Jump to content

Frittliggende pipe, fordel??

Pondus

Recommended Posts

I våpenreklamer blir frittligende pipe brukt som et salgsargument for presisjonen, er det en bløff at presisjonen blir bedre med frittliggende pipe?

F.eks. I Mauser M98 så er løpet alt annet en frittliggende, dette har da aldri blitt omtalt som negativt?!

Og hva er eventuelt fordelene med frittliggende pipe?

En frittliggende pipe påvirkes ikke av bevegelser i skjefte. Dersom forskjeftet berører løpet vil treffpnktet forandres når du holder med ulikt press på forskjeftet. Er det et treskjefte vil varierende fuktighet gjøre at treverk sveller, krymper og vrir seg. Dette forandrer treffpunktet på en uforutsigbar måte.

Hvis du vil overbevises vitenskaplig les "Rifle Accuracy Facts" av Harold R. Vaughn.

Så lenge et løp vibrerer ved avfyring av skudd vil forskjellig trykk mot løpet også føre til forskjellig hendelsesforløp av vibrasjonen i løpet, følgelig vil et frittliggende løp alltid ha samme påvirkning fra skudd til skudd - altså ingenting utenfra.

Tenk en frittliggende gitarstreng som settes i vibrasjon. Tenk så at du av ulike grunner får press på denne strengen, på ulike steder - da får du forskjellige toner.

Løpet virker som en gitarstreng, og vridninger i skjeftet endrer løpets "tone" om disse vridningene kan forplantes til løpet. Det er lett når skjefte og løp er i kontakt.

I forgårs var jeg i skogen med min Sauer 200 Jagd - der ligger forskjeftet med god klaring til løpet. Så god at når jeg gikk gjennom et tett kratt så kom en tynn kvist i klem mellom løp og skjefte, slik at skjeftet ble presset til siden. Dette så jeg heldigvis før jeg skjøt senere.

For moro skyld tok jeg vare på den kvistbiten. I går var jeg på banen, og jeg skjøt først to skudd i benk mot blinken; og skjøv så kvistbiten inn der den hadde hadde ligget i klem mellom løp og skjefte. Nye to skudd, som begge lå fint samlet, men godt til venstre for de to første.