Warbee911 Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Hei. Neste år skal jeg med på elgejakta, men trenger en rifle da. Har sett på Marlin 308 Lever-action, men er åpne for forslag... Noen slitesterke rifler som dere kan anbefale? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Spenstig å velge et helt nytt kaliber til sin første rifle (.308 Marlin Express ), tror jeg ville valgt .45-70/.450 Marlin hvis jeg skulle hatt bøylerifle, da finner man antakelig ammunisjon i de fleste butikker, tror ikke jeg har sett hverken Marlin 308 eller ammunisjon i noen butikker. Ellers så er det ingen moderne jaktrifler som slites ut medmindre du lagrer dem i saltvann. Hvis du planlegger 5000+ skudd i året, så må du bytte pipe innimellom, men det gjelder alle rifler. Sammenlikner du bøylerifler og boltrifler holder jeg en knapp på boltrifler mht slitestyrke pga færre deler og mindre komplisert mekanisme. Browning BLR kommer i .308Win/30-06 og er ett alternativ hvis du ønsker bøylerifle i et kaliber med grei ballistikk, men ikke alle liker utseende og den har boksmagasin. Jeg kjenner også dragningen mot bøylerifler, men endte opp med en remington 7 i .260. Skyter så godt med den at det nesten er kjedelig. Har skutt med en Marlin GG i .450 Marlin og relativt stive ladninger, og det var ikke så enkelt, men etter at eieren satt på en mykere bakkappe, så var det ihvertfall gøy . Tatt i betraktning at du skal jakte neste år, så bør du skyte mye før jakta, og da ville jeg anbefalt en boltrifle i en av de vanlige kalibrene (6.5x55/.308Win/.30-06), gjerne .30-06 så du kan bruke 200 grains kuler, og hvis budsjettet tillater det en Sako eller en Tikka, og hvis du har like mye til overs som meg en Remington 700 eller en Howa 1500. Kjøp gjerne en pakke med en "budsjettkikkert", da kan du heller oppgradere den senere og bruk kr 500-1000 på å justere avtrekket. Resten kjøper du ammunisjon for. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbee911 Posted September 9, 2009 Author Share Posted September 9, 2009 Takk for et informativt svar:) Min far har en Remington 700 30-06, og har skutt mye med den. Han har lovt den vekk til meg når han ikkje vil jakte mer, men det kan t tid;) Tenkte under 10 000 vertfall komplett med kikkert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tordenkjeppen Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Håper det tar lang tid før du får Remington`en fra din far. Jeg vil anbefale en brukt rifle eller en på supertilbud som feks XXL har på Weatherby vanguard i 3006til 4000 http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=86171 og så finne en brukt Schmidt und Bender 1,5-6x42 som ofte selges for rundt 4,500 tusen eller en ny Zeiss conquest 3-9x40 for ca 5,500. Da får du nok til å kjøpe greie stålmontasjer og holde deg på 10,000,-. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Dette synes jeg var en grei pakke: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18478145 Tikka'n slipper du å dille med avtrekket på også. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Andreas- Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 har en slik selv, sabla god børse det der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts