Jump to content

Hva er lov og bringe over grensen av våpendeler ?.


dartvidar

Recommended Posts

Jeg har sittet og lest våpen loven og gjort meg noen formeninger, om hva som er lov og ikke i hennhold til loven. Men jeg har ikke funnet noe fornuftig om hva som er lov til og bringe over grensen uten noen spesiell tillatelse. Som en lovlydig borger jeg er, så jeg spurte toll vesnet om de kunnse svare meg på mine spørsmål, men det ville de ikke, spørsmål om våpen og deler må jeg henvende meg til politiet med. Da jeg kontaktet Politiet ville de bare referere til hva som stod i våpen loven, men hva som var lov og ikke til og bringe over grensen måtte jeg snakke med Tollen om. Dette er god Norsk byråkrati. Jeg spurte så tollen om hvordan kan det ha seg at dere som skal over holde loven på grensen, ikke kan svare meg på hva some er lov og bringe over grensen? Det ville de ikke svare meg på, de sendte meg bare kopi av våpen loven. Har tollvesnet startet med sommer vikarer eller ansette Polaker :lol:

 

Dette var mine spørsmål til Tollvesnet.

 

1. Jeg forstår det som at man kan bringe med seg pistol hylser uten tennladning i fra utlandet uten noen tillatelse, er det korrekt?

 

2. Etter det jeg har forstått i fra våpen loven så trenger man tillatelse i fra politiet til og bringe pistol kuler/projektiler inn til Norge? Etter det jeg kan lese ut i fra Våpen loven, så kreves det tillatelse i fra politiet til og kjøpe Ammunisjon og komponenter i Norge, men at man regner våpen kort som gyldig tillatelse, da man med et våpen kort har tillatelse til og eie et våpen og ammunisjon. Er da et våpenkort på pistol regnet som tillatelse i fra politiet, hvis man tar med pistol kuler/projektiler inn til Norge?

 

3. I våpen loven så står det at det er låskasse og løp som forstås som våpen del.

Er det da korrekt at man kan bringe med disse delen til Norge uten noen spesiell tillatelse.

 

Grep

Kolbe (vanlig ikke innfellbar)

Avtrekker/deler (Ikke Automat våpen)

Kompensator

Slutt stykke/glide stykke rifle (ikke pistol da dette er en del av låskasse og Ikke Automat våpen)

Magasin (Så sant det er godkjent i Norge)

Kikkert sikte/deler

 

Er det noen som har greie på lov verket som vet svarene over? Det ser jo ikke ut som tollvesnet vet hva reglene er så kansje det er noen på forumet som vet.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg mest er at, Tollvesnet og politiet som skal håndheve loven ikke vill svare meg på spørsmålene over.

Det er jo tross alt vi skatte betalere som betaler lønna deres, det må jo være deres plikt og gi meg denne informasjonen. Hva vill de så si når jeg tropper opp i Tollen med utstyret over i kofferten? Jeg har vurdert og ta med tingene over inkludert kuler, og gå på rød sone. Da stiller jeg jo med åpne kort, og de kan ikke ta meg for smugling, hvis noe av innholde ikke er lov og bringe med. Da kan det jo være litt morro og se hva de sier, og om de vet reglene eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det du bør gjøre, er å ha med kopi av relevant lovgiving. Om du forventer at politi eller toller skal sitte med detlaj kunnskap over de mest obskure lov anvendelsene har du nok vært litt optimistisk....

Men det er klart at på en skriftlig henvendelse bør de fkatisk kunne med litt tid finne riktig svar til deg.

Link to comment
Share on other sites

Løp og låskasse må du ha godkjent våpensøknad til. Du kan da importere, men du må fylle ut 2 eksemplarer av søknaden og skrive import når du skal søke. Vanlig søknadsgebyr gjelder.

 

Prosjektiler må du også søke politiet om. Tror det er kostnadsfritt.

 

Krutt må du søke Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap. Det er kostnadsfritt.

 

Tennhetter er jeg usikker på. Tipper det går under samme reglel som for krutt.

 

Alt annet kan du fritt ta med inn til Norge. -Det inkluderer magasin, innfellbar koble, magasin, magasinforlenger osv. Selv om enkelte ting ikke er lov å sette på våpenet, så betyr ikke det at det er forbudt å importere det, eller eie det. Innfellbar kolbe er forresten fullt lovlig, gitt at du holder deg innenfor tillatte totallengde.

Link to comment
Share on other sites

Innfellbar kolbe er forresten fullt lovlig, gitt at du holder deg innenfor tillatte totallengde.

 

 

Det er en sannhet med modifikasjoner...

POD har gjort det klart at de anser å montere innskyvbar kolbe på ei halvautorifle som hadde fast, som en "vesentlig endring" og er således noe man må søke om. Det gjelder uansett totallengde.

Link to comment
Share on other sites

nja, hva POD mener er fortsatt bare deres mening. De er hverken lovgivende eller dømmende makt.

 

Nå sier ikke jeg at det er ett fett hva POD mener, men det er fortsatt bare deres mening. Jeg tror dessuten deres mening ikke er delt av rettsvesenet. Det er litt snodig at det kun er en vesentlig endring på halvaut rifler. Ikke alt som er logisk for POD

 

Men dette er Off Topic i denne tråden. Uansett så kan du importere slike kolber, og eie de.

Link to comment
Share on other sites

Så for prosjektiler må man søke, det holder ikke med og legge frem våpenkort?

Sånn som man gjør når man kjøper lade komponenter over disk?

 

Nei. Du må søke hos nærmeste politi. Det står skrevet i våpenforskrfiten hvordan du skal gå frem, og hva som må spesifiseres. I værste fall er det gebyr på 215 kroner, men tror som nevnt at det er kostnadsfritt.

På grensa må du stoppe på rødt. Husk at det er toll på varer over 3000 kroner, eller 6000 kroner om du er i utlandet i mer enn 24 timer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg antar at jeg altså problemfritt kan importere denne til 10/22'en min da med andre ord???

http://www.rimfiresports.com/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=RSC&Product_Code=VCTP-1&Category_Code=R1A

 

I så fall bestiller jeg en på neste lønningsdag!

 

(Ang. eksporten fra USA så merker Rimfiresports de produktene som ikke kan eksporteres, og dette er ikke et av dem...)

 

Hvem kan bekrefte?

Link to comment
Share on other sites

Koster den mer en 100 gærninger er det en gun part som det må være eksport tilatelse på.

For å utdype, det er altså ikke bare spesifik typer av gjenstander det er eksport restriksjoner på men også en samlet verdi. I tilegg må produsenten veære godkjent til å får varene sine eksportet. (Her kommer den biten hvor jeg blir så forundret over menenekser som klager over Norsk byråkrati og "trurer" med å flytte til USA inn i bildet....) Så lenge en bestilling inneholder varer for mindre en $100 og alle delene er på lista over produsenter som kan eksportere så er det greit.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er ihvertfall Brownells tolkning og praksis, Hassel...

 

Er dog litt usikker på hva det er av amerikansk lovgivning som ligger i bunn og hvor presis den er, da min erfaring er at det varierer litt fra leverandør til leverandør i forhold til hva de regner som våpendeler underlagt diverse eksportbestemmelser... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger nytt avtrekk til en ar15 jeg... så om det finns noen som gidder å sende det fra over there blir jeg glad

 

Har du prøvd å modde det selv? Jeg klippet av den ene armen på hammer fjæren, og avtrekket ble betydelig lettere. Rifla funker utmerket, ingen klikk, selv i kaldt vær.

 

Edit: Sorry for OT. Mente å sende det som PM......

Link to comment
Share on other sites

Løp og låskasse må du ha godkjent våpensøknad til. Du kan da importere, men du må fylle ut 2 eksemplarer av søknaden og skrive import når du skal søke. Vanlig søknadsgebyr gjelder.

 

Hvorfor to eksemplarer? Skal importere børse fra Sverige, leverte bare ett eksemplar (merket import fra sverige), og hørte ikke noe om at det krevdes to?

Link to comment
Share on other sites

§ 64. Krav til søknad om ikke-ervervsmessig innførsel til eget bruk

 

Ved søknad om innførsel av skytevåpen til eget bruk, fyller søkeren ut to eksemplarer av det skjema som gjelder for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen. Det skal av søknaden fremgå at ervervet skal skje i form av innførsel.

 

Gjelder søknaden innførsel av ammunisjon som ikke går inn under lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven til eget bruk, skal søkeren gi de opplysninger som nevnt i § 56 annet ledd.

 

Tillatelse til innførsel av skytevåpen til eget bruk gis ved datert påtegning på de to innsendte eksemplarer av skjema for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen.

 

Løse hagl kan innføres uten tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I dag kom min Volquartsen TG2000 trigger group fra rimfiresports.com.

Tydeligvis ikke noen begrensninger på $100 når det gjelder deler til små .22 halvauto-plinkere?

 

Pakken ble pent og pyntelig levert i postkassen her hjemme, og faktisk uten krav om moms! :o

 

Den var tydelig merket med "Trigger Group" utenpå...

Den var også merket med "Value: 19.9,99" .... som skulle vært 199,99.

Veldig hyggelig av dem å oppgi verdien med et forvirrende punktum midt inni der :lol:

 

Så nå har jeg altså en TG2000 som kosta meg kr 1100,- inkl frakt!! 8)

Et mye hyggeligere alternativ enn å kjøpe den for 2800,- + frakt hos Midway...

 

Veldig fornøyd her jeg sitter - ikke minst fordi jeg har montert og prøvd det fantastiske crispe avtrekket!!!!

En helt annen verden enn originalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Blåser litt liv i denne gamle tråden jeg :)

Noen som har erfaring med innføring av sluttstykker til Norge?
Samler på plomberte våpen, men kjøper gjerne skarpe sluttstykker til å ha i verktøyvesken o.l

I dette tilfellet så er det snakk om et sluttstykke til MG34, fra USA.
Sluttstykker er fritt salg i Norge, med unntak av til pistol og maskinpistol.
Dette har jeg fått bekreftet fra 2 våpenkontorer, og det står relativt tydelig i våpenloven.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 2/20/2018 at 10:24 PM, Mosjonsskytteren said:

Blåser litt liv i denne gamle tråden jeg :)

Noen som har erfaring med innføring av sluttstykker til Norge?
Samler på plomberte våpen, men kjøper gjerne skarpe sluttstykker til å ha i verktøyvesken o.l

I dette tilfellet så er det snakk om et sluttstykke til MG34, fra USA.
Sluttstykker er fritt salg i Norge, med unntak av til pistol og maskinpistol.
Dette har jeg fått bekreftet fra 2 våpenkontorer, og det står relativt tydelig i våpenloven.
 

Fant du noe svar på dette?

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra våpenkontoret om at det måtte søkes importtillatelse, og den ville han gi avslag på. Denne saksbehandleren har jeg tatt i å lage egne regler i etterkant, men hvordan regelverket faktisk er ang. import av sluttstykker vet jeg ikke. Er bare noen måneder igjen før de blir registreringspliktige i Norge, så om du skal importere noe så haster det kanskje litt. Hvilke sluttstykker er det du leter etter?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hadde tenkt å lage en ny tråd på dette, men så fant jeg denne. Jeg er altså interessert i å kjøpe et G3 build kit fra USA unntatt de delene som da er ulovlige. Etter det jeg har forstått våpenforskriften så er dette låskasse og pipe.  Våpenloven sier pr i dag:

 

Med låskasse etter våpenloven § 2 første ledd menes rammestykke for pistoler, revolvere, rifler og hagler som brekkes for lading og tømming, og den eller de deler som er festet til pipen for rifler og hagler som ikke brekkes for lading og tømming. For skytevåpen basert på AR modellen bestående av overramme (upper receiver) og underramme (lower receiver) regnes underramme (lower receiver) som låskasse etter våpenloven § 2 første ledd.

