Jump to content

Ejektor


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Fersk på hagle, å hadde noen kjape spørsmål angende ejektore/bruk. Er dette å anbefale?? Hvordan fungerer det? Om man ikke avfyrer skudd å knekker opp hagla spretter patronene ut da også? eller skjer dette kun om man har avfyrt dem? hva om man bare avfyre et skudd spretter det ut da og ikke den ubrukte patronen?:)

 

Er det vanligvis lett og ta ejektor av?

Link to comment
Share on other sites

Og som forrige gang dette spørsmålet kom opp så er jeg uenig med deg olestav :lol: Hvis du må holde hånden over for å hindre patronene i å fyke ut så er det heller ingen vits i å ha ejektor!

 

Ser kun en fordel, og det er hvis du tilbringer mye tid på skytebanen og kan "skyte" tomhylsene opp i ei svær bosskorg, ellers er det bare i veien. Men det er smak og behag :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Er bare litt usikker på hva jeg kommer til å like best selv, Er praktisk å kunne lade fort på nytt noen ganger men ikke alltid kult at dem spretter rundt, og samtidig synes jeg det er litt "sjarm" i å plukke dem ut selv:)

 

Hmm skal ikke være lett!

 

Men spretter dem ut kun når jeg knekke helt opp vanligvis eller kan man åpne litt halveis å plukke dem ut manuellt om man ønske det til tider?

Link to comment
Share on other sites

Og som forrige gang dette spørsmålet kom opp så er jeg uenig med deg olestav :lol:

Det var da som svarte :mrgreen:

Sier vel egentlig mest om hvor mange av disse trådene som finnes. Og jeg har nok ikke blitt rutinert nok til å skyte dem rett i bøtta desverre. Annen positiv ting med ejektor, er på jakt, når du har skytt fugl og skal gå å finne den, lett å bare skyte tomhylsene rett ut å lade om. Selvfølgelig henter jeg dem da etterpå!

Men det skal nå sies at det er ikke store sekundet dette sparer meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det mulig å slå av ejektoren, eller må den tas av? Har en Star Baikal o/u m. enkelt avtrekker. Jeg syns IKKE ejektor er no smart :x

Nei, du kan ikke "slå den av" men du kan fjerne fjærene som sørger for at ejektorne spretter bak.

Ejector er da litt smart. Jeg knekker hagla, og vips, så ligger begge tomhylsene inne i høyrehånda. Jeg slipper å knipe fast og trekke ut hylsene som man må gjøre på våpen med ekstraktor.

 

Mitt tips er at du øver deg på å ta imot tomhylsene med høyrehånda når du brekker hagla. Dette kan du gjøre hjemme med klikkpatroner. Venstrehånda på forskjeftet og høyrehånds tommelfinger på topplever, pekefinger og langfinger oppå løpet og kolben mellom høyre albue og hofte. Knekk. Omvendt for linksskyttere selvsagt. Når du etter noen ganger har fått det til vil du gjøre dette både på skytebanen og på jakt :) Og når tomhylsene noen ganger smetter forbi fingrene plukker vi dem selvsagt opp, uansett om det er på banen eller på jakt :idea:

Link to comment
Share on other sites

Skal man begynne å å bale med å ta imot tompatroner som kommer flyvende igjennom lufta i en jaktsituasjon også? Huff, istedet for; "dæven så du den svære tiurn letta?", så blir det "dæven, så du det råe mottaket mitt eller?"? Synes jeg hører det for meg... Bare en tiiiidlig morgen tanke før jeg drar på skogsfugljakt, heldigvis UTEN ejektor.

Link to comment
Share on other sites

Ta av forskjeftet og se ned i det. I metallbeslaget bakerst på skjeftet sitter det en "vippearm", trykk på den slik at de skifter stilling og du har slått av eller på ejectoren.

 

Hei, er det vanlig praksis med alle typer hagler?? Jeg har en Franchi selv foreksempel, funker det tilsvarende der tru???

