Jump to content

Baikal IZH 94 Taiga


felix

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 4 months later...

IMG_0137_zpsv5lpx2df.jpg

Ikke akkurat en taiga, men en izh 94 sever i kaliber 20/76 under et 22wmr løp. Mer forsegjordt enn min trofaste ij-27 o/u. Bedre tilpassing av stokk mot treverk og mye bedre nettskjering. Avtrekket er bra. Har ikke fått testet pressisjonen enda, men gleder meg til å prøve. Fiskevekta sier 3,2 kg med kikkerten montert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var en kjapp tur i dag og fikk endelig prøvd izh 94 severn. Ute på et jorde, sur kald vind, lettkledd så jeg frøs, brukte en gresstue som støtte, og hadde en gresstue under magen sånn at pulsen syntes godt gjennom 4x kikkerten... Ikke akkurat de beste forholdene å prøve å samle skudd på, men resultatet ble ikke så aller verst. Samlingene kan nok krympes noe under bedre forhold hvis jeg gjør jobben rett. Holdt seg innafor moh (minute of hare). Var ni kjappe skudd, uten å vente mellom skuddene. Ble ikke noe varmespredning med det lille kaiberet. Var så stor spredning på de tre siste winchester skuddene at jeg måtte vente, og ta en ny omgang for å se om det var varmespredning som gjorde at de siste tre lå så spredt. Men det var det ikke.. Løpet så ikke ut innvendig etter å ha skutt winchester. Cci V-max og cci gamepoint ser lovende ut. Siden den er innkjøpt til harejakt så satser jeg på gamepoint.

 

22wmr gamepoint, 100meter. 25mm

DSC_0314_zpsjehhub6w.jpg

 

22wmr v-max, 100m 28,5mm

DSC_0311_zps229bu9fz.jpg

 

winchester fmj, møkkaskudd som sotet ned hele løpet i ufrobrent krutt, 100m. 126 mm..

DSC_0313_zpskblobj53.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 11 months later...

Hei er det noen som har en baikal kombi med en avtrekker og utvendig justering av choken. Dette er er en kombi i 6,5x55 og 12/89. Er det normalt at de er levert som 12/89 ?

Hvordan velger mann løp på den ? Har ikke skutt med den enda, men når man trykker avtrekkeren fram så høres et klikk. Kan det vær løpsvelgeren. 

Link to comment
Share on other sites

Hva angår haglekammeret, tror jeg ikke baikal har vært levert i 12/89 orginalt. Kanskje en børsemaker har brotsjet og trykktestet? Hvis dette er modellen med regulerbar choke etter kvælertakprinsippet, tror jeg den orginalt var i 12/70. Det er meget viktig at du ikke skyter patroner som er for lange iallefall, men det vet du sikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drev ikke G-Sport å bygget om disse våpnene. Tro ikke de er levert originalt med 6.5 X55 Mauser. finner ikke noen i sorte mange fra star baikal  i det kalibret. 

Har vært på banen og testa rifla. løpsvelgeren er på avtrekkeren. Den velger bestandig rifleløpet etter lading/ knekking. Har også skutt med hagleløpet med 12/89 i bly og stål. 

Har også prøvd slugs. Regner med den er brotsjet opp for 12/89. Skal normalt ikke få en 12/89 i kammeret på en 12/76 eller 70. finnes det nå ombyggingssett for disse kombiene,

blir egentlig for kort i avtrekkerfingeren , for kolbehalsen er for lang. har søkt på nett men det er utrolig lite å finne av disse kombiene   

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei

 

kanskje jeg burde få avklart om kombi er et godt første våpen til jakt????

 

jeg er nybegynner som jeger og ser for meg at jeg vil prøve meg på småvilt først. På sikt blir det jo større dyr men ikke før til neste sesong.

jeg vet ikke hva jeg liker av jakt enda så jeg har tengt å få prøvd så mye forskjellig som mulig, derfor ser jeg for meg at en kombi er fint fram til jeg finner ut hva jeg liker best....

