Jump to content

Pusse opp hagle

spetz

Recommended Posts

God dag, Da har jeg mitt første selveide hagle som jeg har arvet. Det har seg slik at jeg vil pusse den opp, uten å gå til børsemaker. Jeg har lyst til å pusse selv.

Det vil si at jeg ikke har anelse hvor jeg skal begynne.

Så jeg trenger noen tips, Det gjelder første omgang Treverket.

13.09 Så Prosjektet har kommet til fase 1! Hagla er demontert.

13.09 Da er Fase 2 påbegynt, Jeg prøver meg på å sikle bort Lakk. Det tar litt tid,vertfall for uerfarne som meg :) men er vel verdt det til slutt.

(Før og etter bilder lagt ut.)

14.09 Fase 3 Sandpapir, Det har blitt brukt P60 i første omgang, derreter på med P240 for siste finish. (Før og etter bilder lagt ut)

15.09 Fase 4 Da har jeg fuktet Treverket for å få fram fibrene, så da er det bare vente, så derretere starte med fint sandpapir (400 som jeg har forstått det) som mangler før Inpregnering.

16.09 Fase 5 Inpregnering av Olje. Det er kjøpt inn en type kalt Scherell`s Schaftol, Jeg har kommet til første strøket. gnidd ut med hendene. Syntest den ble veldig fort mørk. (Bilder ute)

17.09 Inpregnering av olje

18.09 Fase 6 Inpregnering av olje, siste finish.. Det har seg slik at jeg er så prippen på hvordan det ser ut.. Men dette prosjektet er faktisk ferdig. Så hagla er faktisk ferdig. Jeg synes nå at hagla har kommet hakket over der den var. Så jeg er i 100..

Takker for alle tips og triks. (Bilder er lagt ut)

17.10 Fase 7 Da har jeg vert på 3 jakt turer, og har dårlige nyheter. Pågrunn av herlig regnvær så har mesteparten av Inpregneringen gått ut av treverket,

eller kanskje det er regnet som har trekt seg inn i treverket. Det er jo en smaksak.!

Så er ikke fornøyd i d hele tatt.:) Men sånn e d nå bare, derfor må jeg gjøre noe med det. (Bilder lagt ut)

Bilder :

https://www.photoshop.com/user/lillegutt

Under Mappe "Hagle"

Når det gjelder denne hagle her, Så har jeg lyst å øve med hagle på leirdue. Men jeg vet ikke jeg kan skyte med stål. Det er ei Baikal IJ58 MA Ca. 35år

Edited by Guest

Hei og velkommen til forumet Spetz..

Ut i fra bildene kan det se ut som om det er ei Baikal IJ-58 du har arvet... Er det det, er dette et meget godt våpen med fin balanse.. Dette er en blåkopi av en Sauer Mod.8 som russerne lagde etter å ha tatt med seg Sauer-fabrikken hjem i krigsbytte... I de tidlige utgavene er det faktisk en del Sauer-produserte deler...

Heng deg gjerne litt på Mauser68 og plag ham med spørsmål :P Søkefunksjonen han viser til er også nyttig, og søker du på mitt brukernavn vil du finne minst tre forskjellige illustrerte oppussingstråder...

Jeg drar til fjells i morgen, men er vel tilbake neste helg en gang...