Jump to content

NJFF ønsker utvidet skyteopplæring i jegerprøven


Grimm

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De ville nok tjent mer på obligatoriske treningsskudd med hagle

Det ville kanskje hjulpet på skadeskyting ved jakt med hagle, og jeg er ikke i mot det. Men mer skyte og våpenopplæring i jegerprøven vil hjelpe på noe som er mye viktigere, nemlig sikkerhet.

 

Folk kommer med jegerprøve, og aner ikke hvilken vei ei rifle skal peke eller noe som helst. Men lov til å kjøpe den har de. Før kunne en ofte gå ut fra at de menn som hadde noen nevneverdig interesse for skyting og jakt og våpen, hadde vært i forsvaret, eller hadde lært dette av en onkel eller noe.

 

Nå er de færreste i innom forsvaret, jentene kommer for fullt, og grupperinger(les byfolk :wink: ) som er lengre fra skyttermiljøer (DFS og slikt) ønsker å begynne å jakte. Idag er mange helt blanke på våpen etter jegerprøven, kan ikke skyte, aner ikke hvordan en kan lære det, og livsfarlige for seg selv og andre. Her TRENGS det opplæring. Om NJFF er de rette til å gi den er jo en helt annen sak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her TRENGS det opplæring. Om NJFF er de rette til å gi den er jo en helt annen sak.

Av ulike grunner ser jeg ikke for meg at hverken NSF eller DFS kommer til å gå tungt inn i opplæring av ferske jegere innen hagleskyting.

 

Hvorfor DFS ikke har etablert seg som arrangør av jegerprøvekurs må DFS selv svare for. Meg bekjent eksisterer det ikke noe monopol.

 

For øvrig er jeg enig i at det trengs opplæring. Jeg var selv og hjalp til med skytingen på en av utedagene for jegerprøvene våre nylig. Der var flere i den gruppen som burde ha all grunn til å føle seg veldig usikker på jakt med våpen i hånd, dersom de ikke først fikk seg litt mer trening. Men formelt sett er det mulighet til "løp og kjøp" av våpen for samtlige som består eksamen.

 

Jeg regner nok med at dersom det innføres flere moduler på jegerprøven med instruktørkrevende skytetrening, så vil prøven måtte bli dyrere. Høyere pris vil kanskje stoppe noen av de personer/grupper som i dag tar prøven bare på gøy, og som gjerne aldri går på jakt. Det er derfor ikke gitt at arrangører av prøvene vil ha større inntekt med en slik nyordning.

Link to comment
Share on other sites

Det er trist å se at ideen om flere regler og forordninger ifm jakt griper om seg. Jeg vil hevde at dagens opplæring i våpensikkerhet under jegerprøven er fullgod. Det er meget sjelden man ser nye jegere gjøre sikkerhetsmessig tvilsomme ting med våpen, de gamle garvede, derimot...

Link to comment
Share on other sites

øøøø.

Hvis min lokale variant av foreninga hadde hatt en bane som var åpen hele året og ikke bare et par månder på sommeren, skulle jeg tatt meg tid til å skyte mye med hagla.

Men når banen bare er åpen litt på sommeren når alt på hjem og hus skall gjøres blir ikke hagleskyting prioritert.

Hele den lange vinteren når jeg har tid er banen stengt.

Link to comment
Share on other sites

90% av all skadeskyting handler om andre ting enn skyteferdigheter. Med hagle er det kanskje til og med enda værre, dess bedre du er til å skyte jo mere skadeskyter du. De som vil vite dette vet det.

 

Men det er selvsagt politisk ukorrekt å si noe slikt. Vi må jo prøve å gjøre virkeligheten bedre enn den er.

Link to comment
Share on other sites

Med hagle er det kanskje til og med enda værre, dess bedre du er til å skyte jo mere skadeskyter du.

 

 

Så du mener at jeg skadeskyter mye siden jeg har en høy treffprosent med hagla på leirduer. Makan til piss man skal høre.

Link to comment
Share on other sites

Med hagle er det kanskje til og med enda værre, dess bedre du er til å skyte jo mere skadeskyter du.

 

 

Dette stemmer med undersøkelse fra Danmark der det kom frem at med mange treningskudd var bommskudd så nær viltet at det ble truffet med noen hagl mens dårlige skyttere bommet ofte så pass at viltet ikkje ble truffet i det hele, dere kan sikkert søke på nettet å finne denne undersøkelsen eg gidder ikkje har lest den et par ganger.

 

Bra at Njff gjør helomvendig i denne saken 1+

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening har M67 helt rett. Ikke minst med tanke på sikkerheten er skytetrening og mer praktisk bruk av våpen viktig for nye jegere.

 

Vi hadde et eksempel på dette under elgjakta. Da vi startet det aller første drevet den 25. september lød et skudd fra en av postene våre. Det gikk av i myra ved et uhell, heldigvis uten at det var fler i nærheten. Det var en fersk jeger med lånt våpen som ville sjekke om sikringen var på.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det mangelfull praktisk del på jegerprøven. Nå vil jeg påstå at vi legger mer i skytedagen enn de fleste, men dog.

