Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

Ægir har mye godt. Fikk servert en Sumbel Porter i går, og det er slettes ikke sikkert at det er den siste. Hadde en liten førjulsrunde sammen med en kompis, og da ga vi Ægir Tors Hammer Barleywine en sjanse. Damen i baren mente at det var lurt å dele en flaske og det viste seg at det ikke var noen grunn til å protestere på det, men det er noe av det mest morsomme "ølet" jeg har smakt.

 

God natt alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Satte min første allgrain pilsenener i månedskiftet april/mai.

Har ei bod på terrassen som holdt jamt 12-14 grader i 3-4 uker. Perfekt for den

gjæren jeg brukte. Luktet svovel og helvete mens det stod på, men det gjør ofte lagerøl

etter hva jeg har lest.

Lot den gjære ut enda 3 uker. (Gjæren ordner opp i usmaker etc. For intereserte, logg inn på norbrygg.no)

 

Sitter nå med en aldeles nydelig lager :D

Har også en IPA på fat. Mmmmmmm... :arrow::moresarcasm:

En veldig god Imperial Stout :wink::wink:

Og alltid en pale ale til hverdags :wink:

 

Lagrer alt på cornelius fat,(trykkfat), med tappekran/ slange

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Øl kan også lagres. Har nettopp forbarmet meg over en 2008 Special Holiday Ale fra The Stone Brewing Co. Særpreget øl i utgangspunktet som fritt etter hukommelsen har blitt litt mildere med årene. Slik er det gjerne, men dessverre så er ikke hukommelsen en veldig objektiv greie, så det kan være jeg husker feil. Øl er det i allefall, og lagringen har det tålt.

 

Neste på listen var en Liquorice Stout som jeg plukket opp i Danmark i sommer. Smaker stout med et tydelig preg av lakris. "Sværere er det ikke." som det står på etiketten.

Link to comment
Share on other sites

Tråden heter "i kjøleskapet osv"? Også er det ikke et eneste kjøleskapsbilde?

Jeg har kanskje ikke høy fyllningsgrad i våpenskapet, kjøleskapet derimot, ble jeg til slutt lei av at var fylt med øl, så da var løsningen enkel. skal en holde seg med det jeg mener er mest essensielt av øl, året rundt, så tar det litt plass. Her får jeg inn 150flasker, nå er det 110 der, cirka.

57955454165559918524613.jpg

Kanskje greit å nevne at kona driver Håndverkerstuene i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et eget kjøleskap i Audio/Video rommet mitt med bare øl. Det har plass til ca. to kasser. I dag dro jeg hjem en hel kasse med Alaskan Amber, som er et av mine favorittbrygg av den mer nøytrale typen. Dette er et middels mektig øl med en utrolig ettersmak, brygget i Juneau, Alaska. Fantastisk god avveksling fra de mer ekstreme IPA og portervariantene jeg normal nyter.

 

Brygget funket forøvrig fantastisk bra sammen med en 12 år gammel dypbrun rom fra Panama jeg fikk med meg i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje greit å nevne at kona driver Håndverkerstuene i Oslo.

 

Ahh. Det er en av mine absolutte favorittsteder å smake øl. Stort utvalg av sære lambic. Nye store glass til hver øl man kjøper, hyggelig betjening og god mat.

Jeg var der med en kompis for en stund tilbake hvor vi hadde planer om å drikke alt på menyen. Det gikk mange timer og 2500++kr før vi måtte kapitulere og rulle ut.

Kveldens høydepunkter var et par glass med Utopias fra Sam.adams, Farewell Ale fra HB samt endel sære mikrobrygg som dere eller NØ hadde importert fra Japan.

Goodtimes!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til mitt siste bukkefall passet det å dele denne med min gode jaktkammerat.

 

tacticalnuclearpenguin.jpg

 

 

Denne ble kjøpt inn i Edinburgh i april, og har ventet tålmodig på en ærverdig anledning for å avgi sitt edle innhold. Og hva var vel en bedre anledning enn bukkefall sammen med min beste ølvenn?

Hadde egentlig moderate forventninger til smaken, flasken ble mest kjøpt inn på grunn av øllets ekstreme natur, men der ble vi begge overrasket. Et fantastisk øl, både på smak, kompleksitet og balanse. Rett og slett imponerende at man kan brygge et så ekstremt øl, og samtidig opprettholde en sånn kvalitet.

Bøyer meg i støvet for Tactical Nuclear Penguin og Brew Dog. I sannhet et ekstremt bryggeri!

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på Ølakademiets jøleøl smaking på mathallen?

 

Jeg tenker på at 25. okt er den datoen vinmonopolene har lov til å sette ut juleøl, mitt lokalpol bekreftet forrige uke at de hadde fått inn noe juleøl som skulle ut i butikken i morgen.

Så da er det egentlig bare å kjøpe det man trenger av Nøgne Ø God Jul osv, for det blir jo ofte utsolgt lenge før jul.

Link to comment
Share on other sites

Til mitt siste bukkefall passet det å dele denne med min gode jaktkammerat.

 

tacticalnuclearpenguin.jpg

 

 

Denne ble kjøpt inn i Edinburgh i april, og har ventet tålmodig på en ærverdig anledning for å avgi sitt edle innhold. Og hva var vel en bedre anledning enn bukkefall sammen med min beste ølvenn?

Hadde egentlig moderate forventninger til smaken, flasken ble mest kjøpt inn på grunn av øllets ekstreme natur, men der ble vi begge overrasket. Et fantastisk øl, både på smak, kompleksitet og balanse. Rett og slett imponerende at man kan brygge et så ekstremt øl, og samtidig opprettholde en sånn kvalitet.

Bøyer meg i støvet for Tactical Nuclear Penguin og Brew Dog. I sannhet et ekstremt bryggeri!

 

 

Jepp det var helt rått! Rundhet, kompleksitet og sinnsykt bra ettersmak som var helt vill! Og ikke minst var prisen ganske rå med sine kr 600 for 0.35 :-D

Link to comment
Share on other sites

Og ikke minst var prisen ganske rå med sine kr 600 for 0.35 :-D

 

Nå skal det sies at flasken er 0,375, og at man drikker den som en (meget)god whisky, så da blir det jo meget bedre pris med en gang :lol:

Eller som gutta i BrewDog skriver: This is an extremely strong beer, it should be enjoyed in small servings and with an air of aristocratic nonchalance. In exactly the same manner that you would enjoy a fine whisky, a Frank Zappa album or a visit from a friendly yet anxious ghost.

Eller som man gjør i Norge: Åpner den etter årets bukkefall :D

 

Steike ta..Visste ikke det fantes så dyr øl engang..

 

Var det vært det??

 

Det er definitivt ikke det første ølet du bør kjøpe på polet. Men at det var verdt det? Ohhh yea!

Som jeg skrev i første innlegg: Jeg hadde moderate forventninger til smaken på ølet. Et øl på 32% vil jeg tro er forholdsvis krevende å brygge, og ikke minst balansere. Kjøpet var mest gjort ut fra ølets ekstreme natur, det å ha smakt et så spesielt øl var noe jeg visste jeg bare måtte. Men ølet overbesviste så til de grader. Overgår alt jeg har smakt av sterke øl før og siden. Dog skal det sies at det også er laangt ned i styrke til de neste sterke øl jeg har smakt. Men både Dark Horizon til NØ og de "mildere" BrewDog ølene på 10-18 tallet er ikke i nærheten av å være så balansert i mine øyne.

Lukten minner om portvin. Smaken må bare oppleves! So when in Scotland...

 

Bare som en kuriositet. Dette er ikke det sterkeste ølet BrewDog har laget. Det er ganske underholdende lesing å google opp konkurransen mellom skotske BrewDog og tyske Schorschbraeu for å inneha tittelen "Worlds strongest beer". Du kan lese litt her feks: http://www.brewdog.com/blog-article/the ... -ever-beer" target="_blank

 

Legg gjerne merke til denne: On the 22nd July 2010, we released The End of History which was 55% ABV and packaged in taxidermy. We only produced 12 bottles and they sold out within 30 minutes of launching on our online shop priced at £700 per bottle.

 

Og: Although End of History has recently been surpassed by Schorschbrau with a 57% beer, we are happy with our efforts here and how we helped shape brewing history.

Link to comment
Share on other sites

Legg gjerne merke til denne: On the 22nd July 2010, we released The End of History which was 55% ABV and packaged in taxidermy. We only produced 12 bottles and they sold out within 30 minutes of launching on our online shop priced at £700 per bottle.

 

 

Her er bilder av End of History. Passer bra på et jegerforum. Urealistisk av meg å håpe på og en dag få smake det... 12 flasker laget....

 

images?q=tbn:ANd9GcSacmYjmF3bqaMsRhNWU-WIKxDmVuz5whhuZWmD0By_70gdqfXK

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet det er litt tidlig ennå, men det blir visst jul i år også :)

 

Handla inn første ladning juleøl i går. Fra Ægir kom tre flasker Ylir og fra Nøgne Ø Ble det tre Underlig Jul og tre God jul. Det er ganske mange år siden sist julestemninga kom så tidlig for min del.

 

Skål :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt så jævlig hipt å drikke kvalitetsøl nå så polene i Oslo var omtrent tomme for juleøl etter en uke, jeg fikk snike meg inn på bakrommet på mitt lokale pol 25. okt og fikk sikret meg de mest populære fra Nøgne Ø, og har også fått kjøpt Haandbryggeriet Bestefar og Nissefar, Ægir Ylir, Berentsen Stelliger Divum (denne bare må jeg ha hver jul, for å virkelig starte jula med et smell:) + noen diverse andre også. Har vel ca. 10 forskjellige nå. Julen er reddet men jeg skal nok innom spesialpolet på Vika i Oslo en tur for å sjekke etter spesialiteter også.

Link to comment
Share on other sites

Var innom ett tilfeldig valgt pol igår, og innhandlet for avnytelse / test i helga....:

1 stk Haandbryggeriet - Bestefar

1 stk Haandbryggeriet - Nissefar

1 stk EC Dahls juleøl.

 

Ser at jeg er for sen også iår, så nå begynte panikken å gripe meg.... :shock:

Hadde tenkt å innhandle gode juleøl i god tid iår... :roll:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Juleøl hamstringen og smakingen er i gang her også. Slitsomt å handle øl med sykkel :) så mulig jeg må låne bilen i morgen.

 

Håndbryggeriets "Bestefar" var først ut idag. Godt og kraftig øl med både humle og maltsmak og det liker jeg jo. Dessverre blir nok ikke jeg og Håndbryggeriet enige om hvor mye kullsyre det skal være i øl. Men tross alt, venter jeg litt så vinner jeg lett den konkurransen.

 

Neste på listen var Ringes Imperial Polaris. Forventningen var høye, skulle ett av de store bryggeriene endelig(?) kunne ta opp kampen med de små? Svaret er nei, det kan de virkelig ikke! Mulig maltsmaken fra bestefar sitter igjen i rommet, men dette ble på en måte noe tynt selv med 10% alkohol. Poeng skal den ha for bitterheten og dårlig øl er det ikke. Kanskje svaret er så enkelt at jeg har begynt å sette pris på "gjærgrumset" til de ufiltrert? De to siste flaskene skal få ligge en stund, så får vi håpe tiden tar pent vare på dem.

 

Her om dagen var jeg også innom Atna's Julenisjeøl. Har ikke smakt all verden fra dem, men Atna må da være Norges beste pilsner stil bryggeri? Dette var en vellykket juleøl med klare pilsner trekk.

Link to comment
Share on other sites

Siste øl ut i kveld tror jeg blir Nøgne Ø's "Underlig Jul". Pepperkakeøl var det første som slo meg. Selv om jeg egentlig ikke er særlig glad i pepperkaker er det positivt ment. På etiketten står det at denne passer godt til fattigmann. Dessverre har ikke julen kommet så langt her i huset så det er ingen fattigmenn å servere, men jeg tror det gjerne. Jeg tror også at den øvrige familie vil kikke to ganger på deg dersom du serverer øl til julekakene, så hold denne for deg selv og vent til de andre har lagt seg.

Link to comment
Share on other sites

Neste på listen var Ringes Imperial Polaris. Forventningen var høye, skulle ett av de store bryggeriene endelig(?) kunne ta opp kampen med de små? Svaret er nei, det kan de virkelig ikke! Mulig maltsmaken fra bestefar sitter igjen i rommet, men dette ble på en måte noe tynt selv med 10% alkohol. Poeng skal den ha for bitterheten og dårlig øl er det ikke.

 

Deler din oppfatning av denne, smakte på den i går, stakk først nesa ned i glasset og inhalerte en god dose typisk norsk industriøllukt, smaken synes jeg var svak og søt.

Er heller ikke så begeistret for denne type bitterhet som grenser over mot beskt og ligger bak på sidene i munnen lenge etter du har tatt en slurk.

Link to comment
Share on other sites

Da er årets polraid gjennomført og juleølet sikret :D

 

I år skal følgende testes ut: Nørrebro økologisk juleøl, Fanø bryghus julebrygg, Ægir Ylir julebrygg, Santa Christmas ale, Coisbo Chistmas ale, , Berentsens julefnugg, Berentsens Jule-avec og Atna Julenisjeøl.

 

I tillegg til noen gamle favoritter: Nøgne Ø God Jul og Midtfyns juleale.

 

Nå kan jula bare komme 8)

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg nettopp gjennombrudd på den komplett umulige øl-telefonen til Trappistklosteret Sint-Sixtus i Westvleteren i Belgia.

 

Fikk bestil 2 kasser med Trappist Westvleteren 12 :D:D :D :D

Å du store! Den har jeg hatt lyst å smake lenge, men ikke funnet. Er grunnen til at du importerer selv at du ellers ikke får tak i den?

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg nettopp gjennombrudd på den komplett umulige øl-telefonen til Trappistklosteret Sint-Sixtus i Westvleteren i Belgia.

 

Fikk bestil 2 kasser med Trappist Westvleteren 12 :D:D :D :D

Å du store! Den har jeg hatt lyst å smake lenge, men ikke funnet. Er grunnen til at du importerer selv at du ellers ikke får tak i den?

 

Dette Trappist-ølet er normalt ikke til salgs i butikker (i motsetning til de andre 6 trappistbryggeriene), men må kjøpes direkte på klosteret.

(Det er en butikk i Brugge som av og til har litt inne)

Men før du kan hente øl må du ringe "øl-telefonen", og det like lett å vinne i lotto som det er å komme gjennom der.

Jeg har jobbet noen år i Belgia, så jeg har "allierte" til å hente for meg:-) Hjemtransport får vi ordne etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Polet i Molde fikk inn 240 flasker "underlig jul" i går. Kjøpte noen flasker av dette mye omtalte ølet, mulig at det blir litt prøvesmaking i helga :)

Slik jeg har forstått det, er dette ikke et øl som serveres til julemiddagen, så knalltips om øl som passer til pinnekjøtt blir satt stor pris på :)

Link to comment
Share on other sites

Om juleøl forøvrig.

Etter at mikrobryggeriene slo seg på juleøl-trend-jippo-hypen for noe år siden, så synes jeg det har utviklet seg til det værre. Det er liksom om å gjøre å stappe så mye julerelaterte smaker ned i samme flaske at det ved et gitt punlkt for enkelte produkter mister assosiasjonen til øl.

 

Min klare favoritt i år kommer fra Lervig, det smaker jul og de bruker anis, uten å ta helt av. Mye av det andre vil jeg beskrive som "jævlagrunerløkkahipsterøldrittkvasinerdpiss".

 

prøv den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...