Jump to content

Hva trengs av jaktpapirer i Sverige

Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Kan man jakte for eksempel i hegn i Sverige uten norsk jegerprøve og betalt vilttrygdavgift ? Jeg personlug har aldri blitt avkrevd noe av dette om jeg har jaktet i hegn eller på friland. Noen som vet med sikkerhet ? Skulle vært artig og visst. :wink:

Jakt i hegn regnes vel ikke som jakt og rent formellt så trenger man ikke ha verken svensk jegeravgift eller jegerprøve.

Men det er veldig greit å ha med seg disse papirene ved passering av tullstasjonen. For makan til forskjell det er ved de forskjellige tollstasjonene! På Svinesund så går passeringen veldig greit om du bare har med våpenkortet ditt, men skal du passere tollstasjonen ved Hån så må du i tillegg ha med invitasjon fra der du skal jakte og de forlanger også å se at du har betalt den svenske jegeravgiften. Skal du til ytlandet nå da Bård..? :wink:

Guest graahund

@Bakstikkstuen, ja jeg skal til Sverige. Jeg har mine papirer i orden, men spør for en bekjent. Da jeg selv aldri har blitt avkrevd annet en svensk jakttegn lurte jeg på om hvordan det var. Tar bare og melder inn børsa på nettet til tullen og melder den ut igjen ved hjemkomst. Veldig greit. Har og våpenpass og tar gjerne det med forsikkerhets skyld. :wink:

Jeg reiser til sverige om få dager til en plass jeg har vært noen år nå. På hjort.