Jump to content

Lage egen cognac...?


Ilatad

Recommended Posts

Hei

Er det mulig å lage egen Cognac?

Det er vel vanlig sprit som er lagret på eikefat noen år?

Hadde vært gøy å prøvd hvis det finnes små eikefat (+-1l) og sett om det er mulig å få god smak ;)

Noen som vet om det er noe man må ta hensyn til?

lagringstid?

styrke på spriten? (kan kanskje bli et problem ettersom 60% er det sterkeste som er lovlig i Norge)

Kanskje det brukes en spesiell type sprit?

Brukes det krydder i cognac?

Nye eller brukte fat? har hørt at de bruker brukte fat, men husker ikke om det er til cognac eller om det er til noe annet..

 

Erfaringer, teorier og tips ønskes ;)

Link to comment
Share on other sites

Cognac er, enkelt fortalt, destilert hvitvin. Sånn sett kan man kanskje diskutere lovligheten av å lage egen cognac all den tid at man må "brenne" selv, og sluttproduktet vil i første omgang ha en styrke på 70 %, og det blandes da ned med destillert vann til slutt i prosessen.

 

Krydder tilsettes ikke i all hovedsak, noen bruker noe sukkerkulør. Nye eller gamle fat - normalt vil en blanding brukes i en eller annen form. Samme gjelder i grunn selve cognacen, den blandes sammen av en rekke forskjellige cognacer.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg helt "ravgæli" feil eller var det noen som en gang sa at i løpet av destillasjonsprosessen lot man deler av "satsen" følge med for å sette smak...

Vel å merke et godt stykke uti prosessen altså.

 

Å hele sprit på nye eikefat er ikke noen god idé, jeg har prøvd og det smakte...eik...

Tror det bør ha vært vin på det eikefatet noen år først.

Link to comment
Share on other sites

Sprit på eikefat smaker eik som du sier, og nettopp derfor bruker de gjerne STORE fat til cognac, og også blander forskjellige typer drikke frem til den endelige drikken.

 

Hvitvinen det lages av er som regel svært tørr hvitvin, og egentlig ikke spesiellt god heller. Den lages med det formål å ende opp som cognac, ikke drikkbar hvitvin.

Link to comment
Share on other sites

Aromaen som kommer med destillatet kommer av typen utstyr som brukes. Det samme for de fleste typer "brennevin med smak på".

Faraga kommer av fatlagring.

 

Pot stills brukes til cognac, whisky, tequila etc:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pot_still

 

Column stills eller "coffey stills" som det også kalles, er det gode gamle hjemmebrentsapparatet, om i en noe me avansert utgave (enn de fleste...). Lages også til å brenne grain whisky, som brukes som del av de fleste blends:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coffey_still

Link to comment
Share on other sites

Det er heilt riktig det El Gringo her påpekar, du kan få med "fusel" eller du kan få med smakanelser frå grunnstoffet. Ellers så skal ein rein destillasjons prosess i grunn være omtrent så bra at det smaker nesten ingenting av dette.

Det meste har med typen utstyr og temperatur på kjøling i kjøletårnet og gjere, for å få med litt andre smaker..

Link to comment
Share on other sites

Brenn ut satsen

Bland ned til 40-50%

Tilsett cognac essens og la stå en uke

Drikk litt sett det på hylla til børsepuss og reis på polet og kjøp en du liker.

Min personlige favoritt er Hardy XO. DEN drikker jeg og nyter

 

Lettere enn det blir det ikke.

 

og det kom fra en som ikke kjøper ammo

alt lades selv :roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange krydder/urte-drammer som er enkle å lage - og samtidig smaker bra. En enkel er med einerbær, mener å huske 50 bær på en flaske 40% i en uke.

 

 

50 lett knuste bær en ukes tid er fint det. Men bruk gjerne 60% som du blander ned igjen til ønsket styrke i etterkant, henter ut mer smak da.

Link to comment
Share on other sites

Javel....anisfrø! :)

 

Kjøpte posevis med anisfrø fra krydderhylla på en butikk som skulle stenges, betalte en slikk og ingenting, blandet med sprit og lot det stå til det hadde både farge, smak og aroma.

Brukte for det meste "kjøpasprit" av forskjellige valører, men testet også på en flaske med ufyselig hjemmebrent som en nisse hadde satt igjen her, til og med den ble drikkbar etter et par måneder. :lol:

 

Neida, jeg er ikke fanatisk motstander av hjemmebrent, men foretrekker varer fra den utdøende rasen av gamle entusiaster som brant for sportens skyld og ikke for volumet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange krydder/urte-drammer som er enkle å lage - og samtidig smaker bra. En enkel er med einerbær, mener å huske 50 bær på en flaske 40% i en uke.

 

 

Kalles vel Gin.... Husk at einebær bruker 3 år på å modnes,, kun de Blåsorte som er modne...

 

Gin, i hvert fall de som er drikkendes, inneholder langt flere smakstilsetninger enn einebær.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange krydder/urte-drammer som er enkle å lage - og samtidig smaker bra. En enkel er med einerbær, mener å huske 50 bær på en flaske 40% i en uke.

 

og det fins flere bøker på norsk om emnet.

(Har en av de , skrevet av en politimann, litt morsomt å lese hans mange sterke formaninger om å ikke bruke hjemmebrent :) )

Link to comment
Share on other sites

Pors ble bra på første forsøk. Søkte etter oppskrifter på nett, med litt variasjon. Brukte litt fra hver av dem, etter som jeg syntes virket fornuftig.