 

Slik systemet er i dag er det ingen KRAV til våpenbehandling. Hvem er sikker i felten etter jegerprøven? Kun de som har hatt skyting tidligere i DFS eller forsvaret, kanskje.

Jeg er sterkt FOR at det legges mer vekt på det praktiske. Ingen blir en sikker\bedre jeger av å score fullt på eksamen.

Derimot har jeg hatt noen opp i gjennom årene som ALDRI burde bestått jegerprøven pga meget mangefull opplæring med våpen.

Men som instruktør kan jeg i dag IKKE "stryke" noen i den praktiske delen. Her mener jeg også at ting kan forbedres. JEg vil IKKE bli dommer over den praktiske gjennomføringen, men det har vært et par graverende eksempler på folk jeg ALDRI vil møte i fjellet. La oss håpe at disse personene heller ikke jakter.....

 

Ja faktisk er jeg villig til å si at det er ingen menneskerett å bli jeger. Noen få burde ikke hatt papirene, faktisk.

 

Men hvordan dette skal løses, ja det er ikke så lett å si, men at den praktiske delen burde bli MYE mer omfattende er klart. Og Jegerprøven er billig med 2-2500 for kurs. Se hva andre kurs koster.....

Kunne godt tenkt meg mer KVALITET og ferre elever og dyrere kurs.

Link to comment
Share on other sites

kan jo bare sette urealistiske mål, min 24poeng på løpern for eks,så blir det ikke mange som trenger og tenke på jakta. Nei uansett hvor god en er til og skyte så kan skadeskyting skje.

Dette med jegerprøva er viktig og legge mer praktisk inn i prøva,slik er det forøvrig med det meste i samfunnet nå,bare du er god på teori så er du mye bedre en en som er praktis anlagt.

dette vil og komme fram i for eks elgjakt. NJFF kan jo for eks heller legge mer i jaktfelt satsing hvis dem mener det er en del jegere som trenger mer skytter trening, og det er nok en del som trenger og skyte mer. uansett så skadeskyter du ikke mer om du er bedre til og skyte, Det er det bare noen motvillige skjeler som ikke klare og bli bedre som standhaftig mener.

Jegerprøva må vinkles mer mot di meste ordinære jakt typene som folk utøver. elgjakt- rein-hjort-rådyr-rype-storful osv. di som er intresert setter seg inn i andre ting etter som dem skal jakte artene.

Link to comment
Share on other sites

kan jo bare sette urealistiske mål, min 24poeng på løpern for eks,så blir det ikke mange som trenger og tenke på jakta.

 

Poengkrav er ikke veien å gå. Men at man kan behandle våpen sikkert og er fortrolig med det er viktig. Når man er så redd våpenet at man skyter leirduekasteren 3 ganger på rad, og rister som et aspelauv av frykt, kan man spørre seg om denne personen er skikket til å få gå på jakt.....

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil en fin markedsstrategi :) Liker ikke at en jegerorganisasjon skal legge enda flere hindringer i veien for jegere.
Det er ein ting eg ikkje skjønar... Er betre og meir grundig våpenopplæring i jegerprøva "å legge hindringer"?

 

Eg har sett fleire eksempel på folk som har bestått jegerprøve og jegerprøveopplæring med glans, som aldri, ALDRI bør handtere eit lada våpen.

 

So eg for min del syns det er positivt at NJFF setter fokus på dette!

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening har M67 helt rett. Ikke minst med tanke på sikkerheten er skytetrening og mer praktisk bruk av våpen viktig for nye jegere.

Vi hadde et eksempel på dette under elgjakta. Da vi startet det aller første drevet den 25. september lød et skudd fra en av postene våre. Det gikk av i myra ved et uhell, heldigvis uten at det var fler i nærheten. Det var en fersk jeger med lånt våpen som ville sjekke om sikringen var på.

Her må man skille snørr og bart. Hva er det vi diskuterer - diverse veier til redusert skadeskyting, eller måter for å oppnå bedre og sikrere våpenbehandling?

Nei, uansett hvor god en er til å skyte, så kan skadeskyting skje.
Skadeskyting, endret skyteprøve etc. har vi diskutert i masse tråder - de som er opptatt av det, kan lete og finne. Jeg mener vi må ha fokus på det viktigste, sikkerheten (en jeger er skutt i magen i dag, meldes det!).

 

Og da er egne skytekurs absolutt påkrevet, kurs der deltakerne får lære om skytevåpen fra grunnen av (luftgevær!). Kurset bør være (minst) to-delt, slik at de som kan dokumentere erfaring fra skyteaktivitet, kan gå direkte på "avgangsprøve" fra del 1. Og ja, sjøl om det er politisk ukorrekt, mener jeg det må være en praktisk prøve for hver del av kurset, der de som ikke kan/vil lære, stryker, og må gå kurset om igjen, hvis de vil ha rett til å bruke våpen!

