Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

Øl.....akk ja, øl ja...det kan være så mangt, alt fra "billig" norsk konsumpils med etikett skreddersydd for den dagligvarekjeden som har bestillt den, til den rene skjære nytelsen man så altfor sjeldene finner her på berget.

 

Etter en uke i det store landet på den andre siden av dammen holdt jeg på å forgå av frustrasjon, jeg hadde nemlig konstatert at gutta i Monty Pythons Flying Cirkus hadde rett, amerikansk øl ER som å elske i en kano...FUCKING CLOSE TO WATER! :?

Helt til jeg traff en forståelsesfull dame bak en bardisk, hun tryllet fram et krus med Amber Bock til meg, og kvelden var reddet. :D

 

Men likefullt tilbragte jeg den siste uken der med å riste på hodet av de innfødte og deres diskusjoner om hvorvidt Bud-light eller Corrs-light smakte best, jeg syns nemlig ikke noen av dem smakte noe som helst. :lol:

 

Så hva liker jeg?

Veldig lite av de fantasifullt merkede Ringnes derivatene på boks ihvertfall, der snakker man om patriotisk etikett på et øl som brygges og tappes ved Ringnes sentralbryggeriet på Gjelleråsen på det senrale østlandet, og de smaker sant og si det samme alle sammen.

 

Norsk øl med god smak må man på polet for å finne, skal man ha noe annet kan man like gjerne drikke Grans BARE som faktisk smaker helt OK.

 

Bortsett fra det så er vel listen omtrent slik:

Newcastle Brown

Slatopramen

Duckstein Rot

Lübzer Pils

Lübzer Urkraft

 

Og det i den rekkefølgen.

Link to comment
Share on other sites

Ser Kozel kommer fram tidligere i tråden her. Øl man drikker skjelden er lett å henge på opplevelser, og derfor stiller denne herligheten

som forsvant i mengder mens jeg var på jakt i Slovakia ganske lagt fram i køen... Kanskje også fremst!

 

Ellers er jeg veldig glad i Heineken da... Kjenner meg nesten litt igjen i degge ;-)

 

Av norsk øl har jeg hatt en stor forkjørlighet for Mack Isbjørn. Riktig nok mens den enda var på blanke flasker. Synes det har forandret seg og blitt mer besk på smak, noe som etter min kunnskap egentlig skal være motsatt ut ifra glassfargens egenskaper for å holde lys unna ølet.

Link to comment
Share on other sites

syns faktisk ikke en el av bayerene og de litt mørkere sortene som flere av de norske endelig har prøvd seg på er så ille heller.

 

Er det nå på dette tidspunktet at jeg i en alder av 41 skal begynne å føle meg utgammel?

Om du ikke visste det så var det slik for 20 år siden at ethvert bryggeri i Norge med litt respekt for seg selv brygget enten et bayersk øl, et bokkøl eller begge deler, en stund var det også noen som brygget mørkt exportøl i tillegg til de nevnte typene.

Både bokkøl og bayer var øl man la nesten like mye sjel og ære i som juleølet, og det kunne man kjenne på smaken.

 

Etter at norsk bryggeritradisjon gikk ad undas og Ringnes Herre overtok kontrollen så har man knapt noe som ligner på øltradisjon igjen her på berget, selv om noen av dem fortsatt holder på sine tradisjonsrike mørke ølsorter.

Mack, Aas og Borg brygger fremdeles bokkøl, men de må man på polet for å finne.

Tar man turen dit så finner man en kraftig smaksopplevelse som bare må nytes.

 

Av bayerøl er det vel ikke så mange igjen, Ringnes sender ut "Frydenlund" bayer på koselige små flasker, mulig at Hansa også fører den ennå, ellers er det vel bare Mack og Grans igjen som brygger det.

 

Akk ja, enkelte ting var bedre i gamle dager.

Link to comment
Share on other sites

I de siste åra har jeg stort sett kjøpt Carlsberg pilsner til vanlig husbruk. Den beste dagligvarepilsen, synes jeg. Var utaskjærs et par år på nittitallet, da ble jeg kjent med Amstel. Det ølet var fantastisk godt, mener jeg å huske.

 

Mørkt øl er jeg ikke noen stor tilhenger av.

 

Nå skal jeg åpne en Ringnes Bayersk. Første gang jeg smaker, spennende!

Link to comment
Share on other sites

Men likefullt tilbragte jeg den siste uken der med å riste på hodet av de innfødte og deres diskusjoner om hvorvidt Bud-light eller Corrs-light smakte best, jeg syns nemlig ikke noen av dem smakte noe som helst. :lol:

 

He he....min erfaring med å diskutere øl med amerikanere er motsatt. De kunne ikke forstå hvorfor europeere var så glad i Budweiser.

 

Vel, jeg har ingen problemer med lyst øl, og som tørstedrikke er Bud greit.

Prøvde en gang den tjekkiske Budweiseren (Budvar). Fysj og fy!

 

Pilsner-øl går an, men er ikke blant favorittene. Skal jeg velge pils, synes jeg faktisk Hansa duger.

 

Men mine favoritter kommer fra England.

 

Old Speckled Hen, London Pride og Bombardier for å nevne noen.

Og irske Guinness og Kilkenny er også gode kandidater.

 

Har nok ennå mye godt øl til gode.... :D

Link to comment
Share on other sites

Etter en uke i det store landet på den andre siden av dammen holdt jeg på å forgå av frustrasjon, jeg hadde nemlig konstatert at gutta i Monty Pythons Flying Cirkus hadde rett, amerikansk øl ER som å elske i en kano...FUCKING CLOSE TO WATER!

 

Du fikk med deg at Monty gjengen, som er engelske, agerte australiere i den sketsjen?

Neste gang du prater med en engelskmann kan du spørre ham hva han synes om australsk øl ...

 

Helt til jeg traff en forståelsesfull dame bak en bardisk, hun tryllet fram et krus med Amber Bock til meg, og kvelden var reddet. :D

 

Men likefullt tilbragte jeg den siste uken der med å riste på hodet av de innfødte og deres diskusjoner om hvorvidt Bud-light eller Corrs-light smakte best, jeg syns nemlig ikke noen av dem smakte noe som helst.

 

Hvis det er den Amber Bock varianten jeg tipper det er snakk om, er det samme søpla som Bud og Corrs. Med mindre man er i slummen eller bibelbeltet så er utvalget av meget godt øl både importert og lokalt større enn jeg kan drømme om å drikke meg gjennom i løpet av min levetid.

 

Som et eksempel så selger supermarkedet rett over veien for meg over 100 ølsorter (og fantastisk mye mer vin). Puben jeg vanligvis bruker har rundt 30 øltyper på krane og et hav til på flaske.

 

Jeg kan sikkert bruke den samme sleivkjeften om de fleste nasjonaliteter. For eksempel tror jeg nok de aller fleste nordmenn finner utvalget til Rimi mer enn godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige favoritt er London Pride. http://www.fullers.co.uk/rte.asp?id=47 Dette er en bitter øl og nå er den endelig mulig å få kjøpt i Norge også! Var på omvisning på Fullers bryggeriet i London for noen år siden, det kan anbefales!! http://www.fullers.co.uk/ Ofte får mann en liten slurk av de forskjellige typene et brygeri produserer, men på Fullers fikk vi en pint av hver av de 7 øllene de lagde da jeg var der! Billig var det også! Jeg og en kamerat var der på omvisning, og giuden var en heller kraftig dame i 50 åra, veldig hyggelig, og hun drakk sammen med oss da vi var ferdige med omvisningen og satt nede i baren. En bra dag i London!! :mrgreen:

 

Ser at de har 12 øl nå, er man heldig får man kanskje 12 pints?? Det er noen år siden jeg var der, men jeg vil anta de ikke produserer alle typer til en hver tid, dette er et lite bryggeri så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Et ganske nytt bekjentskap er lokalbryggeriet Berentsen Bryggeri i Egersund sin herlige Stout "Sorte Får"

Den likte jeg svært godt! Kraftig, fyldig og med en nydelig farge og skum.

Et perfekt øl til dessert også, med innslag av kandisert sukker og kaffe i smaken :D

Anbefales til alle som klarer å få fatt i det!

Link to comment
Share on other sites

Thor...

 

Shiner Bock

 

Bankers det. :mrgreen:

 

Bryggeriet ligger, som du sikkert vet, ikke mer enn et par timers kjøretur fra meg (ikke så veldig langt fra en viss CAS skytebane) og Bock'en selges på de aller fleste serveringssteder i sørvest, dog i en kastrert 3.5% versjon i Oklahoma. Hefe'n fra Shiner er knall på varme dager også.

 

For et par helger siden så sjekket jeg ut den nye 100 års "Commemeratoren" deres på fat. Det var øl det, tysk Starkbier tradisjon.

 

http://beernews.org/2009/01/shiner-100th-anniversary-commemorator-ale-067/

Link to comment
Share on other sites

Er stouten fra Egersund hyllevare eller må eg på polet for å skaffe det? Har stor sans for ølet de lager der nede.

Julefnuggen satt i allefall som et skudd til pinnekjøttet.

 

Det er ikke "pol-øl" men holder vanlig styrke, maks 4,75%

Men jeg vet ikke om så mange butikker som selger det.

Er nok kun supermarkeder i distriktet, samt deres eget utsalg er jeg redd...

De fikk forresten 6er for årets juleøl også! Det fåes i utikker i hele distriktet!

Anbefales varmt det også.

Link to comment
Share on other sites

Selv SOL regnes som premium på bar sammenliknet med budcorrsmiller. Meksikansk brygg blir som regel i lyseste laget for meg, men Negro Modelo og diverse andre mørke varianter funker.

 

En billigvariant som er blitt vanlig som happy hour øl nå er Blue Moon, en belgisk style hefe variant (witbier), som er brygget i Colorado. Uten tvil min favoritt av halvlitere til under 20 kroner glasset på bar/restaurant.

Link to comment
Share on other sites

kjøp en flaske eller to fra Nagne Ø, gjerne deres India Pale.

 

Må bare rette. Nøgne Ø.

 

Nøgne Ø har mange gode varianter. Forskjellige smaker til forskjellige settinger. Akkurat som cognac.

 

Vanlig hverdagspilsen blir Arendals. Noe lik Rignes, men bedere smak og den glir rett ned. Nydelig sommer drikk. i sjanger med Mythos i Grekenland og Singha i Thailand.

 

Koseølet der en skal drikke en eller to flasker en kveld, må bli Arendals eller Hansa Premium og Aas vinterøl synest jeg smaker godt.

 

 

Arne

Link to comment
Share on other sites

 

Vanlig hverdagspilsen blir Arendals. Noe lik Rignes, men bedere smak og den glir rett ned. Nydelig sommer drikk. i sjanger med Mythos i Grekenland og Singha i Thailand.

 

Koseølet der en skal drikke en eller to flasker en kveld, må bli Arendals eller Hansa Premium og Aas vinterøl synest jeg smaker godt.

 

 

Arne

 

Kan du forklare Heinekenkassa di da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

...og noen bokser Carlsberg Hof. :mrgreen:

 

Er dette den gamle gode Hof man fikk kjøpe i gamle dager i Danmark?

Jeg har lett etter Carlsberg Hof både her hjemme og i Danmark, men fikk til svar at det er den samme som den vanlige pilsneren deres...

 

Det er jeg usikker på, men jeg kjøpte i allefall et brett av dette i Østersund tidligere i høst. Det er på 4,2 % og ser ut som vanlig grønn Carlsberg

Link to comment
Share on other sites

Heineken smaker helt topp. Denne må jeg ha litt temperert men er greiest å spandere vekk. :wink:

 

Direktørene i Amstel, Heineken og Stella Artois var på Øl-messe, og møttes på morgenen for å ha frokost i lag.

Amstel-direktøren bestilte en Amstel til frokosten. Heineken-direktøren bestilte, ikke overraskende, en Heineken.

Stella-direktøren bestilte også en Heineken. Han fikk lange blikk fra de to andre, hvorpå han svarte; jeg drikker ikke øl om morgenen;-)

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt bekjentskap fra den tiden jeg bodde i Oregon er ølet til Rogue. Brewpuben deres er absolutt noe å få med seg, spesielt en kveld de har live musikk, hvis man befinner seg i nordvest-USA.

 

Jeg fikk meg en halvliter fra fat med dette ølet her for et par helger siden her i Texas:

 

3265253194_ee64f273b5.jpg

 

Beeradvocate gir den B+ som snittkarakter, mest fordi en del testere ikke fikser den høye alkoholstyrken (9%).

 

Dette er en av de knallere amerikanske sterkølsvariantene jeg har prøvd. Det er mer smak her enn noe juleøl jeg har drukket. Fantastisk kombinasjon av søtt og bittert, som bare må prøves.

Link to comment
Share on other sites

Vinterstid er jeg svak for Belgisk øl. Gjerne en godt kjølig Duvel. Bør drikkes fra glass designet for øltypen. Ulempen er den høye alkoholprosenten... Fordelen er derimot at alkoholen har en positiv effekt på den fete julematen :D

 

Det gledelige er at det har kommet en del små produsenter den senere tid i Norge som produserer mye godt øl. Mangfold er tingen!

 

Skål!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig en tråd med skikkelig innhold! Mange gode produsenter som er nevnt i tråden, det er det ikke tvil om. Men etter å ha vært i Prahas gater i 4 dager på ølsmaking blir det nesten flaut å komme hjem å drikke øl. Liker stort sett alt øl siden jeg er en ølhund men har mine favoritter og da havner vi til dels i tjekkia når det gjelder smak.

Det beste ølet jeg smakte der var en knøttliten produsent, de brygger bare batcher på 400 flasker (Odugut, het det.. tror jeg hikk? kan ikke tjekkisk)og det var dyrt til praha å være, (8-10 kr koster en halvliter der ) ca 25-30 kr koster dette brygget. Ellers var det et hav av brygg der nede, stort sett falt jeg for de mørke utgavne av pilsen, men det er nå min smak.

 

Nå har jeg brygget øl selv, riktig nok på den enkle metoden bare for nyskjerrighetsskyld og resultatet ble helt ok, neppe vunnet noe pris på det brygget men en kuriositet. Nå har jeg og en kollega som også er en ølhund av dimensjoner pendlet oss inn på tanken å kjøpe et mikrobryggeri, er det noen som har erfaring med det? http://www.mamut.net/petit/subdet20.htm

 

Speidel braumaster 20 l er det vi sikter oss inn på? Noen som har et slikt? Del gjerne erfaringene...

Link to comment
Share on other sites

Endelig en tråd med skikkelig innhold! Mange gode produsenter som er nevnt i tråden, det er det ikke tvil om. Men etter å ha vært i Prahas gater i 4 dager på ølsmaking blir det nesten flaut å komme hjem å drikke øl. Liker stort sett alt øl siden jeg er en ølhund men har mine favoritter og da havner vi til dels i tjekkia når det gjelder smak.

Det beste ølet jeg smakte der var en knøttliten produsent, de brygger bare batcher på 400 flasker (Odugut, het det.. tror jeg hikk? kan ikke tjekkisk)og det var dyrt til praha å være, (8-10 kr koster en halvliter der ) ca 25-30 kr koster dette brygget. Ellers var det et hav av brygg der nede, stort sett falt jeg for de mørke utgavne av pilsen, men det er nå min smak.

 

Nå har jeg brygget øl selv, riktig nok på den enkle metoden bare for nyskjerrighetsskyld og resultatet ble helt ok, neppe vunnet noe pris på det brygget men en kuriositet. Nå har jeg og en kollega som også er en ølhund av dimensjoner pendlet oss inn på tanken å kjøpe et mikrobryggeri, er det noen som har erfaring med det? http://www.mamut.net/petit/subdet20.htm

 

Speidel braumaster 20 l er det vi sikter oss inn på? Noen som har et slikt? Del gjerne erfaringene...

 

Sjekk denne siden:

http://norbrygg.no/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

 

Her vil du vil få svar på alt mellom himmel og jord (pluss litt til) angående ølbrygging

 

Det er flere inne i dette forumet som brygger med Speidel.

 

Meld deg inn i Norbrygg samtidig!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da har jeg etter lang tids overveielse tatt steget fra matvarebutikk til vinmonopol i ølveien. Første betjentskap fra statsforetaket er Norse Porter fra Haandbryggeriet. Å du milde mammeluk :shock: her har de ikke spart på malten, nesten litt i overkant etter min smak. Sikkert veldig god til et skikkelig salt fenalår, men for seg selv blir litt voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

Oisann, i dag fekk eg smaka eit øl, som var av litt ekstrem art.. Ægir Bryggeri sitt Tors Hammer, eit meget spesielt øl med styrke på 13.2%.. :shock:

 

Ølet er flaskemodna, er laga av Amerikank Barley malt, og er ein type som blir anbefalt til kraftige oster.. Vel osten kan ryke å reise for min del, dette var ei god øl !! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden var jeg på skoletur til Brussel, Belgia og glemmer ikke de rause seidlene med Maes og Stella Artois som ble servert ved siden av solide porsjoner blåskjell og pommes frites. Nydelig,

 

Nå i kveld var det duket for test av to nye bekjentskaper for meg og du verden for noen nydelige øl, det lokale polet har inne en 3-4 belgiske sterkøl. Jeg handlet inn Duvel og Chimay. Duvel er et ganske lyst øl men har en alkoholprosent på hele 8,5%, men smaken er fantastisk og det smaker ikke "sterkøl". Utrolig godt øl.

Samme kan sies om Chimay som er et såkalt trappist-øl, altså brygget av vaskeekte munker i et kloster, dette ølet er rødlig i fargen, og igjen er smaken aldeles glimrende etter min smak. 7% vol, men smaker nydelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hva er det beste ølet? Hva er det værste? Personlig foretrekker jeg Carlberg, og jeg mener bestemt att den importerte varianten på flaske(som koster dobbelt så mye) er bedre enn den produsert av ringnes. På værsting listen må jeg sette Grans grilløl. Det pisset måtte jeg tømme i vasken :evil: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...