Link to comment
Share on other sites

EDIT-dette er tragisk:-(, det er IKKE slik på modell 27 :oops: , det gjøres slik:

1. Del haglen opp.

2. På kolbedelen finner du nå 2 små flate skruer. En på hver side i området der forskjeftet festes i "kolbedelen".

3. Skru disse rundt en kvart omdreining.

4. Ferdig.

Nydelig takk, fungerte som snus :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flirte litt av en kompis, som har ejektorer på hagla, på leirduebanen for en tid tilbake. Han tenkte nok ikke over det, for det kom som en overraskelse når hylsa plutselig kom som et skudd. Veldig lenge siden han hadde skutt for øvrig. De første par hylsene traff panna. En gang gikk hylsa til værs og traff han i nakken da han bøyde seg litt unna. Til slutt var trikset å "skyte" hylsa opp i lufta og ta i mot på nedturen! Ble nesten satt ut jeg... :lol: Hylser lå for øvrig igjen på bakken, så han måtte jo plukke dem opp etter hvert. Ga et lite hint om at han jo kunne knekke hagla oppi søppeldunken ved siden av. Da ble han litt mer normal, men det var god underholdning å se ulike løsninger!

 

Så for meg er ejektorer ikke akkurat nødvendig. Ser ikke problemer med å fiske hylsene ut manuelt, sjøl med hansker på.

Link to comment
Share on other sites

Skal man begynne å å bale med å ta imot tompatroner som kommer flyvende igjennom lufta i en jaktsituasjon også?

Tiurjegern må lese nøyere hva som ble skrevet 8) Slik jeg gjør det kommer ikke tomhylsene flyvende gjennom lufta, de havner i hånda mi, og kan slippes rett ned. Og de kan plukkes opp fra bakken (svært nær meg) ETTER at jaktsituasjonen er over :D

Link to comment
Share on other sites

Trenger jo ikke la dem fly i det hele tatt! jeg legger bare hånda over og tar tak i dem når de skytes opp i hånda. Går mye fortere enn ekstraktor! hvis du er midt oppi en situasjon på feks duejakt da, og det kommer duer med en gang etter man har skutt, kan man jo bare skyte ut patronene og få en ekstra fuggel i sekken, og plukke opp etterpå :wink:

Sjeldent jeg gjør dette, men i blant trengs det.

ekstraktorer er håpløst gammeldags...

Link to comment
Share on other sites

Øvelse gjør mester vil jeg tro. Hadde en test med en kompis tidligere i dag, da vi var på jakt, jeg prøvde hans børse med ejektorer, og han brukte min med ekstraktorer. To kjappe skudd med relading, og han var omtrent halvsekundet kjappere. (Viktig moment er å belyse at det ble brukt Nitedals 7'er lerdueammo til denne idiotiske sammenligningen). Så om noen skal koke sammen en kaosteori om at ejektorer er kjappere, må nok den menneskelige faktoren være et viktig element.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Et par spørsmål til.

 

1.Når jeg tørrtrene med hagla, som har ejektor, med klikk patroner så får jeg avtrekk på første men så må jeg manuelt skifte til andre løp for å kunne ta avtrekk der? Er det sånn det skal være med klikk patroner?

 

2. Når jeg knekke opp hagla så er det sånn "litt småstygg pjong/fjær lyd" liksom når ejektoren kaste ut, er vel også vanlig eller?:)

 

3. Enda ikke fått testet hagla med ordentlig skudd men står i bruksanvisningen at løpvelgeren som sitte ved avtrekkeren skal presses fra høyre mot venstre for at løpet under skal skyte først, men når jeg skyver den samme vei så spretter klikka patrona i øvre ut isteden:) Skrivefeil eller noe jeg misse tru:)

Link to comment
Share on other sites

Kan bare svare på dit første spm jeg.. Hagla er garantert rekyldrevet, så hvis du klikker første "skudd" gir hagla en skikkelig kakk bak i kolben, eller dunker den forsiktig i gulvet, så skal du kunne klikke av andre "skudd".. Når du skyter med skikkelige patroner, så blir hagla spent opp av første skuddet og du kan skyte andre skudd..

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Gammel tråd, men jeg lurer på: 

 

Hvor mye arbeid er det å gjøre om hagla fra ejektor til ekstrator? Spørsmålet gjelder ikke Star Baikal. Blir det å forkorte fjærer? Hvilken børsemaker kan en overlate slikt arbeid til?

 

Jeg synes ikke noe om å bruke mye makt på å brekke hagler som man må når den har ejektor. Dessuten må man plukke opp hylsene etterpå. Ser bare fordeler med ekstrator. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...