Link to comment
Share on other sites

Er vel mye som kan sis om forsvaret men våpen opplæring fikk vi!

Noe som ble så mye pugga på der at eg synest at sitter godt og lenge enda.

 

Synest kansje Jegermeistern er inne på noe om at en praktisk eksamen kan vere ett eksempel.

Når eg tok min var det jo bare ett spørsmål om og bestå den teoretiske prøven.

Praksisen var jo bare og skvise av ett par fastsatte skudd så var vi ferdig uansett..

Om vi traff eller bomma var ikke et tema en gang.

Våpenbehandling eller ikke var ikke et tema annet enn i teorien.

Men god skyting krever trening, mye trening.

Synest da ikke at noe poeng krav på en prøve er veien og gå, basert på at dette er "ferske" folk.

Selv om du skyter bra trenger du ikke behandle våpen trygt for omgivelsene.

Men heller fokusert på våpen behandling/forståelse og sikkerhet.

 

Synset at det er et tankekors som blir nevnt her at "erfarne" skyttere er ikke fri for vådeskudd heller...

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er vel mye som kan sis om forsvaret men våpen opplæring fikk vi!

Noe som ble så mye pugga på der at eg synest at sitter godt og lenge enda.

Synest da ikke at noe poeng krav på en prøve er veien og gå, basert på at dette er "ferske" folk.

Selv om du skyter bra trenger du ikke behandle våpen trygt for omgivelsene.

Men heller fokusert på våpen behandling/forståelse og sikkerhet.

Starten på "skyteskole" i DFS er det samme som i Forsvaret, sikkerhetsregler opp og i mente, og lading - sikring - tømming av våpen med klikkpatroner. Og vi som har vanlig 15-m inne, og skivetrekkbaner ute, terper i alle fall på "magasin ut - sluttstykke tilbake - ikke rør våpen når folk er foran standplass". Og det lærer jo rekrutteringsskytterne. Men så vet de også at hvis vi ser den aller minste uregelmessighet, så er det marsj ut!

 

Jeg ser ingen grunn til at ikke andre grupper som vil bruke våpen, må gjennom den samme "mølla" - tvert i mot!

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern

Helt enig, synest grunleggende våpen opplæring bør være terping av våpen behandling.

Og i det øyeblikket jegerprøven er det eneste som er inngangen til ervervelse av våpen er det naturligt at det er der slikt skjer.

I dagens samfunn ser eg at det er ferre og ferre som er inne i førstegangs tjenesten og fåre dette "inn i blodet".

Er litt blåøyd og forvente at folk lærer seg slikt på egenhånd... :lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selv var jeg 1år i stridende avdelig i nord-norge, 4mnd oppsettingsperiode og 6mnd utenlandstjeneste. Ble ferdig med det for snart 3år siden. Tok jegerprøven nå i sommer. Kan ikke akkurat si at våpendisiplin/sikkerhet kommer med jegerprøven, så skjønner at "vanlige folk" som aldri har tatt i et våpen, og tar jegerprøven ikke har tilstrekkelig med våpenkunnskap, man hører vel såvidt noe om våpensikkerhet på kurset, men det er jammen ikke mye.

Så for min del må det gjerne innføres utvidet skyteopplæring/våpensikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Kva våpenopplæring ein får på jegerprøvekurset veit eg ikkje. Men har jakta med fleire "nyutdanna" jegrer opp gjennom åra, og fleire av dei kan ikkje våpensikkerheit. Berre ein så einkel ting at løpet aldri skal peike mot folk har dei ikkje lært godt nok, og det uansett om våpnet er ladd eller ikkje! Har opplevd at dei har usikra våpen på post, sitat "skal berre ta på sikringen" når du kjem fram til dei.

Har sjølv opplevd at hagleinstruktør stiller seg opp forran skytter og ber dei ta anlegg for å sjå om hagla passer. Og dette uten å forsikre seg om at den er uladd.

For meg er eit lukka våpen ladd, kun sluttstykke i bakre stilling eller brekt hagle er sikkre tegn på at det er uladd.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at det under jegerprøvekurset blir informert og demonstrert handtering av våpen. Men ikkje terpa og trena på dette i praksis. Instruktøren viser litt korleis det skal gjerast (dvs korleis instruktøren meinar det skal gjerast). Og so vert det ein litet "test" av dette under den praktiske skytedagen, der dei grøvste feila blir retta på. Det blir totalt sett ikkje so mange minutta med våpen i hand, og ein har ikkje sjans til å få dette inn i ryggmargen (der det skal vere) under dagens jegerprøveopplæring.

 

Samanlikninga med våpenopplæringa i Forsvaret syns eg blir litt feil. Sjølve grunnprinsippet (Ikkje skyt noke som ikkje skal skytast) er det same, men utover det er det veldig store forskjellar på sivil og militær omgang med våpen.

Eg var forøvrig ikkje veldig imponert sjølv over den opplæringa vi fekk, og eg var i ei av dei avdelingane som går og drassar på skarp på dagleg basis innanfor landets grenser.

