Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

Hjemmebrygging er faktisk noe jeg har fundert på selv, men jeg har rett og slett ikke tid til enda en hobby.

Derfor blir det ferdiglaget isteden.

 

Nå er jeg såpass heldig at jeg bor innen en times kjøring fra nærmeste ombud for Systembolaget.

I tillegg til bankersene pleier jeg å kjøpe noen bokser og flasker på måfå fra den store verden.

Noen ganger er det klaff og andre ganger skuff.

Systemet har er meget godt utvalg for ølhunder, og det til behageligere priser enn her på berget.

50 til 100 kroner for en liten flaske øl betaler jeg rett og slett ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg klarte, idiotisk nok, å motstå fristelsen til å handle Tactical Nuclear Penguin når de hadde den på polet på Hamar. Da blir det om å gjøre å stå i mot fristelsen til å kjøpe Bismarck nå da :| Det er vanvittig mye penger for et øl, som mest sannsynlig ikke er godt en gang, men det frister.

 

Westvleteren 12 har jeg drukket. Og dessverre blitt skuffet over :( Det var ikke min skål :mrgreen: Enda så mye godt øl det kommer fra Belgia.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det om å gjøre å stå i mot fristelsen til å kjøpe Bismarck nå da :| Det er vanvittig mye penger for et øl, som mest sannsynlig ikke er godt en gang, men det frister.

 

Jeg drakk den på jakt for to år siden, etter at jaktkompisen min hadde et vellykket hjortefall den dagen. Den smaker mye, svært godt, og jeg husker at den minte meg litt om portvin, men selvsagt mye sterkere og mye mer kompleks (slik jeg opplevde det). Definitivt et godt møte og definitivt et godt minne om en av de mest spektakulære øllene du kan drikke (min mening). Så stikk og kjøp deg en flaske og del den med et par tre fire kompiser som kan sette pris på en slik opplevelse. Pengene glemmer du raskt, men Sink The Bismarck glemmer du aldri.

 

Mine 10 cent.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eventuelt bestille fra f.eks herifra.

http://www.thedrinkshop.com/products/nlpdetail.php?prodid=13113

 

Er ikke så mye styr som mange tror å importere selv, men det baller forsåvidt fort på seg med diverse avgifter. Er noen tråder på Norbrygg om emnet.

Har gjort det selv to ganger, ved begge tilfeller tok det under to uker før varene var på postkontoret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Westvleteren 12 har jeg drukket. Og dessverre blitt skuffet over :( Det var ikke min skål :mrgreen: Enda så mye godt øl det kommer fra Belgia.

:shock:

Drakk den for første gang i går. Er fortsatt i ekstase over hvor god den var!

Ørlite småskuffet etter første slurken, men så kom ettersmaken og ett mylder av smaker. Byr meg skikkelig imot å slenge meg på en hype, men er nok det beste ølet jeg har smakt! (det sier jeg sikkert også om neste gode trappist øl jeg drikker også)

 

For å unngå Luxusfellen, er det bare å innse at dette er noe man må forsøke å brygge selv. Heldigvis har flere tenkt tanken, her er to tråder som har rullet over 227 og 51 sider. Altså på en måte ølbryggerenes svar på temaet "våpenloven".

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=147815

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=500037

Kommer til å gå for den siste tror jeg.. ser forbausende lite komplisert ut.

 

Men for en tittel på denne tråden.. kjøleskap! Blir trist bare av tanken.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Så denne tråden og lurte på hva det var for noe med kjøleskap og øl. Ble veldig begeistret når jeg oppdaget at det handlet om øl som IKKE bør stå i kjøleskapet! :D

 

I skrivende stund har jeg akkurat konsumert en Nøgne Ø Porter, brygget 13.08.2012 altså for etterhvert 4 år siden. En god venn av meg jobber på bryggeriet og krafser iblant slikt opp et eller annet sted. Best før dato var satt til 13.08.2015. Jeg er ikke i tvil om at den var best nå! Skikkelig snadder! :mrgreen: Synd at det er så vanskelig å lagre øl så lenge. Jeg har feilet så langt... :roll:

 

Anyways: Trivelig tråd! Ikke minst for en gjerrig, dansk innvandrer (som er vant med godt øl til lave priser til salgs på alle butikkshyller) som akkurat har tappet sin første helt hjemmebrygga øl. Førnevnte kompis hjalp meg med første brygg her på gården, men denne gangen prøvde jeg meg på egen hånd. Jeg jobber tilfeldigvis rett på siden av lager og butikk til Ølbrygging.no og kastet meg ut i en Indian Saison som jeg hentet bryggesett til der. Ølet er brygget i en svær alu-gryte på vedkomfyr, kjølet i brønnen og gjæret på pappas gamle glass-ballonger i kjelleren. Det trenger tilsynelatende ikke være så avansert, om man ellers er flink til å vaske ----- eller kanskje bare har flaks. Ølet ble iallfall godt! Det jo strengt tatt ikke ferdig ennå, men det jeg suget opp i heverten da den skulle stikkes om og tappes var nokså vellykket. Jeg fikk iallfall suget litt mer enn det strengt tatt var behov for. :lol:

 

Jeg finner ikke opp ølet selv, så mine bidrag på tråden blir kanskje ikke så høytsvevende, men jeg ser fram til å følge med!

Link to comment
Share on other sites

Lykke til!

Bare ett lite tips.. dropp det der med hevert i kombinasjon med komodovaran kjeften, i verstefall kjøp noen gjæringsdunker på Europris eller Labb dunker på Felleskjøpet og monter en kran, i mellomstefall kjøp gjæringsfat fra f.eks Speidel.

I "bestefall" kjøp konisk gjæringskar med alle bells and whistles.

 

Skriver det siste med anførselstegn, for det er normalt sett ganske dumt å fleske til for mye.. har vært der. Sykt mye som må vaskes, løftes og bannes over.

Men glassballong... det bør du revurdere neste gang ;.

 

Og ja.. øl og kjøleskap, hva tenkte egentlig trådstarter på der ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk takk! Men jeg må be deg grunde litt ut, MorganKane. Hva er det med glassballong? Vanskelig å tømme siden du også nevner heverten? Eller er det risikoen for å infisere ølet når en må suge opp?

Det funket som en kule sist. Men vi hadde kanskje bare flaks?

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå er det da vitterlig langt fra alt godt(les: ordentlig) øl som kler å være romtemperert :wink: Selv om kjøleskapskaldt, riktig nok, som oftest er i kaldeste laget, så er det gjerne det greieste alternativet for folk. Jeg har verken plass, eller råd til svalskap. Og svalrom er enda mer perifert. En får heller lære å styre seg såpass et en ikke spretter ølen med en gang den kommer ut av kjøleskapet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så heldig å ha et lite svalskap, siden jeg var så grei å gi kona godkjenning på akkurat det kjøleskapet hun ville ha. Da var det en boks som kunne bli både frys og svalskap. Valget var gitt, da!

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

TTS; det er mer knotete å vaske og tappe ut fra. Alternativene koster så lite, at det er liksom ikke verd det synes jeg.

 

Svalskap.. vel, glad jeg har kjeller, 10 grader om sommeren og 7 om vinteren :)

 

Forresten, min bror har borret ett ca 1,5m dypt hull like ved terrassen, med noe jordbor kjøpt på biltema. Deretter ett rør nedi og ett ørlite mindre rør nedi der igjen. Det innerste røret er da som ett slags rørmagasin for ølflasker. Pen liten hatt på toppen som omtrent flukter med plena. Ganske fiffig, men vet ikke hvor bra det funker.

Link to comment
Share on other sites

MorganKane; det er jo et poeng. Kanskje jeg skulle vurdere nye dunker. Det er jo bare det at glassballongene er drittstilige! På den andre siden er det liksom likegyldig hvor stilig ballongen var når ølet går i gjødselkjelleren og ikke i den gode kjelleren...

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Da er denne tråden oppegående igjen etter to års bakrus.

 

Hvem sa at våpen og øl er en dårlig kombinasjon? Ikke jeg. Regner med at jeg tar med meg min egen kulesprøyte, men ølet takker jeg ja til.

 

https://texasgunclub.com/event/bulletsandbrew/

 

Vi ser også fram til dette lille arrangementet: femretters på ett av de beste biffstedene i byen og et hypet opp utvalg av sjeldne øltyper til maten. Det bør det være til den prisen.

 

http://www.houstonpress.com/event/wild-west-brewfest-presents-flights-and-bites-2018-10681038

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2016 at 3:35 PM, Jeffery said:

Nå er det da vitterlig langt fra alt godt(les: ordentlig) øl som kler å være romtemperert :wink: Selv om kjøleskapskaldt, riktig nok, som oftest er i kaldeste laget, så er det gjerne det greieste alternativet for folk. Jeg har verken plass, eller råd til svalskap. Og svalrom er enda mer perifert. En får heller lære å styre seg såpass et en ikke spretter ølen med en gang den kommer ut av kjøleskapet :mrgreen:

 

Jeg kjøpte inn et par av disse for et par år siden og lastet ett opp med vin og dette opp med øl. Den greia på toppen er et vanlig kjøleskap til tonic, ingefærøl osv.

 

Jeg har prøvd piezoelektriske øleskap før, men de varer ikke. Dette skapet har kompressor.

 

(Jepp, den er plassert i rommet jeg har hjemmekino. Kort vei til ølet.)

 

DE3135F2-F051-49C5-BE90-31C72DE6F8A5.jpeg

Edited by Thor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Thor skrev:

Hvem sa at våpen og øl er en dårlig kombinasjon? Ikke jeg. Regner med at jeg tar med meg min egen kulesprøyte, men ølet takker jeg ja til.

 

Stilleben bilde.jpg

Etter en varm og svett tur over heiene var det godt å få tømme rifle å kjøle seg ned litt.

 

Sir Winston.jpg

Sir Winstons kloke ord, jeg tok bilde her på en pub i London etter at jeg hadde kjøpt boka.

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hva lærte vi av kveldens utskeielser?

 

1. Revolver Brewing Co har prøvd å lage en IPA for de som ikke liker IPA. Det er en dårlig idé. Representanten kalte den motvillig en IPA med støttehjul. 

 

2. Det er lite smart å glemme glidelåsen på range bag’en når man pøser ut 5.56 NATO så kjapt man klarer å bytte magasiner. 

 

3. Nesten ingen greide å dechiffrere t-skjorta jeg hadde på meg.

139745E4-A867-47F5-AA3B-C4ED2C77765E.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...