Jump to content

BRNO kombi ZH 100, 200 & 300


RoarN

Recommended Posts

Hei.

 

Hvilke kaliber er dere ut etter i kombiløpet?

I sverige er det endel brukte løp til salgs, spesielt i ett par av de tre .22 kalibrene som våpenet er levert i.

 

Her tillands er det vel 7,57r som er vanligst.

 

Saken er vel den, at det er lettere å få kjøpt kun hagleløp.

De selges ofte som kombi.

 

Men den som venter...

 

Det kan hende det greieste er og kjøpe en komplet og eventuelt skrote baskylen hvis garderoben er full.

 

Løp til 100, 200 og 300 går om hverandre, men noen trenger en liten tilpassning først.

 

Roar

 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For min del er ikke kaliber så viktig, men skal hovedsaklig brukes til rådyr/rev.

 

Har du link til noen nettsider i Sverige som har kombiløp RoarN?

Må jeg gå via en våpenforhandler for å få løp inn i Norge, eller er det noe som kan gjøres på egenhånd?

Link to comment
Share on other sites

Virkelig flott at du tar deg tid å svare Roar - føler jeg har gått gjennom alle sidene på Internett de siste dagene - så går jeg svarene her hos deg - lykke !!

Nå gjenstår det bare å finne et kombiløp i 16 kal med et kaliber som duger for rådyr!

Nok en gang takk :-))

Link to comment
Share on other sites

I mitt søk etter kombipipe til ZH301 endte jeg idag opp med å heller kjøpe en 584 12/222 med en 4x32 simmons kikkert på, for 2000,-

Så får heller 301'en stå i skapet å dras frem i ny og ne, og satse på neste generasjon kan nyte godt av den :winke1:

 

Selv om det ikke ble løp til 301 som håpet, er jeg godt fornøyd. Takk til RoarN for god hjelp! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Denne montasje så ganske bra ut :winke1:

 

http://www.ebay.com/itm/Super-Quick-Rel ... 23276837db" target="_blank

 

 

Jeg har en BRNO Kombi 502.5. Er det noen som har prøvd, og gjort seg erfaringer med, denne hurtigmontasjen, evt har andre hurtigmontasjer å anbefale?

Bruker kombien litt under elgjakta, kombinert med skogsfugl og nå på denne tida etter rype. Selv om jeg har kikkertsikte med 1-4x blir det mye lavere treffprosent med hagleløpet, enn med den vanlige hagla. Jeg tror en hurtigmontasje som tillot å vippe på kikkerten ila noen 10-sekunder hadde gjort susen.

 

Noen som kan hjelpe meg? Må som sagt passe til BRNO 502.5

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.wingevapen.com/index.php?do=product&id=4320

Jeg bruker denne i min kombi til absolutt alt vilt, rådyr og rev inkludert, jeg bare varier i haglstørrelse alt etter hva jeg jakter :winke1: Har gode skuddbilder i min kombi og er meget effektiv til det meste av vilt jeg har skutt...Koster jo som forventet den såkalte skjorta, men det gjør jo alt som er brukbart...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er fortsatt på utkikk etter kombiløp til min BRNO ZH 221 (kal 16) - kontaktet et svensk firma ...torsbohandel.com (nevnt ovenfor) som har slike løp - men de ville ikke selge til Norge lengre grunnet "heftig papirmølle".

 

Men jeg kom nettopp over en interessant tråd i sverige som viser oversikt over disse tre kombiseriene fra BRNO og tenkte det kunne være interessant å dele den:

 

 

 

.....................................................

 

Du letar nog dels på lite fel sätt, dels på fel ställe....

 

För 100, 200 och 300 har du följande modeller fast det är samma bössa (nedan är 300-serien):

 

Modell Kaliber Modell

ZH 301 12 / 12 Jakt

ZH 302 12 / 12 Skeet

ZH 303 12 / 12 Trap

ZH 304 7x57R / 12 Kombi

ZH 305 5,6x52R / 12 Kombi

ZH 306 5,6x50R Mag / 12 Kombi

ZH 307 22 Hornet / 12 Kombi

ZH 308 7x65R / 12 Kombi

ZH 309 8x57IRS / 12 Kombi

ZH 321 16 / 16 Jakt

ZH 324 7x57R / 16 Kombi

ZH 328 7x65R / 16 Kombi

ZH 344 7x57R / 7x57R Dubbelstudsare

ZH 348 7x65R / 7x65R Dubbelstudsare

ZH 349 8x57IRS / 8x57IRS Dubbelstudsare

 

Men mig veterligen har aldrig 100-serien kommit som DS, ska du hitta en lär det förmodligen vara 348 eller 349. Och de är mycket sällsynta i Sverige. Kolla på E-gun, och skulle jag vara ärlig skulle jag förr leta upp en 348/349 och sedan skrota den 100/200/300 jag hade och passa im hagel/kombipipsetten på den. Lösa DS pipor tror jag är extremt ovanliga....

 

Hur som måste pipsett passas in på alla BRNO, man kan inte bara lyfta ner dem rakt av som regel.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei.