 

jeg har både hagler og rifler i konkurranse våpen så selv om jeg ikke er noen ekspert så regner jeg med at jeg skal mestre en kombi etter noen runder på skytebanen.

 

eller tenker jeg helt feil nå???

Link to comment
Share on other sites

En kombi er jo et veldig allsidig våpen, men også et våpen preget av kompromisser. Det viktigste kompromisset er siktemidlet, hvor du må finne ut hvordan du skal prioritere hensyn til skytbarhet med henholdsvis riflepipa og haglepipa. Videre er ofte avtrekket relativt tungt og dårlig på rimelige kombier, hvilket gjør det utfordrende å utnytte egenpresisjonen til riflefunksjonen. Hagleskyting med kombi vil gjerne hemmes litt av riflerelaterte siktemidler.

 

Mao; både skyting med riflepipa, og skyting med haglepipa, er litt mer krevende enn å skyte med dedikerte hagl- eller kulevåpen. Men til gjengjeld får du en enorm fleksibilitet. Kombien er anvendelig i veldig mange jaktformer og -situasjoner, selv om den ikke er «perfekt» til alle. Hvor stor nytte du har av denne fleksibiliteten, avhenger bla av rammen for jakten du driver. Noen jakter under betingelser hvor de har alle rettigheter, og kan ta de sjansene som byr seg- være seg hjort eller orrfugl. Da er jo et kombinasjonsvåpen fint å ha. Hvis du tusler rundt i skauen med et vanlig «småviltkort», er kanskje en ren jakthagle mer hensiktsmessig.

Jeg pleier ikke å anbefale kombi som første våpen til nye jegere. Men du stiller jo litt annerledes, siden du har skyteerfaring fra før med både hagle og rifle. Kjøp kombi, hvis det er det du vil ha.

 

Baikal kombi er et våpen med noen sterke, og noen svake sider. JEg har en slik, i nettopp 12/223.

Positivt: Veldig solid våpen med tight mekanisme. God egenpresisjon i riflepipa. Lav pris. Godkjent for stål (det grusomme forbudet kan jo komme tilbake. Huff). 

Negativt: Tung. Veier 3,8kg uten ekstra siktemidler. Veldig tungt avtrekk med mye kryp, krever mye trening. Skinna for montasje av optiske siktemidler er fryktelig kort, og gjør kikkertmontasje litt fiklete- men dette er løsbart.

 

For min del har kombien blitt stående mest i skapet. Men det har sammenheng med hvilke jaktformer jeg har prioritert de siste årene. Hvis jeg skulle handle «billigkombi» igjen, ville jeg vurdert en sånn brukt Brno i 12/70- 7x57R som neste gies bort på Finn. De kan du også finne med et ekstra hagleløp. Da har du en riflepatron med rand, som egner seg bedre for brekkvåpen- samt at riflepatronen holder storviltkravet, som gir større fleksibilitet. 

Lykke til!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Trenger litt hjelp......

 

etter at jeg fikk børsa i hus dro jeg på skytebanen for å prøve den.

har bare tilgang på 50m bane for tiden så det ble med det.

 

samtlige skudd gikk høyt og til høyre, dette var sittende fra skytebord med sandsekker som støtte.

jeg endt med å konkludere med at siktene var skeive.... (var dette for lettvint??)

 

derfor begynte jeg å se på optikk, kjøpte Vortex strike Eagle siden xxl kom med et tilbud på dette.

når jeg monterer dette på børsa, peker det til høyre for løpet og siktene og opp...... det ser helt "gæren ut" når man ser inn i kikkerten.

men det er i retningen av hvor jeg traff på skytebanen, her ikke prøvd enda men dette blir spennende.

 

sitter å lurer på:

er løpene justert korrekt?

er metallsiktene justerbare?

er kikkert skinnen feil?

er det noen som har en god løsning på hvilken ringer/montasje som passer til kombien, bakerste ringen sitter litt for langt "bak" på skinnen og har ikke ideell posisjon .....

 

kan dette fikses av meg (med hjelp, instrukser fra dere...) eller er det bare å sende den inn til børsemaker (i så fall hvilken)...?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BlackHillsRoy skrev:

......

sitter å lurer på:

er løpene justert korrekt?

er metallsiktene justerbare?

er kikkert skinnen feil?

er det noen som har en god løsning på hvilken ringer/montasje som passer til kombien, bakerste ringen sitter litt for langt "bak" på skinnen og har ikke ideell posisjon .....

 

kan dette fikses av meg (med hjelp, instrukser fra dere...) eller er det bare å sende den inn til børsemaker (i så fall hvilken)...?

 

 

 

1)Justeringsmulighetene for pipene er for å få rifle- og haglepipa til å samskyte. Jeg tror ikke det er relevant for dine problemer nå.

2) Jernsiktene er stillbare. Baksiktet stilles ved at du løsner setteskruen, og kakker siktet i den retningen du vil forflytte treffpunktet. Forsiktet er høydejusterbart; det er gjenget, og kan (angivelig) justeres med verktøy tiltenkt siktejustering på AK47 (har ikke prøvd dette, mine var OK. Justeringsverktøy har de sikkert hos f.eks Brownells).

3) Kikkertskinnen er iallefall veldig kort, for mange kombinasjoner av kikkerter/ringer. Hvis ringene dine står i skinnens ekstreme ytterkanter, kan det forklare skjevheten. Jeg bruker noen gamle Norma stålringer som er fine, men de er vel ute av produksjon. Dessuten er de så breie at få kikkerter passer (justeringshusene får ikke plass mellom ringene i ytterste brukbare posisjon).

4) Ser du for deg at du vil bruke kombien uten optikk noen gang, eller blir kikkerten værende på? Greit å ha tenkt igjennom. Jeg forsøkte med en sånn ovegangsskinne 11mm- til- picatinny, den gikk istykker nesten med en gang. Jeg tror det er lurt å få hjelp av børsis først som sist. Det er ergonomisk viktig å få kikkerten så lavt som mulig

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 7 months later...

Hei.

Er på utkikk etter rødpunktsikte. Noen som har anbefalinger? Skal brukes til rådyr, rev og fugl. Fjerne den orginale skinna og få montert picatiny-skinne hos børsemaker, eller finnes andre gode alternativer?

 

Ser denne var anbefalt tidligere i tråden: https://www.jaktdepotet.no/diverse-smaatteri/diverse-varer/weaver-micro-red-dot-sight

 

Tenker at 4moa kanskje er litt stort til ender og rype på litt hold med rifleløpet? 

 

Erfaringer og/ eller tips og forslag mottaes med takk. (Håper å ha det klart til 15. juli)

Link to comment
Share on other sites

Finnes stålskinner som tres på original skinna. 

https://fjellogfriluft.no/produkt/jakt/eaw-skinne-11mm-kombi/

 

 

Hadde en Bushnell Trs25, funka greit, 3 Moa. Men å skyte rype på litt lengre hold, opp mot 100m, synes jeg personlig ble vanskelig. Rypa vises jo nesten ikke på 100meter. 

 

Kjøpte meg en 1-4 kikkert, det hjalp på. Kjøpte deretter en 1-8 kikkert type billig, men det var egentlig unødvendig, da 1-4 gjorde jobben tilfredsstillende.

 

Tips fra meg, finn en lett 1-4 kikkert med kun prikk til retikkel, da slipper du at stolpene i retikkelet er i veien ved hagleskudd. Det erforskjell på treffpunkt mellom hagle og rifle på min derfor ble stolpene i veien.

 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

bruker en vortex strike eagle 1-6x. Perfekt retrikkel til hagleskyting, den store ringen passer fint.  Ligger en kalklator til bcd retriklet på nett, så man finne ut de forskjellige holdene  på hver strek til din innskytningsavstand/ammo/kaliber. Som skapt til en kombi. Ekte 1X så null problem å skyte med begge øya åpne. Og 6x er nok forstørrelse.
http://www.gunrack.co.nz/product-review-vortex-strike-eagle-1-6x24mm/

Edited by jonilse
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...