 

Plukket en god bunke kvister med frisk pors, pelte av bladene og la tett i et glass.

 

Helte på sprit (plain vodka) som var tynnet ut til mellom 30 og 35 %

Jeg stolte da på en oppskrift som sa at 40% ville trekke ut en del uønskte stoffer fra bladene.

 

Blandingen sto et par dager tror jeg, før den ble helt over på rent glass mens bladene ble silt vekk.

 

Så var det modning på det glasset, og den skiftet veldig farge i løpet av et par måneder. Fra brunt til nærmest rødt mener jeg å huske. Er noen år siden dette.

 

Når dette er lagret fra et par måneder til et halvt år, så har man essens. Denne skal blandes ut for å få ferdig drikke. Nå husker jeg ikke helt i hvilken grad, men tror det var mellom en tredjedel og en femtedel av essensen på flaskene jeg laget.

Laget ihvertfall to varianter, én ble blandet ut med plain vodka og én med ni-seks.

 

Var svært fornøyd med resultatet, det smakte virkelig natur-og-fjell-på-flaske!

Så, porsbrennevin er enkelt :-)

(jeg kan godt la flaks få litt av æren likevel)

Link to comment
Share on other sites

Kan på det varmeste anbefale kvannlikør.

Fyll 40-45% sprit på et Norgesglass.

Legg i en god kvast friske, lysegrønne blader og stengler (ungskudd) fra fjellkvann.

Sett på pakning og lokk.

La stå noen dager, siles av og sukres etter smak.

Nammenam.

 

Moltelikør er også en høydare.

Norgesglass, 60% sprit og fyll på såpass med moltebær at spriten er dekket.

På med pakning og lokk.

Skal stå noen uker.

Sil av.

Så kommer selve prikken over i´en: Cognacessens !

Ha på halv dose Cognacessens og sukre etter smak.

Er bare helt utrolig godt.

 

En glimrende appelsinlikør lager du slik:

Fyll en flaske 40-45% sprit på et Norgesglass.

Heng en hel, stor appelsin i et nett over spriten.

Merk at den skal henge over spriten.

På med pakning og lokk.

La appelsinen henge til den er blek og ekkel (tar noen uker).

Ut med appelsinen og sukre etter smak.

Mye bedre enn noen annen kjøpeappelsinlikør.

Link to comment
Share on other sites

Den siste der minnet veldig om faderens "50% appelsinlikør" da! :D

 

Det med 50% henviste ikke egentlig til styrken på likøren, selv om det kanskje var tett opptil innimellom, men mengden av de forskjellige bestanddelene.

Og det var som følger:

 

1. halv appelsin.

2. halvmeter hyssing

3. stort Norgesglass (1/2 liters blir for smått)

4. halv liter 96% sprit

5. halv kilo sukker

6. halv liter vann

Burde vel nevnt stoppenålen som ble brukt til å tre hyssingen gjennom appelsinen også, men..

 

Spriten ble helt oppi Norgesglasset, hyssingen ble tredd gjennom appelsinen som så ble hengt en halv centimeter over spriten og sikret der med lokket på Norgesglasset.

Så ble dette stående en halv måned, da var smak og aroma trukket ut av appelsinen som kunne kastes, evt. brennes om man ville. :roll:

Av vann og sukker kokte man sukkerlake som man igjen blandet med "appelsinessensen" og slo på en flaske som igjen fikk stå en halv måned, deretter kunne den serveres til evt. gjester.

Vel og merke om man klarte å vri korken av flasken, for sukkerlaken klebet noe vanvittig...

 

Denne likøren ble selvsagt servert i glass som kun ble fyllt halvfulle, og gjestene fikk heller ikke mer når de var halvfulle. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

For noen år tilbake så lagde jeg en "krydderdram" som etter oppskriften skulla være i nærheten av Cognac.

Jeg brukte 0,7 ltr 40% sprit og tilsetningen var ca 1 dl blader fra solbærbusk. Når dette hadde stått og trekke i ca 1 mnd så ble det tilsatt 2 ts med sukker.

Farge og smak var overraskende bra og jeg kommer nok til å lage den igjen. Kvaliteten forbedrer seg hvis drammen får stå til lagring i minst 6 mnd.

Link to comment
Share on other sites

På ‎26‎.‎10‎.‎2019 den 4.25, tjensve skrev:

Kvaliteten forbedrer seg hvis drammen får stå til lagring i minst 6 mnd.

Du verden for en viljestyrke. Her har du fortjent ros og fortjener deltakelse i de kultiverte brennevinsdrikkeres hederslaug😇, i motsetning til bardp som helt tydelig er en normal normann på grasrotnivå🤮😁.

Link to comment
Share on other sites

Lagring på flaske gjør forresten ingenting med spriten, noe som er tydelig at en del ikke helt vet da flasker med årgangs armagnac til tider rives ut av hyllene, uten en tanke rundt om den har vært lagret lenge eller ikke på fat. 

 

I motsetning til vin, er sprit "dødt" i det den tappes på flaske.

Link to comment
Share on other sites

Vi gjentar:

On 9/21/2009 at 11:11 AM, macchiato said:

Gjør gjerne dette til en hyggelig og interessant tråd om edle drikker, men vennligst hold dere for gode til hentydninger om ulovlige operasjoner :wink:.

 

Den som ikke klarer å etterleve denne oppfordringen kan forvente seg strenge represalier, og i verste fall bli avkrevd cognac av tilsvarende mengde som vil gå med på Moderatorkorpsets julebord.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...