Alle dei både kjente og neddyssa vådeskota med både skarpt og raudfis er vel eit greit bevis på det...

Link to comment
Share on other sites

Samanlikninga med våpenopplæringa i Forsvaret syns eg blir litt feil. - Eg var forøvrig ikkje veldig imponert sjølv over den opplæringa vi fekk,

Da jeg var inne som "skrubb", terpet vi ildhåndgrep, våpensikkerhet etc. med "ekserserpatroner" skikkelig grundig - men kanskje var noe av grunnen at en skulle unngå "Garand-finger"! Dette har i hvert fall jeg videreført med alle jeg har hatt hånd om, både militært og sivilt. Et minstekrav er å kunne lade - sikre - avsikre og tømme våpenet med bind for øynene.

 

At våpen- og skyteopplæringa i Forsvaret ikke lenger er hva den engang var (iallfall i infanteriet), kan vi jo være enige om.

 

I sin tid mente jeg å drive "forretning" på skyteopplæring for riflejegere - det var da det var snakk om å ha system i "prøveskudda". På det undervisningsopplegget var det ildhåndgrep, og adskilling til puss, med en del av de vanligste bolktriflene. Kanskje noe å tenke på fremdeles? Det er jo mange nyslåtte jegere som ikke aner hvordan de skal få sluttstykket ut av våpnet - og hvis noen hjelper dem med det, får de det ikke inn igjen!

Link to comment
Share on other sites

Det skader ingen at NJFF vil utvide skyteopplæringen. Hadde jeg fått bestemme hadde det blitt obligatorisk med ett oppfølgingskurs etter 3 og 6 år.

Slik jeg ser det er det få instruktører i Jegerprøven som kommer fra DFS miljø. Det har vært "enten JFF eller DFS" som har blitt det laget en støtter.

Synd, for DFS har et stort fokus på sikkerhet.

 

Jeg har gått gradene i DFS fra ung rekrutt til nesten V55 og har hatt flere unge rekrutter på opplæring. Som Jegermester sier så har det vært terpet sikkerhet til det kjedsommelige, men det gir også resultater.

Det vises tydelig på skytebanen blant jegerne hvem som har hatt opplæring og ikke.

Selv i forsvaret merker befalet på skytebanen hvem som kommer fra DFS miljø og ikke.

 

Selv har jeg livsvarige skader i en fot etter en vådeskuddsulykke med hagle og får frysninger når noen begynner å "peive" med våpenet på skytebanen.

 

Jeg er ikke i tvil om at DFS ville vært like kompetent til å arrangere Jegerprøven som en JFF men det ligger pr.idag ikke inn under DFS sine oppgaver.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det få instruktører i Jegerprøven som kommer fra DFS miljø. Det har vært "enten JFF eller DFS" som har blitt det laget en støtter.

Synd, for DFS har et stort fokus på sikkerhet.

Jeg er ikke i tvil om at DFS ville vært like kompetent til å arrangere Jegerprøven som en JFF men det ligger pr. idag ikke inn under DFS sine oppgaver.

"DFSs mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar".

Formålsparagrafen har stått uendret siden den ble vedtatt i 1892. Men å "dyktiggjøre for landets forsvar" - hvordan gjøre det, når forsvaret bare vil ha noen få profesjonelle krigere, som stort sett programmerer avanserte roboter?

 

DFS er livredd for å trakke i NJFFs bed - men NJFF har ikke hatt særlig satsing på vanlig rifleskyting. Derfor mener jeg at rifleskyte-delen av eventuelt styrket jegeropplæring bør legges til DFS - de har jo både instruktører og baner. Å utbre sikkerhet er like viktig som, eller en forutsetning for "skyteferdighet" - og jegere er jo også en del av "det norske folk" - så jeg ser ikke at en slik opplæring er i strid med formålsparagrafen. Tvert i mot, ved at alle brukergrupper av våpen blir trenet på sikkerhet, styrker en den norske våpenkulturen, som er en premiss for et norsk folkeforsvar.

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere overgang fra JFF-instruktører til DFS-instruktører blir en stor avsporing.

Jegerprøveinstruktørene er like god som en DFS-instruktør, bare forholdene legges til rette for det. (Menes det at en DFS-instruktør som aldri har tatt i en hagle selv, skal instruere andre i dette). Problemet er at Jegerprøven er for lite fokusert på praktisk våpenbehandling. Man har et pensum som er for dårlig.

 

Spørsmålet er: Hva skal konkret gjøres for å få en bedre opplæring i våpenbruk på JEGERPRØVEN.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er noe problem at dårlige skyttere går på jakt. Om en fuglejeger treffer en av ti ryper, og er fornøyd med det, skal han selvsagt få gjøre det. Det samme gjelder riflejegere: Klarer man prøven er våpenet godt nok til å gå på storviltjakt med. Tvungen skytetrening for å bedre ferdighetene mener jeg er unødvendig, byråkratisk og skadelig for hobbyen vår. Det er skyteholdningene til jegeren som er viktig, ikke ferdighetene. En dårlig skytter som holder igjen skudd på lenger hold enn 100 meter er en bedre jeger en den gode skytter som sender avgårde marginale skudd.

