Jump to content

Haglpatron tester i våpenpressen...


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg har fått et inntrykk av at haglpatron testene er blitt snillere etter at blyforbudet kom? Er det fler som kan mene å merke det samme?

Jeg mener bestemt at om en haglpatron hadde en utgangshastighet på rundt 350m/s så var det litt lavt og var det under dette var det "håpløst" før blyforbudet...

 

I en spesialutgave av bladet "Jakt" var det nå en test av haglpatroner for rådyrjakt i kaliber 20. Der var det noen merker, bla Bismuth Cartridge Company sin 3" med 32gr hagl i str.4. Den ble kronografert til 311m/s...og det ble bare så vidt nevnt i en bisetning at hastigheten var litt lav??

 

Jeg satt meg ned å regnet litt på det for morroskyld, for å få tilsvarende anslagskraft i en blypatron må du ned 296m/s for å oppnå det samme... Jeg tror en blypatron med den hastigheten ville blitt slaktet etter noter tidligere? Eller...?

Den hadde også 30% lavere anslagskraft enn den som ble fremholdt som den gode gamle blypatronen (Winchester XX) som egentlig hadde en dårlig utgangshastighet (356m/s) til å være blypatron....

 

Jeg har sittet igjen med samme inntrykket etter mange andre tester også...

Link to comment
Share on other sites

Leser i bladet Jakt 7/2009 at Eley Alphamax 16/70 32g BB har snitthastighet på 350 m/s. Får poengsum 9 av 10 (!)

Vi med gamle sideliggere må vel bare være fornøyde med det som er tilgjengelig. Kommer kansje til å prøve disse på rådyr, men ikke på over 20 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...