 

Her er en mulighet for de som er ute etter en ZH, eller trenger deler.

 

Dette er vel en ZH 100 eller en ZH200, ikke 300 slik det står i annonsen.

Kolben ser litt rusken ut.

Bør være mulig å prute på denne.

Hvis det er en montasje av godt merke, med rekylklakk, er jo den verdt litt i seg selv.

 

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46959849

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Da er rådyr dødaren blitt oppdatert litt, fått tak i montasjen, kjøpte meg en Zeiss classic diavari 1.1-4x24 og kjøpt meg et hagle løp 12/70. gleder meg til å få prøve den :winke1:

 

 

 

s49o9u.jpg

 

 

Ser bra ut dette.

Hvilken montasje ble det du valgte?

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Da er rådyr dødaren blitt oppdatert litt, fått tak i montasjen, kjøpte meg en Zeiss classic diavari 1.1-4x24 og kjøpt meg et hagle løp 12/70. gleder meg til å få prøve den :winke1:

 

 

 

s49o9u.jpg

 

 

Ser bra ut dette.

Hvilken montasje ble det du valgte?

 

 

Roar

 

 

Etter mye leting og telefoner som kjøpte jeg denne som heter KOZAP, kjøpt hos pedersen vaabenlager as. alt er av stål,ser virkelig bra ut. godt fornøyd med den.

 

syntes ikke prisen var så ille heller. jeg valgt uten hurtigmontasje, kjøpte heller en liten kikkert til korte hold,også fikk jeg jo tak i halge løp, så da valgt jeg å droppe hurtigmontasje.

 

http://www.pvas.no/optikk/montasjer/koz ... sett-staal" target="_blank

 

http://www.pvas.no/optikk/montasjer/koz ... 300-1-part" target="_blank

 

Tok meg turen ut i dag, fikk skutt inn ny kikkerten. etter 3 skuddet så begynte det å gå i alle retninger, flere som har det samme problemet ? kaliber 5.6x52 R.

 

sw32nq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har postet noen bilder i andre tråder. De passer vel fint inn hær.

5,6x52r 3 skudd på 100m. Min kryper alltid noe nedover på tredje skuddet. Aldri et problem på jakt. På banen er det bare å ta en kopp kaffe mellom skuddene :) Veldig hardt avtrekk på rifleløpet.

zsn0.jpg

 

Montasje og kikkert. bkl-454 og leupold 1-4x

si78.jpg

 

Og et morsomt et fra en lunch pause i jakta :) Våpenet var ikke ladd og "modellen" fikk hoppe videre når pausen min var over.

2mro.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Kozap montasjen ser bra ut, prisen var heller ikke ille nei.

 

Min 7x57R kryper også nedover hvis jeg skyter for fort.

Tredje skuddet havner nedenfor ringen på reinskiva, hvis jeg skyter for fort.

 

Roar

 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var å prøvd kombi og ny kikkert lørdag, veldig imponerende å bra denne samla,ventet ca 10 min mellom hvert skudd for å være på sikre siden..prøvd 2 skudd etter hverandre å det gikk bra, fikk prøvd halge løpet å,samlet bra på 25 m ! Dette blir en spennende høst med ny dachs og ny rådyrdødar'e :lol:

 

fant faktisk et gammelt jakt blad her om dagen også, som det sto om 5.6x52 R. som ofte ble skutt inn på 200 m, og ble brukt til løve og leopard i afrika av alle ting... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hei.

 

Hør med våpenloftet i Førde, Herman Erdal.

Kjøpte tre stk der for noen år siden.

 

Hadde en liten avhandling lengre opp i tråden om dette broblemet.

Trodde jeg hadde en grunn og en løsning.

Men har kommet til at det må være herdingen på stiftenen som er feil? ?

Kan ikke se annen grunn for at disse skal knekke oftere en på andre våpen.

Hadde vært interessant hvis noen hadde en annen forklaring.

 

Roar

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Detta ordnet seg, fikk tak i komplett avtrekk :shock::smile:

Noen av dere som vet om det er og få deler til avtrekket på zh 304.

Foretokk en ombygging for noen årsiden, slik at fremre avtrekker virker på hagle løpet, bakre på rifleløpet, iden var at det ble enklere/rasker slik pga sikringen sitter foran , bruk til støkkjakt osv. Men etter div filing osv så hender det at rifla går når jeg skyter hagleløpet.

Og dette føles ikke trygt(er nå at hobby børsemakern ønsker at han hadde holdt finga laangt unna) er det ikke deler og oppdrive vurderer jeg og skrote børsa og kjøpe en ny kombi..

Mvh kløna.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan som en liten kuriositet nevne at H'en i ZH står for Holek. Emanuel Holek var broren til Vaclav Holek som er mannen bak både BREN Gun (BRno ENfield) og BESA maskingeværet. ZH har stått for noen av de beste og fineste våpnene opp gjennom historien. Eier du et ZH våpen, så ta godt vare på det, for du kommer aldri til å få tak i noe bedre noen gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...