Jump to content

Dyr elgjakt


marula

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En positiv ting med artikkelen: Det er en av de første artikkelene i de større avisene som omhandler jakt/skyting hvor jeg slipper å se inn i løpet til en som sikter på meg når jeg ser på bildene.

 

Ellers så er det vel her som alt med mulig annet som er til salgs: Prisene blir det de blir utifra hva enkelte er villig til å betale. Hadde ingen ville betalt det som blir forlangt hadde de måttet sette ned prisene.

Link to comment
Share on other sites

Slapp av nå. Journalisten mener selvsagt treffpunktene - ikke skivediameteren.

Artikkelen er kjempefin den. Den dreier seg blant annet om hva enkelte er villige til å betale, og hva jakta har utviklet seg til i økonomisk forstand og da er det bare naturlig og riktig å trekke frem et kostbart eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Hmm....nå har ikke jeg hverken Blaser eller Zeiss, men en ombygd Mauser Vz/24 og en Meopta.

Men likefullt kostet børse og kikkert mer enn jeg måtte betalt for å få innpass på elgjakt hos de fleste som tilbyr det rundt omkring i Midt-Norge. :wink:

 

Svinedyr ammunisjon må jeg også ha...hmm... :roll:

 

Men kantareller kan jeg gå og plukke i naboens skog, helt gratis! :D

 

Get the picture? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Likte kommentaren om "tungt bevæpnede" og ikkje minst samanlikninga med militære avdelingar...

 

Ellers er det vel ikkje so uvanleg at dei trekker fram ein ekstremsituasjon (30.000 for ein stk elg) og framstillar det som om dette er standarden...

 

Hvis vi feller en elgoksen på Statens område og den veier 357 kilo blir vel prisen 30 000,-. I tillegg kommer den kommunale fellingsavgiften på noen lus kroner. :mrgreen:

 

Satan, vi blir flådd for og holde bestanden av disse skadedyrene nede på et akseptabelt nivå. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Får håpe det ikke blir ville tilstander, slik at vanlige folk fremdeles har råd til å jakte.

For øvrig så ser jeg det vel ikke som så veeeldig vanlig/sannsynlig at det blir skutt mange elgokser på 357 kg... Og da snakker vi jo kjløttverdi likevel, så det er jo ikke det man betaler for jakta... Men lell...

Men jeg registrerer jo at det er mange private tilbydere som vet å ta seg betalt.

Link to comment
Share on other sites

fyyy f....for en pris

her jeg jakter betaler vi 65kr/kg på det minste valdet

og 73kr\kg på det største

uansett om det er en okse med 2 eller 20 tagger

elgjakt er ikke så morro at man betaler 2-3 månedslønner for å jakte, mener da jeg..

 

Det er bare å si fra - jeg kan være villig til å legge på en tier på hver eneste kilo på de rettighetene du sitter på i dag hvis terrenget er bra.

 

What about THAT picture?

Link to comment
Share on other sites

(Slettet sitat - innlegget er svar på forrige innlegg. Jegermeistern.

 

hehe... vi er grunneigere så tror nok vi har det til evig tid

har ikke vært lyst ut på 20 år :wink:

det vi betaler for jakta til grunneigerlaget går til vedlikehold av div skogsveier o.l

ingen av dem som er intressert i å tjene masse penger på elgjakta

Link to comment
Share on other sites

Var den prisen så ille da? som jeg skjønte det så hadde man jo med seg egen guide med hund, skal ikke han ha betalt for å gjøre en jobb?

Si de bruker kanskje 10-12 timer om dagen på jakten, og 300 kr timen, så er jo det 3-3500 kr dagen bare i lønn, så kan man feks gange dette med 4 dager, da er det fort 12-15000 kr bare i lønn.

Link to comment
Share on other sites

OBS: Denne tråden har en tvilling - "Arv eller penger i elgjakta"!

 

Ellers er det vel ikkje so uvanleg at dei trekker fram ein ekstremsituasjon (30.000 for ein stk elg) og framstillar det som om dette er standarden...

Hvis vi feller en elgoksen på Statens område og den veier 357 kilo blir vel prisen 30 000,-.

Min kalkulator påstår at du i tilfelle betaler kr. 84,- pr. kg for slaktet. Og det er for en skikkelig diger elgokse - mer normale dyr har lavere kilospris.

 

De som måtte mene at føsteklasses, økologisk kjøtt fra norsk natur ikke er verdt såpass, når en får jaktopplevelsen på kjøpet, har jo legio tilbud om annen tidtrøyte, så de slipper å tvinne tommeltotter! Og dersom en ikke vil ha viltkjøttet, kan en jo få tilsvarende jaktopplevelser svært rimelig, som seljakt og beverjakt.

 

Og hvorfor skal absolutt alle tilbud eller aktiviteter i naturen og/eller på landsbygda være svært rimelige, eller aller helst gratis? Det tas jo som en selvfølge at alt skal koste en masse penger i byene, f.eks. å parkere, å spise, og å kvitte seg med det en har spist!

 

Og statistisk sett bruker ca. 35 % av de som syter over at en storokse kan koste 30.000,- et minst like stort beløp i året på å ødelegge sin egen helse (takk, Høybråten, for at de har fått færre områder til å ødelegge helsa til oss andre!).

Link to comment
Share on other sites

[...]elgjakt er ikke så morro at man betaler 2-3 månedslønner for å jakte, mener da jeg..

 

Tja, hva mener du med det da? For en gjennomsnittsnordmann vil det si 60.000 til 90.000 for ett elgløyve. Nå har jeg aldri interesert meg noe særlig for elgjakt, så er ikke så kjent med prisnivået der, men vil tro du kan få ganske frie tøyler i et rimelig bra terreng for f.eks 80.000 penger. Er dere ett jaktlag på 6-7 mann kan dere jo droppe jakta i 2-3 år og så kjøpe dere ett helt ok terreng for sånne priser :roll:

 

Uansett får man villreinkort til en 1000-lapp, gratis seljakt, beverjakt til "noen hundrelapper", og gratis sjøfugljakt om den høyest prisede og mest prestisjefyllte jakta skulle bli for dyr...

Link to comment
Share on other sites

Var den prisen så ille da? som jeg skjønte det så hadde man jo med seg egen guide med hund, skal ikke han ha betalt for å gjøre en jobb?

Si de bruker kanskje 10-12 timer om dagen på jakten, og 300 kr timen, så er jo det 3-3500 kr dagen bare i lønn, så kan man feks gange dette med 4 dager, da er det fort 12-15000 kr bare i lønn.

Jeg tviler på om noen forlanger så mye som 300 kr/t for å guide.

Link to comment
Share on other sites

(Slettet sitat - innlegget er svar på forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Jeg er enig hvis guiden skaffer hund for å være guide, og ser på guidingen som jobb.

Men jeg tror at i virkeligheten har guiden hund uansett, og har jakt som pasjon. Får guiden betalt som en vanlig lønnsmotager tror jeg de fleste vil være mer enn fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Tja, enn det ?? Guiden jakter da jaggu ikke hvis han guider, da jobber han.

 

Egen hund ??, tja skal vi si sånn ca 700 timers arbeid i året med bikkja, pluss driftskostnader (for, veterinær, transport etcetera), samt eget, egnet arbeidstøy, oa så skal alt dette betale seg over 4 dager ??

 

Tror ikke tre hundre kroner timen kommer i nærheten av å dekke kostnadene engang...

Link to comment
Share on other sites

(Slettet sitat - innlegget er svar på forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Om han er så dum at han legger 700t/år på hunden får han skylle seg selv!

Men om det nå er så at han faktisk gjør det så gjør han det jo ikke for de fire dagene som guide. Han gjør det så klart for sitt eget hundeinteresse, og for sin egen elgjakt. Guidingen blir bare en bonus.

