Jump to content

NJFF ønsker utvidet skyteopplæring i jegerprøven


Grimm

Recommended Posts

Ja, for samfunnet MÅ vere enten fullstendig totalitært kontrollsamfunn eller anarki. Det er utenkeleg med ein mellomting :wink:

 

Edit: Fulmen kom meg i forkjøpet, men eg håpte på å kunne diskutere dette på sakleg nivå litt lenger. Før vi tok fram dei klassiske debatt-teknikkane og tok ting fullstendig ut av proposjonar.

For dette er ein viktig og interressant debatt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@høggeren

Skal man følge den argumentasjonen videre så trenger vi vel ikke noe standplassledelse eller sikkerhetsopplæring av nybegynnere på DFS-baner heller da? Det må gå greit med fri flyt hos skytterlagene slik at vi ikke risikerer at noen kan bruke trygghet som argument for å bli kvitt alle våpen?

Think you a little about yourself :wink:

Link to comment
Share on other sites

feks hva med folk som har sikkerhetsopplæring på alle våpentyper fra pistol til kanon i fra forsvaret, må de gå gjennom et slikt sikkerhetsopplegg i forbindelse med jegerprøva?

 

JA!

Har hatt mange av både pistolskyttere og folk fra forsvaret med erfaring fra Afganistan b.l.a.

Man skulle tro at disse ikke trengte vite noe mer om skyting ut fra ditt ståsted.

Men faktisk er tilbakemeldingen fra dem at "faen dette var noe annet enn vi har lært. Trodde jeg var utlært...."

Dette er folk som kan sine saker, men man kan alltid lære noe nytt.

Den dagen du mener at du ikke har mer å lære, kan du bare gi deg.

 

Så JA. Alle trenger å lære jaktskyting og sikkerhet. Dette er næmlig noe helt annet enn det DE er vant med.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje sei at eg syns det er vanskeleg eller dyr inngangsbilett for å begynne å jakte per i dag.

 

Helt enig. Det er vel ikke noen sertifikat-kurs som er så billig som jegerprøven. Ei heller vanskelig. Kan ikke huske sist jeg hadde noen som strøk. (Jo forresten dattera måtte prøve flere ganger.... :lol: )

 

Jeg mener ikke å ta lappen som fallskjermhopper skal ha samme pris, men Jegerprøven er IKKE ekskluderende på pris.... Hadde den vært det, hadde neppe klassene vært fulle hver gang.. :?

Link to comment
Share on other sites

jeg satte det selvfølgelig litt på spissen, men om vi tenker oss om å bruker sikkerhet, trygghet og fare for at noen blir skadd ofte nok som argument så graver vi en grav for all privat skyting etterhvert.

 

og om man vil bruke argumentasjonen om at "kun den opplæringa vi gir er god nok" så sitter vi på hver side å påstår at vi har mer peiling enn de andre....

Link to comment
Share on other sites

joda, helt sikkert greit at man kan fokusere på sikkerhet.

helt sikkert greit at man kan lære noe.

å det er jo fint at jegerprøvekandidater ønsker lære mer om sikkerhet.

 

så om en utvidelse av kurset bare har sikkerhet som motiv er det fint. men jeg er redd det vil bli brukt for å melke mer penger ut av jegerprøvekandidatene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@høggeren

Skal man følge den argumentasjonen videre så trenger vi vel ikke noe standplassledelse eller sikkerhetsopplæring av nybegynnere på DFS-baner heller da? Det må gå greit med fri flyt hos skytterlagene slik at vi ikke risikerer at noen kan bruke trygghet som argument for å bli kvitt alle våpen?

Think you a little about yourself :wink:

det er sikkerhetsopplæring i jegerprøvekurset i dag allerede ikkesant?

jeg sier ikke dette skal bort.

har jeg sagt at folk ikke trenger opplæring i det heletatt?

Link to comment
Share on other sites

men jeg mistenker at en utvidelse av kurset ikke bare har sikkerhet som motiv.

 

Neivel? At du generelt er skeptisk til alt som har med NJFF å gjøre, får så være. Deg om det.