 

Se vedlagt bilde. Jeg har merket de delene med rødt som da antageligvis er ulovlige og den med blått som kanskje er ulovlig. Den siste baserer jeg på at den pr definisjon ikke kan kalles låskasse siden den er flat. Men en byråkrat vil vel kanskje ikke være enig med meg? Mens vi er i gang med definisjoner så sier forskriften noe om den eller de deler som er festet til pipen. Hva er det som ikke er festet til pipen hvis man ser litt skrått på det? Flammedemper, sikte og den dulpen løpet presses inn i vil jo da være forbudt. Vil en G3 falle inn under AR-plattformen, eller er den ikke det? Hvis den ikke er det så vil jo pistolgrepet med avtrekkermekanismen(lower receiver) også være tillatt å importere? Men der kommer kanskje regler inn som feks at man ikke kan importere deler som kan omgjøre halvautomatiske avtrekksmekaismer til helautomatisk?

 

Tilslutt, må man søke om disse delene eller kan man bare ta det med over grensen som trådens overskrift spør om?

 

 

 

g3buildkit_LI.jpg.3c003c63f2e77bad904b36ceb10661a7.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, aps skrev:

Nei inn i norge, nei ut av usa

+ at, som @maeatpukk sier, at alt du kan gjøre med delene bortsett fra å ha dem liggende hver for seg, er ulovlig.
"låskassa" er, med forbehold om når den blir "låskasse" og ikke metallbit, ulovlig å eie, og pipa er ulovlig å eie, og å ha, om de ikke er dine.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Inn i Norge: Pipa er det eneste av de delene der som er ulovlig å inneha uten tillatelse.

Ut av USA: Du kan sette en ring rundt hele bildet egentlig. Selv med riktige papirer er det akkurat disse delene som ikke skal eksporteres, spesielt om bolten og "loweren" fungerer sammen. Du ville faktisk fått problemer med å bygge dette kit'et i USA om dette resulterer i en funksjonell full-automat. Er usikker da jeg ikke bygger eller handler med Class III greier.

 

Du kan i teorien med tillatelse bygge denne rifla i Norge, med det forbehold at den bygges som en rett-trekker (G3 rett-trekker må vel være det mest smertefulle/tungvint våpen å bruke da). Folk har gjort dette med AR15 osv, men du må forberede deg på mye papirarbeid med våpenkontoret og om du er "førstegangssøker med fersk jegerprøve" så vil øynebrynene hos en litt erfaren saksbehandler på våpenkontoret, få ganske morsomme vinkler.

Link to comment
Share on other sites

 

6 hours ago, meatpukk said:

Jeg vil bare påpeke halvautomatiske rifler som ikke står på godkjentlista er ulovlig å erverve.
selv om du lager det av din egen jernmalm. G3 står ikke på den lista

 I denne forskriften står det ingenting om våpendeler til nevnte våpen:

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

 

6 hours ago, M67 said:

+ at, som @maeatpukk sier, at alt du kan gjøre med delene bortsett fra å ha dem liggende hver for seg, er ulovlig.
"låskassa" er, med forbehold om når den blir "låskasse" og ikke metallbit, ulovlig å eie, og pipa er ulovlig å eie, og å ha, om de ikke er dine.

 

K

 

Ja jeg er enig, men det er ikke et spørsmål om å sette dem sammen, kun å innføre dem.

 

1 hour ago, Rausheim said:

Inn i Norge: Pipa er det eneste av de delene der som er ulovlig å inneha uten tillatelse.

Ut av USA: Du kan sette en ring rundt hele bildet egentlig. Selv med riktige papirer er det akkurat disse delene som ikke skal eksporteres, spesielt om bolten og "loweren" fungerer sammen. Du ville faktisk fått problemer med å bygge dette kit'et i USA om dette resulterer i en funksjonell full-automat. Er usikker da jeg ikke bygger eller handler med Class III greier.

 

Du kan i teorien med tillatelse bygge denne rifla i Norge, med det forbehold at den bygges som en rett-trekker (G3 rett-trekker må vel være det mest smertefulle/tungvint våpen å bruke da). Folk har gjort dette med AR15 osv, men du må forberede deg på mye papirarbeid med våpenkontoret og om du er "førstegangssøker med fersk jegerprøve" så vil øynebrynene hos en litt erfaren saksbehandler på våpenkontoret, få ganske morsomme vinkler.

 

Inn i Norge:

Og her kommer vi til essensen i det hele slik jeg ser det. Låskassa er lov å innføre fordi den er en flat metallbit og så lenge den er det så er den lovlig å ha. Hvis du skaffer deg ei pipe så er dette strengt forbudt. Alle de andre delene er lov å innføre frem til 1/10-2020

 

I tillegg så har jeg nå lest våpenloven og forskriften og lista over forbudte våpen opp og ned, og slik jeg ser det så er det faktisk lov å innføre alle disse delene uten å søke om en eneste liten tilatelse på forhånd. Jeg har jaktet siden jeg var13 år og har flere våpen i skapet, men det mangler en G3 for selvforsvar :-D selv om den kun kan ligge der i deler og uten "steel tube".

 

Ut av USA:

Dette vil selvfølgelig stoppe hele prosjektet. Medmindre man kjenner en privatperson som er villig til å pakke om kitet og sende det i flere forsendelser som car parts/gift og ta risikoen. Tvilsomt at jeg vil bli straffet for dette hvis det blir oppdaget da det ikke er jeg som bryter amerikansk lov. Men det kan vel tenkes at jeg vil bli tatt inn til "intervju" når jeg lander hvis jeg en gang skulle tenke på å reise dit. Jeg kjenner ingen privatpersoner i USA forøvrig.

 

 

 

 

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, superskytter skrev:

Låskassa er lov å innføre fordi den er en flat metallbit og så lenge den er det så er den lovlig å ha

Hvis det er veldig nærme å være en vital del som er reg pliktig, så er det en reg pliktig del
(se på for eksempel 80% glockene på Brownells, de krever fortsatt kjøpetillatelse, selv om de er som brevvekt å regne i amerikansk lov; https://www.brownells.no/PF940Cv1-80-FRAME-TEXTURED-FOR-GLOCK-19/23/32-BLACK-80-PF940Cv1-Frame-Polymer-Black-9mm-40SW-Glock-19-23-32-POLYMER80-19-23-32-9-mm-Luger-40-SW-100023488 )

 

15 minutter siden, superskytter skrev:

men det mangler en G3 for selvforsvar :-D selv om den kun kan ligge der i deler og uten "steel tube".

Helt ærlig, hva faen er poenget med dette dusteprosjektet?
Det høres ekstremt useriøst ut. Ikke virker du som en samler, da ville du hatt et komplett våpen eller plombert. Ikke virker du som en dynamisk skytter, ettersom det heller ikke står på lista der.
 

Det jeg vil anbefale deg, fordi jeg mistenker du har lignende tilnærming slik jeg selv har hatt, er å bli med i en Dynamisk klubb og begynn å lær hva som er innenfor her i landet, istedetfor å risikere liv og lemmer for å eie det som er middels rørleggerverk av en shady tysker.

Edited by Campin Carl
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Låsekassen regnes som våpenet, uansett om den monteres sammen med et løp eller ikke. Bortsett fra løpet (og en eventuell ferdigbøyd låsekasse), er ingen av de delene registrerings pliktig.

 

Når det er sagt, skulle du gjort rett trekker versjonen, så er den egentlig så godt som umulig å få til og ikke minst bruke.

 

Når det gjelder å bygge denne saken, så er det ikke bare å bøye låsekassen. Verktøyet som kreves koster flesk og jeg kan nesten garantere ingen børsemakere i Norge har jiggen som kreves for å gjøre en korrekt jobb. I USA hadde vi en som gikk på rundgang.

 

Du vil ikke finne noen som sender alt dette i posten i frykt for ITAR. Dette er ikke akkurat bare noen skruer og fjærer det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

G3-rettrekker går ikke, den låser ikke og kan ikke tvinges i lås med mindre en sveiser et L-jern inni kassa.

