Jump to content

Vomming..............igjen


Innante

Recommended Posts

Har sikkert spurt om dette tusen ganger og flerfoldige av dere har og sendt meg PM med gode tips. Dog er dette noe jeg trøbler med.

Åpningssnittet er ganske straight forward. Det jeg sliter med er å få ut vomma quick and easy , spesielt i forkant (der den sitter mest fast). I alle hefter og instruksjonsbøker er dette noe som tydeligvis er såre enkelt, jf "så tar man ut vommen osv osv".

Jeg tar meg så god tid jeg kan, samtidig så er det en fordel å få ut denne innmaten så fort som mulig da den kan ese opp en del ganske fort og dermed gjøre risken for punktering mye mer reell.

De to siste gangene jeg har gjort dette har vomma revna i fremkant når jeg skal velte den ut, men har fått slitt den løs før det har blitt noe søl så de ferdige skrottene har blitt veldig fine. Hvor i huleste er det den sitter sånn? Jeg er ikke dreven nok til å føle meg fram til hva som er hva i mørke, man ser jo fint lite egentlig, ennå mindre når det er dårlig lys.

Men hva er det jeg gjør feil?

 

Kan noen gi meg en veldig enkel fremgangsmåte for fjerning av vom og tarmer. Jeg forsøker helst å rote minst mulig med kniv i bukhulen så lenge vomma ikke er utenfor og dermed ingen trussel lenger. Spiserøret er heller ikke enormt enkelt å finne, synes jeg da.

Det verste er at jeg har vært på kurs i dette også, ennå sliter jeg med å få ut denne dritten.

Uttak av alt foran mellomgulvet og flåing går som en lek, men det viktigste føler jeg at jeg ikke får til skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg starter som regel fremme i halsen og spretter opp. Skjærer av fremmom strupehodet, kutter luftrøret rett bakom strupehodet og bruker dette som en knutestopper når jeg slår knute på spiserøret som ligger langsmed luftrøret og festet i strupehodet. Deretter løsner jeg luftrør/spiserør langsetter hele halsen og bruker fingre/kniv å løsner rundt der det går inn i brysthulen. Etterpå sørger jeg for att dyret ligger med venstre siden opp og tar buksnittet. At dyret ligger med venstre siden opp, fører til at mesteparten av vomma detter ut av seg selv. Så bruker jeg kniven på mellomgulvet og vomfester. Disse er greie o komme til når dyret ligger slik. Da får jeg inn handa og kan ta tak i luftrøret o dra forsiktig. Da følger lunger, mellomgulv, vom og ellers av innmat greit med ut. Bakerste delen av tarmen tar jeg å stryker skiten i en eller annen retning før jeg kutter og setter på en knute eller strips. Gjøres dette ute i felten, kan det være greit å ha med seg ett par lange skolisser eller en del strips til å sy igjen skrotten. Både i halsen og buken. Dette for å hindre rusk og rask i å komme inn.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspillene som er komt. Skal forsøke med å åpne i halsen først neste gang.

 

Forøvrig vil jeg anbefale folket Brusletto Spretter`n som følge i jakt/slaktesekken, genial til buksnitt men kanskje aller mest praktisk når man skal gjøre flåsnittene på føtter/bryst/hals samt å skjære rundt beina før man stikker kniven inn for å snitte. Nesten som å åpne en glidelås når man bruker den kniven.

Selvsagt kan en skarp bukåpner gjøre samme nytten

Link to comment
Share on other sites

Trikset er å ta seg god tid og virkelig studere hva det er du holder på med noen ganger. Bruk gjerne hodelykt så du ser hva du roter med. Resten er "øving gjør mester".

 

Eneste plassen vom og tarmer virkelig henger fast er i spiserør og tykktarm. Resten er hinner og "oppheng" som vanligvis kan løsnes med håndmakt. Bruk imidlertid ikke for mye makt, for da kan vomma revne. Hjelp heller forsiktig til med kniven på store dyr. Vær forsiktig så ikke indrefileten skades når du løsner hinner mot ryggen.

 

Legg merke til at det også lar seg gjøre å vomme ut uten å ta ut organer i brysthulen. (Må være igjen ved levering til slakteri)

Du må da ta deg tid til å finne spiserøret der det går gjennom mellomgulvet. Blokker dette med feks to strips og kutt mellom stripsa før du fjerner vom og tarmer.

Link to comment
Share on other sites

Forstår der er endel jegere som sliter med vomming. Som tidligere slakter og hjortejeger i veldig mange år så er min enkle måte:

Sprett skinnet fra solar plexus og bakover til baller/jur, sprett så bukhinnen på samme måte helst med to fingre under for å holde vomma nede. Legg dyret helst med hals og forkropp litt i oppoverbakke og på dets høyre side og beveg lett på vomma mens man holder svangen ned mot bakken, vomma kommer da langt på vei ut av seg selv. Ta ut tarmene og slit av hinnene som holder innmaten, med hendene. Tilslutt så er det bare spiserøret og endetarmen igjen, endetarmen holder man hardt mellom fingrene og skyver perlene framover hvoretter man sliter/skjærer den av der hvor man har fjernet perlene. Spiserøret kan kan godt knytte for med en strips eller tynn hyssing før man kutter det.

Sprett så hull i mellomgulvet nedre halvdel (mot bakken) , press svangen mot bakken og skrap ut blodet med handa.

Ønsker jeg å ta ut resten av innmaten kutter jeg rundt resten av mellomgulvet , tar kniven helt fram inni brystet og kutter luftrøret. Da kan man dra ut hjerte, lunger og lever, mulig men må kutte den grove blodåren som går langs ryggsøyla på innsiden.

På denne måten får man kun det hullet i buken og det er lett å dra dyret til gards uten at det blir tilgriset.

Skyter man i hals eller hode kan det være greit å stikke på vanlig måte først, ved skudd i lunger/hjerte er det unødvendig.

Blære og endetarm etc. kan bare være i dyret til det er ferdig flådd

 

Skal prøve å få laget en DVD om dette så snart som mulig, kanskje i morgen??

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å få laget en DVD om dette så snart som mulig, kanskje i morgen??

 

Det hadde vært en god ide.

 

Jeg bruker omtrent samme metode som deg, men jeg tar meg bryet og (single ut rævhålet) som vi sier i våres jaktlag :lol: .

Her bruker jeg en kniv med tynn egg, som jeg skjærer løs huden mellom endetarmsåpning og skinnet, snittet må være så dypt at det løsner endetarmen ca 10 cm inn i hulrommet mellom lårene, vær litt forsiktig her selv om nøkkelbeina beskytter lårsteikene. Nå kan hele endetarmen trekkes forsiktig ut fra innsiden sammen med vomma, det er også lettere og få med urinblæra uten og grise.

Hvis dyrene blir skutt på innmark starter jeg helt foran i halsen(under tunga) og snitter langs spiserøret slik at halsklumpen danner et naturlig stengsel for mageinnholdet, hold den alikevell bort fra bukhulen når den er løsnet. Skjær rundt mellomgulvet og trekk vomma/lunge/lever/hjerte bakover samtidig som du løsner hinner langs ryggen forsiktig med kniven.

Hvis dyrene er skutt langt ute i markea er det en fordel og starte slik som C.E.A gjør ved sola plexus for å hindre at skitt fester seg i snittet ved transporten ut av marka.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noen ekspert,men noen utvomminger har det blitt...

Enig med siste taler om fremgangsmetode,vær forsiktig med kniven,se nøye på det du gjør,bruk heller 5 min for mye enn vom-guffe overalt! :wink:

 

Eneste forskjell jeg gjør fra de andre her er at jeg kutter spise og luftrør ovenfor "klædden", er vel svelgemuskel eller noe?

 

Har aldri stripset igjen eller knytt igjen da,og aldri opplevd å få noe guff i retur ut den veien.