At du er skeptisk til å bedre skyteopplæringen\sikkerheten som en del av Jegerprøven, er helt utrolig. :shock:

 

Om 90 % kom igjen og tok et frivillig etterkurs, hva da med de resterende 10% som veiver ukontrollert rundt i skauen? Jaggu nok med de få sakene vi har i media om ikke det skal legges til rette for flere.

Du er ikke sann!

 

End of discussion fra min side!

Link to comment
Share on other sites

men jeg mistenker at en utvidelse av kurset ikke bare har sikkerhet som motiv.

 

Neivel? At du generelt er skeptisk til alt som har med NJFF å gjøre, får så være. Deg om det.

At du er skeptisk til å bedre skyteopplæringen\sikkerheten som en del av Jegerprøven, er helt utrolig. :shock:

 

Om 90 % kom igjen og tok et frivillig etterkurs, hva da med de resterende 10% som veiver ukontrollert rundt i skauen? Jaggu nok med de få sakene vi har i media om ikke det skal legges til rette for flere.

Du er ikke sann!

 

End of discussion fra min side!

jeg har vel ikke sagt at jeg er skeptisk til å bedre skyteopplæringen/sikkerheten på jegerprøvekurset?

jeg har sagt at jeg er skeptisk til å utvide kurset og gjøre det dyrere/lengre. om 90% møter opp på et frivillig kurs, så er det kansje de som ville følgt med på et obligatorisk kurs. de resterende 10% ville kansje sittet å lest donald eller noe annet slik at de ikke ville fått noe med av det obligatoriske opplegget uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere gitt min støtte til høggern når det gjelder dette temaet,

den støtten har han fortsatt. Ja, ting kunne kanskje vært uttalt litt mer nyansert,

men så vidt jeg kan se mener vi omtrent nøyaktig det samme (rett meg om jeg tar feil);

 

Jeg stiller meg positiv til en bedre opplæring, så lenge dette ikke medfører en betydelig økning i pris.

I min situasjon i dag ville jeg ikke hatt tid til å gå et jegerprøvekurs uansett pga jobb osv, så vil igrunn

ikke mene så mye om tidsbruk.

 

Men både timeantall og pris kan bidra til å eksludere potensielle jegere, jeg ser ikke hvordan vi som jegere er tjent med dette.

Vi burde tvert i mot jobbe FOR rekruttering, ikke eksludering.

 

Det virker som folk her mener at alle jegere er uansvarlige våpenbøller som er en fare for enhver som ferdes i utmark i jakttid.

Jeg vil tvert i mot si at det motsatte er tilfelle. Man har "bad apples" overalt, det har vi innenfor pistolskyting, DFS, NJFF sine egne medlemmer, jegere osv.

Ikke at dette skal være en hvilepute mtp sikkerhetskrav, men det er et faktum man bare må innse.

Uansett om du har 5 timer sikkerhetsopplæring eller 5000 timer vil uhell forekomme.

 

Nå kan vi naturligvis ikke vite 100% sikkert hva som er NJFFs motiv, men om det er å tjene penger er dette LAVT.

 

Vil igjen understreke; jeg er ikke motstander av utvidet opplæring, så lenge dette ikke medfører betydelig økning i pris.

Link to comment
Share on other sites

jeg beklager om noen føler seg støtt eller tråkka på tærne. jeg burde kansje vært mer rund i kantene slik at ingen følte seg støtt. beklager til de som har fyrt seg opp.

 

uansett jeg vil understreke at jeg er ikke i mot opplæring i sikkerhet. jeg er heller ikke i mot jegerprøvekurs. å jeg er ikke i mot at kvaliteten på våpen/sikkerhet/skyte opplæringa på jegerprøvekurset kan bedres (om den ikke er god nok i dag), det jeg er i mot er om det gjør kurset så stort/dyrt at det blir et problem for rekruttering eller at det vil ekskludere ungdommer fra noen grupper i samfunnet.

det er bare å innse at for enkelte så er det faktisk forskjell på om kurset koster 2000 eller 4000 kr. det vil også være forskjell for noen om det går over 4 eller 8 kvelder.

sånn er det bare. tid er en faktor for noen. penger er en faktor for andre.

å jeg håper ikke vi vil ekskludere de penger er en faktor for fra jakta. det vil kunne endre hele den norske "jakt er for folket" tanken.

Link to comment
Share on other sites

tid er en faktor for noen. penger er en faktor for andre.
Spørsmålet er bare hva man skal gjøre for å lage noenlunde sikre og noenlunde kompetente jegere av folk som ikke har tatt i ei børse før.

 

For meg - og antakeligvis for ganske mange her inne - var jegerprøven en formalitet. Jeg hadde vært med fatter på jakt siden jeg var en neve stor, fått jamn og gjennomgående opplæring i våpenbehandling og behandling av felt vilt og var vel egentlig å regne som jeger før jegerprøven ble tatt. Selvsagt var man noe løsere i snippen og litt mer "glafsat" - som det heter her oppe - på den tida, men det som virkelig talte var blitt indoktrinert gjennom flere år. Jegerprøven var en vits, for sikkerhetsspørsmålene var så innlysende at man måtte være komplett bortreist for å svare feil, og da gjensto stort sett å pugge litt regelverk og en del arter som man ikke ville skutt på uansett. Bortsett fra en stakkar en gang som ble forvekslet med ei hunn-stokkand i farta, men den saken er vel foreldet nå...

 

Poenget mitt er at vi som regner oss som noenlunde fullbefarne jegere har brukt adskillig mer enn fire eller åtte eller ti kvelder på kurs for å tilegne oss den kunnskapen. Jeg snakker om ganske mange dager i felt og et utall timer bak børsa. Ikke som en del av et kursopplegg, men fordi det var moro. Og det var den veien man gikk hvis man en gang skulle bære børse sjøl på jakt. Kan et fire-åtte-ti-timers kurs matche den opplæringa? Man tillater seg å tvile. Man tillater seg også å være såpass arrogant at man funderer på om det kanskje er like greit at jegerprøvekurset er litt omfattende. Man tillater seg tilogmed å være såpass av en "kvalmsækk" at man lurer på om det er like greit at folk som ikke kan sette av åtte kvelder til et kurs kanskje, kanskje, burde vente litt med detder jegeravgiftskortet til de har tid til å tilegne seg nødvendig kunnskap. Jeg veit ihvertfall med meg sjøl at hvis en av mine gutter en gang skal være med meg på jakt, med børse i hendene, så vil de ha fått adskillig flere timer læretid enn den lokale JFF'en vil gi dem på et sånt kurs før jeg gir dem ei børse å bære på.

 

Og nei, dette er ikke noe standpunkt for eller imot. Men kanskje litt stoff til ettertanke?

Link to comment
Share on other sites

Man tillater seg også å være såpass arrogant at man funderer på om det kanskje er like greit at jegerprøvekurset er litt omfattende. Man tillater seg tilogmed å være såpass av en "kvalmsækk" at man lurer på om det er like greit at folk som ikke kan sette av åtte kvelder til et kurs kanskje, kanskje, burde vente litt med detder jegeravgiftskortet til de har tid til å tilegne seg nødvendig kunnskap.

Man setter definitivt ord på tanker som andre også tenker.

Men som andre må innrømme at andre ikke turte å skrive, for da ville enkelte stemple andre som ekskluderende, kontrollfrik og enda verre: sosialist!

Link to comment
Share on other sites

ja det er sikkert fint med opplæring. gjerne mye opplæring og. har ikke sagt i tråden at jeg er i mot opplæring av nye jegere. men utvidet opplæring kan gi endel negative konsekvenser av rent praktisk art. for det er ikke alle steder i landet man kan ta bussen eller trikken til nærmeste jegerprøvekurs, som tilogmed kansje er innenfor gangavstand.

 

der jeg kommer fra er det mange som har 10 mil eller mer til nærmeste jegerprøvekurs. en økning i antall kursdager fra 4 til feks 8 vil gjøre det vanskeligere for endel av disse å få tatt slike kurs. å for de som sier; det er jo bare å ta bussen.... vel, det går buss annahver dag.

Link to comment
Share on other sites

Isolert sett er det veldig positivt med bedre skyte og sikkerhetsopplæring i jegerprøven, og for min del må gjerne kurset være mer omfattende. Jeg lurer imildertid på et par ting. Den første er hvor mye tid man trenger på å lære det man ikke kan i dag ved endt prøve, og hvor man skal lære det. Personlig heller jeg mot det synet at man må ut på jakt i praktiske situasjoner for å bli en sikrere og tryggere jeger, og at det ikke er gjort i løpet av et kurs. Man må oppleve situasjonene som de er i virkeligheten for å kunne lære.

 

I tillegg lurer jeg på hva som skjer i framtiden hvis det viser seg at de ekstra kveldene på kurs ikke reduserer hverken skadeskyting eller uheldige episoder på jakt. For jeg tror ikke at de kommer til å gjøre det i vesentlig grad. Da kommer det nye krav om bedret skyte og sikkerhetsopplæring. En evig runddans. Det er fint med jegere som har all teoretisk kunnskap på plass, men det er sammenhengen mellom teori og praksis man må styrke. Da er det vel jakt som gjelder?

 

Personlig tror jeg mye av ansvaret ligger på oss som har med oss førstegangsjegere og andre uerfarne jegere ut på jakt. Vi må hamre inn sikkerhet fra første stund på jakt. Kanskje må vi bruke mer tid på å følge med de nye enn på å jakte selv i starten. Nye jegere må ta lærdom av skikkelige forbilder. Opplevelsen av at de du kjenner og er med på jakt er beinharde på sikkerhet tror jeg positivt for en fersk jegers utvikling.

 

 

mvh OveR

Link to comment
Share on other sites

Høggern har et godt poeng, men det løser ikke problemet med nye jegerspirer som knapt har sett ei børse eller håndtert et dødt dyr tidligere. Jeg har dog en forestilling om at denne typen jegerspirer nok er et mindre problem i grisgrendte strøk som der han bor, enn i litt mer urbane områder som der jeg eller jerognal bor ;)

 

Og konklusjonen blir jo dermed at en "one-size-fits-all"-løsning nok ikke er optimal...

Link to comment
Share on other sites

Og konklusjonen blir jo dermed at en "one-size-fits-all"-løsning nok ikke er optimal...

Og her er vi nok med kjernen i dette problemet, sammen med en mengde andre.

 

Jeg er gammel nok til ikke engang å tatt jegerprøve... :shock: Betyr det at jeg ikke er egnet til å bevege meg i skogen med ladd skytevåpen? I følge jerognal "veiver jeg ukontrollert rundt i skauen". Var alt mye verre før vi fikk tvungen jegeropplæring? Hvis ikke, hvorfor skulle vi trenge mer detaljstyring?

 

Det bekymrer meg oppriktig med holdninger som tilsier at alt må tvinges på folk for at de skal se nytten av noe. For meg blir det en nedlatende tilnærming til ting som gradvis umyndigjør hver enkelt, i stedet for økt ansvarliggjøring. Hvis jegeropplæringen hadde klart å formidle til hver enkelt elev hvilket privilegium det er å få lov til å gå på jakt, eie våpen samt hvilket ansvar dette innebar, tror jeg alt annet i pensum hadde vært overflødig. Da ville vær enkelt tilegnet seg det nødvendige på egenhånd. Det ville i tillegg vært lystbetont som Sako 30-06 har opplevd.

 

Det bekymrer meg også at de som tillater seg å stille spørsmålstegn ved tvangen i skyteopplæringen for jegere, blir automatisk tillagt meninger om at sikkerheten ikke er så viktig. Var ikke sikkerhet under jakt et tema for gamlekara som jaktet før obligatorisk jegerprøve ble innført? Hadde vi mere uhell og vådeskudd før? Eller tok faktisk mesteparten av datidens jegere det ansvaret det faktisk innebærer å være jeger helt frivillig? Hvorfor er det forskjellig nå?

Link to comment
Share on other sites

One-size-fits-none er kanskje en bedre beskrivelse, men samtidig blir regler for unntak gjerne mer rotete enn et enkelt program for alle. Det er lite som produserer mer urettferdighet enn iveren etter absolutt rettferdighet fordi man nesten uten unntak ender opp med et tungrodd og byråkratisk system som glemmer målsetningen fortere enn enn en 5-åring glemmer hva "Nei" betyr.

 

Jeg har en snikende mistanke om at fler og fler som tar jegerprøven starter med helt blanke ark. Uten erfaring fra turer med far eller drilling i forsvaret har disse et helt annet behov for grunnopplæring i våpenbruk enn de som fikk dette inn i tidlig alder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en snikende mistanke om at fler og fler som tar jegerprøven starter med helt blanke ark
Uten å ha særlig statistikk å vise til, har jeg det samme inntrykket. Og det vil være en utfordring i årene som kommer.

