Jump to content

600 grains i .500 NE


Bjørn (45 win mag)

Recommended Posts

testet litt nye ladninger i krieghoffen forge helg, etter litt kule tørke ,seter jeg stor pris på at jakt og friluft er blitt importør av woodleigh sine yppelige jaktkuler ,har brukt disse med stor sukses i .375 H&H Mag.

Kjøpte 500 stk 570 grain sp + jeg bare måtte teste 600 grains PP .Fikk en hastighet på 2000 fps med 600grains ,det holder nok for meg + at de sammlet likt med 570 gr SP på 100 meter .Testet lit i gjenombløte

kataloger, disse katalogeene veier tørre 1,5 kg ,(gratis kataloger på jobben ,ØKONOMIDELER A/S).

jeg trillet 30 tørre kataloger i trilleborra opp i bekken ,neste dag klarte vogna bare 10 stk om gangen ,så det blir mye vann i disse katalogene. Skjøt på ca 15 meter og makan til efekt har jeg ikke sett før ,her snakker vi svært hull og ca 70 cm langt inn gikk kula, rest vekt på 530 grain og kikkelig splattet kule (har desverre ikke tatt bilder) for meg virker 600 gr PP mykere en 570 gr sp.

I .375 H&H Mag og 350gr sp og PP var det omvent (brystskudd på giraff på 100 m gikk rett igjennom kassa og hjertet før den stoppet i vomma) .

Gleder meg til i sommer da skal 500 ne brukes på kudu og gnu + vortesvin + kanskje en Eland.

Men er det noen der ute som har noe vitahvori 160 har gått tom ,det er det kruttet som gir best sammlinger i rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...