lillepus Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Hvis jeg skal ha en ny fuglehund, da har jeg åpnet opp helt for rasevalg, og trenger hjelp med de rasene jeg ikke kjenner så godt, samt å få mer info om de jeg tror jeg kjenner Hvis jeg slenger ut noen påstander om de ulike rasene slik jeg har hørt ryktene og plukket opp fra rasestandarder, kan noen bekrefte/avkrefte samt tillegge info da tro? ES: * Går stort, kanskje vanskelig å finne en som går såpass greit at jeg kan bruke den i skog. * Vanskeligere å lære apport. * Søker på overvær kun, ikke med nesa i bakken som vorsteh (både fordel og ulempe?) * Urolige, stressede inne, men mulig å finne fra linjer som er flotte familiehunder og rolige inne * Problemer med isklumper i pelsen * Ikke vaktinstinkt IS: * ? GS: * Tregere modne, mindre naturlig standinstinkt * Mer skogsfuglhund enn ES, trangere søk? KV: * Trangere søk på fjell, men avlet mer mot høyfjellshund siste årene * Drapsinstinktet kan føre til mindre katter i nabolaget * Lette å lære apport * Noe vanskeligere med ro i oppflukt (enn setterrasene?) * Vaktinstinkt * Kan gå etter det meste av vilt * Kan få utrolig pipete hunder SV: * Mye av det samme som KV, men mindre avlsbase gjør det vanskeligere å finne et godt kull? * Kan ha bedre pels enn KV, men også skikkelig dårlig pelskvalitet * Noe roligere enn KV? Pointer: * Piper mye * Dårligere pels, fryser lettere * Har vanskeligere for dressur * ? Weimaraner: * ? Vizsla: * ? Breton og KM utgår pga størrelse. Som dere sikkert ser kjenner jeg ikke de to mørke setterrasene eller pointer veldig godt, annet enn som vorsteh/pointer blanding som trekkhund... Heller ikke de to sistnevnte, men jeg er usikker på disse, om de er avlet godt nok for jakt i Norge/Skandinavia? Kriteriene mine er at hunden skal brukes mest i skog, derfor er det viktig for meg. Den må kunne stå ute i hundegård på dagtid, jeg har ikke mulighet for oppvarmet hundehus, men det er fullisolert og hunden kan få selskap av en godt pelset husky som varmeovn. Jeg liker ikke piping og masing, hunden må være rolig inne (men jeg kan bruke tid på å finne foreldredyr som er det, uansett rase altså). Jeg ønsker en hund som er lettlært, jeg har en mental sperre for apporttrening og orker ikke bale med det i evigheter med en motvillig hund... Og så ønsker jeg en hund som kan gå løs uten å være redd for at den skal stikke av på jakt på egenhånd, har kjent flere ES som har gjort det dessverre. Men det kan sikkert de andre rasene også, uten at jeg har kjent noen V som har gjort det. Jeg liker hundekjøring og ønsker en hund som kan trekke, men ikke bare i nedoverbakker og på flatene. Den må ha en mental lyst til trekk, og der tror jeg foruten V-rasene at irsksetteren utmerker seg, samt kanskje pointer? Men Pointeren går kanskje tom før, den klarer ikke moderere seg? Men det viktigste er jo at den faktisk finner fugl og tar stand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddgeir Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Jeg tenkte i samme baner som deg og endte opp med en SV. Han er akkurat året idag og har enorm jaktlyst og er glad i å trekke. Nå skal det da sies at han bare får prøve seg som trekkhund i noen minutter her og der, er fortsatt litt for ung. Vorsteh're er jo notoriske kattemordere. Min klikker helt når han ser nabokatta. Vurderer å få kattestrømma han. Det har og gådt hardt utover de stakkars ekkornene som bodde i grantreet her. Har det blidt ny hund nå da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomMarius Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 Hvis du skal ha en IS som er lett å lære apport, men samtidlig lettlært og ikke alt for stressa, så må du gå etter noe med mye dansk i seg. Styre unna ett par danske hannbikkjer som ligger litt rundt i div linjer, for de har lett for å gi stressa avkom, kanskje ikke i første ledd, men i andre ledd veit jeg om mange (har en selv ) Men iom at denne posten er snart ett år gammel antar jeg at hunden er i hus allerede? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts