Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

At det selges julemarsipan i lenge før jul synes jeg ikke noe om, men klarte jeg å holde fingrene unna juleølet?

 

Årets "God Jul" fra Nøgne Ø er ikke helt på topp, ikke det at jeg er så veldig glad i søtt øl, men her tar bitterheten litt nuven av maltsmaken. Gruer meg på ingen måte til de resterende flaskene, men kjøper nok heller ikke flere. Det er veldig mye spennende øl å få fatt i for tiden - og skål for det.

Link to comment
Share on other sites

Dei aller fleste juleøl i polstyrke (så sant det ikkje er jule IPA eller liknande), kan du med fordel kjøpe og sette av minst eit år, gjerne fleire. Til og med ein del butikkøl kan ha godt av eit år i boda.

IPA bør tåle det bedre enn det meste; de er jo brygget med ekstra mye humle nettopp for å tåle sjøreisen fra England til India.

 

For humleprofilen sin del, går det berre nedover frå første minutt. Generelt sett så er 3-4 månadar etter brygging / tapping "deadline" for ein IPA, men i grunnen også veldig mange pale ale.

Link to comment
Share on other sites

 

Dei aller fleste juleøl i polstyrke (så sant det ikkje er jule IPA eller liknande), kan du med fordel kjøpe og sette av minst eit år, gjerne fleire. Til og med ein del butikkøl kan ha godt av eit år i boda.

 

Hmm, kanskje det ja. Vi får se til neste jul.

Link to comment
Share on other sites

Ægir synes jeg har brygget mye godt øl. De har også lykkes meget bra med årets Ylir julebrygg. Smaken er fyldigere enn jeg hadde gjettet ut fra fargen. Ganske lang og litt bitter ettersmak, men den henger veldig fint sammen med starten. Hadde det stått at ølet inneholdt krydder på etiketten hadde jeg ikke protestert, men det gjør det ikke. Friskt og rikt på smak. Utrolig hva man kan få til med vann og litt til. :thumbup:

 

Det ble jammen plass til Nøgne Ø's Special Holiday Ale også. Enda mørkere og fyldigere enn Ylir, men ikke så krafitig og bitter ettersmak. Mens Ylir kan fungere utmerket til middagen er vi her kommet til berlinerkransene eller foran peisen. Dette må være den mest "normale" utgaven av Special Holiday Ale jeg kan huske å ha smakt. :thumbup:

 

Edit: Special Holiday Ale

Edit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "prøvesmakte" også i helgen Ægirs Ylir julebrygg.

I likhet med @krrm likte jeg det meget bra, og synes det var ett veldig bra øl. Og jeg er helt enig i at det nok passer veldig bra til julens mat.

 

Jeg smakte også Kinn Julefred. Forøvrig første gang jeg har fått tak i Kinn juleøl, så jeg kjøpte to flasker - for å sikre meg ihvertfall en til jul....

Ølet hadde ikke Ylirs bitterhet, noe som falt i min smak. Det er og er da også ett mørkere øl. Jeg drikker nok gjerne det også til mat, men det passer nok bedre til det måten jeg nøt begge i helgen; foran peisen ( i dette tilfellet en TV..) med noe snacks, sjokolade eller kanskje ost til. Alt i alt likte nok jeg Julefred best av de to, men om jeg hadde smakt de sammen med ribbe, hadde det nok vært motsatt. Smaken er som baken og begge to kan trygt anbefales av meg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For litt siden kom jeg i skade for kjøpe ett par glass Ringnes juleøl av polstyrke fra fat, den var faktisk overraskende god! Fersk, fyldig og god maltsmak, ikke særlig bittert og passe søtt. Jeg har ikke vært så snill med Ringes tidligere, men denne fikk de til, klassisk norsk juleøl. Flaskeutgaven har jeg ikke smakt.

 

Årets Undelig Jul fra Nøgne Ø kan anbefales på det sterkeste. Malt, krydder og bitterheten er meget godt balansert. Pga. kryddersmaken er nok ikke dette noe matøl, men kan trygt* serveres sammen med julekakene. Ellers er heller ikke en Underberg å forakte til. Her må det handles flere.

 

*Det er mulig at de mest tradisjonstro vil rynke på nesen av øl til julekaker, men la det bli deres problem.

Link to comment
Share on other sites

Litt snedig hvor stedstilknyttet vi er til ølmerker.

Tou synes jeg er ett eksempel på det, en svært alminnelig lys og kostnadseffektiv pilsner -markedsføres som lokaløl, eies av Carlsberg og produseres i Oslo.

 

Til mat og sommervarmen er den sikkert knall. Men i go'stolen om vinteren vil jeg skjemmes bort med ett lass smaksnyanser.

 

 

Kjipt at smaksrikt øl skal være så dyrt og snobbete.

Hadde vel hjulpet å heve alkoholgrensen utenfor polet noen hakk. Ganske håpløst å lage f.eks en ballansert og god IPA eller stout innenfor 4,75%.

Link to comment
Share on other sites

Det er så stor gjennomfart i kjøleskapet at det er nesten ikkje vits å liste opp. Har ikkje før fylt opp med litt nytt som skal smakast (og ratast), før det er nesten tomt og treng påfyll igjen. Er ein ølnerd så er ein ølnerd. Er det ikkje 5 om dagen dei seier skal vere sunt? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg hadde øl i kjøleskap her, men siden jeg får automobilfarende gjester i kveld stablet jeg noen Munkholmer inn i kjøleskapet.

 

Ellers står det øl i kjelleren, øl i gangen, og øl på stuegulvet....utprøving av ulike temperaturer og deres innvirkning på smaken. :)

 

Forøvrig står to dunker med gårdens eget juleøl og bobler lystig på kjøkkenet.

Link to comment
Share on other sites

Brukte søkefunksjonen her og fant null treff på ynglingen min :shock:

Nøgne Ø sin Tiger Trippel fortjener absolutt å bli nevnt i denne tråden. Den er fruktig og sterk, farge som en IPA men rundere og lettere i smak. Utstyrt med fenalår, kniv og Tiger Trippel så er kvelden reddet for undertegnede ;)

 

I løpet av årets båtferie ble denne kåret til den desidert beste av alle poløl vi kjøpte. Den inngår nå i husets standardutrustning sammen med Nøgne Ø sin Imperial Stout;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Lurer på om ikke ica/rimi/matkroken er grossist for den i butikk, minnes å ha sett både denne og Trooperen i en Rimi i bergen. Om du skal ha den i ølhylla så kan du ta med deg en trooper samtidig... Og den kan til motsetning nytes med glede

Link to comment
Share on other sites

Haandbryggeriets Blåbær lever avgjørt opp til navnet. I glasset kan Blåbær minne ganske mye hjemmelaget saft, men smaken etterlater ingen tvil om at vi snakker øl - blåbær øl. Ganske bittert, og ikke noe særlig malt smak. En sixpack blir nok i meste laget, men glass av og til takker jeg avgjort ja til (som om jeg noengang har sagt nei).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...