Jump to content

Lyddemper endret skuddbilde!


su_permann

Recommended Posts

Hei, fekk levert inn rifla mi, .308w, ca 54cm løp, til gjenging av demping i forige veke. Fekk den tilbake og var godt fornøgd. Heilt til eg skulle på bana for å prøve den. Viste seg at skuddbilde var heilt enormt stor forskjell frå med og uten demper. Trudde først det var siktet som var feilstilt, men viste seg at med demper skyter eg i mellom 30-40cm lavtPrøvde å stille inn demperen med å kneppe opp, men hadde på longt i frå meir knepp å gå på! fekk dem kanskje 10-15cm opp.

 

Skal til forhandler å høre med han på mandag, men tenkte å høyre litt med dere på kammeret om dere har noen forklaring på dette? Kva kan dette vere.

 

Rifla fungerer heilt fint uten demper.

 

På forhånd takk

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

Nei kan ikkje sei det.. Har en liten hausken std veg 380g eller noe. Så kan ikkje sei at den er tung. Har høyrt at skuddbilde kan endre seg rundt 10cm, men dette er jo longt i frå som på min. Hadde det vore 10cm kunne eg vore fornøgd.. Då kan ein jo stille litt om ein bruker med eller uten.

 

Iforhold til å bytte om på ringene, kan eg vel ikkje gjere det med vanlige leupold standard motasje.

 

Siden den er såpass som 30cm, må det vere noko anna som er blitt gjort feil av den som har gjenget løpet meinar eg.. Eller så er det demparen?

 

Uff fortvilande..

Link to comment
Share on other sites

Men er det vanlig at det skal vere så mye forskjell?? Synest dette er veldig dumt.. Får jo ikkje stilt inn sikte riktig i forhold til demperen :?:?

La oss se på det på en annen måte; Det er mange som må justere festene på klakker og ringer for å få en kikkert til å gå innenfor justeringsområdet uten demper også. På langholdskyting er det nokså vanlig at du justerer festene slik at du har hele spekteret i klikk oppover fra 100 m og utover.

 

Det beste er å justere det mekaniske slik at en kikkert havnet nokså midt i. Har du et tynt løp og en tung demper justerer du med demperen på, eller finner mellomløsningen slik at du kan bruke begge.

 

En kamerat hadde akkurat samme problemet med ny kikkert sideveis. Shimsing/retting av klakker er nokså vanlig. Finnes det eks. en Remington med klakkhullene rett boret fra fabrikk mon tro...?

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Iforhold til å bytte om på ringene, kan eg vel ikkje gjere det med vanlige leupold standard motasje.

Jo du kan snu, shimse, flytte.

Skru kikkerten i midtstilling, ta ut bolten å kikk gjennom løpet på en rundskive når rifla ligger i benk på støtter(en god metode for å skyte inn nye kikkerter uansett) se om du ikke er i nærheten.

 

Siden du ikke nevner noe om presisjonen og/eller ser kulemerker i front tipper jeg at demperen er nokså greit montert. Ingen rifler er like og 40 cm. har jeg også opplevd på ei av mine. Siden det er såpass mye kan du ha truffet svingningene på topp uten demper og på bunn med. Så da tipper jeg presisjonen er særdeles bra i begge tilfeller?

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke nevner noe om presisjonen og/eller ser kulemerker i front tipper jeg at demperen er nokså greit montert. Ingen rifler er like og 40 cm. har jeg også opplevd på ei av mine. Siden det er såpass mye kan du ha truffet svingningene på topp uten demper og på bunn med. Så da tipper jeg presisjonen er særdeles bra i begge tilfeller?

 

Det stemmer, presisjonen med og uten demper er heilt sann som den skal vere.. Så det beste for meg er å gjere? Vil jo helst kunne bruke rifla med og uten demper, i forhold til at eg går på hjortejakt i skog, og då er det best uten demper.. Men det er vel eit valg eg må ta.. Blir vel til at eg bruker uten demper i år, og fikser det slik at kikkertsikte blir rett innstilt på demper til neste år.. Evnt kjøper meg ei rifle til ;)

Link to comment
Share on other sites

Det første du burde sjekke er om senterlinja i løpet er i senter og parallell med senterlinja i demperen, er det ikke det så er det noe rivruskende galt med montering/gjenginga.

 

Tenker du på å legge den i benk, og sjekke om ein ser ein "stein" i løpet og så deretter ser ein "stein" i kikkertsiktet? Litt usikker på kva du meiner der?

Link to comment
Share on other sites

Du kan f.eks sikte gjennom demper/løp for å se om demperen står beint ift løpet, lettest å se om du har en svak lyskilde på kammersida.

Har du en pussestav så kan du legge på et lag med tape på for å få staven til å gå taight i løpet, stikk denne så langt frem at den stikker litt ut av demperen og se om avstanden fra kanten på hullet er lik hele veien rundt.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på dette. Men skal iallefall få forhandler her i Volda til å sjå på det. Uansett veldig irriterende at ikkje den skal gå noko lunde rett. Merkelig at det er så mykje.. I forhold til demperen, kan det vere at den gjenget litt feil, og at demperen er pittelitt skeiv? og at det kan ha noe med skuddbildet å gjere? Rifla går jo rett, og det med demper også. Men at den skyver kula 30cm ned.. I demperen er det ingen halvmåne former, så den har gått fritt i løpet av demperen..

Link to comment
Share on other sites

Altså er dimensjonene helt normale og vekten på demperen er fin, dette alene skulle ikke tilsi en så stor forandring på POI (point of impact)

 

Jeg tror det er noe muffens med monteringen...

 

PS: Verktøyet du bruker for å måle diameter heter skyvelær, et manometer indikerer trykket i f.eks ei gassflaske ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe... ja det stemme nok veldig godt.. Va det første ordet ej kom på, tok en brå sjans!!! :lol:

 

Trur det må vere noko med monteringa, men kva kan gjerast med dette? er rifla ødelagt på nokon måte? Eller kan det gjengest oppigjen?? Trur du det kan hjelpe??

 

Skal iallefall ta meg ein prat med forhandlaren, lurer på kven som egentlig har gjenget... hmmmm

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde akkurat det samme, 30 cm forskjel med og uten demper. Det var ikke noe galt med gjenginga.

Sjekk om kula tar borti "munningen" på dempern. Gjør den det må det nok gjenges opp igjen. Rifla er ikke ødelagt på noen måte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde akkurat det samme, 30 cm forskjel med og uten demper. Det var ikke noe galt med gjenginga.

Sjekk om kula tar borti "munningen" på dempern. Gjør den det må det nok gjenges opp igjen. Rifla er ikke ødelagt på noen måte :wink:

 

Okey.. So det kan skje. Men kva gjorde du, bruker du nå bare demper? Eller knepper du for kvar gong du skal bruke demper eller ikke. ;)

 

Ellers tek kula ikkje borti munningen på demperen, dette har en på skytebana skjekket. Og det viser ingenting på demperen.

 

Takk for råd:=) Kjekt å få tilbakemelding. berre fortsett om det er noko dere lurer på, eller noko som er uklart.:) Vil gjerne vite om det skal vere noko.. hehe

Link to comment
Share on other sites

su_permann:

 

Jeg opplevde tilsvarende treffpunktsforandring på min 202 i 30-06, når jeg monterte demper. Jeg er ingen ekspert, men ettersom rekylen (både følt og faktisk) og ikke minst munningsvipp blir helt forskjellig med demper på er det ikke så rart om også treffpunktet endres, og at treffpunktet blir lavere med demper er derfor naturlig.

 

Når du hører intervjuer av folk på kongelaget (på Landsskytterstevnet) sier jo de at de til og med merker forskjell i treffpunktet om ikke anlegget av børsa i skuldra blir helt likt hver gang (litt forskjellig rekylopptak i skuldra gir litt forskjellig treffbilde).

 

Jeg bruker stort sett alltid demper, men andre noterer hvor mange knepp forskjellen utgjør, og da løser dette problemet seg stort sett lett.

 

Kjedelig at du ikke har nok knepp å gå på, men jeg tror ikke dette har noe med demperen å gjøre, ser at du har fått mange tips om dette allerede. :-)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde akkurat det samme, 30 cm forskjel med og uten demper. Det var ikke noe galt med gjenginga.

Sjekk om kula tar borti "munningen" på dempern. Gjør den det må det nok gjenges opp igjen. Rifla er ikke ødelagt på noen måte :wink:

 

Okey.. So det kan skje. Men kva gjorde du, bruker du nå bare demper? Eller knepper du for kvar gong du skal bruke demper eller ikke. ;)

 

Ellers tek kula ikkje borti munningen på demperen, dette har en på skytebana skjekket. Og det viser ingenting på demperen.

 

Takk for råd:=) Kjekt å få tilbakemelding. berre fortsett om det er noko dere lurer på, eller noko som er uklart.:) Vil gjerne vite om det skal vere noko.. hehe

Jeg bruker bare demperen, hele tiden. Jeg kjøpte den for å bruke denn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ej fekk meg ny dempar i dag, sjølv om ej ikkje trur det vil hjelpe. Men skal prøve i morgon, kanskje det blir litt mindre;) hehe.. Antagelig ikkje.

 

I forhold til dempar og ikkje dempar. Ej får finne en måte å få endra sikte på... So for ej helder prøve å berre bruke dempar.. e jo ikkje nåke bakdel med en so liten dempar.. Men kan bli det i tett skog og fjell.

Link to comment
Share on other sites

Jessjess, nå var ny demper montert på, og denne gjorde at skuddbilde faktisk blei bedre og berre 15-20cm lavere. Plasserte 3 flak av en ølboks under bakre del av montasjen. Gikk den plutselig over.:) So nå er den fin innstilt til demper.. kan også itillegg kneppe den tilbake slik at eg kan bruke uten demper:) Ganske greit!

 

Håper det går greit under jakten;)

Link to comment
Share on other sites

@-"ctm-4" Hvem har fortalt deg at du ikke kunne få treffpunktforandring :?: , min påstand er at om noen fortsatt påstår dette, har vedkommende uttalt seg mot bedre viten :wink: . Dette varierer fra våpen til våpen og hvor mye treffpunktforandringen utgjør.

Min erfaring er at treffpunktforandringen er "konstant". dvs at tar du av demperen og setter den på igjen vil du treffe på samme stedet, som du traff forrige gang demperen var montert. Dette løser jeg ved å justere x-antall klikk på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Har en tikka t3,kjøpte en lyddempe-a-teck5 ,ble montert hos interarms,enderng av treffpungt ble kun 5cm til høyre 2 cm ned,har også sett flere med store avik, opp til 50 cm!!!!!! Dette kan da ikke stemme helt,så noe må da være galt,har sett flere tester som viser kun små variasjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min Browning Abolt SS .308 gir samme treffpunkt med og uten lyddemper A-tec CTM-4.

Forøvrig får jeg samme treffpunkt med Norma Jaktmatch og Oryx 11,7gr.

Det betyr ingen justering av kikkertsikte og jeg kan bruke rifla mi på alt fra fugl til elg uten å tenke...

 

Så jeg er såre fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Har en A-Tec TMM5 på en Blaser med 50 cm standardprofil pipe i 308 Win. Uten demper er treffpunktet ca 10 cm høyere på 100 meter. Ingen forandring sideveis. Med demper er rifla innskutt på 100m, uten er den innskutt på 200m. Greit å forholde seg til :wink:

Link to comment
Share on other sites

ok..

kall det flaks..

jeg kappa fikk på demper på min... ingen endring..

seff.. det er endring mellom uten demper og med.. eller har ikke testa enda.. men regner da med det

 

dempern er til bruk.. hver gang det er jakt ihvertfall..

på banen spiller det ikke så stor rolle.. 70% av de andre har jo ikke demper..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hatt store forandringer mellom første og andre skudd?

 

Opplevde idag at førsteskudde satt merkbart høgere enn de andre skuddene, samlingen var fin når demperen blei varm. Det kan selvsagt ha vore ein sleiv fra min side, men følte at avtrekket var bra. Må ta meg ein tur på skytebanen ein annan dag for å prøve igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hayabusa - At du ikke får treffpunktforandring med din demper, har ingen ting å gjøre med hva den er laget av. Det er tilfeldigheter...

 

Treffpunktsfoskjell mellom første og påfølgende skudd. Hadde du nypusset løp? Olje i løpet kan gi forskjellig treffpunkt, i alle retninger.

 

Gammelbørsa mi gikk hull i hull (de gangende jeg klarte å gjøre min jobb), både med og uten demper. Men samlingene satt fortsatt vel 40 cm fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Hayabusa - At du ikke får treffpunktforandring med din demper, har ingen ting å gjøre med hva den er laget av. Det er tilfeldigheter...

 

Hehe.. ett lite "Reflex er best-stikk" :P

 

men fra spøk til revolver.. på banen så er det flere som har Reflex og de sier at de nesten ikke får treffpunktforskjell mens de med Hausken havner noen cm lavere.. men.. 30cm er jo nifst mye uansett.. har vel mye med cal., lengde, arbeid. å gjøre også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg vil tru at det blir litt mindre treffpunktforandring med/uten dempar, jo kortare løpslengde. Eit kort løp er stivare enn eit langt.

 

Ellers er det ganske vanleg med meir eller mindre treffpunktforandring med/utan dempar. Sjølv har eg sopass mykje (15 cm ned, 7 cm til høgre med dempar) at eg kun bruka børsa med dempar.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at jeg må skru 1 moa ned og 2 moa til høyre om jeg skyter uten demper på min a-bolt i 308win med 49 cm løp og a-tec tmm5.

Men jeg skyter aldri uten demper på den rifla uansett, så det er ikke noe problem. Har dog vurdert å få tak i en smellforsterker som kan brukes når jeg skal dra den med på småviltjakt i sekken. Da er demperen litt stor og klumpete.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...