Jump to content

Linseluksasjon, PLL

Revefoten

Recommended Posts

Til de som har raser som sliter med linseluksasjon:

Gode nyheter: Det har nå kommet en gentest for linseluksasjon!

Testen fortelle om hunden din er fri, skjult bærer eller kan komme til å utvikle sykdommen om den ikke allerede har gjort det, dvs. om den har 0, ett eller to anlegg for sykdommen. Hunder som arver anlegget fra begge foreldrene utvikler linseluksasjon (enkelt forklart).

Denne testen er utviklet i USA og tilbudet om testing kommer i overskuelig fremtid til å finnes bare der, men det er helt sikkert verd pengene for raser som sliter med PLL å sende prøver dit.

Problemet med PLL er at hunden ikke nødvendigvis utvikler sykdommen før den er både 5 og 6 år, dvs. lenge etter at den evt. har gått i avl, men med denne testen kan vi unngå å pare to bærere av sykdommen og derved helt unngå å avle hunder som utvikler linseluksasjon!

Les mer her:

http://www.caninegeneticdiseases.net/GLX/mainGLX.htm

Så langt har jeg ikke hørt om parson russells som har utviklet PLL her i Norge, men det finnes i rasen, så det er nok et tidsspørsmål før vi kommer bort i problemet. Tysk jaktterrier vet jeg er blandt rasene som sliter med linseluksasjon. Nå ser framtiden lysere ut"

Ja, det er utrolig nyttig for raser som har denne sykdommen. Da behøver man ikke lenger bekymre seg for at hundene man oppdretter skal bli blinde når de er 5-6-7 år. I og med jeg vet at linseluksasjon eksisterer i vår rase skal iallefall jeg teste mine avlshunder fra nå av! Deilig å slippe den bekymringen, man vil jo avle friske hunder :)

De har forresten akkurat funnet fram til samme gentesten i England også, på Animal Health Trust: http://www.aht.org.uk/news.html#pll -så da har vi et laboratorium som ligger nærmere Norge. -Undrer på hvordan de fant ut av dette på likt i USA og England :mrgreen: