ved å være med andre på jakt og ta del i jobben under veiledning. Men særlig for lokalforeninger som vår med tilhold i bymessige områder, så er det mange som tar jegerprøven som overhodet ikke har noe kontaktnett inn i jaktmiljøer. Da kan kurs være til hjelp. (Selv om vi så langt ikke har klart å stable på bena et slaktekurs... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Vår forening ligger i tettbefolket område (Bergen) og utdanner derfor et par hundre jegerprøvekandidater i året. Parallelt går der flere kurs i hagleskyting. Disse kursene blir også markedsført på våre jegerprøvekurs. Erfaringen tilsier at antall deltakere på haglekursene er 5-7% av antall deltakere på jegerprøvekursene.

 

Så kan man selvfølgelig diskutere en hel masse omkring kursinnhold, markedsføring, priser og hvordan generelt å gjøre seg mest mulig lekker slik at folk blir med på kurs. Jeg synes uansett at den prosentsatsen sier en god del om hvor stor andel man får med når deltakelsen er frivillig. Mener man at det bør gis mer opplæring i våpenhåndtering til jegerprøvekandidatene, så bør det være obligatorisk.

 

Vel, om undersøkelsen Sauer 150 referer til over her stemmer, at 92% ønsker mer opplæring ser jeg ingen grunn til å gjøre det obligatorisk.

 

Om tallene fra undersøkelsen faktisk er riktige er det antagelig stor grunn til å diskutere en hel masse omkring kursinnhold, markedsføring og priser på deres opplegg. For det samsvarer ikke mye med undersøkelsen, for å si det mildt.

 

Hvorfor skal man gjøre det obligatorisk? Kan man ikke lage eget kursopplegg for både hagle, rifle og slakting. Så kan de som ønsker disse kursene ta de?

Om det markedsføres skikkelig vil man vel få med store deler av de 92% som oppgir at de ønsker et slikt tilbud?

 

Nå er jeg, som tidligere nevnt, kronisk skeptisk til ting som kommer fra NJFF, men i mine øyne støtter vel tallene i undersøkelsen heller for å lage frittstående kurs for hvert av de "viktige"/"mest ønskede" temaene, enn å gjøre det obligatorisk. På denne måten kan folk plukke ut det de "trenger" og 92% vil jo ta disse kursene...

 

Om man ikke gjør det obligatorisk kan i alle fall folk velge selv om de ønsker å bli melket av et forbund som jobber mest for å motarbeide sine egne medlemmer. Men dette skal, i følge Sauer 150 sin undersøkelse, ikke være noe problem da den "overveldende majoriteten", som han kaller det, ønsker slike kurs.

Link to comment
Share on other sites

Nå får dere ta litt rev i seilene folkens.

 

1. Jegerprøven kan ikke gjøre deg til en toppskytter. Det får du ta deg av selv. NJFF tar til orde for bedre Skyteopplæring mhp sikkerhet.. At noen kan få seg til å si at dette er for å melke penger uta av elevene sier litt mer om dem enn NJFF. Hvordan kan dere begrunne at sikkerheten IKKE trengs å bil bedre?

Ta dere et sikkerhetskurs i pistolklubb så skjønner dere litt mer kanskje....

 

2. Det etterlyses slakting på kursa. Mener dere alvorlig at foreningen skal tilby slaktekurs til elevene på Jegerprøven?

Halloooo? Hvor dyrt skal det bli da?

Det undervises i slakting på video, og resten får du ta deg av selv. Ingen lærer å slakte før du har gjort det selv minst et par-tre ganger.

 

Sikkerhet med våpen kan terpes og læres. Slakting må gjøres selv for å bli noenlunde god.

Link to comment
Share on other sites

hvis NJFF virkelig mener skyteopplæringen med tanke på sikkerhet skal økes i jegerprøveopplegget, er det vel bare å øke den biten.

om de ikke gjør det for å tjene mer penger, så regner jeg med at prisøkninga blir minimal. for etter hva jeg har hørt er inntjeninga er ganske bra på slike kurs(i følge en kompis av meg som har gjennomført noen jegerprøver de siste årene er inntjeninga enorm på disse krsene, 1-2000 pr elev, minst. jeg har ikke sett budsjett men regner jo med at han snakker sant)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått innleggene her, har det vært snakk om styrket skyteopplæring, punktum.

Og slik jeg tolker høggern var vi av samme oppfatning?

 

Og si at noen her prøver å begrunne at sikkerhet ikke trengs rundt skytevåpen er ikke bare direkte latterlig men også en fornærmelse mot seriøse skyttere.

Hvor god eller dårlig denne sikkerheten er pr i dag skal jeg ikke uttale meg om, som kjent, uhell skjer.

 

Mitt inntrykk er at alle som holder på med skytevåpen forsøker etter beste evner å etterleve sikkerhetsregler og gode rutiner.

 

Om det er meg du sikter til, jerognal, så har jeg sikkerhetskurs fra pistolklubb.

Hva det skulle ha med denne saken å gjøre evner jeg ikke å se, håndvåpen krever langt strengere rutiner for behandling.

 

Når jeg har hatt med folk på banen har samtlige klart å peke i riktig retning med rifle. Har opplevd å stå med ladd pistol mot magen.

Kortvåpen er lettere å "veive" og snu seg rundt med. Uerfarene med håndvåpen er en større sikkerhetsrisiko enn uerfarene med rifle.

Men om det er 6 måneders aktiv opplæring for å få jaktvåpen dere er ute etter, så for all del... :roll:

 

Mitt poeng er uansett at jeg ikke ser det som en fordel, om man med nye bestemmelser sørger for å gjøre disse kursene dyrere og mindre tilgjengelig for folk flest. Naturligvis skal man tenke sikkerhet, men dette ble da greit understreket den gang jeg tok kurset, og blir sikkert ennå?

 

Min konklusjon er i alle fall: Om endring i kursopplegget er for å bedre sikkerhet, uten sterk økning i pris; kjør på!

Om tilfellet er det motsatte har NJFF sviktet helt som organisasjon for jegere.

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon er i alle fall: Om endring i kursopplegget er for å bedre sikkerhet, uten sterk økning i pris; kjør på!

Om tilfellet er det motsatte har NJFF sviktet helt som organisasjon for jegere.

 

jeg har noe av samme oppfatning å er enig.

 

om NJFF virkelig ønsker økt våpenopplæring som en del av jegerprøvekurset med målet å lære folk bedre sikkerhet, er det bra. men om dette kommer sammen med en økning av en pris for jegerprøvekurset som allerede kan virke dyrt nok for enkelte, så virker det iallefall for meg som ønsket er en kamuflert sak for å tjene enda mer penger på kurset.

Link to comment
Share on other sites

Syns da ikke at 2-2500 er dyrt for kurset slik det er i dag. I tillegg 500,- i avslag for de som blir medlem.

 

Sist jeg sjekket kostet det 3500,- for et sikkerhetskurs pistol...

Skal du hoppe i paraglider, ta båtførerprøven o.lign. må du bla opp adskillig mere....

 

Så om våpenbehandlingsdelen blir mye mer omfattende og kurset noe dyrere, syns ikke JEG det gjør så mye.

Link to comment
Share on other sites

Så om våpenbehandlingsdelen blir mye mer omfattende og kurset noe dyrere, syns ikke JEG det gjør så mye.

Kansje fordi du sitter på den siden som tar inn pengene? ;)

500 kr pr kveld pr elev var ca prisen sist jeg prata me jegerprøve instruktør. Er det 5-10 elever på et kurs kan foreninga lønne instruktøren bra(det vet jeg skjer endel steder), i tillegg til å sitte igjen med et pent overskudd. I tillegg vil NJFF nå øke kursopplegget. Tipper 1-3 dager ekstra vil øke prisen med ca 500-1500 kr for elevene.

 

Men ja, det gjør neppe noe for NJFF om prisen øker. Sikkert ikke for instruktørene heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente sef. ikke at det betydde at dyrere kurs gjør MEG rikere.