Det kommer ALDRI ut av USA. I tillegg stoppes det i tollen her i Norge hvor en ikke får ut noe som helst før en klarer å dokumentere at en har lov til å ha alt (og jeg er 100% sikker på at noen kommer til å reagere på kassen/"skrapmetallet"...).

 

Minner om at å eie våpen til selvforsvar ikke går an i Norge, og at posting om selvforsvar/skyting mot mennesker ikke er tillatt jfr. forumreglene..

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For å strekke den langt og grave frem et mikroskopisk korn av positivitet her, per dags dato, ser det ut som godkjentlista forsvinner i Januar 2021. Om du er seriøs om å ville en ha en G3 lignende sak for SPORTSLIG BRUK fordi du vil ha noe subtoptimalt og vil konkurrere med den aktivt, så vil den da være mulig å kjøpe etter 2 års godkjent aktivitet i DSSN. 
Den 2 års grensa kommer du ikke unna, og er der for at du skal lære å være seriøs skytter som faktisk er aktiv, og ikke sitter hjemme pusser ihjel ei børse du ikke bruker.
Vil anbefale deg å ta en kikk på IPSC, ta det som en seriøs sport og legg bort alle drømmer om SHTF eller home defense du har fått via amerikanere på youtube eller dataspill.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Campin Carl skrev:

For å strekke den langt og grave frem et mikroskopisk korn av positivitet her, per dags dato, ser det ut som godkjentlista forsvinner i Januar 2021. Om du er seriøs om å ville en ha en G3 lignende sak for SPORTSLIG BRUK fordi du vil ha noe subtoptimalt og vil konkurrere med den aktivt, så vil den da være mulig å kjøpe etter 2 års godkjent aktivitet i DSSN. 
Den 2 års grensa kommer du ikke unna, og er der for at du skal lære å være seriøs skytter som faktisk er aktiv, og ikke sitter hjemme pusser ihjel ei børse du ikke bruker.
Vil anbefale deg å ta en kikk på IPSC, ta det som en seriøs sport og legg bort alle drømmer om SHTF eller home defense du har fått via amerikanere på youtube eller dataspill.

Det er vel mer enn nok folk som har karret til seg nok aktivitet til å kjøpe AR eller AK, never to be seen again?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Campin Carl said:

Hvis det er veldig nærme å være en vital del som er reg pliktig, så er det en reg pliktig del
(se på for eksempel 80% glockene på Brownells, de krever fortsatt kjøpetillatelse, selv om de er som brevvekt å regne i amerikansk lov; https://www.brownells.no/PF940Cv1-80-FRAME-TEXTURED-FOR-GLOCK-19/23/32-BLACK-80-PF940Cv1-Frame-Polymer-Black-9mm-40SW-Glock-19-23-32-POLYMER80-19-23-32-9-mm-Luger-40-SW-100023488 )

 

Helt ærlig, hva faen er poenget med dette dusteprosjektet?
Det høres ekstremt useriøst ut. Ikke virker du som en samler, da ville du hatt et komplett våpen eller plombert. Ikke virker du som en dynamisk skytter, ettersom det heller ikke står på lista der.
 

Det jeg vil anbefale deg, fordi jeg mistenker du har lignende tilnærming slik jeg selv har hatt, er å bli med i en Dynamisk klubb og begynn å lær hva som er innenfor her i landet, istedetfor å risikere liv og lemmer for å eie det som er middels rørleggerverk av en shady tysker.

Og der kom den, "useriøs-kortet". Beklager virkelig for å ha krenket følelsene dine.

 

Jeg hadde en kollega en gang som holdt på med dynamisk og jeg har aldri møtt noen som var mer opptatt av våpenet sitt. Det gikk ikke en time uten at vi hørte om en eller annen detalj på ARen hans. Gun crazy var det jeg ville kalt den fyren og jeg må bare lure på hva han hadde fått med seg om hva "som er innenfor her i landet". Praktisk skyting er uansett snart dødt, den nye våpenforskriften er bare en forsmak på hva som vil komme senere. Og hvis du er singel, 30 år eller 50 og nyskilt med voksne barn, så kan du sikkert sette av over 20 prosent av alle årets helger pluss, pluss.

