Jump to content

Smaken av hjort?


vingemutteren

Recommended Posts

Smakte på ett lettstekt stykke hjort i dag (årets), og ble forbauset over at jeg ikke hadde kunnet skille det ut fra godt storfekjøtt.

 

Er der ikke mer smak på hjortekjøtt enn som så? (mage innholdet var forøvrig gress og rognebær).

 

Såkalt reinskjøtt smaker jo balle, så jeg hadde ventet meg noe i samme rettning med dette.

 

P.s Beste kjøttet jeg noengang har smakt, var elgkalv. Og svin er ikke min favoritt. Lam er derimot snadder.

Link to comment
Share on other sites

Normalt skal du kunne kjenne forskjellen på hjort og storfe. Ungdyr og kalv er vel minst viltsmak på, sjølv om viltsmak på hjort er det forholdsvis lite av. Men eit snev av annerledes smak, bør du kunne ane...

Men det spørst kva hjorten har av kosthold, det gjer det nok.

 

Edit : Retta opp i skrivefeil her.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Så du har smakt balle? :mrgreen:

Balle er vel normalt å spise det :roll: ? Det har jeg gjort ved flere anledninger og det smaker som torskerogn :)

 

Var det et ungdyr du smakte på? I så fall er nok ikke hjortesmaken så tydelig som om det hadde vært en litt eldre bukk f.eks. Men det skal ikke være vanskelig å kjenne forskjell på storfe og hjort nei!

Av viltartene vi har så synes jeg rådyr er kvassere i smaken enn hjort og reinsdyr er veeeeldig stramt (ikke min favoritt nei). Elg smaker som storfe etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

[...]Balle er vel normalt å spise det :roll: ? Det har jeg gjort ved flere anledninger og det smaker som torskerogn [...]

 

Så reinsdyr smaker som torskerogn :shock: Da tror jeg han herremannen fra Haram må se å få justert smaksløkene sine litt... Angående 'viltsmaken' på hjortekjøtt, så er det vel ikke så mye å forvente om hjorten var av den sorten som eter rundballer hele vinteren og lever av salat og gress og såkorn og hva nå det er på jordene om sommeren...

Link to comment
Share on other sites

Hadde årests hjortekalv på menyen forrige helg, og der var det ihvertfall ingen tvil om at det var vilt vi spiste.

Godt, mørt og meget velsmakende :D

 

Jeg syns også at elgen er mildest i smak, deretter kommer hjort og så rådyr med den mest utpregete viltsmaken.

Når det gjelder rein har jeg kun spist kjøtt fra tamrein, og det var ikke noen stor kulinarisk opplevelse.

Mulig villrein smaker litt annerledes?.

Link to comment
Share on other sites

Fjorårsdyr (tror jeg). Har vel levd det meste av livet på innmark og i grønne fjellsider.

 

Reinsdyr smaker stramt ja, puh. Da ble jeg lettet gitt, trodde det bare var meg som syntes dette.

 

Burde kansje ha tatt i mot noen kg hjortekjøtt i går da (ble tilbudt det som takk for å ha berget en båt fra å gå ned).

Men sa pent neitakk, grunnet missoppfattning av smak. Men jeg er jo med samme karen på jakt så.....jeg klager så absolutt ikke. :D

 

 

Oppsumering av hva jeg har lært nå:

 

Rangeringen er (fra mildest til strammest):

Ungdyr er mildest, gamle kåte bukker er rammest innenfor hver rase. :wink:

 

Elg. (som storvilt)

Hjort. (litt smak)

Rådyr. (mer smak/spissere smak)

Rein. (stram smak).

 

P.s er det forskjell på villrein og tamrein i smak?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er "skuffet" over for lite viltsmak, kan du sende av gårde et vomskudd (etter det velplasserte bogskuddet). Da blir biffen krydret/marinert med skikkelig "viltsmak" rett fra naturen, gjerne særlig indrefileten.

 

Server biffen til en bymann som ikke spiser hjortkjøtt til daglig - og vedkommende vil blir imponert over den kraftfulle, flotte "viltsmaken".

 

Selv liker jeg best hjortekjøtt som er av det milde slaget... :D

 

 

Mistenker mye av den "stramme" viltsmaken å stamme fra feilbehandlet kjøtt/ feil slakteprosess. Husk alltid en ren hånd og en skitten ved vomming/flåing av dyr, samt å bruke flere kniver til ulik bruk. Ikke kontaminer kjøttet med "utvortes" lukter og bukkepiss. Sikkert mer vanskelig å unngå dette langt inne på reinsvidda, samt at kjøtt fra "feilskutte" reinsbukker smaker "stramt".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Amen. +1 Thumbs up, exactly. You got the point. :wink:

 

Det var faktisk riktig så godt, og jaktlysta øket med noen hakk. 8)

 

Har jeg rett i at det beste kjøttet, kommer fra ungdyr, og medium bukker tidligt i jakta?

 

 

P.s. Smak av Balle er ett kullt ord (les Pondus) for at noe så absolutt ikke smaker godt (forøvrig liker jeg heller ikke rogn). :D Og Baller (steiner/bjeller) skal kun håndteres med strak hånd og sterk klype. :wink::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Korleis var kjøtet tillaga :?:

Det er ofte krydra på same måten som kjøt fra storfe/gris. Har fått servert hjortekjøt som ikkje har hatt kjøtsmak, kun smak av krydder. Det verste er alikevel ein marinert hjortebiff på restaurant i Oslo for 20-25 år sidan. Smakte gele :cry:

 

Sjølv så er eg slutta å krydre viltkjøt før steiking. Da er det ikkje krydder som tek vekk viltsmaken :D

 

Minst viltsmak på hjort har vel kalv/ungdyr. Men har aldri fått brunstsmak fra storbukkar på kjøtet.