 

Men at det er behov for å terpe våpensikkerhet og holdninger er det ikke tvil om. Å lære ferske jegere, uten våpenerfaring fra forsvaret eller oppveksten, sikker våpenbehandling er mye viktigere enn å lære dem forskjellen på enkeltbekkasin og kvartbekkasin. Det er mye hodeløs våpenhåndtering å se. Jeg synes absolutt det burde være en praktisk del på jegerprøven, men den burde dreie seg om håndtering og oppførsel, ikke poengskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er noe problem at dårlige skyttere går på jakt. Om en fuglejeger treffer en av ti ryper, og er fornøyd med det, skal han selvsagt få gjøre det. Det samme gjelder riflejegere: Klarer man prøven er våpenet godt nok til å gå på storviltjakt med. Tvungen skytetrening for å bedre ferdighetene mener jeg er unødvendig, byråkratisk og skadelig for hobbyen vår. Det er skyteholdningene til jegeren som er viktig, ikke ferdighetene. En dårlig skytter som holder igjen skudd på lenger hold enn 100 meter er en bedre jeger en den gode skytter som sender avgårde marginale skudd.

 

Men at det er behov for å terpe våpensikkerhet og holdninger er det ikke tvil om. Å lære ferske jegere, uten våpenerfaring fra forsvaret eller oppveksten, sikker våpenbehandling er mye viktigere enn å lære dem forskjellen på enkeltbekkasin og kvartbekkasin. Det er mye hodeløs våpenhåndtering å se. Jeg synes absolutt det burde være en praktisk del på jegerprøven, men den burde dreie seg om håndtering og oppførsel, ikke poengskyting.

 

Så, du som sitter i styret synes det er ok at dårligere skyttere får gå på jakt og sannsynligvis skadeskyte flere enn de feller...?

At skytetrening er skadelig for hobbyen...

Jøye meg... :roll:

Tror det hadde vært bedre for forumet at slike som deg gikk forran som ett godt eksempel for fremtidige jegere. Det må forplikt å site i styret...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal prøve å lese innlegget mitt en gang til, for du har misforstått hva jeg mente å skrive.

 

Så, du som sitter i styret synes det er ok at dårligere skyttere får gå på jakt og sannsynligvis skadeskyte flere enn de feller...?

 

Nei, det synes jeg ikke. Jeg tror ikke at dårlige skyttere nødvendigvis skadeskyter mer enn de feller. Mitt poeng er et det ikke er skyteferdighetene som skaper en god jeger. Hvis man er en dårlig skytter, og tar hensyn til det når man er på jakt, blir det ikke mer skadeskyting. En god skytter som feller ryper på 50 meters avstand er ikke en bedre jeger enn en dårlig skytter som holder seg til 20 meter. Det viktigste er at man lærer våpenbehandling og å tilpasse jakten til egne ferdigheter, ikke at man kan sette fem skudd i tieren på 200 meter.

 

At skytetrening er skadelig for hobbyen...

 

Nei, det mener jeg heller ikke. Men tvungen trening er uten tvil skadelig. Jo flere restriksjoner og regler som pålegges jegere, jo færre vil det bli av oss. Vi er allerede en marginal og utsatt gruppe, og trenger ikke mer tvang for å bli enda færre.

 

Jeg er forundret over den formyndermentalitet som endel viser. I motsetning til deg mener jeg den jevne jeger er ansvarlig nok til selv å vurdere hvor mye trening han trenger. Å bli flink til å skyte bidrar til å bedre jaktopplevelsen, og er motivasjon nok i seg selv.

 

Forøvrig uttaler jeg meg kun på egne vegne. Dersom jeg skal si noe på styrets vegne, vil jeg gi uttrykk for det. Men om du synes det å gå inn for å tvinge andre jegere til noe er å gå foran som et godt eksempel, er jeg sterkt uenig. Med slike jegere trenger vi ingen ytre fiender.

Link to comment
Share on other sites

husker slikt vagt at det var mye spørsmål ang sjøfugel og ender og slikt når jeg tok prøva, trur det var i 91.. Hva med og heller ta bort noe av en del ting du kansje aldri kommer til og jakte på en gang med ting som er mer relevant.

Kansje en ide for grundeierlag og njff og få flere rifle "jegere" til og komme seg med på et jaktfelt eller 2.her lærer dem mer på en dag en dem gjør på flere kvelder og ligge og skyte på hjorten på en stand plass med mye stress. Og dette med sikkerhet skal en ta alvorlig, hva som har skjedd i den ulykka i numedal vet ikke jeg, men slikt trenger ikke vi jegere oppat på jaktmotstandere . vi må ta vare på hobbyen vår på en skikkelig måte. di aller fleste jegere er seriøse men det holder med noen fåtallsom ikke vet hva dem driver med, det er slike som ødelegger.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen dager på jakt finner jeg denne tråden både skremmende og fornøyelig.

Det er tydelig at mange her uttaler seg uten å vite noe særlig om jegerprøveopplæring, og hva som er kravene.

Dersom noen av de som latterliggjør ønsket om bedre skyteopplæring hadde undersøkt hva som er DN's norm for jegerprøveopplæring, og hva som er praksis, ville de funnet ut at man kan bestå prøven uten å skyte mer enn noen få skudd med hagle og/eller rifle.

Bestått jegerprøve gir nærmest automatisk rett til å få kjøpe både rifle og hagle.

 

Hvor mange av de som kritiserer forslaget om bedre opplæring ville gått på jakt med en som hadde kjøpt våpen, og bare hadde skutt noen få skudd på et jegerprøvekurs, og kun hadde teoretisk opplæring på våpensikkerhet?

 

Påstanden om at DFS har bedre sikkerhetsopplæring og er bedre egnet til opplæring av jegere er mildt sagt misvisende.

DFS driver skyting på faste oppsatte blinker der skytterne befinner seg på en definert standplass og med et definert program der alle skyter samtidig. Det å ivareta sikker våpenhåndtering under slike forhold er ingen utfordring, det er faktisk utrolig enkelt å skike "stans visiter våpen". Flere andre organisasjoner som driver både rifle og pistolskyting ligger langt foran DFS når det gjelder å ivareta sikkerhet. Den organisasjonen som har det beste opplegget for sikkerhet er Norsk forbund for praktisk skyting.

 

Men tilbake til jaktmessig skyting. Sikkerhetsopplæring for praktisk jakt har ingenting med baneskyting å gjøre. På jakt skal en eller flere personer bevege seg i terrenget med ladd våpen. Dette gir utfordringer som er helt anderledes enn baneskyting, og det finnes i dag ingen opplæring som fokusereer på disse forholdene annet enn det vesle som gies på jegerprøvekurset - og det er utilstrekkelig.

 

Derfor er det tvingene nødvendig å starte slik opplæring, det vil bidra til å redusere faren for vådeskuddsulykker. Dette er noe som ikke bare nybegynnere kan ha behov for.

 

Hvilke bakgrunn har da jeg som uttaler meg så bombastisk? Jeg har snart 40 år bak meg i både DFS og NSF med både rifle og pistol. Jeg har drevet praktisk skyting med rifle og pistol i rundt 20 år. Jeg driver skyteopplæring av mer enn 100

elever i året på jegerprøvekurs.

 

Jeg har såpass erfaring at jeg vet hvor skoen trykker - det er ikke mulig å utdanne en sikker jeger innenfor den rammeplanen som i dag ligger til grunn for jegerprøveutdanningen.

Link to comment
Share on other sites

det er faktisk utrolig enkelt å skike "stans visiter våpen". Flere andre organisasjoner som driver både rifle og pistolskyting ligger langt foran DFS når det gjelder å ivareta sikkerhet. Den organisasjonen som har det beste opplegget for sikkerhet er Norsk forbund for praktisk skyting.

Jeg er veldig enig i det du skriver, Per S.

 

Men problemet er jo ikke bare at det er vanskelig i felt (man kan jo jakte alene..) det er igrunnen når det skrikes "stans visiter våpen" en virkelig får opplevelsene - veiving med våpen, lading med folk foran (skivetrekk), sikting i alle retninger, børser som plutselig peker midt i magen på en, fingre på avtrekkeren som om det var den et bærehåndtak - og så videre... Så er det enda verre i felt: Børser som dras ut av biler etter avtrekkeren, bæres vannrett gjennom folkemengder. Skarp ammo overalt, ladde børser som reises mot trær, slenges ned i bagasjerom, bæres ladd i reim pekende rett bakover på han som går bak, brukes som stokk..

 

Fordi "jegerene" ikke har lært det mest grunnleggende om sikker behandling av våpen. Det får de i DFS, men i JFFene synes det som om dette er totalt fraværende. (har tom. sett skyteledere behandle våpen på måter som ville fått dem sendt hjem tvert andre steder)

Må påpeke at jeg ikke snakker om flertallet, men mange nok til at det smeller av og til, og til at noen står i veien av og til.

Antallet skyteuhell er antakelig noenlunde proporsjonalt med antallet ganger de fire reglene brytes. Husk og at to må brytes for at noen skal bli skutt.

 

NFPS sitt opplegg er det beste jeg har sett, og en "sikker våpenhåndtering" opplæring, obligatorisk for å eie våpen kunne jo godt "delegeres" til NFPS? Akkurat som jegerprøven er "delegert" til NJFF.

Iallefall burde/kunne pensum til et slikt opplegg i stor del hentes fra NFPS sitt sikkerhetskurs.

 

Forresten og OT. Det lille jeg har sett av væpnet politi burde nå tatt en tur innom de og, for så redd har jeg sjelden vært...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke snakke slik om politiet - de er jo profesjonelle!

 

Når det gjelder sikkerhet og våpenhåndtering så er min erfaring at det ikke er nevneverdig forskjell på NJFF, DFS og NSF. Reglene er stort sett like, og de overholdes omtrent på samme nivå for alle.

Jeg har bodd på noen skyttercamper under landskytterstevner, og tilsvarende under NM i jaktfelt, og forskjellen er minimal - både på standplass og utenfor. NSF er også på samme nivå.

Men uansett, enkelte overtramp finnes alltid. Selv har jeg sett flest i DFS, men det skyldes at det er der jeg har deltatt på flest stevner.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje burde man bli vist noen autentiske bilder av skuddskader med rifle og hagle, i løpet av Jegerprøveinstruksjonen. Og det skriver jeg i fullt alvor.

 

Problemet er at en del av dem som tar prøven ikke vet om de kommer til å satse på å bli jegere, eller om det blir noe forbigående. Så de har i mange tilfeller ikke egne våpen, og det er kanskje mye forlangt at opplæringsansvarlig skal stille våpen i tilstrekkelig omfang for den typen opplæring man her viser til.

 

Tråden har tittel "utvidet skyteopplæring," når det faktisk er bedre våpenkultur vi etterlyser. Altså forståelse for hva våpenet faktisk kan utrette, med forhåpentligvis økt respekt som følge. Så film og bilder med effekt av våpen, og med noen solide skremmebilder av skader på mennesker, burde kanskje vært del av en slik opplæring.

 

Jeg tror at mye av den uansvarlige veivingen som Per S henviser til ville blitt rettet inn dersom man fikk et bedre begrep om hva skjødesløs omgang med våpen kan føre til. Hollywoodversjonen av skuddskader er banal - selv åpningen på Private Ryan er glattet over, i forhold til hvordan det kan se ut.

 

Mine foreldre var storrøykere, inntil de en kveld så en film om mennesker med emfysem pga røyking. I denne filmen viste de ødelagte lunger i detalj, sammenlignet dem med friske, og intervjuet mennesker som led av emfysem. Begge mine foreldre sluttet å røyke den kvelden. De stanset tvert, og fyrte aldri opp en røyk igjen.

 

En tilsvarende "så galt kan det gå" påvirkning burde kunne være effektiv innen skyteopplæring.

Link to comment
Share on other sites

Åpningssekvensen på våpensikkerhetsdelen i jegerprøvekurset i siste utgave er et intervju med en som skjøt og drepte kameraten sin på jakt.

Jeg tror den kan finnes på en nettutgave av jegerprøvekurset, men jeg har ikke prøvd den da jeg bruker CD versjonen.

Den er absolutt verd å se.

Link to comment
Share on other sites

Her er en ting som skal gjøres klart, det er ikke snakk om noen obligatoriske prøver.

NJFF er opptatt av at en legger mer arbeid i at våpenbehandlingen skal bli sikrere.

 

NJFF kan foreslå forbedringer og utvidelser av Jegerprøven, det er DN som bestemmer om dette skal gjøres eller ikke. Jeg håper inderlig at DN ser at det er behov for å legge mer tid å resurser i økt våpen opplæring og våpen sikkerhet.

 

Om andre aktører skal inn på banen er og DN sitt ansvar, men min erfaring er at det er NJFF som er den naturlige samarbeidspartner for opplæring av jegere. Det være seg både Rifle og Haglejegeren.

At det slurves fra enkelte aktører er det ikke tvil om, jeg har registrert folk som har bestått jegerprøven og har en praksis med at de har skutt 5 hagleskudd. Slik skal det ikke være.

Min forening kjører to skyteøkter en for hagle (ca 25 skudd) og en rifle del ( ca 50 skudd). Dette gir en vis skyteforståelse, men sikkerheten bør legges mer vekt på. Om dette gjøres ved en ekstra dag hvor en plukker ut det beste fra sikkerhetskurset til NSF og Praktisk skyting, eller en lager et eget opplegg for dette får bli en vurdering sak.

 

Det at en Organisasjon (NJFF) tar opp dette temaet og kjører en ryddig utredning på det synes jeg er bra. Det er den veien en kan øke sikkerheten, dersom slike debatter starter utenfor jeger og skyte miljøene vil ofte resultatet bli orginalt og lite positivt for oss som har dette som hobby.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal prøve å lese innlegget mitt en gang til, for du har misforstått hva jeg mente å skrive.

 

Så hva mente du egentlig å skrive... :)

 

Så, du som sitter i styret synes det er ok at dårligere skyttere får gå på jakt og sannsynligvis skadeskyte flere enn de feller...?

 

Nei, det synes jeg ikke. Jeg tror ikke at dårlige skyttere nødvendigvis skadeskyter mer enn de feller. Mitt poeng er et det ikke er skyteferdighetene som skaper en god jeger. Hvis man er en dårlig skytter, og tar hensyn til det når man er på jakt, blir det ikke mer skadeskyting. En god skytter som feller ryper på 50 meters avstand er ikke en bedre jeger enn en dårlig skytter som holder seg til 20 meter. Det viktigste er at man lærer våpenbehandling og å tilpasse jakten til egne ferdigheter, ikke at man kan sette fem skudd i tieren på 200 meter.