 

Det eneste jeg vil er å påpeke smutthullene i den norske lovgivningen som alle kan benytte seg av. Dette er ikke forbudt. Ok, flat låskasse er kanskje helt på kanten av definisjoner, men da snakker vi altså om to deler som ikke er lov å innføre ifht et stykk. Hva annen utenlandsk lovgivning kan legge til av hindringer er en annen sak, men norsk lovgivning er slik i dag.

 

1. oktober er det uansett over. Da er alle smutthull stengt og du kan sove om nettene igjen.

 

9 hours ago, Ei tohi varjata said:

G3-rettrekker går ikke, den låser ikke og kan ikke tvinges i lås med mindre en sveiser et L-jern inni kassa.

Det kommer ALDRI ut av USA. I tillegg stoppes det i tollen her i Norge hvor en ikke får ut noe som helst før en klarer å dokumentere at en har lov til å ha alt (og jeg er 100% sikker på at noen kommer til å reagere på kassen/"skrapmetallet"...).

 

Minner om at å eie våpen til selvforsvar ikke går an i Norge, og at posting om selvforsvar/skyting mot mennesker ikke er tillatt jfr. forumreglene..

 

Ole

Jeg vil tro at du så humoren i posten min? Hvis ikke så tar jeg det en gang til:  "selvforsvar :-D" <---- Ser du smilefjeset?

 

og konsekvensene da mann! bli kastet ut av forumet med den nyopprettede brukeren min......

 

8 hours ago, M67 said:

Det er vel mer enn nok folk som har karret til seg nok aktivitet til å kjøpe AR eller AK, never to be seen again?

 

K

 

Ja så hva er meningen med den strenge lovgivningen da egentlig? Jeg er ganske sikker på at etterhvert vil dette bli innskjerpet og da er det mange som må levere fra seg børsa si.

Hva vil da skje med praktisk skyting med rifle? Som jeg sa over her så vil den sporten bli lagt død. Kun interessant for ca 30 mennesker i hele kongeriket.

 

 

 

  • Dont like 3
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja så hva er meningen med den strenge lovgivningen da egentlig? Jeg er ganske sikker på at etterhvert vil dette bli innskjerpet og da er det mange som må levere fra seg børsa si.

Hva vil da skje med praktisk skyting med rifle? Som jeg sa over her så vil den sporten bli lagt død. Kun interessant for ca 30 mennesker i hele kongeriket.

 

Dersom det kommer lovgivning om at de som ikke er aktive må selge de våpnene de ikke bruker - så vil det kun være bra for dynamisk skyting. De som skyter dynamisk er jo aktive, og de vil kunne ha sine rifler i fred - mens de andre 90% (tenker her på de som har f.eks. AR15) må selge/ levere inn. Noen av dem vil vel begynne å skyte stevner, kanskje vil det bli arrangert flere stevner i distrikene, hvor man MÅ skyte stevner. De andre får et våpen mindre i skapet.
1% av de 90% er av typen "møte på DFS bane med punisherskalle og "one shot one kill" patch, for så å prøve å skyte stående så fort de klarer å trekke av, på 200m skivene... Denne ene prosenten står for 99.99% av det dårlige inntrykket mange i andre disipliner har av dynamiskskyttere -  enten de oppfører seg som idioter på banen, eller på et forum ;)
Og med de vekk, så vil folk kunne se de egentlige dynamiskskytterene. Jeg er faktisk sikker på at det ville bety et oppsving for sporten.

Hva gjelder slike innlegg om "jakten på smutthullene" så trenger vi de ikke. Ta den diskusjonen et annet sted. Dette forumet er ikke om hvordan man utnytter smutthull i våpenlovginingen. 