 

Min egen erfaring fra elgjakt tilsier ikke at en guide ser på det som jobb. Der jeg jaktet hørte det med til sjeldenhetene at hundefører skjøt elg. De var mer enn fornøyd hvis de hadde klart og postere oss skytterne rett, sånn at de kunne samarbeide med hundene om å få frem elgen.

Link to comment
Share on other sites

Å være guide med hund for fremmende er jobb, hadde det vært en kompis eller fetter hadde sitvasjonen hvært anerledes.

Om folk ikke tar seg betalt for å være hyggelig, mot folk med for mye penger, får hvære demmes sak.

Hvis vi tenker litt på det bure bare mannen koste 300 kr/t + MVA og så kommer hunden i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Hmm....nå har ikke jeg hverken Blaser eller Zeiss, men en ombygd Mauser Vz/24 og en Meopta.

Men likefullt kostet børse og kikkert mer enn jeg måtte betalt for å få innpass på elgjakt hos de fleste som tilbyr det rundt omkring i Midt-Norge. :wink:

Svinedyr ammunisjon må jeg også ha...hmm... :roll:

Men kantareller kan jeg gå og plukke i naboens skog, helt gratis! :D

Get the picture? :twisted:

Ehh, nei.

At enkelte her inne syns at det er hårreisende å betale 30 000,- for å dra på en ukes elgjakt og skyte en storokse, til tross for at den samme personen kanskje ikke blunker for å betale den samme prisen for geværet og kikkertsiktet han skyter den nevnte elgoksen med...

 

Hvis jakt blir for dyrt så kan man skyte pappskiver med .22LR og heller kjøpe billig kjøtt i frysedisken.

Og skulle man savne det å være ute i friluft kan man alltids plukke gratis kantareller å ha attåt den billige argentinske indrefilét'en. :)

 

Og hvis du har jordbærsorbét til dessert kan du spise den også med teskje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig hvis guiden skaffer hund for å være guide, og ser på guidingen som jobb.

Men jeg tror at i virkeligheten har guiden hund uansett, og har jakt som pasjon. Får guiden betalt som en vanlig lønnsmotager tror jeg de fleste vil være mer enn fornøyd.

300 kr som selvstendig er ikke så veldig mye, det tilsvarer vel vanlig lønn til en lønnsmotager, Om han tar seg fri fra annet arbeid en måneds tid for å være guide så gjør han nok det litt pga penger, og stor del intresse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Etter å ha jaktet elg noen år, så har jeg vurderte hvorvidt jeg har lyst til å fortsette med dette, andre muligheter har dukket opp det siste året.

Er med i et elglag på 12 mann, og funger godt dette laget.

Her som jeg bor har kommunen, ved Skogstyret vedtatt nye priser for neste år, og store okser og kuer blir steindyre å skyte slik jeg ser det!

Eks:

Okse 280kg, 280kgx77kr=21560 + mva = 26950, i tillegg kommer omkostninger med slakter på 12 kr kg.

 

I laget har vi 8 dyr å felle, 2 okser, 2 kuer, 5 ungdyr/kalv, så sier seg dette utgjør betydelige summer i inntekt for kommunen. Men jeg fårstår ikke hvorfor vi skal betale mva på dette!

 

Her er linken til vedtaket i kommunestyret her jeg bor, som er en prøveprosjekt, så håper jaktledere sier ifra om hva de mener om denne prisfastsetningen.

http://www.fet.kommune.no/getfile.aspx/ ... PE_DU%3DMP

 

Noen med samme erfaring fra sine kommuner?

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Legger seg i øvre prisleie i Fet ser jeg. Prisene ligger vel på linje med hva enkelte andre store grunneiere som satser på inntekter fra jakta har. Men med høye priser følger det gjerne med endel tilretteleging fra grunneier som feks tilbud om husvære, jakttårn, slakteoppheng osv.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ei jaktkoie i terrenget vi har tilhold i, ellers holder vi alt selv av utstyr som oppheng, slakteplass og kjølerom.

Sjekket i nobokommunen, der har de fastpris på 50kr kg + fellingsavgift + mva. Men som sagt står det at det er et prøveopplegg neste år! Men noen som vet hvorfor vi betaler mva på dette i kommunene? Når statskog ikke tar MVA!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt denne tråden jeg. Ser man på prisene man kan kjøpe elgkløtt for så er det høyere enn det jegerne betaler for det. Er det meningen at de skal tjene penger på elgjakta? I min verden så koster det å få tilgang til jakt og jeg er villig til å betale for den gleden det gir meg.

Ser noen betaler 50kr/kg her. Gir gladlig 50kr/kg for en kalv jeg :)

Link to comment
Share on other sites

hmm vi har pr nå 2 dyr på kvota. Vi er 10 grunneiere men bare 2 som jakter. Vi 2 feller og slakter, leier nedskjering og pakking til 12.5 kr pr kg. Alt kjøttet blir fordelt på grunneierne til en pris som tilsvarer pakking og fellingsavgift. Ettersøkshund har vi selv. Jakta blir da gratis og alle grunneierne får kjøtt til ca 20 pr kg. En ordning som er slik det bør være der jegerne er grunneiere og resten av grunneierne vil ha kjøtt. Den dagen vi har mange dyr vil overskudds kjøtt bli solgt og penger fordelt på grunneierne.

Godt å ikke leve i ett pengehysteri rundt jakt og heller få høste av det vi har ruslende rundt på våre egene eiendommer.

Link to comment
Share on other sites

En ordning som er slik det bør være der jegerne er grunneiere og resten av grunneierne vil ha kjøtt.

Vet av en del plasser de driver det sånn, og ofte er dette et grunnlag for uenighet. Rett og slett fordi du aldri får fordelt 2 elgskrotter likt på 10 parter, og den dagen EN av grunneierne påpeker dette så begynner flere å se på hva de har fått, og hva naboen har fått, og hvorfor naboen som har 100 dekar mindre får like mye osv. osv. osv.

 

Den desidert sikreste måten å garantere at det blir likt, er å sette en pris på kjøttet - om den er 40, 60 eller 80, selge rubb og stubb, trekke fra utgiftene og fordele penger etter areal. Så får den som eventuelt vil ha kjøtt bruke pengene til å kjøpe tilbake.

 

Og hvis alle grunneierne da velger å bruke hver eneste krone de får i utbytte til å kjøpe elgkjøtt, skal dette faktisk gå 100% i null... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt denne tråden jeg. Ser man på prisene man kan kjøpe elgkløtt for så er det høyere enn det jegerne betaler for det. Er det meningen at de skal tjene penger på elgjakta? I min verden så koster det å få tilgang til jakt og jeg er villig til å betale for den gleden det gir meg.

Ser noen betaler 50kr/kg her. Gir gladlig 50kr/kg for en kalv jeg :)

Elgkjøtt i butikken er dyrt. For meg ville det ikke være et alternativ om jeg måtte kjøpe kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Vet av en del plasser de driver det sånn, og ofte er dette et grunnlag for uenighet. Rett og slett fordi du aldri får fordelt 2 elgskrotter likt på 10 parter, og den dagen EN av grunneierne påpeker dette så begynner flere å se på hva de har fått, og hva naboen har fått, og hvorfor naboen som har 100 dekar mindre får like mye osv. osv. osv.

 

Løsning: Noen deler i 10 parter som er så like det går å få til. Deretter blir det lotteri om hvem som skal få hva. Blir selvfølgelig urettferdig første året, men etter 10 år kommer det til å være nesten likt.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på folk Rufus, noen har penger, andre ikke......

 

Å prise en elgokse til 77kr kg + moms av en kommune er i allefall galt i mine øyne, med omkostninger til slakter så passerer den 30000kr! Men ja, en frivillig sak om man vil jakte på de premisser. Jeg har råd til jakta ja, men ønsker ikke den prisutviklingen vi ser i kommunen her velkommen. Den vil nok utelukke ennå flere i fremtiden er jeg redd for, om det får fortsette.

