Jump to content

Saktebrennende riflekrutt + lyddemper


Øvrigar'n

Recommended Posts

Er dette noen god kombinasjon? Intiusjonen sier nei, men den kan man som kjent ikke alltid stole på.

 

Eksempel fra Quickload:

 

Kaliber: 6,5x55

Pipelengde: 47cm

Krutt: Norma MRP

Kule: Woodleigh 160grs PP

Hastighet: 730 m/s

 

Denne ladningen gir 97,9% forbrenning av kruttet. Det meste av dette uforbrente kruttet vil samles i demperen? Eller hvor blir det av? Brenner det opp inni demperen á la katalysator på biler?

Kan man skade en demper med slike ladninger? Hvis det er noen som har blåst i stykker en demper vil jeg gjerne høre om det.

 

Hvis man skal få nær 100% forbrenning av krutt, må man tydeligvis bruke et raskere et enn Norma MRP. Det beste (nordiske) kruttet jeg fant var Norma 203B, men det gir bare 690 m/s.

 

Hva bør man bruke utfra et sikkerhetsmessig synspunkt? Er det trygt å kjøre på med full pupp ladninger med MRP og lignende fyringsved rett inn i en lyddemper? Går det bra med dempere i stål og ikke de i aluminium? Hva med Titan?

Eller er det rett og slett et ikke-eksisterende problem?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har lyst på lyddemper, men paranoide meg kom til å tenke på disse greiene...

 

P.S. Eksemplet er bare tatt rett ut av luften, men burde være ganske aktuelt for mange norske jegere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...