Jump to content

Ruger M77 mark2 30-06 eller Howa 1500 Varmin 308win?


Delta-09

Recommended Posts

Hva ville dere som har litt erfaring valgt av f.eks RUGER M77 mark2 30-06 med HAUSKEN lyddemper (lang utgave, den dekker altså nesten hele løpet fra munning til der stokken begynner) . http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19037716

 

Eller

 

Howa 1500 Varmint 308win M/ justerbar kinnstykke, og HAUSKEN demper standard. + Bushnell yardage pro 4-12x42 Mildot (som da blir levert på begge våpen. ) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18543644

 

Fint med litt feedback fra folk som har peiling.

 

Det jeg skal bruke dette på er til Rådyrjakt/Revejakt og Toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at dette valget går mest på smak og behag. En av jaktkameratene mine går med en Howa, selv går jeg med en M77MkII, og begge er udmerkede rifler.

Det jeg vil si taler til fordel for Ruger er (mine meninger, absolutt ikke noe fasitsvar) utdrager av Mauser-type med kontrollert innmating, trepunkts sikring som låser tennstempel og hevarm i fullsikret posisjon, men også tillater tømming av våpenet med låst avtrekk, og ikke minst kikkertmontasjesystemet med baser frest ut direkte i låskassen. Disse montasjene er kanskje det mest stabile og solide jeg har vært borti overhodet. Det finnes sikkert en mengde fornøyde Howa-eiere der ute som har like gode argumenter for sitt valg, du går ikke feil uansett hvilken av disse du velger.

Link to comment
Share on other sites

High Power oppsummerer Rugeren bra, vil bare føye til på plusssiden at den tåler mye dårlig vær og lite vedlikehold.

 

På minussiden er vel å anføre at avtrekket ikke er allverden, det kan rettes av børsemaker hvis det ikke er gjort.

Det er i utgangspunktet ei lett børse, og gir ganske frisk rekyl med den "padleåra" av en stokk

uten lyddemper

Syns vel prisen var litt i overkant, men det er vel noe prutningsmonn

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg må i grunnen si meg enig ang. avtrekket. Det er en av to ting jeg har å utsette på den, det andre er at underbeslaget er i aluminium. Jeg ville foretrukket stål, men det er egt. for en bagatell å regne. Ad avtrekket, så er det antagelig billigere å bestille et fra Timney (www.timneytriggers.com, bestill fra nettbutikk, og du får det i postkassen) enn å få en børsemaker til å fikse det.

 

Rekylen fra .30-06 gjennom padleåren er ikke noe stort problem, mest en vanesak. Trener du jevnlig er den fullt håndterbar.

Men jeg synes vel kanskje han overvurderer verdien en smule... En ny rifle av samme sorten, men dagens modell med Hogue-stokk, koster veil. 8.595,- inkludert kikkertmontasje, kikkerten 4.350,- og tofoten rundt 1.000,- Da har du fortsatt ca. 5.000,- igjen til demper og montering før du når prisen hans...

 

Ringer du Våpen-Søilen og spør får du sannsynligvis et konkuransedyktig pakketilbud - de importerer både Ruger og Leupold.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar og gode innspill til alle dere over her som har svart. Jeg har selv sittet og søkt og tittet litt på google og forum ang det med prisen og er vel som dere sier at det er ganske så overpriset. Jeg synes nok det at det her kostet en del, Hva ville vært fornuftig/god pris på disse?

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med flere Ruger M77 rifler de siste 15 åra.

Brtsett fra noe tung avtrekker (kan justeres av børsemaker eller byttes i Timney) er dette meget solide og ikke minst pålitelige bruksvåpen.

Hjortebørsa mi pr. i dag er en M77 i 35 Whelen, supert bruksvåpen med god presisjon og justert avtrekk (Rogne Våpen i Trondheim)

 

Jeg solgte en strøken M77 MKII i 338 Winmag i vår.

Den var vesentlig oppgradert av børsemaker (totalt utlegg var ca 12.000,-)

Fikk vel igjen litt over det halve, så prisen på den brukte i annonsen er alt for høy.

 

Ikke vær betenkt på å kjøpe Ruger, men en del bruktselgere er alt for optimistiske på hva de tror de får igjen for alskens ekstrautstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...