Jump to content

! Haster! Ettersøksavtale til bjørnejakt, Rondane Sør!


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Reiser en uke til Ringebufjellet på reinsbukkjakt en uke fra i morgen. Det er jo åpnet for lisensjakt på bjørn i både Oppland og Hedmark, og jeg har nesten alle ting på plass for å lovlig kunne skyte Brakar om han skulle dukke opp.

 

1) Registrert meg som lisensjeger

2) Grunneiers tillatelse

3) Alt annet som skal til for storviltjakt

 

Men jeg har ikke ettersøksavtale, noe som er påkrevet! Er det derfor en ettersøksekvipasje der ute jeg kan tegne avtale med? Send PM, eller ta kontakt på 40244898. :-)

 

Sjansen er vel 0,001% for at jeg skal se bjørn, men den er der! Og like garantert er det jo at om jeg ikke får papirene på plass vil den stille seg opp på 80 meter med bredsiden til...

 

Bjørn og storbukk på samme uke... tja, det er jo lov å håpe!

Link to comment
Share on other sites

En kan jo undres, da § 23 i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst, som Fylkesmannen i Oppland henviser til omhandler elg, hjort og rådyr(min endring av farge og understreking):

§ 23. Krav om godkjent ettersøkshund

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr, skal jaktlag og personer som jakter alene ha tilgang til godkjent ettersøkshund. Fører og hund skal ha bestått praktisk prøve i henhold til instruks om prøving og godkjenning av ettersøkshund fastsatt av direktoratet.

 

Dersom slik hund ikke medføres under jaktutøvelsen, skal det gjennom skriftlig avtale være sikret tilgang innenfor et rimelig tidsrom etter påskyting. Kommunen kan kreve at jeger dokumenterer tilgang til godkjent ettersøkshund.

Er det ei bikkje som er godkjent til ettersøk på hjortevilt de er ute etter, så bør det være mange i Ringebu du kan kontakte. Er det bikkje godkjent for ettersøk på bjørn, ja da er det nok ikke så flust med alternativer. Da burde de imidlertid ikke brukt den paragrafen, så en kan undres, ja.

 

Hedmark har ikke dette kravet, men et krav om at man straks skal melde evt skadeskyting til Politiet samt Fylkesmannen i.h.h.t. Forskrift om forvaltning av rovvilt, §17, der det bl.a. står i klartekst at det er Fylkesmannen som avgjør hvordan ettersøket forgår:

Den som skadeskyter gaupe, jerv, bjørn, ulv eller kongeørn under forsøk på felling eller jakt i medhold av bestemmelsene i denne forskrift plikter å gjøre det en kan for å avlive dyret snarest mulig. Vedkommende plikter å forvisse seg om påskutt dyr er truffet eller ikke. Det skal ikke gjøres forsøk på felling eller jakt på nye dyr mens ettersøk pågår.

 

Den som under jakt eller ved skadefelling/lisensfelling skadeskyter gaupe, jerv, bjørn, ulv eller kongeørn skal uten opphold underrette fylkesmannen og nærmeste politimyndighet. Fylkesmannen avgjør videre gjennomføring og avslutning av ettersøk. De som har deltatt i forsøket på felling eller jakt skal uten godtgjørelse bistå forvaltningsmyndighet eller politimyndighet i det videre ettersøk.

 

Ved ettersøk av rovvilt som påtreffes skadet eller skades utenom lovlig jakt eller fellingsforsøk skal kommunen straks varsle fylkesmannen og nærmeste politimyndighet. Fylkesmannen og politiet kan beslutte at ettersøk skal gjennomføres med særlig kvalifisert personell.

 

Dette ble kanskje litt avsporing fra ditt spørsmål, men det er verdt å ta det opp, synes jeg. Kanskje særlig, i og med at du skriver både Oppland og Hedmark. Husk også at i Hedmark må du sjekke telefonen en gang midt på dagen for status på evt gjenværende kvote. Joda de får det til.

 

Skit jakt, både på rein og bjønn. Vil tro du har størst mulighet til å lykkes med jakten på en av fjellets glade gutter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...