Mørheit på kjøtet er etter min meining kalv > ungdyr> eldre dyr. Men lar ein kjøtet henge lenge nok så vert alt skikkelig mørt!

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye viltsmak det blir på hjortekjøttet kan ha litt med hvordan kjøttet blir tilberedt. Hvis kjøttet kokes i fløtesaus i flere timer vill nok det meste være borte. Hjort har alikevell finere kjøttfibre en storfe og etter min erfaring er ungdyr av elg mer lik storfe.

Jeg spiste yttrefile av fjorsdyr i går, nydelig mat med rikelig viltsmak.

Prøv og ta et stykke yttrefile av hjort i en tynn plastpose som du knyter helt tett inntill kjøttet uten luft. Sett steikeovnen på 70 grader. legg plastposen med kjøttet i en panne med vann, vannet kan godt være lunket/varmt fra springen når du legger kjøttet i. La det stå i en og en halv time i steikeovnen. Ta så ut kjøttet og steik det på steikepannen med brunet margarin litt salt og pepper, Brun margarinen først til den slutter og frese, men ikke ha for høy varme. Når kjøttet er godt brunet (noen minutter) viler du kjøttet i 15 min. Her har du en fremgangsmåte som fremhever viltsmaken, samtidig som du får en mør biff som er nydelig rosa inni.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dei ulike vilt-typane so er alle jækla gode! Dei har litt ulik karakter, og dei passar best til litt forskjellige bruksområder. Men fellesnevnaren er fortsatt at alle våre 4 hjortevilt er knallgode!

 

Kvart individ er forskjellige, sånn er det berre. Nokre har skikkeleg solid smak, andre veldig mild. Mange faktorar som spelar inn her. Når det gjelder smaken på oppdrettsdyr vs bødyr vs skogsdyr vs fjelldyr so trur eg forskjellane her er marginale, og at den individuelle forskjellen frå dyr til dyr er større. Eg mistenker at mange verdensmeistrar her ville fått ubehageleg trøbbel i ein blindtest... :wink:

 

Skal du ha skikkeleg viltsmak?

Få ein venn i fallviltgruppe eller viltnemnd, og få tak i ein skrott av noke trafikkvilt på seinvinteren eller tidleg vår. Då har dietten vore rimeleg stusseleg ei stund og smaken bør vere prega av det. Frå gammalt av her heiter det at hjorten ikkje er etande på stigande sol (altso frå jul til jonsok).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spist hjortekjøtt hele livet og syns det er veldig godt. Fåretrekker helt klart kjøtt fra bukk større enn spissbukk. Etter at jeg begynte med reinsjakt i tillegg til hjort og rådyrjakt må jeg si at reinskjøtt har blitt favoritten hos meg. God slakktehygene er alfa omega uansett. Urenslig slakting har ikke noe med viltsmak og gjøre i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hørte om en hjortejeger i Sogn som bruker reinsspekk i hjortehakk for å få viltsmaken. :?

 

 

Slaktehygiene er viktig uansett, ja. Arne Brimi sa en gang at han foretrakk kjøtt fra tamrein framfor villrein. Jeg har lurt veldig på hva som var forskjellen, og har kommet til at det er snakk om slaktehygiene og generelt kjøttbehandlingen/slaktingen? :?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok mya av smaken på viltkjøtt også kommer an på om viltet har vært stresset/presset mye. Et dyr som har blitt eltet rundt i timesvis er ikke det første jeg går for. Hadde noe kjøttdeig som kom fra en stresset kalv. Dvs kua var uheldigvis skutt et par dager tidligere, og det hadde tatt et par dager for å få tatt kalven. Ei panne med brunet kjøttdeig fikk det til å lukte stramt av elg i hele huset. Orket til slutt ikke å bruke kjøttdeigen til andre retter enn der sterk tomatsaus var innblandet. Rett å slett for å unngå den kraftige elgsmaken :?:?:

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del set mest pris på viltsmaken, jo meir jo betre, og det er grunnen til at reinskjøtt og rype står veldig høgt på lista mi, med hjorten på ein god tredjeplass..

 

35 VRM, neste gong du kjem over stressa elgkalv, så tar eg gjerne ein tur bort og hjelper deg av med problemet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selv så synes jeg ikke det er så mye "viltsmak" av hverken elg, hjort eller rein.

Spørsmålet er hva man legger i ordet viltsmak :)

 

Rype og skogsfugl - er viltsmak slik jeg smaker det.

 

Forsøkte å få en oversikt over innholdet i fryserene her om dagen - da noen hjorter skulle legges nedi - og mellom alle "06/07/08-pakkene" - fant jeg et lår av en hjortekalv som var merket 04.

Kaster jo ikke mat :) - og det angret jeg ikke på :D

 

Når jeg først har avslørt hvor sløv jeg (familien) er med å benytte hva man har i fryseren - så kan jeg si at jeg fant en grågås (innvoller tatt ut/fjær på) for noen år siden i en "oppryddingsfase" som hadde ligget i 6 år.

 

Noe tørr var den - men overhodet ikke skjemt.

Med bacon og div. tilsetninger - var den absolutt spisende.

 

Og med den chilenske rødvinen som ble anbragt til måltidet - kunne den sikkert også vært 9 år - uten at vi hadde dødd av det :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...