Jump to content

Nojs spør: Partienes syn på jakt og skytesport i Norge.


Reinhard

Recommended Posts

Men det som er helt klart er jo at AP og SV er den sikre død for privat, LOVLIG, våpeneie! :|

 

Det er ikke noe parti i Norge som har en politikk som er spesiellt bra for jegere og skyttere.

Heller ikke noen som har avskaffing av privat våpeneie på den politiske menyen. Om det finnes andre krefter i Politi, departementer, eller andre organisasjoner som helst ser at "alt skal bort" er meget mulig.

 

Også i SV finnes det jegere og skyttere. I forbindelse med disse spørsmålene til partiene, fikk jeg vite at en av de jeg var i kontakt med på SV's partikontor er "en av oss".

At det finnes personer i SV med generell våpenangst virker tydelig.

Ut i fra de ryktene vi har hørt, virker det som at krefter innen SV har vært hovedårsaken til at det opprinnelige utkastet ,med 8 våpen i garderoben ble til 6 våpen.

 

At AP skulle være den sikre død for privat lovlig våpeneie er vås.

Jeg har snakka mye med Tron, og Morten om det arbeidet de har lagt ned rundt forskriften, og det er utvilsomt at den mest konkrete responsen, og støtten vi har fått kommer nettopp fra folk i AP.

 

Hvis ikke jeg husker helt feil var det vel under en annen regjering dette arbeidet med den nye reguleringa ble satt i gang?

 

Problemet er vel at jakt og skyting generellt er en "ikkesak", og derfor vil det løpet forvaltninga legger opp bli politikken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

den såkaldte støtten vi hadde i ap , drev med regelrett løgn , samt at de også kuttet all kontakt med meg og flere ettervert som de forandret forskriften, og ja de gutta var Storberge sine nærmeste med arbeidere så ap er for meg et dødt alternativ. ap har en stor del av skylda i prossessen runt forskriften :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jakt og våpen er ikkje nokon stor politisk sak per i dag. Det er ikkje særleg fokus på det og ingen parti vert særleg utfordra på det.

 

Eg stolar ikkje på nokon av partia når det gjelder våpenlovgjeving. Vi er for få som er opptatt av dette, og kva som helst av dagens parti trur eg er fint villige til å dolke oss i ryggen og overkøyre oss fullstendig dersom dei kan tene nokre stemmer på det. Våpeneigarane sine rettigheiter er nok noko av det første eit parti vil gje blanke i for å komme til regjeringsmakt, og det trur eg gjelder frå ytterste venstre til ytterste høgre.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg mener jeg at Storberget er dagens største trussel med sine bevisste feilinformeringer og hatske utspill mot våpeneiere de siste fire åra.

 

Dette er noe de fleste burde ha fått med seg, men jeg blir stadig forundret over hvor mange som (bevisst?) ignorere dette faktumet. :(

Link to comment
Share on other sites

den såkaldte støtten vi hadde i ap , drev med regelrett løgn , samt at de også kuttet all kontakt med meg og flere ettervert som de forandret forskriften, og ja de gutta var Storberge sine nærmeste med arbeidere så ap er for meg et dødt alternativ. ap har en stor del av skylda i prossessen runt forskriften :evil:

"De kuttet all kontakt med DEG" - kan du utdype hvorfor de hadde kontakt med (nettopp) deg, hva den kontakten i tilfelle besto i, og hvilke konsekvenser det i tilfelle fikk at de "kuttet" denne kontakten?

Link to comment
Share on other sites

Neida. Det jeg har lært av denne debatten er at vi jegere og skyttere ikke får noe av de enkelte partiene. Det gjelder alle partiene. Vi må kunne jobbe for vår lidenskap på kryss av politiske retninger.

 

Hvordan vi skal gå frem for å fortsatt kunne drive med vår hobby og lidenskap kommer sikkert opp som tema her på kammeret snart. Nojs får kanskje en stor betydning i den sammenhengen. Å tro verden vil ende i dag vil ikke gjøre morgendagen noe lysere.

 

Nå må vi fordøye valget, puste ut, gratulere vinnerne og tenke på hvordan vi skal kjempe videre for våre rettigheter som jegere og skyttere. Jeg er klar for kamp, håper du også er villig til å gjøre en innsats :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror det konkluderes korrekt med at vi som skyttere og jegere ikke er i noen umiddelbar fare fordi skyting / jakt fortsatt har stor utbredelse, og vi er godt representert i de forskjellige politiske leire. Uavhengig av parti er det nok vel så viktig å se hva type kandidater vi stemmer på under valg. Unge urbane politikere vil nok ikke tale jegernes sak okke som de kommer fra Høyre, AP eller SV. Sørg for å stemme frem fornuftige politikere som "skjønner hvor ting kommer fra" og hvordan naturen faktisk fungerer. Hyggelig er det også at selveste statsministeren har blitt jeger. Vi skal ikke undervurdere betydningen av det.

 

Allikevel er horisonten langt fra rosenrød, og dette skal vi ta alvorlig. Vi som jegere og skyttere kan gjøre følgende:

 

1) Sikre, ved å bidra til rekruttering, fortsatt stort antall utdøvere

 

2) Sørg for å være med i en eller annen interesseorganisasjon - om ikke annet for å gi slike organisasjonener høyest mulig medlemstall. Jeg kan garantere at SV titter på NJFF's medlemstall når de vurderer hvor høyt de skal flagge sine jeger og skytterfiendtlige synspunkter.

 

3) Tenk igjennom hvordan vi eksponerer oss. Skal jegere la seg avbilde i aviser etc. bør det i nydusjet tilstand, hvite smil og med vakre jakthunder. Helt uten geværer og døde dyr. Her kan vi lære mye av slakteriene. Tenk etter hvor lenge det er siden vi så bilder eller nyhetsreportasjer inne fra et slakteri. Det er ikke tilfeldig !

 

4) Jeg så uttrykket "splitt og hersk" lenger opp i tråden og kom til å huske blyhagelsaken for noen år siden. Snakk om å gå på limpinnen – da spesielt NJFF. Medlemmer melde seg ut i 1000-tall i protest.

 

Forøvrig leser at det ikke bare er jeg som er livredd Storberget. Når alt kommer til alt er han nok ikke imot jakt, eller våpen for den saks skyld. Han later til å ha en tilsynelatende pervers glede av å gjennomføre frihets inskrenkelser som rammer enkeltmennesker. Han vet godt at lovlydige jegere og skytter normalt ikke ta med seg hagla og raner bensinstasjon på hjørnet, men kan han hoste opp en eller annen argumentasjon god nok til å kunne frata oss retten til å oppbevare våpen så gjør han det, og det med en eneste gang. Dette er essensen i Storberget. Tilsvarende har han på mesterlig måte trumfet gjennom fartsreduksjoner til 70 kmt på en rekke veier. Han vet godt at dødsulykkene ikke ble skapt av bilister som kjørte i 80kmt. Istedenfor å gjennomføre målrettede tiltak mot dem som kjører virkelig fort, og tar farlige forbikjøringer etc., så greide altså fyren å få gjennomført tiltak som rammer flest mulig lovlydige mennesker. På område etter område gjennomfører han tiltak som rammer et lovlydig flertall, og han slipper unna med det hver eneste gang. Dette var ikke ment som en tale mot AP. Det vil være stor individuell forskjell innad.

Link to comment
Share on other sites

Tilsvarende har han på mesterlig måte trumfet gjennom fartsreduksjoner til 70 kmt på en rekke veier. Han vet godt at dødsulykkene ikke ble skapt av bilister som kjørte i 80kmt. Istedenfor å gjennomføre målrettede tiltak mot dem som kjører virkelig fort, og tar farlige forbikjøringer etc., så greide altså fyren å få gjennomført tiltak som rammer flest mulig lovlydige mennesker. På område etter område gjennomfører han tiltak som rammer et lovlydig flertall, og han slipper unna med det hver eneste gang. Dette var ikke ment som en tale mot AP. Det vil være stor individuell forskjell innad.

 

Nå har ikke jeg fulgt tilstrekkelig med til å peke på hvem som som er skyld i denne typen innskrenkinger, men jeg er helt enig i at det er for mange av dem. Det er klart observert på mange områder.

 

Eksempelet fra veitrafikken er godt, samme tendensen kan sees andre steder. En minoritet, men dog et betydelig antall, gir f... i loven og kjører i snitt langt over - la oss si 120. Så setter noen ned fartsgrensen fra 80 til 70. Hva skjer? Jo, de som ga f... før gir f... fremdeles - snittet går kanskje ned til 118. Alle andre senker fra 80 til 70. Dette er helt bak mål, tiltaket har ingen effekt der problemet ligger.

 

Ihvertfall på strekningen Bergen-Voss og omliggende områder er dette helt åpenlyst.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg fulgt tilstrekkelig med til å peke på hvem som som er skyld i denne typen innskrenkinger, men jeg er helt enig i at det er for mange av dem. Det er klart observert på mange områder.

 

Det er selvfølgelig veifartsmyndighetene som utdøvende organ som har gjennomført fartsinnskrenkningene, men justisministeren er uansett den som beredte grunnen for en slik type løsning.

