kjella Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Har 2 våpen å velge mellom: Mauser i 8x68S ladd med 200 grain Swift A Frame hastighet 900 m/s Mauser i 375 Ruger ladd med 300 grain Swift A Frame hastighet 800 m/s Hva mener erfarne jegere på forumet om dette? Blir det hipp som happ, eller er det noen andre meninger om dette? Tar selvfølgelig med begge, men ikke ut i skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kristian Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Begge deler hører vel til i første div. på elgen. Personlig synes jeg sørsmålet ditt viser litt feil fokus. Jeg mener at det er lurere av deg tenke på hvilke våpen du skyter best med! Jeg har en kal.50-110, men velger heller 6,5xx55'en eller 7mmRM'en når jeg tror de skytemessige utfordringene blir store! Lykke til med jakten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 9, 2009 Author Share Posted September 9, 2009 Takk for svaret Hans Kristian. Jeg skyter like godt med begge 2. (mange timer på skytebanen) Spørsmålet er heller om 375 er litt overkill for elgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinchesterM94 Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Kan da ikke bruke noen av de små kulene der på elg? Må minst ha kulediameter på 10mm eller større Hehe neida bare tuller litt med deg Begge er supre elg patroner med gode kuler så velg den du liker best og som du skyter best med og bruk den. Skal du gå og bære mye er den letteste også en fordel og velge Uansett lykketil med valget og jakta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkel Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Er vel ingen riflekalibre som er "overkill" til ælj. Hvis skytteren klarer å skyte like godt med et kraftig kaliber, er det ingen ulempe. Vil tru at slakta blir ørlite penere med 375'en pga lavere hastighet. Betyr jo litt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts