Jump to content

Dyr elgjakt


marula

Recommended Posts

Her burde jeg ha plenty gode innspill, for jeg har jo vidt varierte erfaringer med dette.

Både Jibrag, Høggern og Jegermestern har rett i mangt og meget her.

 

Tendensen er at de færreste har muligheten til å ta seg fri mer enn 1 uke for jakt, og det gjelder både utenbygds og fastboende.

Om terrenget dertil er tungt kan en stor kvote bli en klamp om foten for de som evt. må basere seg på helgejakt etter å ha jaktet uken sin.

Etter flere år med gjestejegere (både norske og utenlandske) ser jeg at det ofte blir endel igjen å ta for den delen av laget som består av lokale krefter, og det er ofte slik at man burde vurdere å fordele kvoten på to jaktlag isteden.

 

Heldigvis er det sjelden man opplever at feil dyr blir felt her, og den manglende viljen/evnen til å finne kalv/ungdyr glimrer også ved sitt fravær.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg oppfatter følgende mellom linjene avogtil: "Jeg vil at grunneier skal lønne meg for å skyte elg i hans skog, for om han ikke gjør det blir det ikke skutt elg der" (jada jeg overdriver litt).

 

Men la meg overdrive andre vegen:

Hva om grunneier driter i å leie ut jakta til lokale, og kun leier ut til folk med feit bankkonto som kun skyter okser? Og at grunneier selv organiserer avskyting (slakt) av litt rest beholdning (kan feks skytes på rundball i november). Da sitter vi der da, uten elgjakt. Kansje grunneier da kan selge kalvejakta til oss, dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...