 

Det jeg forsøker å belyse her er en tafatt måte å håndtere problemer på, som typisk gjennspeiler AP arbeidmetodikk.

Link to comment
Share on other sites

Uansett...ser ut som om vi får gleden av å tilbringe enda en stund med Storberget som Justisminister.

På fjernsynet i går uttrykte han at han hadde mange uløste arbeidsoppgaver som han ønsket å ta tak i.

Noe av dette er nok å få ny våpenlov og tilhørende forskrift på plass.

Link to comment
Share on other sites

Uansett...ser ut som om vi får gleden av å tilbringe enda en stund med Storberget som Justisminister.

På fjernsynet i går uttrykte han at han hadde mange uløste arbeidsoppgaver som han ønsket å ta tak i.

Noe av dette er nok å få ny våpenlov og tilhørende forskrift på plass.

Hva er det han vil med en eventuell ny lov?

Kom det ikke en ny forskrift i sommer, hva er det som han mener ikke er bra nok med den?

Er spent på vår framtid innen skyttersporten (pistolskyting)

Jaktvåpen er det nok ingen fare med tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er dere sikre på at det ikke er Samferdselsdept. som er riktig instans på høyeste nivå her :wink:

 

For å gjenta meg selv: Det er selvfølgelig veifartsmyndighetene med samferdselsdepartementet som har stått for selve gjennomføringen. Det er alikevel Storberget med sin spisskompetanse på inskrenking av frihet som bereder grunnen og er den avgjørende bidragyteren til at slike løsninger lar seg gjennomføre.

 

Uten å gå altfor dypt i spissfindighetene så forsøkte bare å synliggjøre hvordan norske mynigheter typisk løser samfunnsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Er dere sikre på at det ikke er Samferdselsdept. som er riktig instans på høyeste nivå her :wink:

 

For å gjenta meg selv: Det er selvfølgelig veifartsmyndighetene med samferdselsdepartementet som har stått for selve gjennomføringen. Det er alikevel Storberget med sin spisskompetanse på inskrenking av frihet som bereder grunnen og er den avgjørende bidragyteren til at slike løsninger lar seg gjennomføre.

 

Uten å gå altfor dypt i spissfindighetene så forsøkte bare å synliggjøre hvordan norske mynigheter typisk løser samfunnsproblemer.

 

Ja, jeg ser at du gjentar deg selv :? Du er sevvfølgelig klar over at alle dept. driver med lovgiving, på sine respektive områder, ikke bare justisdept? Jeg beklager, men jeg ser ikke sammenhengen din :roll: Men den det er vel bare jeg som er vanskelig som ikke tror Storberget er mer, eller mindre årsaken til alt "vi" ikke liker her i samfunnet :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Er dere sikre på at det ikke er Samferdselsdept. som er riktig instans på høyeste nivå her :wink:

 

For å gjenta meg selv: Det er selvfølgelig veifartsmyndighetene med samferdselsdepartementet som har stått for selve gjennomføringen. Det er alikevel Storberget med sin spisskompetanse på inskrenking av frihet som bereder grunnen og er den avgjørende bidragyteren til at slike løsninger lar seg gjennomføre.

 

Uten å gå altfor dypt i spissfindighetene så forsøkte bare å synliggjøre hvordan norske mynigheter typisk løser samfunnsproblemer.

 

Ja, jeg ser at du gjentar deg selv :? Du er sevvfølgelig klar over at alle dept. driver med lovgiving, på sine respektive områder, ikke bare justisdept? Jeg beklager, men jeg ser ikke sammenhengen din :roll: Men den det er vel bare jeg som er vanskelig som ikke tror Storberget er mer, eller mindre årsaken til alt "vi" ikke liker her i samfunnet :twisted:

 

Jeg tror ikke myndighetene kommer til å gjennomføre noen innskrenkinger med det første. Vi har nettopp fått ny våpenlov etc. etc. Men skulle myndighetene imidlertid få lyst til å gjennomføre enda flere innskrenkninger finnes det neppe en bedre kvalifisert politiker til å gjennomføre det enn nettopp Storberget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke myndighetene kommer til å gjennomføre noen innskrenkinger med det første. Vi har nettopp fått ny våpenlov etc. etc. Men skulle myndighetene imidlertid få lyst til å gjennomføre enda flere innskrenkninger finnes det neppe en bedre kvalifisert politiker til å gjennomføre det enn nettopp Storberget.

 

 

Akkurat, det var det jeg trodde. Det var bare generelt oppgulp mot Storberget og hadde egentlig ingenting med det gitte eksempelet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...