Alt som sies her må visst nok veies på gullvekt.... :mrgreen:

 

Poenget er at Jegerprøven er ikke dyrt sammenligner en med andre "sertifikater".

Og Jegerprøven TRENGER mer sikkerhet\våpen etter min mening.

Forstår at noen vil ha det meste gratis. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente sef. ikke at det betydde at dyrere kurs gjør MEG rikere.

du mente det nok ikke sånn, men det kan være en indirekte konsekvens dersom du er instruktør ;)

 

om NJFF virkelig mener noe med det de sier så trenger de jo ikke mer betalt for å lære opp nye jegere. men i denne saken virker det for meg som motivet er å styre mer cash flow inn i NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Flere plasser/tider å øve på hadde hjulpet for meg.

 

Jeg har plenty av tid til å dra, skyte men finnes jo ikke alternativ (som jeg vet om) og når det først finnes så er det mellom 18 og 20 på tirsdag og torsdag. når jeg ikke kan så klart;)Også er det fulle baner og kø når alle må til samme tid. Stå på rad og rekke.

 

At ikke en eller annen "grunneiere" kunne gjort om jorde sitt til "skytebane":) Skulle gledelig betalt noen tusen i året jeg for å kunne trene når jeg ville, alle dager osv (minus kanskje søndag og etter 20 på kvelden foreksempel) Men ellers bare kom å skyt når du kan:)

 

Deilig å ikke hadde vært avhengig av andre:) Men det er kanskje ikke lov som grunneier å leie ut en flekk hvor folk komme og går som de vil med hagla?? Finnes slike plasser forresten eller det sånne begrensninger i tid overalt:)

 

trur nesten jeg får bli større grunneier selv snart jeg assa:)

Link to comment
Share on other sites

om NJFF virkelig mener noe med det de sier så trenger de jo ikke mer betalt for å lære opp nye jegere. men i denne saken virker det for meg som motivet er å styre mer cash flow inn i NJFF.

 

Nå er det jo å bemerke at NJFF ikke har noe inntekt på kursene. Det er det meg bekjent kun foreningene som har...

 

Hadde DU giddet å stå kveld etter kveld uten betaling?

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekket kostet det 3500,- for et sikkerhetskurs pistol...

 

http://www.gpk.no/

 

Sjekk helt nederst under fanen "bane info"... Grenland Pistolklubb tar 350 kroner for sikkerhetskurs,

10% av hva du påstår et slikt kurs vil komme på. De har i tillegg et _meget_ bra baneanlegg.

 

Selv betalte jeg vel 1800 eller noe slikt.

 

Uansett er sikkerhetskurs for pistol dårlige eksempel å trekke frem fra din side, da det nettopp understreker det jeg prøver å få frem. Få steder har jeg sett kursvirksomhet bli brukt som melkeku på samme måte som i pistolklubber, og jeg har påpekt dette i klubben også, at det ikke er positivt å gjøre sporten mindre tilgjengelig. Med dyr våpenleie, latterlig ammunisjonspris og dyrt sikkerhetskurs. I tillegg til at de har et minimum av 15 treninger eller noe slikt innenfor de siste 6 måneder for å skrive under aktivitetsattest, noen ennå høyere antall treninger. Sier seg selv at slikt blir det penger ut av.

Om det er dit NJFF vil har de sviktet!

 

Skjønner ikke hvorfor du vil ha det til at vi som er motstandere av høyere pris i denne tråden har sterke ønsker om å få dette jegerprøvekurset gratis.

Så vidt meg bekjent får vi alle jegeravgiftskort i posten hvert år og det er i så måte knekkende likegyldig for oss om kurset koster 20 kroner eller 20 millioner kroner.

 

Mitt poeng er at om man gjør kurset betydelig dyrere, gjør man det også mindre tilgjengelig. Jeg ser ikke hvordan dette tjener hverken jegerstanden eller NJFF. Jo færre vi har i skogen med våpen om høsten, jo lettere er det for jaktmotstandere å få i stand et forbud.