 

Følg bukhulen når du løsner ved mellomgulvet,og ytterst forsiktig ved rygg og indrefilet.

 

Jeg kutter også rundt hele rass-tutten på rådyr,da kommer hele innvollpakka ut hel,fra svelg til rumpehøl.

 

Ikke akkurat komplett fremgangsmetode,mer et par råd på veien,øvelse gjør mester,Lykke til! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På rådyr er det jo klinkende enkelt - ta tak i bukskinnet og dra til du nesten har dyret opp fra bakken. Da er det bare å skjære i vei. Litt mer "stretch" i rådyra enn større hjortevilt. Så skjærer du bare to raske snitt ned mellomgolvet langs ribbene på hver side, stikker ei hand inn fram, løsner hjertet og tar tak rundt spiserør/luftrør, den andre hånda rundt mellomgolvsfestet, får jaktkameraten til å holde frambeina på rådyret og så drar du ut hele innmatssystemet i en bevegelse.

 

Tar maks et minutt, om en er litt dreven.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Ja, da kommer dette emnet frem i lyset igjen. Blir min første storviltjakt, så det er mye usikkerhet som henger over meg. Vært på slaktekurs, men er fortsatt litt usikker. Gjelder rådyr.

 

I hovedsak er det dette med endetarm, men spesielt urinblære jeg er usikker på.

 

Om vommen er ute og endetarmen "melket, kuttet og knytt" vil jeg da se nyrer og urinblære igjen i bekkenområdet?

Nyrene vil fortsatt være igjen i skrotten etter at vomma er veltet ut? (Som profilen min sier er jeg sykepleier, men tarm og urinveier er ikke mitt fagfelt eller interesse område :-P. )

 

Hva må jeg kutte å løsne på ifm. med blæren? Tar jeg nyrer, blære og urinrør ut som en del? Og klemmer jeg av urirøret?

Link to comment
Share on other sites

Dyr som jeg skal dra ut av skogen ønsker jeg minst mulig hull på,da blir det mindre skog inni slaktet.Med dyret støtt på ryggen spretter jeg fra krysset i bekkenet og frem mot brystbeinet, snurrebass og baller skjærer jeg vekk på bukker.

 

Er det møkk i endetarmen drar jeg mest mulig møkk fra ventilen og ned i tarmen,kutter denne og legger dyret på siden.Jeg foretrekker at dyret ligger på sin venstre side.

 

Så tar du bare tak i endetarmen og drar nedover i retning vom,løsner forsiktig med kniv hvis det er nødvendig.Tarmen går så forbi nyrene som du fint lar sitte i dyret og ned mot vom.Milten som sitter på vomma henger litt fast i innmaten,løsne denne og velve vomma ut av dyret.Vomma sitter fortsatt fast i spiserøret,er dette tomt er det bare å kappe.Er det oppblåst og fullt kan du melke det mot vom og evt sette på en strips før du kapper det.

 

Viktig å huske at man ikke skal trenge å bruke masse makt,gjør du det riktig glir det ut av seg selv omtrent.

Link to comment
Share on other sites

Blære og endetarm bør vær i dyret til det er flådd. Skjær rundt bak og slipp dette ned (hvis dyret henger etter hasene) Gå på innsiden, stikk kniven opp langs bekkenet og skjær begge veier. Så stikker man hånden oppi og drar ned endetarm, blære o.s.v., det henger da i urinlederne (antar jeg) kutt disse og det er løst.

 

Sprett kun nok i buken i felt til å få ut vomma og tarmene. Å sprette opp halsen før transport er bare tull og har sitt opphav i slakting på slakteri. Da har man all innmat, vom og tarmer i dyret under slakting og på storfe tar man ofte ut tunga først. Derfor kan lett vominnholdet lekk ut når dyret blir heist opp. Totalt unødvendig på vilt som man tar vomma ut av først.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt la endetarm etc bli i dyret til du er ferdig med å flå, da har forhåpentligvis vomma vært ute av dyret i laaang tid.