Hedligvis har jeg andre alternativer som nå vil benytte meg av i fremtiden.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Her får du i hvertfall ikke solgt elg kjøtt til 96 kr kiloen. Da må det i hvertfall være ferdig beinet ut og og pakket. Ellers så er det værre og værre å bli kvitt elgkjøttet. Vi leier et terreng i trøndelag og for 3 år siden betalte viltslakteriene over 70 kroner kiloen der oppe. i år lå det under 60 hvis en ikke kjørte nokså langt for å levere da kunne du få 65. Men drivstoff utgifter osv spiser opp fortjenesten. Her i sør forventer er svært få villig til å betale mer enn 70. Henger tilbake fra 90 tallet hvor alle vasset i kjøtt og grunneieren her fikk over 100 kil0o hver på partene.

 

Vi har fast pris på våre 12 elger noe som gjør at en må jobbe litt for at det ikek skal bli veldig galt. Men går alt greit så kommer vi tålig ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Legger jeg sammen hva jeg har betalt for jakt og antall kg i utbytte siste 10år så er nok 500kr/kg ikke langt unna sanheten.

Hadde jeg vært intresert i elgjakt hadde jeg ikke hatt noe imot å betale 4-5000kr for 4 uker jakt. Opplevelsene ved jakt er verdt en del for meg og jeg synes fremdeles ikke att 1000kr/uka er så mye å betale for det.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg er blant grunneierne, betaler vi ingenting. Halvparten av slaktet går til grunneierne, den andre halvparten til jegerne. Jegerne står for slakting, grovpartering, utbeining, og fordeling av kjøttet.

 

Vallskjøttet blir delt i 4 like dunger, alle er med og sier hvor en bør legge de forskjellige bitene, for at dungene skal bli mest mulig like. Så spør en: "Hvem skal ha den", og peker på en dunge. En som står med ryggen til, svarer et av vallene, så neste osv. Samme prosedyre følger vi for jegerne. Jegerdelen ble før delt mellom de som (tilfeldigvis) var med den dagen det aktuelle dyret ble felt, de siste årene har vi delt mer etter jegerdagsverk.

 

Hvis man skrur prisen på jakt for høyt opp, kan det gi uønskede utslag. De som overtok av van Severen-eiendommene i N-Tr (Ulvig-Kjær på Mykleby halvparten, Mæle, Spetalen og en til resten) skrudde prisene kraftig opp. Dermed ble det bare "feite rikfolk" (iflg. Spetalen) som hadde råd til å jakte. Disse skjøt storoksene, og ga selvfølgelig blaffen i å gå etter kalv og ungdyr, sjøl om de hadde betalt noe forskudd for det. Den lokale talsmannen for Mæle & Co (tidligere Ap-ordfører) prøver å skylde på rovdyrene. Merkelig da at nabovallene fyller kvotene - ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke klagene til disse såkalte jegere. Disse prisene er midt på treet i mine øyner. For og si det sånn man får ikke noe gratis. Jeg er selv fast medlem i en jaktlag etter det er jeg gjestejeger hos venner og bekjente eller hos noen som trenger gode hunder som finner elg. Tar ikke noe for det siden jeg selv ser som en del av trening :) Gleder meg til neste sesong :)

Link to comment
Share on other sites

Det er noe helt annet hvis en har en god hund. Da kan en jakte nesten så mye en vil gratis som regel. Noe annet er de som betaler på forskudd og må betale x antall tusen hvis en ikke får dyrene. Jeg jakter både gratis og dyrt. Men syntes den leide jakta er bedre selv om det koster litt. Da kan en styre det selv uten innblanding om deling, hvem som skal ha hva osv. Hobby skal koste, men det er grenser for oss vanlig dødlige også. Høyeste prisen jeg har hørt om til nå er 145 kr pr kilo pluss mva. Dette ble sånn pga budrunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...