 

drilling i forsvaret
"Drilling i forsvaret" må vel i tilfelle ha vært denne? Da er det vel ikke så mange som har vært borti det?

Velly velly solly me go off topic... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en snikende mistanke om at fler og fler som tar jegerprøven starter med helt blanke ark

 

Uten å ha særlig statistikk å vise til, har jeg det samme inntrykket. Og det vil være en utfordring i årene som kommer.

 

===

 

Min erfaring er at folk flest er ute av stand til å gå ut i naturen uten å bli nervøse og usikre, og de vil helst slippe å skulle tenke tanken at de skal overnatte der. De skjønner at ting som beveger seg i luften er fugler, men er usikre på om en øyenstikker er fugl eller insekt.

 

Da jeg begynte å oppleve at selv menn og gutter kviet seg for å sløye fisk begynte jeg virkelig å undre - og hvor ofte møter man en mann som kan gjøre opp et stykke vilt?

Selv her inne får vi tidvis panikkmeldinger: Haster! Skal gjøre opp en hare! Hjelp!!!

 

Men ut og veive med våpen skal de.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

jeg liker systemet vi har i jeger og fiskelaget har når vi har jegerprøver. vi har en dag på banen med 25 obligatoriske skudd og 1 obligatorisk med rifle (flere hvis man vill). da har de som har med seg hagler og noen har med rifler som alle får prøve. det er jo klart at det ikke er nok med så få skudd å bare dra på jakt etter det, men men bør absolutt ha obligatoriske treningsskudd med hagle, men med rifle så må man jo gjennom skytterprøven så da skal man jo vere god nok til å jakte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tar opp denne tråden igjen, da jeg er av den oppfattning at kontinuitet i skytetreningen ganger hele jegerstanden og jaktens omdømme. En forutsetning for trygg og trivelig våpenhåndtering både på bane og i skog og mark er jo grunnleggende opplæring i sikkerhetsregler og oppførsel når man bedriver våpenrelatrte aktiviteter. Mange yngre kommer i dag fra familier hvor jakt og skyteaktiviteter ikke lenger er en del av "ryggmargen" og da Forsvarets lokale nærvær er sterkt redusert og stadig færre avtjener verneplikt, er det nødvendig at andre instanser ivaretar behovet for å etablere gode holdninger og kunnskaper om våpenhåndtering. I de jeger og fiskerforeninger og skytterlag jeg kjenner til ligger sunne og gode verdier til grunn for aktiviteten og jeg vil derfor påstå at dette er gode miljøer for både ungdommer og litt eldre nybegynnere å ta del i. Bestått jegerprøve er på ingen måte å betrakte som en attest på at man et ferdig utlært, dette er inngangsbilletten til en sunn og lærerik interesse som samfunnet i et forvaltningsperspektiv faktisk har et behov for aktive utøvere innen. Det er her også jeger og fiskerforeningene har en jobb å gjøre, de fleste har vel allerede etablert ungdomskobtakter. Men arbeidet kan ikke stoppe med dette, alle er faktisk en eller annen gang nybegynnere. Disse trenger mentorer, kall de gjerne " onkler". Onkelene er personer med tillit i miljøet som finner glede i å lære opp nybegynnere, i trivelige og sunne former, men også på en måte som får alle til å forstå at aktiviteten vi bedriver har et moment av alvor over seg. Foreningenes oppgave er jo faktisk å gjøre hver og en av oss til bedre jegere.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo en del kontroverser rundt dette å skyte med hagle. Akkurat hvordan skal NJFF gå frem for å lære nybegynnere å skyte med hagle? Og, mens alle kan lære seg å skyte f.eks. fugl i trær med hagle, så er det ikke slik at alle kan lære seg å skyte med hagle på bevegelige mål. Er det slik at folk som ikke kan skyte leirduer skal nektes å gå på jakt med hagle?

 

Amerikanerne driver med luftgeværtrening for å lære folk å sikte med hagle. Lucky McDaniel er jo berømt, men Bob Brister er et litt nyere og mer sivilt eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...