 

Jeg sliter bare av endetarmen etter å ha skjøvet perlene i den brot fra antatt bruddsted. Spiserøret kutter jeg av med kniv, kunne godt stripset den igjenværende delen av det men det blir glemt og betyr ingenting i praksis.

 

Her en film som viser alt etter vomming:

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Ja, da kommer dette emnet frem i lyset igjen. Blir min første storviltjakt, så det er mye usikkerhet som henger over meg. Vært på slaktekurs, men er fortsatt litt usikker. Gjelder rådyr.

I hovedsak er det dette med endetarm, men spesielt urinblære jeg er usikker på.

Om vommen er ute og endetarmen "melket, kuttet og knytt" vil jeg da se nyrer og urinblære igjen i bekkenområdet?

Nyrene vil fortsatt være igjen i skrotten etter at vomma er veltet ut? (Som profilen min sier er jeg sykepleier, men tarm og urinveier er ikke mitt fagfelt eller interesse område :-P. )

Hva må jeg kutte å løsne på ifm. med blæren? Tar jeg nyrer, blære og urinrør ut som en del? Og klemmer jeg av urirøret?

Ta det pent og rolig så ser du greit hva som skal ut og når. Gir seg egentlig selv.

Skitt jakt; ikke noe misunnelig og trist og lei for at jeg er på jobb-neida-bare glede og smil :?

Link to comment
Share on other sites

Har en skutt dyret i brystet er brysthulen(området foran mellomgulvet) fylt med blod. Det kan derfor være greit å gjøre så mye som mulig av det "bakerste" arbeidet mens dyret ligger med venstre side opp og i litt svak nedoverbakke hvor brysthulen ligger lavest. På den måte får en noe arbeidsro før en løsner mellomgulvet, kutter spiserøret og blod fra brysthulen renner bakover og gjør alt mye mer uoversiktlig.

 

Ved vomming er det min tilnærming at en holder seg til visse enkle prinsipper:

 

Stress ned. Bruk god tid. Bruk hodelykt.

Vit hva du skjærer i

Så lenge du har kontroll med at du ikke skjærer i vom eller urinblæra eller indrefiletene går mye bra. Samtidig henger voma fast i diverse hinner og fester som må løsnet forsiktig med kniv eller hender. Er ikke så mye annet kjøtt inni der som kan ødelegges enn indrefiletene.

 

Ellers er jeg enig i mye av det andre som skrives i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Planen er å ta det med ro om det blir fall. Er vel kanskje mulig å slepe dyret til et sted med litt mindre innsekter også, før man åpner. Når buken er åpnet har man vel kjøpt seg litt tid? Er vel ikke like farlig at den blåser seg opp etter man har snittet. Satser uansett på å få gjort det innen rimelig tid som jeg har forstått er max 2 timer. Så en halvtime maks før snittet bør vel gå greit?

 

Postet også i bukkejakta, men kan høre her hvor det er godt med respons også. I mangel på kjølerom er det da mulig å benytte kjøleskap med åpen dør?

 

Blir det ikke dyr på de 3 terrengene mine i år blir det organisert jakt i utlandet neste år. Kjekt å lære av guide. Driter meg sikkert ut på innpåmasjen allerede :?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Veidinn og flere andre. La endetarmen, og urinblæra være igjen til du får hengt opp. Knytt igjen, bruk tau, strips etc. På stort vilt som elg, stor hjort etc. er det enkelt å "ringe" ut rassen i en feltsituasjon. På små rådyr/hjortekalver etc. blir det litt verre. Særlig hvis man er uerfaren, og langt fra vei. Skal du dra dyret et stykke, er det bare en fordel at minst mulig av buken er tilgjengelig for rask og bakterier.

Skit jakt, dette går bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Wickwire: Det kan være veldig forskjell på hvor snart vomma bør være ute. Et dyr skutt på frisk hå (nyspirt gress) med full vom gasser seg mye raskere enn en bukk i brunsten med nesten tom vom. Førstnevnte vom bør være ute innen en halvtime, max 45min. Mens nevnte bukk kan ligge et par timer i beste fall.

Som nevnt av flere her : man har god tid om man begynner ganske straks etter felling. Ingen fare om man bruker en liten halvtime om nødvendig. Og hva skal man haste etter??? Det er ingen konkuranse.

Link to comment
Share on other sites

Ingen hast så lenge jeg har fått åpnet buken og ikke risikerer å snitte vomma. Satser på at skuddet sitter derdet skal og heller ikke gjør skade

 

Sålenge vomma er koblet til dyret via leveren så kan eventuell gass gå inn i mellomgulvet og videre ut i kjøttet. Også godt for avblødning at man tømmer dyret, gjerne også lever, lunger, hjerte, dette tar man ut samme vei som vomma men man må frami brystkassen for å kutte luftrøret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bruker dere samme kniv til alt?

Jeg tenker på forurensning fra pels etc, spesielt rein.

Engangshansker er vel fint og regel om en "ren knivhånd" og den andre til å ta og dra i pels og urene steder?

 

jeg har gjerne med 2-3 kniver, da kan 1 brukes til "drittarbeid"

 

Har også med hansker, tynne oppvaskhansker funker også.

Og så har jeg med våtservietter , som jeg syns er greie til å få blod og fett bort fra hender og kniver

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Gammel tråd men veldig aktuell. Har alltid lagt dyret på dyrets høyre side når jeg vommer og tenkte ifm at jeg vommer ut en hjortekalv i helga at jeg skulle legge dyret på den venstre siden. Snittet opp halsen og gjorde klart og snittet deretter opp buken. Et lite napp i høyre bakfot og ut spretter vomma. Ble temmelig overrasket da jeg så rett inn på mellomgulvet mens jeg fortsatt stod med bakfoten i den ene hånden og kniven i den andre. Var bare å gjøre et snitt og dra med seg hjerte/lunger/vom/tarmer. Vanligvis erfarer jeg at vomma blir liggende mer i veien når dyret ligger på sin høyre side og at det må mye mer graving til for å snitte mellomgulvet.

 

Skal en la hjerte/lunger bli sittende er det selvfølgelig enklest å komme til spiserøret når dyret ligger på høyre side.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (46 minutter siden):

Skal en la hjerte/lunger bli sittende er det selvfølgelig enklest å komme til spiserøret når dyret ligger på høyre side.

Ja, og om du vil la milten og levra være igjen. Dvs alle de kontrollpliktige organene, om kjøttet skal selges, og du ikke er godkjent feltkontrollør.

Link to comment
Share on other sites

Og det selvfølgelig, er ikke et tema for meg men for de som sysler med slikt så må de jo selvfølgelig holde styr på slikt. 99,9% av gangene jeg vommer så drar jeg med meg hjerte/lunger. De 0,1% hvor jeg lar hjerte/lunger sitte er når jeg skal dra ut et dyr og jeg ønsker å redusere vekt ved å fjerne vom.

 

Skal teste dette med å legge dyret på vestre side neste flere ganger utover høsten. Den begrensede erfaringen så langt er at dette var betraktelig mye greiere enn å legge det på høyre side.

Link to comment
Share on other sites

Legger på ryggen til jeg har snittet opp hals og buk. På elg skiller jeg spiserør fra luftrøret helt bak til mellomgulvet( ved å tre hånda inn via stkkhull), lar dyret velte over på høyre side, arbeider milten løs fra sida og spiserøret løst fra mellomgulvet med hendene og trekker spiserøret gjennom. Samler fingrene rundt festet mellom vom og lever og kapper med kniven. Drar ut tarmene og melker unna møkk og kapper/knyter endetarm. Endetarm, nyrer/urinsystem, mellomgulv, hjerte og lunger tar jeg ut etter at dyret er flådd.

Edited by HVSJT
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...