 

Men NJFF ville vel kanskje vært fornøyd med å kalle seg Norsk Fiskeforening, så lenge de kunne gjøre gutta på tinget til lags? :roll:

 

Som sagt, ikke uenig i at kursopplegget kan bedres, så lenge dette ikke medfører en betydelig økning i pris.

Link to comment
Share on other sites

[Nå er det jo å bemerke at NJFF ikke har noe inntekt på kursene. Det er det meg bekjent kun foreningene som har...

foreninger tilsluttet NJFF er vel som en del av NJFF å regne? det blir som å påstå at skytterlag tilsluttet DFS ikke er DFS? flisespikkeri.

 

 

Hadde DU giddet å stå kveld etter kveld uten betaling?

ja. akkurat det har jeg gjort i DFS regi i årevis. bla med ungdomsarbeid, skyteinstruksjon av både seniorer og juniorer, holde div kurs, osv.

Link to comment
Share on other sites

foreninger tilsluttet NJFF er vel som en del av NJFF å regne? det blir som å påstå at skytterlag tilsluttet DFS ikke er DFS? flisespikkeri.

 

Vil ikke si det. Kroner som kommer en forening til gode, går i det store og hele medlemmene til gode, mens i Forbundet går det i stor grad til byråkrati. :wink:

Link to comment
Share on other sites

foreninger tilsluttet NJFF er vel som en del av NJFF å regne? det blir som å påstå at skytterlag tilsluttet DFS ikke er DFS? flisespikkeri.

 

Vil ikke si det. Kroner som kommer en forening til gode, går i det store og hele medlemmene til gode, mens i Forbundet går det i stor grad til byråkrati. :wink:

 

så om du er medlem av et lag som er tilslutta NJFF; er du da ikke medlem av NJFF?

så lenge foreninga di er medlem av NJFF så er vell lagets aktiviteter å regne som NJFF aktivitet? jeg har forresten ikke spesifisert NJFF som hverken NJFF lokallag, NJFF fylkeslag eller NJFF sentralt siden det er samme organisasjonen.

men det blir flisespikkeri om det er NJFF eller NJFF sine lokallag som vil tjene på et slikt forslag. resultatet er at jegerprøven blir en enda større melkeku for blandt annet lag og foreninger(og jegerprøveinstruktører) tilsluttet NJFF.

 

men kansje man kunne endra på opplegget på jegerprøva. feks pugging av fuglearter kan man jo gjøre hjemme. det som er viktig å ha som obligatorisk kurs er ting som har med sikkerhet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

neida jeg misforstår ikke. du prøver framstille det som at penger et lokallag av NJFF soper inn på et forslag NJFF sentralt kommer med ikke kommer NJFF til gode. vel, det kommer kansje ikke NJFF sentralt til gode, men NJFF lokalt. å det er da NJFF det og. NJFF er da en organisasjon?

 

altså foreslår NJFF at jegerprøva skal utvides slik at NJFF kan tjene mer penger på det. (jeg har utelatt lokalt og sentralt i den siste setninga)

 

hvis NJFF vil gjøre noe med sikkerhetsopplæringa, hvorfor ikke på eget initiativ utvide jegerprøva på frivillig basis. trenger ikke koste noe engang. da vil man gjøre noe med det man selv ser på som ønskelig å viser at man ikke gjør det for å tjene mer penger på ungdommer som vil på jakt.

men NJFF er vel ikke intressert i å gjøre noe uten å få betalt for det.

Link to comment
Share on other sites

No kan det jo hende at den gjengse NJFF-medlem er oppriktig opptatt av det same som den gjengse kammer-medlem tilsynelatande er opptatt av. Nemlig betre kunnskapar og betre ferdigheiter innan våpenhandtering og auka fokus på dette.

 

Slik eg kjenner NJFF-folk so er ikkje dette kapitalistar som først og fremst skal tene pengar. Det er engasjerte folk som brenner verkeleg for det dei jobbar med, nemleg å jobbe for jegerar og fiskarar.

No skal det nevnast at eg stort sett berre folk på lokalplan og fylkesplan.

 

"Ingenting" er gratis i dag. Heller ikkje å halde kurs. At ei auke i timetalet i jegerprøveopplæringa medfører auka kostnader i form av leige av lokale, leige av eksterne ressursar, meir administrasjon etc er ganske naturleg. Om denne auken vert uforholdsmessig stor, er det jo sjølvsagt grunn til å sette spørsmålstegn ved det. Men det veit vi jo ikkje endå.

 

La no forslaget, det eventuelle nye opplegget, og den eventuelt nye prisen komme på bordet før vi absolutt skal nagle NJFF til veggen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å fri meg for inntrykket av at enkelte her er i mot forslaget kun fordi det kommer fra NJFF og at det kan gi noen ekstra kroner i kassa deres. Det er i så tilfelle trist, for selv om man ikke er enige med NJFF (noe jeg heller ikke er) så burde sikkerhet være noe vi kunne samles om.

Link to comment
Share on other sites

jeg er i mot reguleringer som gjør det dyrere og vanskeligere for nye jegere å komme seg på jakt. Om man endrer på kursplanen å holder seg innafor dagens tidsforbruk er det helg greit med mer fokus på sikkerhet. Om man øker tidsforbruket, vil det føre til høyere pris. Altså vil terskelen for å ta jegerprøva gå opp for noen. Men det gjør kansje ikke noe?

Link to comment
Share on other sites

En omprioritering kan være en løsning, men hvis valget står mellom dagens ordning og en dyrere med bedre fokus på sikkerhet så kan jeg godt stemme for den siste.

 

Sett gjennom øynene på en gammel pistolskytter er jegeropplæringen ganske så papirtynn, etter "sikkerhetskurset" må vi gjennom 6mnd med trening (der man virkelig får lært det) før vi får eget våpen. Og selv om håndvåpen gir større risiko for veiving så går ikke vi i skogen med ladet våpen.

Link to comment
Share on other sites

kansje den sikkerhetsopplæringen dere ønsker burde vært noe man må gjennom før man får kjøpe våpen i det heletatt. men det er endel folk som ahr disse kunnskapene før de tar jegerprøven. er det vits å øke opplegget for dem?

feks hva med folk som har sikkerhetsopplæring på alle våpentyper fra pistol til kanon i fra forsvaret, må de gå gjennom et slikt sikkerhetsopplegg i forbindelse med jegerprøva?

hva med folk som har sikkerhetskurs fra pistolklubb fra før?

osv.

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig så ville jeg nok tatt et unødvendig sikkerhetskurs med et skuldertrekk om det hjalp andre i å bli tryggere jegere. Så kan man jo alltids spørre seg om man noengang blir helt utlært på dette, har vi ikke alle godt av en oppfrisking nå og da? Og blir det for kjedelig kan man kanskje hjelpe noen av de andre på kurset?

 

Jeg er selvfølgelig ikke i mot en løsning som gir både i pose og sekk, men om kravet ditt er at ingen skal påtvinges noe undervisning i noe de kan fra før kan vi bare gi opp hele ordningen med en gang.

Link to comment
Share on other sites

vel.

egentlig er det helt vilt at allmuen skal gå rundt i skogen med våpen å drepe dyr uten videre, de har jo ikke engang høgskoleutdannelse i viltstell. enkelte av dem skyter jo innimellom traktorer, hverandre og bærplukkere.

 

nei la det forbeholdes profesjonelle jegere. det vil i tillegg gjøre at antall våpen det er behov for å ha i norske hjem vil gå ned radikalt.

først blir vi kvitt jaktvåpna, så kan vi jo ta konkkurransevåpna etterpå. man kan jo skyte med lasersimulatorer. i tillegg vil det gi sysselsetting i samfunnet. jobber til profesjonelle jegere.

 

om det er trygghet vi vil ha er jo våpen generelt noe som gjør enkelte utrygge. at ingen private går på jakt gjør at det ikke trenger være jaktvåpen ute blandt private. så akkurat trygghet kommer til å være et kjempeargument for å bli kvitt alle private våpen i samfunnet. think you a little about ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...