 

Her er jeg uenig med deg fordi jeg tror at dårligere skytteren ikke bare skyter på 100% sjanser, men benytter de muligheter som byr seg.

 

At skytetrening er skadelig for hobbyen...

 

Nei, det mener jeg heller ikke. Men tvungen trening er uten tvil skadelig. Jo flere restriksjoner og regler som pålegges jegere, jo færre vil det bli av oss. Vi er allerede en marginal og utsatt gruppe, og trenger ikke mer tvang for å bli enda færre.

 

Her tar du desverre feil igjen. Vi blir ikke færre men flere. Tall fra SSB viser en økning fra 2006 til 2009.

 

Jeg er forundret over den formyndermentalitet som endel viser. I motsetning til deg mener jeg den jevne jeger er ansvarlig nok til selv å vurdere hvor mye trening han trenger. Å bli flink til å skyte bidrar til å bedre jaktopplevelsen, og er motivasjon nok i seg selv.

 

Her er jeg enig med deg.

Problemet er bare at den jevne jeger driter i om skyteferdighetene ikke er noe å skryte av.

Når forskning viser at skadeskytingen er høy må en gjøre noe med skyteferdighetene samt holdningene. Dette må naturlig nok skje ved tvang da frivillighet ikke nytter.

 

Forøvrig uttaler jeg meg kun på egne vegne. Dersom jeg skal si noe på styrets vegne, vil jeg gi uttrykk for det. Men om du synes det å gå inn for å tvinge andre jegere til noe er å gå foran som et godt eksempel, er jeg sterkt uenig. Med slike jegere trenger vi ingen ytre fiender.

 

Jeg skjønner såpass at du uttaler deg som privatperson. Men jeg mener du har holdninger som ikke er forenelig med det vervet du har. Selv om portalen ikke driver holdningsskapende arbeid, blir dine kommentarer, også private, lagt merke til av nye jegere, og etter mitt syn blir dette feil.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig med deg fordi jeg tror at dårligere skytteren ikke bare skyter på 100% sjanser, men benytter de muligheter som byr seg.
Dette har ingenting med skyteferdigheiter å gjere, men med dømmekraft og evne til å innsjå eigne begrensingar. Det blir heilt forskjellige ting, og eg tvilar på at dei to korrelerar i særleg grad.

Jeg skjønner såpass at du uttaler deg som privatperson. Men jeg mener du har holdninger som ikke er forenelig med det vervet du har. Selv om portalen ikke driver holdningsskapende arbeid, blir dine kommentarer, også private, lagt merke til av nye jegere, og etter mitt syn blir dette feil.

Det er di oppfatning av Hopalong sine holdningar som strid med di oppfatning av krav til vervet. Det er for so vidt greit nok.

Men der er ingen krav til holdningar og meiningar hos dei som innehar verv på forumet. So lenge dei held seg innanfor forumreglementet.

Link to comment
Share on other sites

Åpningssekvensen på våpensikkerhetsdelen i jegerprøvekurset i siste utgave er et intervju med en som skjøt og drepte kameraten sin på jakt.

Jeg tror den kan finnes på en nettutgave av jegerprøvekurset, men jeg har ikke prøvd den da jeg bruker CD versjonen.

Den er absolutt verd å se.

 

Når jeg tok jegerprøven i forsvaret i fjor fikk vi se dette intervjuet. Det gjorde inntrykk.. Men føler på meg at dette ikke er nok.

Mange har veldig dårlige holdninger mtp sikkerhet, og jeg føler at andre ofte ikke tenker på hva de gjør og hvor de peker med våpenet.

 

I fjoråret i militæret hadde vi et tosifret antall vådeskudd, jeg er sjeleglad for at vi ikke gikk med skarpt noen av gangene. Dette skjedde til tross for god opplæring med tanke på hva du IKKE skal gjøre. Mange har ikke respekt for våpen, og er uegnet til å eie det rett og slett problemet er hvordan man skal luke ut disse på et kurs som går over noen få ettermiddager...

Det å lære folk hvordan våpenet fungerer fra du setter i ammunisjonen til kula forlater løpet kan gjøre folk flinkere i behandling og bruk. Jegerprøven burde også inneholdt noe ala forsvarets våpenregler, disse skulle da selvfølgelig ha vært med på prøven:

 

1: Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke.

2: Legg/sett aldri fra deg et ladd våpen

3: Sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke. Eneste unntak er på instruktørens ordre eller i strid.

4: Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd.

5: Husk at kulen har stor gjennomslagskraft, helt ut til 3500 til 4000 meter og kan drepe selv på dette hold.

6: Vådeskudd er unødvendig. Det finnes INGEN(!!!) unnskyldning.

VIS VÅPENKULTUR!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...