 

K

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, M67 said:

Hva gjelder slike innlegg om "jakten på smutthullene" så trenger vi de ikke. Ta den diskusjonen et annet sted. Dette forumet er ikke om hvordan man utnytter smutthull i våpenlovginingen. 

 

 

Dette er en diskusjon som både kan og bør tas. Det var kanskje dumt av meg å si smutthull fordi noen får en negativ vibe av det ordet. Man kan heller si "å finne ut hva som er lov og hva som ikke er lov ihht nåværende norsk lovgivning".

 

12 minutes ago, msteiro said:

Rart hvordan folk uten det snev av peiling, og garantert ikke er utdannet innen juss, finner åpenbare "smutthull" i lovgivningen.

 

Og rart hvordan alle som faktisk vet hva de snakker om, mener samtlige av disse forslagene er tull. 

 

 

Flott at du melder deg på, men du bidro ikke med noe.

 

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, superskytter skrev:

 

Dette er en diskusjon som både kan og bør tas. 

 

Norsk våpenlovgivning er rimelig klar for den som klarer å forholde seg til lovens intensjon, som er å tillate formålstjenlig erverv og innehav for jegere, sportsskyttere og samlere.

 

Diskusjonen om hva og hvordan noe går gjennom smutthull tror jeg for å være ærlig er best tatt på freakforum. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, boble said:

 

Norsk våpenlovgivning er rimelig klar for den som klarer å forholde seg til lovens intensjon, som er å tillate formålstjenlig erverv og innehav for jegere, sportsskyttere og samlere.

 

 

Norsk våpenlovgivning har ikke vært klar og det er delvis derfor den nye forskriften kommer.

5 minutes ago, boble said:

Diskusjonen om hva og hvordan noe går gjennom smutthull tror jeg for å være ærlig er best tatt på freakforum. 

 

Ja for et levende forum, hvor debattene tas er jo ikke noe noen er interessert i? så kan vi etterhvert døpe det om til ekkokammeret.no

 

Men jeg har uansett sagt mitt og fått svar på ting jeg lurte på så jeg gir meg nå.

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, superskytter skrev:

Og der kom den, "useriøs-kortet". Beklager virkelig for å ha krenket følelsene dine.


Slik du har lagt det frem hittil, så høres du ekstrem useriøs ut.
Om du hadde utdypet hvorfor du skal gjøre denne  importen, så hadde det vært mye enklere å skjønne hvordan jeg kan hjelpe deg om jeg har muligheten, eller sende deg i riktig retning. Det meste er mulig å få til lovlig med nok papirarbeid og tålmodighet.

3 timer siden, superskytter skrev:

 

1. oktober er det uansett over. Da er alle smutthull stengt og du kan sove om nettene igjen.

Leste du i det hele tatt det andre innlegget mitt?

Link to comment
Share on other sites

@superskytter
det er ingen "smutthull" i våpenloven hverken ny eller gammel. da den ikke bare regulerer erverv men også innehav av våpen.
innehav av uregulerte våpendeler og annet skrammel er no problem. bruker du disse til å bygge ulovlige eller regulerte våpendeler/våpendeler som du ikke har tillatelse til å eie eller erverve, bryter du norsk lov.

Du får nok heller ikke serienummererte våpendeler til våpen som ikke er på godkjentlista uten jævlig god grunn, du må uansett søke om tillatelse til å produsere/erverve slike våpendeler.

 

så med andre ord. så fort du bøyer den plata til noe som likner på en G3 kasse, bryter du i aller høyeste grad norsk lov pga innehav av låskasse til et helautomatisk våpen uten tillatelse

 

 

EDIT:
for å legge til
det kan virke som du har et litt amerikansk forhold til dette, mtp forhold til regler og i det hele tatt våpen.

Vi har et mye mer "skjønnsbasert" og "åpent" lovverk. du kan egentlig bare drite i alt du tror du kan gjøre som du har sett og hørt fra amerikanere.

Forøvrig eksisterer "parts kits" ene og alene for å omgå amerikank importlovgivning. det er et ikketema i resten av verden.

Edited by meatpukk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...